beantwoord

Conducteurs in de trein

  • 16 oktober 2018
  • 34 reacties
  • 2007 Bekeken

Reputatie 3
Goedendag,
ik reis veel met de trein, 5 a 6 dagen per week. Wat mij opvalt is dat ik zelden tot nooit een conducteur zie en dus ook niet gecontroleerd wordt. Dat is inmiddels bij de minder sociale treinreiziger ook bekend. Dat is een van de redenen dat ik reizen met de trein steeds minder prettig vind en me minder veilig voel in de trein.
wellicht is dit bewust beleid van NS?
In het buitenland is dit anders, de conducteur loopt door de trein, controleert en houdt toezicht.
icon

Beste antwoord door Loes 16 oktober 2018, 09:32

Dat is niet de policy van NS. Wij behoren nog steeds goed zichtbaar te zijn in de trein en dat doen we oa door controlerondes, servicerondes en plaatsen waar we ons opstellen. Wel ben ik benieuwd naar uw traject, dan kan ik ms er dieper op in gaan.
Bekijk origineel

34 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het was niet dat ik bewust geen kaartje kocht, het was meer een meevallertje. Toen er eenmaal op het perron automaten stonden kocht ik daar gewoon netjes een kaartje. 

Ontluisterend en opvallend !

Het tweede door deze Community zo gewaardeerde "lid met Gouden lettertjes" dat aangeeft niet te betalen voor hun treinrit !

Voor instappen was het altijd wel de bedoeling de conducteur te waarschuwen@Momo 

Dit goudenlettertjes lid heeft altijd keurig netjes betaald

Reputatie 7
Badge +3

Het was niet dat ik bewust geen kaartje kocht, het was meer een meevallertje. Toen er eenmaal op het perron automaten stonden kocht ik daar gewoon netjes een kaartje. 

Ontluisterend en opvallend !

Het tweede door deze Community zo gewaardeerde "lid met Gouden lettertjes" dat aangeeft niet te betalen voor hun treinrit !

Voor instappen was het altijd wel de bedoeling de conducteur te waarschuwen@Momo 

Ik vind het eerder realistisch. Geef mensen de gelegenheid om niet te betalen voor de treinreis en er zullen mensen (wellicht vooral jongeren) misbruik van maken. Waarmee ook duidelijk is waarom dit niet werkt. In mijn herinnering gingen de overige reizigers die gelijk met mij instapten ook niet op zoek naar de conducteur.

Ik moet wel zeggen dat het zeker de eerste keer toentertijd een ietwat vreemde ervaring was omdat ik de 2 a 3 jaar daarvoor dat ik ook wel eens naar Den Haag ging altijd reisde vanaf Leiden Centraal (al heette het toen nog geen Centraal) waar gewoon loketten waren. Eenmaal verhuisd naar deze wijk en gebruikmakend van dit station verbaasde het me dat de loketten in het weekend gesloten waren en er geen kaartje kon worden gekocht.

“Verstand komt met de jaren” zegt men. :laughing:

 

 

Reputatie 7
Badge

Het was niet dat ik bewust geen kaartje kocht, het was meer een meevallertje. Toen er eenmaal op het perron automaten stonden kocht ik daar gewoon netjes een kaartje. 

Ontluisterend en opvallend !

Het tweede door deze Community zo gewaardeerde "lid met Gouden lettertjes" dat aangeeft niet te betalen voor hun treinrit !

Voor instappen was het altijd wel de bedoeling de conducteur te waarschuwen @Momo 

Omdat ik een spoorboekje uit 1981 voor het grijpen had, even gekeken wat toen de regel was.

“Heeft u geen kaartje, waarschuw dan de conducteur vóór u instapt. Hij komt dan na vertrek bij u en levert u het enkele reisje of retourtje dat u nodig heeft. Er komt dan f2 administratiekosten bij, als u zich vooraf van een kaartje had kunnen voorzien. Dus koop uw kaartje liever aan het loket of de automaat. Waar loketten ontbreken - onbemande stations - vraagt de conducteur die twee gulden natuurlijk niet. U moet hem ook in dit geval wél vooraf waarschuwen.”

