beantwoord

Conducteurs in de trein

• 16 oktober 2018
  • 34 reacties
  • 1677 Bekeken

Reputatie 3
Goedendag,
ik reis veel met de trein, 5 a 6 dagen per week. Wat mij opvalt is dat ik zelden tot nooit een conducteur zie en dus ook niet gecontroleerd wordt. Dat is inmiddels bij de minder sociale treinreiziger ook bekend. Dat is een van de redenen dat ik reizen met de trein steeds minder prettig vind en me minder veilig voel in de trein.
wellicht is dit bewust beleid van NS?
In het buitenland is dit anders, de conducteur loopt door de trein, controleert en houdt toezicht.
icon

Beste antwoord door Loes 16 oktober 2018, 09:32

Dat is niet de policy van NS. Wij behoren nog steeds goed zichtbaar te zijn in de trein en dat doen we oa door controlerondes, servicerondes en plaatsen waar we ons opstellen. Wel ben ik benieuwd naar uw traject, dan kan ik ms er dieper op in gaan.
Bekijk origineel

34 reacties

Dat is niet de policy van NS. Wij behoren nog steeds goed zichtbaar te zijn in de trein en dat doen we oa door controlerondes, servicerondes en plaatsen waar we ons opstellen. Wel ben ik benieuwd naar uw traject, dan kan ik ms er dieper op in gaan.
Reputatie 5
Badge
Het zal ongetwijfeld geen beleid zijn van NS om reizigers onveilig te laten voelen.
Ik herken me wel in het feit dat er nauwelijks gecontroleerd wordt. De laatste keer dat ik werd gecontroleerd zal een goede 6-7 weken geleden te zijn geweest en dan reis ik 6 a 7 dagen per week.

Edit: ik zie (op het traject Utrecht - Den Haag met regelmaat wel een serviceronde, op het traject Den Haag HS - Schiedam C vrijwel nooit)
Tijdens de reis hebben de conducteurs meerdere verantwoordelijkheden en taken. @Loes kan je hier ongetwijfeld meer over vertellen. Ik kan melding maken van het ontbreken van een conducteur op je traject, net als Loes al aangeeft.
Reputatie 7
Badge +3
Bij mij is het heel wisselend, traject is De Vink – Delft.
Soms heb ik weken of maanden geen controle, dan weer een aantal keer kort achter elkaar, maar alleen in de sprinter, nooit de IC. In augustus wel iedere week een keer en zelfs een keer 3 maal in 1 week. Ook in september een week waarin ik 3 dagen achter elkaar controle had. Nu al bijna een maand geen controle gehad.
Het is ook afhankelijk van hoelang een reiziger in de trein zit. Ook ik ken de verhalen dat men start op een beginpunt en 2 uur daarna nog niemand heeft gezien. Dit is niet de bedoeling en toch overkomt het mij ook wel eens. Als ik een drukke dubbeldekker heb, de grootste die ik alleen mee mag nemen (VIRM6) en ik zit in een controleronde en ik loop tegen veel problemen aan, dan overkomt het mij ook. Als ik lees dat dit geregeld is, dan vraag ik het me af hoe het kan. Zit een reiziger maar 2 stations in de trein, kan een conducteur al eerder zijn langsgekomen.
Sprinters zijn voor ons beter behapbaar en worden vaak op kortere trajecten ingezet en dan is de kans groter om oa een controle te krijgen.
Reputatie 3
Goedemorgen,

Dank voor jullie reactie. Ik reis op verschillende en vaak langere trajecten. Meestal vertrek ik uit Amsterdam en reis vaak naar Rotterdam, Breda, Den Bosch, Tilburg, Almere, Zwolle, Utrecht, Nijmegen, Leiden, Den Haag, Apeldoorn, Assen, Leeuwarden, Roosendaal, Vlissingen, Groningen, Deventer en Maastricht. Maar eigenlijk kom ik in alle provincies. Ik neem zoveel mogelijk de IC.

Nu heb ik natuurlijk ook gemerkt dat de treinen steeds langer worden, dus ik begrijp dat een ronde lopen meer tijd vraagt en afhankelijk is van wat een conducteur tegen komt.
Maar ik zie ook regelmatig conducteurs in de 1e klas stilte coupe zitten. Zo'n coupe voor 6 personen waarvan je de deur dicht kan doen.
Op het traject van Zwolle naar Leeuwarden of Groningen kom ik heel soms een conducteur tegen die een serviceronde loopt.

