beantwoord

Conducteur zonder mondkapje

• 25 november 2020
  • 42 reacties
  • 868 Bekeken

Reputatie 2

Ik zat sinds paar weken helaas weer keer in trein,

Buiten de nog steeds belachelijke dingen als mensen zonder mondkapje en mensen die gewoon naast elkaar gaan zitten in de trein werd vandaag voor mij een nieuw dieptepunt aangetroffen

in de intercity direct 17:16 vanaf Breda zat een conducteur (die ook mensen zonder mondkapje liet instappen terwijl hij voor de deur stond) had ZELF geen mondkapje op alleen zo'n plastic scherm. Tot nu toe heeft u altijd zaken afgedaan als niet verplicht en zo maar dit keer is het echt zeker een wetsovertreding. Kunt u hier op ingrijpen

icon

Beste antwoord door Rueben NS 25 november 2020, 20:09

Wat jammer om te lezen dat je zo ontevreden bent over je treinreis. Echter, de conducteur mag een spatscherm op in plaats van een mondkapje, zoals hier te lezen. Daarnaast kan ik verder lastig inschatten wat er op het moment van instappen allemaal gebeurde aangezien ik hier zelf niet bij was.

Waren de acties van de conducteur jouw inziens niet kuis, dan staat het je vrij om hierover een klacht in te dienen via de klantenservice. Je kan contact met ons opnemen via: Facebook, Twitter, Chat of telefonisch op het nummer: 030 751 51 55.

Bekijk origineel

42 reacties

Wat jammer om te lezen dat je zo ontevreden bent over je treinreis. Echter, de conducteur mag een spatscherm op in plaats van een mondkapje, zoals hier te lezen. Daarnaast kan ik verder lastig inschatten wat er op het moment van instappen allemaal gebeurde aangezien ik hier zelf niet bij was.

Waren de acties van de conducteur jouw inziens niet kuis, dan staat het je vrij om hierover een klacht in te dienen via de klantenservice. Je kan contact met ons opnemen via: Facebook, Twitter, Chat of telefonisch op het nummer: 030 751 51 55.

Reputatie 2

Haha van wie mag dit? Er is paar weken geleden bekend gemaakt op TV dat spatscherm alleen mag als EXTRA bescherming en NOOIT mondkapje kan vervangen

NS bepaald niet wat mag dit doet overheid 

Overigens staat ook in de link dit u vermeld dat spat schem geen alternatief is, dus waarom er bij staat dat conducteur dit dan wel zou kunnen is mij raadsel

Ook hij maakt mensen ziek en doet zelfs mensen overlijden als dit geen alternatief is voor mondkapje, dus neem verantwoording en zorg voor uw klanten

Badge +3

Zoals het op de site van Rijksoverheid staat is het op meerdere manieren te lezen, mondkapje en eventueel een spatscherm (erbij).

NS heeft bepaald dat het spatscherm voldoende is. Vanaf 1 december zijn alleen spatschermen niet meer toegestaan (althans niet op plaatsen waar een mondkapjesplicht geldt - dát was wat je op TV gezien hebt) en zullen conducteurs ook minimaal een mondkapje moeten dragen.

Bij kort contact zoals met een conducteur of iemand zonder mondkapje voorbij lopen in een winkel zal je echt niet ziek worden of overlijden, als deze geen klachten heeft.

De coronamelder app houdt ook alleen maar rekening met nabije contacten van meer dan 15 minuten.

De maatregel waarnaar ik refereer staat op de website van de overheid en daarin wordt vermeld dat er dus een uitzondering geldt voor de conducteur. Als dat niet klopt, zou ik je willen verzoeken om dit aan te kaarten bij de Rijksoverheid. Daarnaast staat je het dus nog steeds vrij om een klacht over deze conducteur in te dienen bij mijn collega's van de klantenservice.