Zonder vooraf waarschuwen was de boete trouwens 15 gulden.

Reputatie 7
Badge +3

Er is een spreekwoord “Gelegenheid maakt de dief”. 

Tegen een gering bedrag pas je kaartje kopen in de trein lijkt mij zo’n gelegenheid, zeker gezien de geringe controle. Zou je zoiets überhaupt willen, dan moet de pakkans zeker verhoogd worden door meer controle. 

Reputatie 7
Badge +3

Bij optie 3 en 4 van @Philned zeg ik mij VDU op. Zelfs met korting ben ik op een aantal trajecten  duurder uit.

Badge +3

@Philned

Ik denk dat je buiten de realiteit denkt.

Ik denk/weet dat wel zeker, en dat het vroeger anders was. Zie ook de leuke reactie van @Momo over de conducteur als vervanging voor een gesloten loket toentertijd!

Willen we dat terug? Natuurlijk… Doe mij maar een kaartje voor € 7,50 van Amersfoort naar Zwolle (normale prijs € 12,80). Misschien kom ik wel uit Amsterdam of Utrecht, dat weet niemand dus pure winst!

Of bedoel je dat je bij de HC dan die €12,80 plús €7,50 zou moeten betalen omdat je in toevallig in een IC zit, en niet een sprinter vanaf Harderwijk of zo (€ 5,00 extra graag tot Zwolle, of moet ik er dan verdorie in Nunspeet al uit)?

En dan eens kijken of ik niet stiekem verder reis naar Meppel en dan Groningen/Leeuwarden (en/of op dat traject hetzelfde trucje nog eens doe)  :rofl:

Als er voldoende controle was onderweg (zoals vroeger), dán is er wel wat voor te zeggen.. Maar dat zie ik niet gebeuren uiteraard (realiteit).

Reputatie 7
Badge +3

@Philned

Ik denk dat je buiten de realiteit denkt. Vijf euro toeslag tot het volgende sprinter station? Wie koopt er dan nog een kaartje van Zaandam naar Sloterdijk als de conducteur in de spits 600 man in 7 minuten moet controleren? Sorry, zo'n idee werkt misschien nog in een losse Lint tussen Almelo en Marienberg maar niet in de spits in de Randstad.

Daarnaast is er geen enkele reden waarom je überhaupt een kaartje in de trein zou moeten kopen. Je hebt de chipkaart, loketten en etickets, kortom mogelijkheden genoeg om vooraf een ticket aan te schaffen. 

Overigens was ook de agressie bij de proef in de jaren 80 een van de problemen. Veel mensen gokten er gezien de kleine toeslag op om op korte afstanden gratis te reizen en als er dan één keer wel een conducteur kwam probeerden ze zich er alsnog onderuit te lullen of meppen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik kan me herinneren dat er op “mijn “ station De Vink nog geen automaten stonden en dat het loket (wat er nog wel was) in het weekend gesloten was. Zal ergens begin/half jaren 90 geweest zijn. Dan was het ook de bedoeling dat je een kaartje kocht bij de conducteur, zat dan geloof ik geen extra bedrag bij omdat je geen kaartje kon kopen op het station. Ik ging in die tijd met enige regelmaat naar Den Haag naar de import LP/CD winkel en bij geen controle in de trein naar Den Haag kocht ik op station Den Haag alleen een enkeltje terug naar de Vink. Den Haag had wel loketten die in het weekend open waren, een hele rij nog wel. Ik weet eerlijk gezegd niet meer hoe vaak het voorkwam dat ik op de heenweg een kaartje kocht bij de conducteur, in mijn herinnering kwam dat niet heel vaak voor. Ook toen niet altijd controle.

Het was niet dat ik bewust geen kaartje kocht, het was meer een meevallertje. Toen er eenmaal op het perron automaten stonden kocht ik daar gewoon netjes een kaartje. 