Als ik zie op welke trajecten minder sociaal gedrag voorkomt, dan vermoed ik dat de conducteurs dat ook wel weten.
Daarbij nog opmerkend dat ik het tegenwoordig niet verantwoord vind dat een conducteur alleen op een trein werkt.
Reputatie 6
Vandaag een retourreis gemaakt van Breda naar Deventer. Op de heenweg geen controle, conducteur wel even voorbij zien lopen: "goedemorgen!". Op de terugweg alleen een Ipsos-medewerkster die graag even de kaartsoort registreerde. De terugreis was erg rustig (ruim na de avondspits) en de conducteur riep steeds keurig ieder station om. Maar heb hem niet gezien die rit van 2 uur. Toch apart. Niet dat ik me onveilig voelde of zo, maar op een of andere manier blijf je toch verwachten dat de conducteur veel directer zichtbaar is en controleert/signaleert ipv zo op de achtergrond te blijven. Maar dit zal wel een ouderwetse gedachte zijn 😁
Reputatie 1
Op het traject Zwolle - Groningen word ik in ieder geval 1x per dag gecontroleerd. Meestal twee keer daags, en daarnaast lopen ze vaak nog een keer door de trein heen.
Reputatie 7
Badge +3
In het buitenland is dit anders, de conducteur loopt door de trein, controleert en houdt toezicht.
Ik was vorige week in Duitsland. Behalve op langeafstandstreinen en dubbeldeks RE-treinen heeft het grootste deel van de overige treinen daar geen conducteurs meer.
Reputatie 5
Badge
Ik was afgelopen zaterdag in Duitsland met drie regionale treinen, maar ook een IC onderweg. Op elke trein zat een conducteur, maar alleen in de IC was een controle. Elke trein was een dubbeldekstrein.
Reputatie 7
Badge +3
Klopt, omdat Duitse dubbeldekstreinen in trekduw bedrijf een conducteur nodig hebben voor het sluiten van de deuren. Pas met de vervanging van locomotieven door Twindex motorwagens wordt het mogelijk ook dubbeldekkers met eenmansbediening te rijden.
Reputatie 6
Uiteindelijk komt het toch allemaal neer op kostenbeperking en efficiëntie. Dat leeft in West- en Noord-Europa (hoge loonkosten) veel sterker dan in het zuiden. In Italië kwam op de regionale trein de conducteur vaak langs en in Portugal deed de conducteur volgens mij weinig anders dan continu controleren, even fluiten, en weer nieuwe instappers controleren. Zwartrijden, no way. In Spanje was op meerdere regionale treinen ook geen enkele controle, aangezien die op het perron voor de instap al plaatsvond door speciaal personeel (en soms ook bij het verlaten van de trein op het perron).
Reputatie 6
Badge
Ik weet niet of het toeval was, maar toen ik deze zomer een keer van Dordrecht naar Geldermalsen reisde, heb ik de conductrice zeker drie keer voorbij zien komen en alle nieuw ingestapte reizigers werden gewoon gecontroleerd.

Bij NS gemiddeld 1x per week, bij 600 kilometer per week.
Reputatie 7
Badge +3
@Raymond123
Arriva controleert veel frequenter dan NS (zelfs op lijnen met eenmansbediening), dat is het verschil in beleid tussen een commercieel bedrijf en een semi-overheidsbedrijf. Als Arriva veel inkomsten misloopt door zwartrijden hebben ze hun aandeelhouders wat uit te leggen, als NS die inkomsten misloopt is dat jammer maar zal er niemand de directie vervelende vragen stellen.

Ook in het Duitse model speelt dit probleem voortdurend. Omdat daar de vervoersregio's en deelstaten de financiële risico's op de exploitatie dragen hebben spoorwegmaatschappijen er daar geen belang bij om zwartrijders in de kraag te grijpen. De spoorwegmaatschappijen krijgen immers gewoon hun geld van de deelstaat ook als er helemaal niemand een kaartje koopt.
Reputatie 6
Badge
Het grappige is, dat NS dochter Abellio een goede controleer-spirit heeft. Heb ook een keer tussen Arnhem en Zevenaar retour gereisd en ook daar: gelijk controle bij iedereen die instapt. (Ze kunnen geen ovchipkaarten uitlezen, maar goed ze lopen wel actief door de trein.)

