beantwoord

conducteurs staan boven corona

Een spatscherm is voor ‘erbij’ niet ter vervanging van een mondkapje. Fijn als t personeel t goede voorbeeld geeft.…

icon

Beste antwoord door Maxime NS 5 juli 2020, 15:02

Hallo RR2, welkom op de NS Community.

Ik heb je foto verwijderd. Ik betwijfel of desbetreffende conducteur toestemming heeft gegeven om herkenbaar op de foto gezet te worden en deze online te laten plaatsen. Conducteurs hoeven geen mondkapje te dragen. Een spatscherm is voldoende. Een belangrijke verschil ten opzichte van een reiziger is dat personeel veel langer in de trein aanwezig is. Ook is het niet wenselijk het mondkapje telkens op en af te zetten, wat nodig is bij het fluiten bij elk vertrekstation.

Zie ook: https://community.ns.nl/in-de-trein-11/het-mondkapje-wat-wel-en-wat-niet-65435

Bekijk origineel

17 reacties

Badge +3

Dat staat inderdaad op de website van Rijksoverheid (voor personeel in het ov), maar NS heeft intern andere regels.

Daar geldt voor conducteurs dus naar keuze een mondneuskapje óf een spatscherm.

Ik heb je foto verwijderd. Ik betwijfel of desbetreffende conducteur toestemming heeft gegeven om herkenbaar op de foto gezet te worden en deze online te laten plaatsen. Conducteurs hoeven geen mondkapje te dragen. Een spatscherm is voldoende. Een belangrijke verschil ten opzichte van een reiziger is dat personeel veel langer in de trein aanwezig is. Ook is het niet wenselijk het mondkapje telkens op en af te zetten, wat nodig is bij het fluiten bij elk vertrekstation.

Zie ook: https://community.ns.nl/in-de-trein-11/het-mondkapje-wat-wel-en-wat-niet-65435

Oke, jullie zeggen dus dat de NS de wet niet hoeft na te leven (er staat echt moeten, en chauffeur of machinist is wat anders). Rijksoverheid.nl:

Medewerkers in het openbaar vervoer

Medewerkers in het openbaar vervoer moeten een mondkapje dragen. Daarbij mogen zij ook een spatmasker dragen. Werkt de medewerker in een afgesloten cabine? Of is er gezorgd voor 1,5 meter afstand tussen chauffeur en reizigers? Dan is een mondkapje niet verplicht.

tav de foto: als ns de mogelijkheid biedt om te emailen ipv alleen via social media had ik het idd prive kunnen sturen, maar die mogelijkheid bieden jullie niet. Het is twitter, fb of de community en dan vond ik de laatste nog t meest besloten

Dat staat inderdaad op de website van Rijksoverheid (voor personeel in het ov), maar NS heeft intern andere regels.

Daar geldt voor conducteurs dus naar keuze een mondneuskapje óf een spatscherm.

De NS kan toch intern geen eigen regels hebben die afwijken van de wet? Dan zijn er wel meer bedrijven die intern andere regels gaan opstellen… of de website van de Rijksoverheid is fout en dan zou je verwachten dat de ns daar het Rijk op attendeert...

De NS kan toch intern geen eigen regels hebben die afwijken van de wet? Dan zijn er wel meer bedrijven die intern andere regels gaan opstellen… of de website van de Rijksoverheid is fout en dan zou je verwachten dat de ns daar het Rijk op attendeert...

Zoals al gezegd zijn er speciale afspraken tussen de overheid en NS over het gebruik van de spatschermen door het personeel.

De site van de Rijksoverheid geeft helaas alleen de algemeen geldende regel weer, niet de speciale afspraken met NS.

Deze discussie is al eerder gevoerd @RR2 en wel hier:

https://community.ns.nl/in-de-trein-11/face-shield-in-de-trein-65469

Hoeven niet in herhaling te vallen.

Badge +3

Wat op de site van Rijksoverheid staat is niet alleszeggend, want ook voor taxi (contractvervoer) zijn er hele wisselende afspraken, afhankelijk van de (zorg)instelling/opdrachtgever en het aantal personen.

Zo moeten scholieren 13-18 altijd een kapje op, maar bij volwassenen mogen er 2 (minibusje) tot 4 (rolstoelbus) personen mee zonder mondkapje. Grofweg de 1,5 meter dus, maar redelijk krom omdat juist de kids niet echt een risico vormen.

Als geen van de passagiers een kapje hoeft te dragen (kids onder de 13 of die paar volwassenen) dan heeft de chauffeur vrije keuze om iets te dragen. Tot enkele weken geleden was die keuze er niet (chauffeur draagt altijd minimaal een kapje).

Reputatie 7
Badge +2

De NS kan toch intern geen eigen regels hebben die afwijken van de wet? 

Dit kan (helaas) wel. Dat een deel van NS-personeel geen behoefte heeft zich aan landelijke regels ter bescherming van anderen te houden was al duidelijk.

Dit is uiteraard het enige land waar je controlerend personeel zonder verplicht mondkapje en reizigers met verplicht mondkapje aantreft, maar NS zal het wel beter weten dan de rest van de wereld en wetenschap.

Een belangrijke verschil ten opzichte van een reiziger is dat personeel veel langer in de trein aanwezig is. 

Dit is juist een extra reden om wel een mondkapje te dragen...

Dit kan (helaas) wel. Dat een deel van NS-personeel geen behoefte heeft zich aan landelijke regels ter bescherming van anderen te houden was al duidelijk.