Reputatie 5

Je kan daar ook gewoon een kaartje kopen… Zonder boete… Dat zou in de trein toch ook eigenlijk moeten kunnen. 

NS heeft dat al eens geprobeerd in de jaren 80. Dat duurde maar een paar maanden.....


Ik denk dat ze het systeem toen niet eenvoudig genoeg gemaakt hadden. Je hoeft maar 5 mogelijkheden te hebben.

  1. toeslag kaartje € 10,--
  2.  kaartje tot eerstvolgende station  sprinter € 5,00
  3.  kaartje tot eerstvolgende station   intercity  € 7,50
  4.  kaartje eindbestemming  tot 100 km  € 15,--
  5.  kaartje meer dan 100 km  € 30

Uit ervaring weet ik dat de meeste mensen 5 x achter elkaar een duurder kaartje (ik noem het geen boete) zonder morren accepteren maar het net zo vervelend vinden dan 1 x een hoger bedrag. Echter hoe hoger het bedrag hoe eerder bij mensen de gedachte opkomt “voor zo een idioot hoog bedrag mag ik wel dwars gaan liggen, schelden en een paar klappen uitdelen”, dat voorkom je met kleine bedragen en een hoge pakkans. 
Een aantal jaren terug heb ik in het buitenland meegemaakt dat een nog al dronken persoon op zijn gitaar zat te harken en redelijk wat overlast veroorzaakte. De HC kwam langs en deelde een boete uit van omgerekend 3 euro. Voor een euro meer kreeg de gitarist een flesje water. Het was daarna rustig. En de HC, die kreeg zo ongeveer 5 euro en de gitarist wilde geen wisselgeld. Volgens de gitarist was het de derde keer dat jaar dat hij een boete kreeg, zoals hij zei: “net hoog genoeg om me er aan te herinneren dat ik voor dat geld 5 biertjes zou kunnen kopen en laag genoeg dat ik het kan betalen”.

 

Badge +3

Vandaar ook de ov-chipkaart. Stamkaarten zijn abonnementen geworden, automaten in de plaats van loketten, geen gedoe met wisselgeld (zeker in de trein zelf) e.d.

En poortjes zorgen er redelijk succesvol voor dat mensen niet vergeten in te checken (zolang ze dat bij de juiste vervoerder doen) :sweat_smile:

Of dit alles ook maar enige invloed heeft op mensen die van Eindhoven naar Best willen zonder kaartje betwijfel ik ten zeerste. Als de kans op controle in de vorige eeuw (jaren 80/90) al een op tien was, dan is dat tegenwoordig natuurlijk alleen nog maar minder.

En ik ben nergens trots op, maar zo werkte het toen gewoon (als student). Niemand die er iets over zei (inclusief conducteurs die best wel wisten dat ik in Eindhoven woonde en een weekendje Amsterdam deed omdat mijn vriendin daar woonde). Na 1990 geen trucs meer nodig want toen kregen we een OV Studentenkaart (als gift ook nog, dank o.a. heren ministers Ritzen, Deetman en ook nog Pim Fortuyn die in 1989 al directeur werd van OV-studentenkaart BV).

Door de hoge frequentie van controleren (op Eindhoven - Amsterdam gemiddeld 2×) heb ik er niet eens veel aan overgehouden.

Reputatie 7
Badge

@Philned “Hoe deed men dat vroeger dan?”

Toen stapte ik (met mijn stamkaart voor 40% korting) gewoon de trein in (bijv. Eindhoven - Amsterdam) en wachtte de controle af.


 

Een mooi voorbeeld van de uitgekiende berekende reiziger welke inschat hoeveel de besparing is bij niet betalen voordat je in de trein stapt. Schijnbaar ben je er nog trots op ook @Robert B !

Reputatie 7
Badge +3

@Robert B

Er waren toen ook veel reizigers van Eindhoven naar Best die zonder kaartje in de trein gingen zitten en afwachtten of er controle kwam. Dat gebeurde dan misschien eens op de tien keer en dat was pas goedkoop reizen. Vandaar dat dat binnen een jaar afgelopen was. Het was even dwaas als het groepsretour van een paar geleden.