Ook een andere keer op die lijn richting Duesseldorf op het Duitse gedeelte twee conducteurs die veelvuldig -in de spits- langsliepen en controleerden. Ook bij Eurobahn (Venlo Duesseldorf) bijna altijd wel controle.
Reputatie 5
Badge
Ik heb in Juli met de Westfalenbahn (Dochter van Abellio) gereisd en hier was de controle ook top, hetzelfde systeem dat Raymond beschrijft. Bij DB had ik tot afgelopen weekend eigenlijk ook bijna altijd controle, behalve in de S-Bahn.

Hallo,

Ik heb een paar vraagjes over hoe je een trein conducteur.

1. Hoe kan ik een conducteur worden?
  2. Waar kan ik een conducteur worden?
  3. Wat kost het om een conducteur te worden?
  4. Hoe lang duurt het om een conducteur worden?
  5. Waar kan ik een baan halen wanneer ik klaar met de opleiding ben?
  6. Dankjewel 😊🚆 
Reputatie 7
Badge

Beste @Jarod Meijer 

Deze vraag heb je al 2 keer eerder gesteld op deze Community. Kijk daar eens naar de gegeven antwoorden, en reageer daar dan eens op als je toch nog met vragen zit.

Reputatie 4

Dat er regelmatig geen controle is in de trein is volgens mij een ongewenst bijverschijnsel van eerdere veranderingen.

Ooit was er ingangscontrole op de stations, die werd opgeheven maar toen nog niet vervangen door poortjes. De controle vond plaats in de trein, geen controle was een uitzondering. Door het verdwijnen van de ingangscontrole kwamer er steeds meer ongewenste personen op de stations. De poortjes (ook voor het OV betaalsysteem) kwamen in de plaats van ingangscontrole, niet als vervanger van de controle in de trein. Als dat wel het geval zou zijn dan zouden toch bij elke deur cico automaten moeten zitten. En zelfs dan nog…. Er zitten niet voor niets weer conducteurs op een heel aantal trams. Je kan daar ook gewoon een kaartje kopen… Zonder boete… Dat zou in de trein toch ook eigenlijk moeten kunnen. Overal waar je weet dat er geen controle is kan je er op wachten dat mensen gebruik maken van de mogelijkheden die ontstaan. Als er geen controle is zal het wel mogen. Als door andere werkzaamheden van de HC geen controle kan plaatsvinden….. Hoe deed men dat vroeger dan? Op de korte trajecten zeker 1 x kaartjes controle op de lange ritten werden alle instappers "geknipt”. Leveren die “andere werkzaamheden” meer geld op dan controle? Als ik de klachten op dit forum lees zitten er in bijna elke trein zeker 10 tot 20 personen in de verkeerde klasse. Als je die allemaal een toeslag kaartje van 10 euro  verkoopt… Zo een bedrag van “maar” 10 euro zal bijna iedereen accepteren. Bovendien is een kaartje verkopen zonder administratieve rompslomp in 1 minuut mogelijk. In het begin zou elke HC per dienst een paar 100 euri kunnen binnen harken. Als er helemaal geen controle in de trein zou zijn zou je met een paar handige truckjes nooit meer dan € 4,80 voor een enkele reis per trein betalen. 

Reputatie 7
Badge +3

Je kan daar ook gewoon een kaartje kopen… Zonder boete… Dat zou in de trein toch ook eigenlijk moeten kunnen. 

NS heeft dat al eens geprobeerd in de jaren 80. Dat duurde maar een paar maanden.....

Badge +3

@Philned “Hoe deed men dat vroeger dan?”

Toen stapte ik (met mijn stamkaart voor 40% korting) gewoon de trein in (bijv. Eindhoven - Amsterdam) en wachtte de controle af. Een kaartje in de trein kostte toen ƒ2,50 (een knaak/rijksdaalder) extra, en later ƒ3,50 meen ik. Dat was al best een groot bedrag op een reis van ƒ7,50 (met die 40% korting dus).

Als ik dan geluk had werd ik pas na Utrecht gecontroleerd, maar meestal was het tussen Eindhoven en Den Bosch al raak (en anders wel vóór Utrecht). Conducteurs wisten bij de 2e en 3e keer langs komen ook gewoon dat ze mij al ‘gezien hadden’ en sloegen me over.

Op diezelfde rit nu heb ik nu misschien eens in de 10 keer controle. Treinen zijn natuurlijk ook wel langer en drukker dan toen, dus om het (kaartje pas in de trein kopen) onaantrekkelijk te maken kost dat nu dus €50 extra, maar het kan/mag nog steeds.