Reputatie 7
Badge +3

Haha van wie mag dit? Er is paar weken geleden bekend gemaakt op TV dat spatscherm alleen mag als EXTRA bescherming en NOOIT mondkapje kan vervangen

NS bepaald niet wat mag dit doet overheid 

Van wie dat mag? Nou van de overheid. Die bepaalt dat inderdaad en die zegt dit erover: 

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/verkeer-en-openbaar-vervoer/openbaar-vervoer  waar staat:

Regels voor ov-bedrijven en hun medewerkers

Voor ov-bedrijven en medewerkers gelden de volgende regels:

• Medewerkers van het vervoerbedrijf zijn verplicht om een mondkapje of een gelaatsscherm (spatscherm) te dragen. Dat hoeft niet als zij in een afgesloten cabine werken. Of als zij op 1,5 meter afstand blijven van reizigers.

Voor reizigers is dus wel altijd een mondkapje verplicht, maar voor de medewerkers is of een mondkapje of een spatscherm verplicht door de overheid. Deze medewerker houdt zich dus gewoon aan de regel zoals is bepaald door de overheid. Daar kunt u het niet mee eens zijn, maar dan zult u een klacht moeten indienen bij de overheid. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik citeer uit hoofdstuk 2.5 van het “Protocol verantwoord blijven reizen in het openbaar vervoer - versie 1 juli 2020”:

• Daarbij geldt dat waar mogelijk de afstand van 1,5m tussen medewerkers en reizigers wordt gehanteerd, bijvoorbeeld door een veilige (afgeschermde) ruimte waardoor de 1.5 meter afstand tussen medewerker en reiziger gerealiseerd wordt. Indien dit bij de uitvoering van de taken redelijkerwijs niet mogelijk is wordt overgegaan tot bronbescherming, in de vorm van gebruik van mondkapjes(niet-medisch) en/of een gelaatscherm.
  • Vervoerders schrijven per type medewerker werkinstructies uit met afspraken over hoe medewerkers hun werkzaamheden veilig kunnen uitvoeren binnen het 1,5m regime en de hierbij geldende aanvullende regels. Bij het opstellen van deze werkinstructies, en bij specifieke aanpassingen aan materieel ten behoeve van een veilige werkomgeving is specifieke aandacht voor medewerkers die in contact komen met reizigers. Afstemming over deze werkafspraken en aanpassingen vindt plaats met werknemers, medezeggenschap en vakbonden. Zie ook onder 3.1 Veiligheid & hygiëne voor medewerkers en reizigers.
  • Medewerkers worden door hun werkgever voorzien in goedgekeurde mondkapjes en/of een gelaatscherm.

Het protocol is de te downloaden via https://www.rijksoverheid.nl/documenten/publicaties/2020/06/30/protocol-verantwoord-blijven-reizen-in-het-openbaar-vervoer-–-versie-1-juli

@Freddynl Volgens het protocol is het dus toegestaan dat een medewerker van NS alleen een spatscherm draagt. Daar kun je het niet mee eens zijn maar dat is geen kwestie tussen jou en NS. 

Reputatie 2

Hoi,

ik wil geen klacht tegen hem indienen ik wil dat mensen niet ziek worden, dit zouden jullie ook moeten willen

Er staat DUIDELIJK bij de overheid dat het GEEN alternatief is, die bij zin over conducteurs is dus niet relevant waarschijnlijk iets in de wet wat ze niet rond kunnen maken en dus zo moeten zeggen??

Bovendien verwijs ik NS naar de uitzending van Kassa die hier over ging een paar weken geleden, het is niet veilig en jullie brengen mensen in (levens)gevaar

Waarom zou je dit willen?

Reputatie 7
Badge +3

Dan zul je bij de rijksoverheid moeten zijn om te vragen om het “Protocol verantwoord blijven reizen met het openbaar vervoer” te herzien in overleg met de vervoerders.

