Conducteur stuurt lawaaiige groep de stiltecoupé in

  • 5 February 2024
  • 7 reacties
  • 385 Bekeken

Badge

Woensdagmiddag 10 januari, ik neem intercity 1747 van 13:37 van Utrecht Centraal naar Apeldoorn, met ICM. Ik heb bij uitzondering extra betaald om eerste klas te kunnen reizen, want ik heb twee nachten gewaakt bij mijn stervende oma en ben zodoende gesloopt, dus ik heb sterk behoefte aan minder drukte en meer rust.

Ik ben net gaan zitten in een zespersoonscoupé, die in alle materieel altijd stiltezone is, wanneer een lawaaiige groep Engelstalige toeristen de eerste klas binnenstommelt. De conducteur van de trein komt kijken en spreekt hen aan: You can go sit over here!, waarbij ze wijst naar het coupeetje waarin ik zit. De groep stommelt mijn coupé binnen en gaat op vol volume verder met hun geklets. Wanneer ik hen vriendelijk wijs op het feit dat dit een stiltezone is en vraag om zich daaraan te houden, wordt dit ontvangen met hoongelach en gaan ze net zo hard door, nu ook met extra kinderachtig gedrag: ze gooien spullen door de coupé en maken zoveel mogelijk lawaai gevolgd door cynische opmerkingen als Oh no, this is a quiet zone, do you think this makes too much noise? Ik zit aan de raamkant en kan geen kant uit, want zij blokkeren de uitgang en ik vrees serieus voor agressief gedrag als ik erlangs wil.

Wat bezielt de conducteur om zoiets te doen? Een gebrek aan handhaving van de stiltezone is één ding, maar een overduidelijk luidruchtige groep actief en doelbewust een stiltecoupé in dirigeren waar nota bene andere reizigers zitten is toch werkelijk van de zotte? Ik voelde me compleet hulpeloos en onveilig. Zelfs een maand later voel ik me fysiek akelig en benauwd wanneer herinneringen aan deze reis ongewild naar boven komen. Wat een fijne service toch van NS...


7 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Vervelend dat jou dit is overkomen. Het lijkt mij dat voor dit soort situaties het whatsapp-nummer is.

Inderdaad heel naar. Er zal vast een gedachtegang achter zitten waarom, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat een luidruchtige groep naar een stiltecoupé wordt gedirigeerd. Het Whatsapp nummer is inderdaad bedoeld voor onveilige situaties en zoals ik het begrijp kon je daar in deze situatie terecht gebruik van maken. Hopelijk hoef je nooit meer zoiets mee te maken.

 

Ik zal je signaal doorzetten dat dit is gebeurd zodat er naar gekeken kan worden.

Badge

Ha ja, het whatsappnummer van de meldkamer Veiligheid & Service? Waar ik altijd te horen krijg dat ze begrijpen dat ik de situatie vervelend vind maar zij vanuit de meldkamer alleen meldingen aannemen "waarbij de sociale veiligheid van de reizigers in het geding komt"... wat zogenaamd al niet het geval was toen een tijdje terug iemand mijn hele trein bij elkaar schreeuwde met allerlei dreigementen (of naar verluidt zelfs niet bij een aanranding) dus waarom zou dat hier ineens wél gelden? Waar ik vervolgens te horen krijg dat ik maar ergens anders moet gaan zitten (kon ik niet) of de conducteur moest opzoeken (kon ik niet, en sowieso was die degene die de toeristen juist de stiltecoupé in had gedirigeerd)?

Gezien die eerdere ervaringen, waarom zou ik het nog moeten proberen met dat nummer? Sorry, maar ik maak me geen illusies meer en bespaar me tegenwoordig de moeite.

Reputatie 5

 

Ik ben net gaan zitten in een zespersoonscoupé, die in alle materieel altijd stiltezone is, wanneer een lawaaiige groep Engelstalige toeristen de eerste klas binnenstommelt. De conducteur van de trein komt kijken en spreekt hen aan: You can go sit over here!, waarbij ze wijst naar het coupeetje waarin ik zit.

Waarom stuurt die conducteur die mensen dan de 6-persoonscoupé in? Was de rest van de 1e klas dan al helemaal vol ofzo?

Badge

Toen ik instapte was er in ieder geval nog ruim voldoende plek in de rest van de 1e klas. Er liepen nog wel wat mensen langs de stiltecoupé's voordat de toeristen binnenstommelden, maar naar mijn ervaringen lopen er altijd veel tweedeklasreizigers heen en weer door de eerste klas om in een ander rijtuig een mooie zitplek te kunnen vinden, dus dat zegt niet zoveel over de vulling van de 1e klas.

Reputatie 5

Pas als er iets ergs gebeurt, gaan ze iets doen. Het WhatsApp nummer werkt inderdaad niet, maar dat ze de uitgang belemmeren mag al helemaal niet. En die conducteur mag wat mij betreft worden ontslagen. We moeten maar afwachten tot er iets ernstigs gebeurt. En als NS zelfs dan niets doet gewoon niet met de trein reizen.

Reputatie 5

Ze kunnen toch in ieder geval een conducteur laten komen? Dat is volgens mij niet zo moeilijk. Behalve dan dat als er gebeld wordt NS weet dat de conducteur daar juist beter niet naartoe moet gaan...

Reageer