Badge +3

@Philned “Hoe deed men dat vroeger dan?”

Toen stapte ik (met mijn stamkaart voor 40% korting) gewoon de trein in (bijv. Eindhoven - Amsterdam) en wachtte de controle af. Een kaartje in de trein kostte toen ƒ2,50 (een knaak/rijksdaalder) extra, en later ƒ3,50 meen ik. Dat was al best een groot bedrag op een reis van ƒ7,50 (met die 40% korting dus).

Als ik dan geluk had werd ik pas na Utrecht gecontroleerd, maar meestal was het tussen Eindhoven en Den Bosch al raak (en anders wel vóór Utrecht). Conducteurs wisten bij de 2e en 3e keer langs komen ook gewoon dat ze mij al ‘gezien hadden’ en sloegen me over.

Op diezelfde rit nu heb ik nu misschien eens in de 10 keer controle. Treinen zijn natuurlijk ook wel langer en drukker dan toen, dus om het (kaartje pas in de trein kopen) onaantrekkelijk te maken kost dat nu dus €50 extra, maar het kan/mag nog steeds.

Of je er nog ‘winst’ uit kan halen is natuurlijk de vraag. Bovendien staat men er natuurlijk niet om te springen om die dure kaartjes met de hand uit te moeten schrijven (plus al je persoonsgegevens e.d. op te moeten nemen). Vroeger ging dat veel simpeler, via een apparaatje op hun buik en voilá daar was je kaartje. Met de kniptang nog even stempelen en klaar. Wel gedoe met wisselgeld en zo, maar daar hebben we nu (contactloos) pinnen voor.

Reputatie 7
Badge +3

Je kan daar ook gewoon een kaartje kopen… Zonder boete… Dat zou in de trein toch ook eigenlijk moeten kunnen. 

NS heeft dat al eens geprobeerd in de jaren 80. Dat duurde maar een paar maanden.....

Reputatie 5

Dat er regelmatig geen controle is in de trein is volgens mij een ongewenst bijverschijnsel van eerdere veranderingen.

Ooit was er ingangscontrole op de stations, die werd opgeheven maar toen nog niet vervangen door poortjes. De controle vond plaats in de trein, geen controle was een uitzondering. Door het verdwijnen van de ingangscontrole kwamer er steeds meer ongewenste personen op de stations. De poortjes (ook voor het OV betaalsysteem) kwamen in de plaats van ingangscontrole, niet als vervanger van de controle in de trein. Als dat wel het geval zou zijn dan zouden toch bij elke deur cico automaten moeten zitten. En zelfs dan nog…. Er zitten niet voor niets weer conducteurs op een heel aantal trams. Je kan daar ook gewoon een kaartje kopen… Zonder boete… Dat zou in de trein toch ook eigenlijk moeten kunnen. Overal waar je weet dat er geen controle is kan je er op wachten dat mensen gebruik maken van de mogelijkheden die ontstaan. Als er geen controle is zal het wel mogen. Als door andere werkzaamheden van de HC geen controle kan plaatsvinden….. Hoe deed men dat vroeger dan? Op de korte trajecten zeker 1 x kaartjes controle op de lange ritten werden alle instappers "geknipt”. Leveren die “andere werkzaamheden” meer geld op dan controle? Als ik de klachten op dit forum lees zitten er in bijna elke trein zeker 10 tot 20 personen in de verkeerde klasse. Als je die allemaal een toeslag kaartje van 10 euro  verkoopt… Zo een bedrag van “maar” 10 euro zal bijna iedereen accepteren. Bovendien is een kaartje verkopen zonder administratieve rompslomp in 1 minuut mogelijk. In het begin zou elke HC per dienst een paar 100 euri kunnen binnen harken. Als er helemaal geen controle in de trein zou zijn zou je met een paar handige truckjes nooit meer dan € 4,80 voor een enkele reis per trein betalen. 

