Conducteurs laat je zien ! | NS Community

Conducteurs laat je zien !

  • 10 September 2021
  • 7 reacties
  • 623 Bekeken

Ik vraag mij af of de meeste conducteurs van voor de coronatijd met pensioen zijn. Je ziet niemand meer door de trein lopen en controleren. Mondkapjes afzetten in de trein is normaal geworden zeker bij jongeren. Controle door een conducteur? Ik zie ze niet. Tevens vraag ik me af of je nog wel een kaartje moet kopen...controle is er toch niet. Ik ben net terug van een treinreis door Duitsland en Oostenrijk. Tja daar wordt wat afgewandeld door conducteurs. En geen flauwe kul om geen mondkapje op te hebben. Onlangs was ik met de trein naar Almere. Daar is de mondkapjesplicht al afgeschaft. Onvoorstelbaar wat een janboel en niemand waagt zich er aan om wat te zeggen. Ik begrijp best wel dat het geen lolletje is om agressieve treinreizigers te controleren, maar door je te laten zien in de trein bereik je al heel. Even trein op en neer lopen levert een goed resultaat. Nee onze conducteurs zitten bij de machinist of 1e klas en wachten om op de volgende halte het vertrekfluitje te doen. Kan toch niet waar zijn....bedenk wat anders.


7 reacties

Reputatie 7

Hi BenAnke,

 

Over dit onderwerp zijn er al tientallen en misschien wel meer dan honderd op dit forum. Heeft weinig zin om de discussie opnieuw op te starten. NS doet er helaas weinig mee.

 

Zie bijvoorbeeld deze

 

En zo zijn er nog wel een stuk of wat.

Ik ben net terug van een treinreis door Duitsland en Oostenrijk. Tja daar wordt wat afgewandeld door conducteurs. .

De helft van alle Duitse treinen heeft geen conducteur.

Reputatie 7


Twee weken terug reisde ik met de ICE binnenlands van Amsterdam naar Arnhem. 1e klas kaartjes gekocht, voor mijn vrouw nog een toeslag ICE (want geen abonnement). Helaas weerspiegelde de 1e klas ICE ook gewoon de nieuwe normaal in Nederlandse treinen: Veel mensen die ‘overlopen’ uit de volle 2e klasse en ook groepen jongeren (met jongerendagkaart)? Misschien hadden zij ook netjes een toeslag ICE en 1e klas gekocht? Ik weet het niet, de conducteurs ook niet, want die lieten zich voor Arnhem niet zien.

En zoals velen op dit forum opmerken: een 1e klas kaartjes lijkt tegenwoordig een soort facultatieve optie als je 1e klas gaat zitten. En als je netjes de klassewissel laadt, of het duurdere abonnement koopt, voel je je eigenlijk gewoon bekocht.

Daar heeft u helemaal gelijk in. Er staan vele (lange) topics hierover op dit forum. Alles staat en valt met controle. En er bestaat een spreekwoord over zachte heelmeesters..... De maatschappij is er helaas gewoon niet naar om er maar vanuit te gaan dat vrijwel iedereen zich wel aan regels en plichten zal houden en dat incidenteel eens komen kijken wel voldoende is. 

Reputatie 1

Hi BenAnke,

 

Over dit onderwerp zijn er al tientallen en misschien wel meer dan honderd op dit forum. Heeft weinig zin om de discussie opnieuw op te starten. NS doet er helaas weinig mee.

 

Dan moeten we er toch juist over door blijven gaan?

Reputatie 7

Ik ben net terug van een treinreis door Duitsland en Oostenrijk. Tja daar wordt wat afgewandeld door conducteurs. .

De helft van alle Duitse treinen heeft geen conducteur.

In de ICE en IC is altijd wel controle. Tenminste ik heb het niet anders meegemaakt op al mijn reizen. Regelmatig wordt langsgekomen en dan hoor je " noch jemand zugestiegen?" Op de regionale lijntjes en stoptreinen zal wel geen controle zijn, of soms steekproefsgewijs. Ik denk dan ook dat BenAnke de lange-afstandstreinen bedoelt.

Ik ben net terug van een treinreis door Duitsland en Oostenrijk. Tja daar wordt wat afgewandeld door conducteurs. .

De helft van alle Duitse treinen heeft geen conducteur.

In de ICE en IC is altijd wel controle. Tenminste ik heb het niet anders meegemaakt op al mijn reizen. Regelmatig wordt langsgekomen en dan hoor je " noch jemand zugestiegen?" Op de regionale lijntjes en stoptreinen zal wel geen controle zijn, of soms steekproefsgewijs. Ik denk dan ook dat BenAnke de lange-afstandstreinen bedoelt.

De ICE en de IC zijn samen maar 5% van alle Duitse treinen. De overige 95% van de treinen vallen in de categorie RB, RE en S en daarvan heeft nog ongeveer 40% een vaste conducteur.

Reputatie 5

Ik ben net terug van een treinreis door Duitsland en Oostenrijk. Tja daar wordt wat afgewandeld door conducteurs. .

De helft van alle Duitse treinen heeft geen conducteur.

In de ICE en IC is altijd wel controle. Tenminste ik heb het niet anders meegemaakt op al mijn reizen. Regelmatig wordt langsgekomen en dan hoor je " noch jemand zugestiegen?" Op de regionale lijntjes en stoptreinen zal wel geen controle zijn, of soms steekproefsgewijs. Ik denk dan ook dat BenAnke de lange-afstandstreinen bedoelt.


Twee weken terug reisde ik met de ICE binnenlands van Amsterdam naar Arnhem. 1e klas kaartjes gekocht, voor mijn vrouw nog een toeslag ICE (want geen abonnement). Helaas weerspiegelde de 1e klas ICE ook gewoon de nieuwe normaal in Nederlandse treinen: Veel mensen die ‘overlopen’ uit de volle 2e klasse en ook groepen jongeren (met jongerendagkaart)? Misschien hadden zij ook netjes een toeslag ICE en 1e klas gekocht? Ik weet het niet, de conducteurs ook niet, want die lieten zich voor Arnhem niet zien.

En zoals velen op dit forum opmerken: een 1e klas kaartjes lijkt tegenwoordig een soort facultatieve optie als je 1e klas gaat zitten. En als je netjes de klassewissel laadt, of het duurdere abonnement koopt, voel je je eigenlijk gewoon bekocht.

Reageer