Er staat heel duidelijk in het protocol dat OV-medewerkers gebruik moeten maken van een mondkapje en/of gelaatsscherm. Er is dan ook geen sprake van een wetsovertreding wanneer een Hc van NS alleen een spatscherm draagt.

Of dat verstandig is, is een andere kwestie.

Reputatie 7
Badge +3

Er staat DUIDELIJK bij de overheid dat het GEEN alternatief is, die bij zin over conducteurs is dus niet relevant waarschijnlijk iets in de wet wat ze niet rond kunnen maken en dus zo moeten zeggen??

Nee, er staat op de link die Rueben gaf “Een face shield is geen alternatief voor een mondkapje voor publiek gebruik.” 

En op de link die ik eerder gaf staan aparte gedeeltes voor reizigers en voor ov-bedrijven en hun medewerkers.

Er gelden dus andere regels voor medewerkers zoals conducteurs als reizigers. Like it or not, het staat er.

En die uitzending van Kassa enkele weken geleden liet zien dat ook mondkapjes nog van alles doorlaten en/of lekkage aan zijkanten of bovenkant hebben.  In die zin zijn veel mondkapjes niet veel veiliger dan een spatscherm.

Reputatie 2

Hoi Mark,

dank voor t mee doen, is wel belangrijke discussie denk ik

In datzelfde overheidsprotocol staat dus ook dat spatscherm GEEN alternatief is (zie link van Rueben)

Tuurlijk heb je gelijk dat dit in tegenspraak is met tweede regel

Maar dan zou NS toch moeten zeggen er staan 2 tegenstrijdige dingen in, we willen geen dode reizigers, dus we doen degene die het veiligst is?

Het is geen juridische strijd het gaat om onze gezondheid

Reputatie 2

Hoi Momo,

Ik ben met je eens mondkapjes geloof ik ook niet in, maar is beste alternatief op dit moment

Spatscherm in elk geval veel slechter volgens kassa

Er is overigens geen verschil tussen publiek en NS personeel, het corona virus pakt iedereen die het kan even hard

Daarom ook krankzinnig dat bus/tram bestuurders geen mondkapje hoeven, die arme mensen hebben sowieso enorm risico maar goed das andere discussie

Badge +3

Het hogere risico van een spatscherm t.o.v. een mondkapje is nog het grootst voor de drager zelf, dus de conducteur, qua slechtere afsluiting en filterwerking.

Andersom is een spatscherm misschien juist beter ter bescherming van jezelf (de conducteur tegenover besmette reizigers die in zijn gezicht hoesten of hard praten met consumptie, dwars door een (zelfgemaakt of dagenlang gebruikt) mondkapje heen.

Reputatie 2

Mee eens robert

Maar ik ben niet tegen conducteurs

Ik vind dat ie ook beschermt moeten worden

En als ze (blijkbaar) niet slim genoeg zijn te weten dat spatscherm nog minder is dan kapje dan zou NS zijn medewerkers toch ook beter moeten beschermen en dit niet toestaan

Reputatie 7
Badge +3

Er is overigens geen verschil tussen publiek en NS personeel, het corona virus pakt iedereen die het kan even hard

Het virus is inderdaad niet selectief of het om publiek gaat of om OV-personeel. Waar denk ik misschien het verschil in regels vandaan komt is dat reizigers onderling vaak langer dan 15 minuten bij of naast elkaar in de coupe zitten en het ov-personeel vaak niet. Het risico op besmetting is wel veel kleiner bij kortstondig contact, zoals bv langslopen van de conducteur in de trein.