Reputatie 7
Badge

Beste @Jarod Meijer 

Deze vraag heb je al 2 keer eerder gesteld op deze Community. Kijk daar eens naar de gegeven antwoorden, en reageer daar dan eens op als je toch nog met vragen zit.

 

Hallo,

Ik heb een paar vraagjes over hoe je een trein conducteur.

  1. Hoe kan ik een conducteur worden?
  2. Waar kan ik een conducteur worden?
  3. Wat kost het om een conducteur te worden?
  4. Hoe lang duurt het om een conducteur worden?
  5. Waar kan ik een baan halen wanneer ik klaar met de opleiding ben?
  6. Dankjewel 😊🚆 
Reputatie 5
Badge
Ik heb in Juli met de Westfalenbahn (Dochter van Abellio) gereisd en hier was de controle ook top, hetzelfde systeem dat Raymond beschrijft. Bij DB had ik tot afgelopen weekend eigenlijk ook bijna altijd controle, behalve in de S-Bahn.
Reputatie 6
Badge
Het grappige is, dat NS dochter Abellio een goede controleer-spirit heeft. Heb ook een keer tussen Arnhem en Zevenaar retour gereisd en ook daar: gelijk controle bij iedereen die instapt. (Ze kunnen geen ovchipkaarten uitlezen, maar goed ze lopen wel actief door de trein.)

Ook een andere keer op die lijn richting Duesseldorf op het Duitse gedeelte twee conducteurs die veelvuldig -in de spits- langsliepen en controleerden. Ook bij Eurobahn (Venlo Duesseldorf) bijna altijd wel controle.
Reputatie 7
Badge +3
@Raymond123
Arriva controleert veel frequenter dan NS (zelfs op lijnen met eenmansbediening), dat is het verschil in beleid tussen een commercieel bedrijf en een semi-overheidsbedrijf. Als Arriva veel inkomsten misloopt door zwartrijden hebben ze hun aandeelhouders wat uit te leggen, als NS die inkomsten misloopt is dat jammer maar zal er niemand de directie vervelende vragen stellen.

Ook in het Duitse model speelt dit probleem voortdurend. Omdat daar de vervoersregio's en deelstaten de financiële risico's op de exploitatie dragen hebben spoorwegmaatschappijen er daar geen belang bij om zwartrijders in de kraag te grijpen. De spoorwegmaatschappijen krijgen immers gewoon hun geld van de deelstaat ook als er helemaal niemand een kaartje koopt.
Reputatie 6
Badge
Ik weet niet of het toeval was, maar toen ik deze zomer een keer van Dordrecht naar Geldermalsen reisde, heb ik de conductrice zeker drie keer voorbij zien komen en alle nieuw ingestapte reizigers werden gewoon gecontroleerd.

Bij NS gemiddeld 1x per week, bij 600 kilometer per week.
Reputatie 7
Uiteindelijk komt het toch allemaal neer op kostenbeperking en efficiëntie. Dat leeft in West- en Noord-Europa (hoge loonkosten) veel sterker dan in het zuiden. In Italië kwam op de regionale trein de conducteur vaak langs en in Portugal deed de conducteur volgens mij weinig anders dan continu controleren, even fluiten, en weer nieuwe instappers controleren. Zwartrijden, no way. In Spanje was op meerdere regionale treinen ook geen enkele controle, aangezien die op het perron voor de instap al plaatsvond door speciaal personeel (en soms ook bij het verlaten van de trein op het perron).
Reputatie 7
Badge +3
Klopt, omdat Duitse dubbeldekstreinen in trekduw bedrijf een conducteur nodig hebben voor het sluiten van de deuren. Pas met de vervanging van locomotieven door Twindex motorwagens wordt het mogelijk ook dubbeldekkers met eenmansbediening te rijden.
Reputatie 5
Badge
Ik was afgelopen zaterdag in Duitsland met drie regionale treinen, maar ook een IC onderweg. Op elke trein zat een conducteur, maar alleen in de IC was een controle. Elke trein was een dubbeldekstrein.

Reageer