beantwoord

Conducteurs in de trein

• 16 oktober 2018
  • 34 reacties
  • 1659 Bekeken

Toon eerste bericht

34 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik kan me herinneren dat er op “mijn “ station De Vink nog geen automaten stonden en dat het loket (wat er nog wel was) in het weekend gesloten was. Zal ergens begin/half jaren 90 geweest zijn. Dan was het ook de bedoeling dat je een kaartje kocht bij de conducteur, zat dan geloof ik geen extra bedrag bij omdat je geen kaartje kon kopen op het station. Ik ging in die tijd met enige regelmaat naar Den Haag naar de import LP/CD winkel en bij geen controle in de trein naar Den Haag kocht ik op station Den Haag alleen een enkeltje terug naar de Vink. Den Haag had wel loketten die in het weekend open waren, een hele rij nog wel. Ik weet eerlijk gezegd niet meer hoe vaak het voorkwam dat ik op de heenweg een kaartje kocht bij de conducteur, in mijn herinnering kwam dat niet heel vaak voor. Ook toen niet altijd controle.

Het was niet dat ik bewust geen kaartje kocht, het was meer een meevallertje. Toen er eenmaal op het perron automaten stonden kocht ik daar gewoon netjes een kaartje. 

Reputatie 7
Badge +3

@Philned

Ik denk dat je buiten de realiteit denkt. Vijf euro toeslag tot het volgende sprinter station? Wie koopt er dan nog een kaartje van Zaandam naar Sloterdijk als de conducteur in de spits 600 man in 7 minuten moet controleren? Sorry, zo'n idee werkt misschien nog in een losse Lint tussen Almelo en Marienberg maar niet in de spits in de Randstad.

Daarnaast is er geen enkele reden waarom je überhaupt een kaartje in de trein zou moeten kopen. Je hebt de chipkaart, loketten en etickets, kortom mogelijkheden genoeg om vooraf een ticket aan te schaffen. 

Overigens was ook de agressie bij de proef in de jaren 80 een van de problemen. Veel mensen gokten er gezien de kleine toeslag op om op korte afstanden gratis te reizen en als er dan één keer wel een conducteur kwam probeerden ze zich er alsnog onderuit te lullen of meppen.

Badge +3

@Philned

Ik denk dat je buiten de realiteit denkt.

Ik denk/weet dat wel zeker, en dat het vroeger anders was. Zie ook de leuke reactie van @Momo over de conducteur als vervanging voor een gesloten loket toentertijd!

Willen we dat terug? Natuurlijk… Doe mij maar een kaartje voor € 7,50 van Amersfoort naar Zwolle (normale prijs € 12,80). Misschien kom ik wel uit Amsterdam of Utrecht, dat weet niemand dus pure winst!

Of bedoel je dat je bij de HC dan die €12,80 plús €7,50 zou moeten betalen omdat je in toevallig in een IC zit, en niet een sprinter vanaf Harderwijk of zo (€ 5,00 extra graag tot Zwolle, of moet ik er dan verdorie in Nunspeet al uit)?

En dan eens kijken of ik niet stiekem verder reis naar Meppel en dan Groningen/Leeuwarden (en/of op dat traject hetzelfde trucje nog eens doe)  :rofl:

Als er voldoende controle was onderweg (zoals vroeger), dán is er wel wat voor te zeggen.. Maar dat zie ik niet gebeuren uiteraard (realiteit).

Reputatie 7
Badge +3

Bij optie 3 en 4 van @Philned zeg ik mij VDU op. Zelfs met korting ben ik op een aantal trajecten  duurder uit.

Reputatie 7
Badge +3

Er is een spreekwoord “Gelegenheid maakt de dief”. 

Tegen een gering bedrag pas je kaartje kopen in de trein lijkt mij zo’n gelegenheid, zeker gezien de geringe controle. Zou je zoiets überhaupt willen, dan moet de pakkans zeker verhoogd worden door meer controle. 

Omdat ik een spoorboekje uit 1981 voor het grijpen had, even gekeken wat toen de regel was.

“Heeft u geen kaartje, waarschuw dan de conducteur vóór u instapt. Hij komt dan na vertrek bij u en levert u het enkele reisje of retourtje dat u nodig heeft. Er komt dan f2 administratiekosten bij, als u zich vooraf van een kaartje had kunnen voorzien. Dus koop uw kaartje liever aan het loket of de automaat. Waar loketten ontbreken - onbemande stations - vraagt de conducteur die twee gulden natuurlijk niet. U moet hem ook in dit geval wél vooraf waarschuwen.”

Zonder vooraf waarschuwen was de boete trouwens 15 gulden.

Reputatie 7
Badge

Het was niet dat ik bewust geen kaartje kocht, het was meer een meevallertje. Toen er eenmaal op het perron automaten stonden kocht ik daar gewoon netjes een kaartje. 

Ontluisterend en opvallend !

Het tweede door deze Community zo gewaardeerde "lid met Gouden lettertjes" dat aangeeft niet te betalen voor hun treinrit !

Voor instappen was het altijd wel de bedoeling de conducteur te waarschuwen @Momo 

Reputatie 7
Badge +3

Het tweede door deze Community zo gewaardeerde "lid met Gouden lettertjes" dat aangeeft niet te betalen voor hun treinrit !

Voor instappen was het altijd wel de bedoeling de conducteur te waarschuwen@Momo 

Ik vind het eerder realistisch. Geef mensen de gelegenheid om niet te betalen voor de treinreis en er zullen mensen (wellicht vooral jongeren) misbruik van maken. Waarmee ook duidelijk is waarom dit niet werkt. In mijn herinnering gingen de overige reizigers die gelijk met mij instapten ook niet op zoek naar de conducteur.

Ik moet wel zeggen dat het zeker de eerste keer toentertijd een ietwat vreemde ervaring was omdat ik de 2 a 3 jaar daarvoor dat ik ook wel eens naar Den Haag ging altijd reisde vanaf Leiden Centraal (al heette het toen nog geen Centraal) waar gewoon loketten waren. Eenmaal verhuisd naar deze wijk en gebruikmakend van dit station verbaasde het me dat de loketten in het weekend gesloten waren en er geen kaartje kon worden gekocht.

“Verstand komt met de jaren” zegt men. :laughing:

Reputatie 7
Badge +3

Voor instappen was het altijd wel de bedoeling de conducteur te waarschuwen@Momo 

Dit goudenlettertjes lid heeft altijd keurig netjes betaald

Reageer