Dit is uiteraard het enige land waar je controlerend personeel zonder verplicht mondkapje en reizigers met verplicht mondkapje aantreft, maar NS zal het wel beter weten dan de rest van de wereld en wetenschap.

En @masd over hoeveel procent van de medewerkers van NS hebben we het dan ?

Bij dit soort beschuldigingen richting NS is een beetje onderzoek wel op zijn plaats, anders is het gewoon populair gepraat.

Oke, jullie zeggen dus dat de NS de wet niet hoeft na te leven (er staat echt moeten, en chauffeur of machinist is wat anders). Rijksoverheid.nl:

Medewerkers in het openbaar vervoer

Medewerkers in het openbaar vervoer moeten een mondkapje dragen. Daarbij mogen zij ook een spatmasker dragen. Werkt de medewerker in een afgesloten cabine? Of is er gezorgd voor 1,5 meter afstand tussen chauffeur en reizigers? Dan is een mondkapje niet verplicht.

tav de foto: als ns de mogelijkheid biedt om te emailen ipv alleen via social media had ik het idd prive kunnen sturen, maar die mogelijkheid bieden jullie niet. Het is twitter, fb of de community en dan vond ik de laatste nog t meest besloten

De pagina waar jouw quote uit komt is niet de wet. Als ik het goed heb worden de mondkapjes verplicht gesteld in de noodverordeningen die voor elke veiligheidsregio zijn opgesteld. Nu ontbreekt het mij aan tijd om deze in alle detail te lezen, maar in een quick scan zie ik alleen verplichting voor reizigers, personeel wordt daar niet in benoemd. Wellicht lees ik er overheen, dan verneem ik dat graag. Hier vind je die voor bv de veligheidsregio Amsterdam-Amstelland:

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2020-687.html

de andere regio's zullen daar niet substantieel van afwijken vermoed ik.

Badge

Een belangrijke verschil ten opzichte van een reiziger is dat personeel veel langer in de trein aanwezig is. 

Het besmettingsgevaar zit hem juist in het punt dat je langere tijd met andere in dezelfde ruimte verblijft, een hoofdconducteur loopt door de trein heen en is dus korte tijd in dezelfde ruimte gezien de meeste daaran in een cabine plaatsnemen omdat daar de beschermingsmiddelen niet nodig zijn als er 1 persoon in de cabine is.

Het protocol van de NS is GOEDGEKEURD door de overheid en derhalve mogen we werken zoals in het protocol is vastgelegd.

Als je het daar neit mee eens bent moet je je pijlen richten op de overheid en niet op het NS personeel welke gewoon het gestelde protocol voor hun functie uitvoert.

Het besmettingsgevaar zit hem juist in het punt dat je langere tijd met andere in dezelfde ruimte verblijft, een hoofdconducteur loopt door de trein heen en is dus korte tijd in dezelfde ruimte gezien de meeste daaran in een cabine plaatsnemen omdat daar de beschermingsmiddelen niet nodig zijn als er 1 persoon in de cabine is.

Het protocol van de NS is GOEDGEKEURD door de overheid en derhalve mogen we werken zoals in het protocol is vastgelegd.

Als je het daar neit mee eens bent moet je je pijlen richten op de overheid en niet op het NS personeel welke gewoon het gestelde protocol voor hun functie uitvoert.

A: Er is geen enkel steekhoudend wetenschappelijk bewijs mbt besmettingsgevaar.

B: Als een conducteur zonder mondkapje mag rondlopen, kan ik dat als reiziger ook. Niet dat ik van plan ben z'n vies nutteloos ding op te zetten. En al helemaal niet om de NS in deze tijden te sponsoren, aangezien jullie doodleuk meewerken aan de hele corona poppenkast. Maar dit is weer heerlijke NS logica. Zo blij dat ik per 1 juni mn abo heb stopgezet...

Zo blij dat ik per 1 juni mn abo heb stopgezet...

Met zulk gedachtegoed moet je ook niet willen reizen met het OV, goed dat je hebt opgezegd. Daardoor meer plaatst voor reizigers welke wel gewoon met een mondneuskapje willen reizen.

Prima score vandaag trouwens, bijna iedereen een mondneuskapje op tijdens de 2 uurtjes treinen, jammer dat één oudere reiziger niet wilde snappen dat ie ook over de neus moet, één jongeman pas na de prima ingreep van de conducteur. Dus een score van ongeveer  99 procent goed !

Badge

Zo blij dat ik per 1 juni mn abo heb stopgezet...

Met zulk gedachtegoed moet je ook niet willen reizen met het OV, goed dat je hebt opgezegd. Daardoor meer plaatst voor reizigers welke wel gewoon met een mondneuskapje willen reizen.

Prima score vandaag trouwens, bijna iedereen een mondneuskapje op tijdens de 2 uurtjes treinen, jammer dat één oudere reiziger niet wilde snappen dat ie ook over de neus moet, één jongeman pas na de prima ingreep van de conducteur. Dus een score van ongeveer  99 procent goed !

Ben je door de trein heen gelopen tijdens die 2 uur of gaat dit alleen om je eigen coupe ?

Reputatie 7
Badge +3

Zat vast niet in deze trein.

In de ICM3 naar de WC geweest, in de SNG3 reed de eerste klasse aan de verkeerde kant, dus kan wel zeggen dat ik een aardig overzicht heb gekregen @Jeroen 

Gisteren en vandaag ook nog 2 busritten gemaakt, daar beide keren 100 procent goed.

Reageer