Reputatie 2

Momo

Dat zou kunnen al heb ik sinds Maart in diverse treinen gezeten met soms lange afstanden tussen Amsterdam en Limburg 

En NOOIT is er een conducteur langs gekomen waarschijnlijk ban omdat ze al die mensen zouden moeten aanhouden zonder mondkapje

Laatste maand is dat laatste wel veel beter maar ook vandaag meerdere mensen gezien zonder mondkapje

Ook hier geld 1 is genoeg om hele coupe te killen

Dus geef het goede voorbeeld ook al komt ie niet vaak voorbij

Reputatie 7
Badge +3

Het virus is inderdaad niet selectief of het om publiek gaat of om OV-personeel. Waar denk ik misschien het verschil in regels vandaan komt is dat reizigers onderling vaak langer dan 15 minuten bij of naast elkaar in de coupe zitten en het ov-personeel vaak niet. Het risico op besmetting is wel veel kleiner bij kortstondig contact, zoals bv langslopen van de conducteur in de trein.

Het risico mag dan veel kleiner zijn bij vluchtig contact, maar het is er wel. 

Inmiddels 3 mensen in mijn omgeving die zich gewoon aan de maatregelen hebben gehouden, weinig contacten, afstand, hygiëne, maar toch in de afgelopen weken Corona hebben gekregen variërend van mild tot ziekenhuisopname. Bij geen van 3 was te achterhalen waar ze besmet konden zijn.

Badge +3

Het risico mag dan veel kleiner zijn bij vluchtig contact, maar het is er wel. 

Inmiddels 3 mensen in mijn omgeving die zich gewoon aan de maatregelen hebben gehouden, weinig contacten, afstand, hygiëne, maar toch in de afgelopen weken Corona hebben gekregen variërend van mild tot ziekenhuisopname. Bij geen van 3 was te achterhalen waar ze besmet konden zijn.

Dat is inderdaad het lastige, waar/hoe zijn die besmet geraakt?

Maar als het reproductiegetal (R0) rond de 1 ligt zoals nu, dan zal in theorie een besmettelijke conducteur -die dus geen klachten heeft want anders blijft die thuis totdat hij/zij getest is- precies één andere persoon besmetten, en dat zal dan hoogstwaarschijnlijk iemand in de thuissituatie zijn en niet een reiziger wegens door een trein lopen.

Dus paniek over “het hoeft er maar eentje te zijn en de hele coupé gaat er aan (killen, dode reizigers)” is volslagen onterecht.

Denk (weet wel zeker eigenlijk) dat je veel meer te vrezen hebt van je medereizigers en hoe die met hun mondkapjes omgaan dan van een conducteur met een spatscherm.

Maar als het reproductiegetal (R0) rond de 1 ligt zoals nu, dan zal in theorie een besmettelijke conducteur -die dus geen klachten heeft want anders blijft die thuis totdat hij/zij getest is- precies één andere persoon besmetten, en dat zal dan hoogstwaarschijnlijk iemand in de thuissituatie zijn en niet een reiziger wegens door een trein lopen.

Nee. De theorie m.b.t. het reproductiegetal gaat over statistische kansen over groepen en die zijn per definitie niet van toepassing op individuen. De theorie van besmettingen m.b.t. individuen is dat iemand (met of zonder klachten) een onbeperkt ander aantal mensen kan besmetten. De kans mag bijna nul zijn, hij is er wel.

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer de mensen met klachten thuisblijven heb je de grootste kans op besmetting al uit het OV. Blijft nog over de kleine kans dat je besmet wordt door iemand die geen klachten heeft en dus a-symptomatisch is. Maar zijn dat veel mensen? Het lijkt er niet op. Die kans is groter dan nul maar het is de vraag of we daar beleid op moeten maken. Want dan zal iedereen enige weken thuis moeten blijven tot het virus is uitgeraasd.

Het blijkt keer op keer dat het OV niet een grote bron van besmetting is. We kunnen ons vreselijk druk maken over spatschermen en mondkapjes, de belangrijkste maatregel is toch echt dat je niet reist met het OV wanneer je klachten hebt.

