Conducteurs

• 14 november 2020
  • 12 reacties
  • 565 Bekeken

Ik open zojuist een nieuwsbrief van de NS waarin wordt aangekondigd dat de abonnementsprijzen in 2021 wederom worden verhoogt. In het kader hiervan wil ik aangeven dat er sinds de Corona-epidemie niet of nauwelijks meer wordt gecontroleerd in de treinen. Ook valt op dat er enorm veel zwart wordt gereden. Regelmatig worden er onder mijn ogen poortjes open getrapt of zie ik meerdere mensen samen door een poortje sluipen. Ook zij weten natuurlijk dat ze geen controle hoeven te verwachten. Als er meer wordt gecontroleerd, neemt het zwartrijden af en kunnen er zo nodig boetes worden geïnd. Dan ontvangt de NS de inkomsten waar ze recht op hebben. Daarnaast erger ik me ernstig aan alle mensen die zich niet houden aan de huisregels in de trein: keihard muziek aan via de telefoon zonder oortjes, mensen zonder mondkapjes enz. En inderdaad, mij ontbreekt vaak de moed om mensen zelf aan te spreken. Meer zichtbaarheid van een conducteur zou hier erg bij helpen. Waarom zitten ze continu in de eerste klas in plaats van door de trein te lopen? 

12 reacties

Volgens de NS moeten de poortjes de zwartrijders tegenhouden. Zolang ze in de trein zelf ook niet controleren zullen de statistieken dit ook laten zien (het aantal gepakte zwartrijders is gedaald sinds de invoering van de poortjes en het nauwelijks meer controleren in de trein). 

Als de NS meer zou controleren zouden ze moeten gaan concluderen dat het aantal zwartrijders juist toegenomen is omdat de pakkans nihil is. 

Er zijn al vele topics over dit onderwerp en die eindigen altijd met dat de conducteur ook meer werkzaamheden heeft dan controleren en dat ze meer een gastheer/vrouw moeten zijn dan een controleur

Reputatie 7

Ja, je hebt gelijk Margrietta1. Maar dit onderwerp komt al jaren steeds weer terug op dit forum. Er volgt herhaling van dezelfde argumenten en er volgen meerdere recente voorbeelden en uiteindelijk verandert er verder helemaal niets. NS wijzigt het beleid rondom controleren niet. Controleren is meer en meer op de achtergrond geraakt want personeel biedt service in het kader van gastheer- en gastvrouwschap. En daar past geen strikt controlebeleid bij. Zie de vele oude topics hier. Persoonlijk zou ik strikter controleren ook graag terug zien komen. In deze maatschappij is dat helaas nodig omdat er anders al snel een loopje met normen en regels wordt genomen. Dat kan men tegelijkertijd ook service verlenen / zichtbaarder zijn. Nu is de pakkans van een zwartrijder en de kans op huisregelhandhaving heel erg laag 😕

Ik begrijp het verhogen van abonnementsprijzen ook niet. Een mooie uitspraak die ik op het Internet tegenkwam luidde: Waarom hanteren de NS nog steeds dal en piekuren als het rustiger is dan ooit?

Die gevangenisdeuren op elk groot station hebben wel een half miljard gekost, he? Dan kan toch nooit kloppen, is het verlies door zwartrijden zo hoog dat je er een half miljard in moet pompen door 95% van de witreizende treinreiziger als bajesklant te moeten behandelen? Het zwartrijden is nooit echt afgenomen, ik zag uit ervaring dat ze met je meelopen, er overheen springen, eronderdoor gingen en zo niet dan wel met een geplaatste trapbeweging. Zie dat dagelijks bij een metrostation voor mijn raam waar die deuren ook staan.

Reputatie 6

Omdat NS het geld hard nodig heeft doordat het aantal reizigers flink afgenomen is? 

Reputatie 7
Badge +3

Ik open zojuist een nieuwsbrief van de NS waarin wordt aangekondigd dat de abonnementsprijzen in 2021 wederom worden verhoogt. In het kader hiervan wil ik aangeven dat er sinds de Corona-epidemie niet of nauwelijks meer wordt gecontroleerd in de treinen. Ook valt op dat er enorm veel zwart wordt gereden.

Ik las gisteren een bericht van vakbond VVMC en die beweert dat de conducteurs zich het laatste halfjaar juist kapot werken en daarom een flinke verbetering van hun arbeidsvoorwaarden verdienen. Die verbetering moet uiteraard uit weer een tariefsverhoging betaald worden. 

Reputatie 6
Badge

Ik open zojuist een nieuwsbrief van de NS waarin wordt aangekondigd dat de abonnementsprijzen in 2021 wederom worden verhoogt. In het kader hiervan wil ik aangeven dat er sinds de Corona-epidemie niet of nauwelijks meer wordt gecontroleerd in de treinen. Ook valt op dat er enorm veel zwart wordt gereden.

Ik las gisteren een bericht van vakbond VVMC en die beweert dat de conducteurs zich het laatste halfjaar juist kapot werken en daarom een flinke verbetering van hun arbeidsvoorwaarden verdienen. Die verbetering moet uiteraard uit weer een tariefsverhoging betaald worden. 

Interessant. Ik kwam als frequente reiziger voor corona al nauwelijks een conducteur tegen en nu is dat nog minder. Iedereen heeft recht op een goed salaris, daar ben ik voor, maar ik heb niet het idee dat de dienstverlening (lees controle en servicerondes) in de afgelopen jaren geïntensiveerd geworden is.

Bijzonder genoeg kom ik in Duitsland, maar ook bij Arriva veel vaker personeel tegen. Zowel voor als tijdens corona.

Overigens vind ik een prijsverhoging ook niet gek. Kosten nemen bij elk bedrijf toe, dus ook bij NS.

Badge +3

Vakbonden…

Want NS personeel verdient applaus (en dus structurele loonsverhoging?) voor het ‘harde’ werken in deze tijden. Geef ze dan een eenmalige bonus, zoals veel gemeentes doen voor boa's. 300 euro, beter dan applaus.

Maar ze controleren nu juist dus nóg minder of helemaal niet (omdat dat gewoon mág en controleren sowieso niet hun primaire taak meer is, sinds de komst van poortjes op diverse stations).

Moeten ze daar voor beloond worden? Nee, tenzij ze echt gaan werken/controleren en de zwartreiziger (of iemand die onterecht 1e klas zit) niet de enige is die ‘beloond’ wordt.

Mijn mening, en sorry @Loes 

@Robert B 

Een mening mag je hebben en je weet dat ik me niet voel aangesproken. 

Reputatie 7
Badge +3

Met de redenering van de VVMC zou het treinpersoneel loonsverlaging moeten krijgen omdat het minder druk is in de treinen.

Niets ten nadele van het personeel van NS maar er is natuurlijk geen verhoogde werkdruk wanneer je het vergelijkt met de zorg.

Reputatie 7

Ligt aan het vakgebied. Ik ervaar wel echt meer werkdruk. Dit vertaald zich naar meer bonnen, aanhoudingen, geweld etc. 

Reputatie 7
Badge +3

Bedankt voor de nuancering, @Slidestops. Jouw werk in de frontlinie is bewonderenswaardig. Zeker wanneer je kijkt naar de potentiële gezondheidsrisico’s.

@iMark en @Slidestops 

Dat beeld herken ik. Het ligt aan het vakgebied en hoe je er zelf instaat. Momenteel is de werkdruk tussen een HC en VenS niet te vergelijken en deel Slidestops beeld hierin.

Reageer