Of je er nog ‘winst’ uit kan halen is natuurlijk de vraag. Bovendien staat men er natuurlijk niet om te springen om die dure kaartjes met de hand uit te moeten schrijven (plus al je persoonsgegevens e.d. op te moeten nemen). Vroeger ging dat veel simpeler, via een apparaatje op hun buik en voilá daar was je kaartje. Met de kniptang nog even stempelen en klaar. Wel gedoe met wisselgeld en zo, maar daar hebben we nu (contactloos) pinnen voor.

Reputatie 7
Badge +3

@Robert B

Er waren toen ook veel reizigers van Eindhoven naar Best die zonder kaartje in de trein gingen zitten en afwachtten of er controle kwam. Dat gebeurde dan misschien eens op de tien keer en dat was pas goedkoop reizen. Vandaar dat dat binnen een jaar afgelopen was. Het was even dwaas als het groepsretour van een paar geleden.

Reputatie 7
Badge

@Philned “Hoe deed men dat vroeger dan?”

Toen stapte ik (met mijn stamkaart voor 40% korting) gewoon de trein in (bijv. Eindhoven - Amsterdam) en wachtte de controle af.

Een mooi voorbeeld van de uitgekiende berekende reiziger welke inschat hoeveel de besparing is bij niet betalen voordat je in de trein stapt. Schijnbaar ben je er nog trots op ook @Robert B !

Badge +3

Vandaar ook de ov-chipkaart. Stamkaarten zijn abonnementen geworden, automaten in de plaats van loketten, geen gedoe met wisselgeld (zeker in de trein zelf) e.d.

En poortjes zorgen er redelijk succesvol voor dat mensen niet vergeten in te checken (zolang ze dat bij de juiste vervoerder doen) :sweat_smile:

Of dit alles ook maar enige invloed heeft op mensen die van Eindhoven naar Best willen zonder kaartje betwijfel ik ten zeerste. Als de kans op controle in de vorige eeuw (jaren 80/90) al een op tien was, dan is dat tegenwoordig natuurlijk alleen nog maar minder.

En ik ben nergens trots op, maar zo werkte het toen gewoon (als student). Niemand die er iets over zei (inclusief conducteurs die best wel wisten dat ik in Eindhoven woonde en een weekendje Amsterdam deed omdat mijn vriendin daar woonde). Na 1990 geen trucs meer nodig want toen kregen we een OV Studentenkaart (als gift ook nog, dank o.a. heren ministers Ritzen, Deetman en ook nog Pim Fortuyn die in 1989 al directeur werd van OV-studentenkaart BV).

Door de hoge frequentie van controleren (op Eindhoven - Amsterdam gemiddeld 2×) heb ik er niet eens veel aan overgehouden.

Reputatie 4

Je kan daar ook gewoon een kaartje kopen… Zonder boete… Dat zou in de trein toch ook eigenlijk moeten kunnen. 

NS heeft dat al eens geprobeerd in de jaren 80. Dat duurde maar een paar maanden.....

Ik denk dat ze het systeem toen niet eenvoudig genoeg gemaakt hadden. Je hoeft maar 5 mogelijkheden te hebben.

1. toeslag kaartje € 10,--
  2.  kaartje tot eerstvolgende station  sprinter € 5,00
  3.  kaartje tot eerstvolgende station   intercity  € 7,50
  4.  kaartje eindbestemming  tot 100 km  € 15,--
  5.  kaartje meer dan 100 km  € 30

Uit ervaring weet ik dat de meeste mensen 5 x achter elkaar een duurder kaartje (ik noem het geen boete) zonder morren accepteren maar het net zo vervelend vinden dan 1 x een hoger bedrag. Echter hoe hoger het bedrag hoe eerder bij mensen de gedachte opkomt “voor zo een idioot hoog bedrag mag ik wel dwars gaan liggen, schelden en een paar klappen uitdelen”, dat voorkom je met kleine bedragen en een hoge pakkans. 
Een aantal jaren terug heb ik in het buitenland meegemaakt dat een nog al dronken persoon op zijn gitaar zat te harken en redelijk wat overlast veroorzaakte. De HC kwam langs en deelde een boete uit van omgerekend 3 euro. Voor een euro meer kreeg de gitarist een flesje water. Het was daarna rustig. En de HC, die kreeg zo ongeveer 5 euro en de gitarist wilde geen wisselgeld. Volgens de gitarist was het de derde keer dat jaar dat hij een boete kreeg, zoals hij zei: “net hoog genoeg om me er aan te herinneren dat ik voor dat geld 5 biertjes zou kunnen kopen en laag genoeg dat ik het kan betalen”.

Reageer