Dan nog een laatste punt voor @Freddynl. Zowel @Momo als ik hebben je informatie gegeven over de verschillende maatregelen die gelden voor reizigers en medewerkers in het OV. Het protocol is opgesteld in overleg met een grote groep organisaties en belangenverenigingen. Lees het nog een keer door en dan met name hoofdstuk 2.5. https://www.rijksoverheid.nl/documenten/publicaties/2020/06/30/protocol-verantwoord-blijven-reizen-in-het-openbaar-vervoer-–-versie-1-juli

Reputatie 2

Hoi,

Ja het zijn er veel nog steeds worden 5000 per dag positief getest. 

Als dit niet in OV gebeurd snap ik niet waarom ik dan WEL een mondkapje moet dragen, het is namelijk zeer benauwd

Reputatie 7
Badge +3

Als dit niet in OV gebeurd snap ik niet waarom ik dan WEL een mondkapje moet dragen, het is namelijk zeer benauwd

Omdat zonder mondkapje het aantal besmettingen in het OV veel hoger zou zijn.

Reputatie 7
Badge +3

OV mag dan niet de grootste bron zijn maar die thuisbesmettingen moeten door iemand van buiten naar huis meegenomen zijn.

Als ik alleen ga reizen, weet ik niet wie er allemaal in mijn trein zitten en kan de andere reizigers niet als contact opgegeven. Dat zelfde geldt voor een café bezoek en winkelen. Alleen wanneer meerdere mensen aangeven dat zij in een bepaalde trein hebben gezeten in bepaalde winkels of in een bepaald café zijn geweest, dan kan dat betrokken worden in een contact onderzoek.

1 van de 3 uit mijn omgeving met Corona is buschauffeur en vermoedt het of via de bus of met boodschappen doen te hebben opgelopen. Een van de andere 3 heeft een winkel.

Reputatie 7

Buiten de nog steeds belachelijke dingen als mensen zonder mondkapje en mensen die gewoon naast elkaar gaan zitten in de trein (.....)

Je mag gewoon naast elkaar zitten. Alle stoelen mogen gebruikt worden. Eerst was dat niet zo. Hiervoor werden toen stickers aangebracht. Sinds de mondkapjes verplicht zijn in het ov mogen alle plekken weer gebruikt worden. De stickers zijn echter blijven zitten.

Reputatie 7
Badge +3

Bij bron-en contactonderzoek wordt alleen de vraag gesteld of je gedurende meer dan een kwartier binnen 1,5 meter van iemand bent geweest. Alleen dan ben je een “nauw contact” geweest en zal bijvoorbeeld de coronamelder een melding geven.

Voor een buschauffeur geldt ook dat wanneer die niet gedurende een kwartier of langer binnen 1,5m van iemand anders geweest is de kans op overdracht minimaal is en dat de bron van een besmetting ergens anders gezocht zal moeten worden.

Reputatie 2

Het is doodeng te zien wat voor totaal verkeerde antwoorden worden gegeven , lijkt wel of jullie er niets van snappen

• Nee je mag niet naast elkaar zitten, we houden 1,5m afstand, alleen omdat dit niet altijd kan is het mondkapje en dat helpt maar deels, dus toen gister 2 vriendinnen die op 2 stations instapte naast elkaar gingen zitten en een verder lege trein zijn ze crimineel bezig en had de conducteur moeten ingrijpen
  • De buschauffeur zit in een binnenruimte, als iemand achter in de bus niest zonder mondkapje (mogelijk ook met trouwens) dan komen er aerosolen in de lucht die gaan de hele bus door en zal mogelijk het einde zijn van de buschauffeur of van zijn oude moeder
  • Een ander schrijft “ov besmettingen zijn zo laag door het mondkapje” , jullie draaien het steeds om, als dat zo is moet de conducteur hem dus OOK op dan wordt het volgens jouw logica ook weer lager
  • Een ander zegt “ik weet niet wie er bij mij in de trein zit”, zeker wel we checken allemaal in en uit dus je weet voor 99% zeker wie er in de trein met je zat

Reageer