beantwoord

Conducteurs werken niet

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Waarom zitten conducteurs altijd in de eerste klas en controleren geen kaartjes? Kortom waarom werken ze niet zoals iedere Nederlander die salaris ontvangt? Het lijkt erop dat deze dames en heren voor hun werk comfortabel heen weer reizen tussen A en B? Niet zo ergerlijk als bankdirecteuren die een bonus opstrijken.
icon

Beste antwoord door Laura B. NS 3 april 2015, 15:52

Welkom op het NS serviceforum TonPI. Ik constateer uit je bericht dat je dit elke reis meemaakt? Conducteurs hebben meer werkzaamheden dan alleen het controleren van kaartjes. Zo bewaken ze proactief de veiligheid en de positieve reiservaring van reizigers, verstrekken ze reisinformatie, regelen ze het veilig en op tijd vertrekken van de trein, enzovoort. Ik denk dat dit topic ook wel erg interessant is om even door te lezen.

Ik was er natuurlijk niet bij en weet niet of deze conducteurs op dat moment ook daadwerkelijk aan het werk waren of dat er nog ander personeel werkzaam was binnen die trein. Treinpersoneel gebruikt de trein namelijk ook indien mogelijk als woon-/werkverkeer en nemen soms ook de trein wanneer ze werk hebben op een andere standplaats. Het zou in dit geval dus kunnen dat dit personeel onderweg was naar een station waar zijn/haar werk pas begint.
Bekijk origineel

16 reacties

Welkom op het NS serviceforum TonPI. Ik constateer uit je bericht dat je dit elke reis meemaakt? Conducteurs hebben meer werkzaamheden dan alleen het controleren van kaartjes. Zo bewaken ze proactief de veiligheid en de positieve reiservaring van reizigers, verstrekken ze reisinformatie, regelen ze het veilig en op tijd vertrekken van de trein, enzovoort. Ik denk dat dit topic ook wel erg interessant is om even door te lezen.
Ik was er natuurlijk niet bij en weet niet of deze conducteurs op dat moment ook daadwerkelijk aan het werk waren of dat er nog ander personeel werkzaam was binnen die trein. Treinpersoneel gebruikt de trein namelijk ook indien mogelijk als woon-/werkverkeer en nemen soms ook de trein wanneer ze werk hebben op een andere standplaats. Het zou in dit geval dus kunnen dat dit personeel onderweg was naar een station waar zijn/haar werk pas begint.
Blijkbaar weet de ns niet eens wat hun personeel doet ik zie ook vaak genoeg dat ze eerste eerste klas zitten voeten op de bank. ze kunnen in die tijd beter de trein een beetje netjes houden treinen zijn vaak vies En rommelig.
Blijkbaar weet de ns niet eens wat hun personeel doet ik zie ook vaak genoeg dat ze eerste eerste klas zitten voeten op de bank. ze kunnen in die tijd beter de trein een beetje netjes houden treinen zijn vaak vies En rommelig.

Bewijs???
Eerste klas zitten, ja.
Voeten op de bank, nee echt niet.
Dat de trein vies en rommelig is ligt niet aan de conducteurs maar aan de reizigers die hun troep niet op willen ruimen.
Gebeurt allemaal hoppy hoor wel dat je weinig met de trein gaat, en in de tijd dat de conducteur niks doet kunnen ze best de boel een beetje opruimen is niks mis mee, een verkoper ruimt tenslotte ook zijn winkel op al hij tijd over heeft
Gebeurt allemaal hoppy hoor wel dat je weinig met de trein gaat, en in de tijd dat de conducteur niks doet kunnen ze best de boel een beetje opruimen is niks mis mee, een verkoper ruimt tenslotte ook zijn winkel op al hij tijd over heeft

Ik zit vaak genoeg in de trein en waarschijnlijk al voordat jij geboren was...
Ik vind het niet de taak van conducteurs om op te ruimen het is wel hun taak de veiligheid in de gaten te houden en vervoersbewijzen te controleren.
waarom zou het niet de taak van een conducteur kunnen zijn, straks met de poortjes zijn ze helemaal nutteloos.
Een politie agent gebruikt zijn auto ook om te patrouilleren, wie zegt dan niet dat hij even snel zijn prive boodschapen doet bij de supermarkt. Zelf vind ik het wel prima want ook een supermarkt heeft een politie agent nodig om de veiligheid te bevorderen. Zo werkt het denk ik ook bij een controleur "voorheen conducteur"
Ik heb meer behoefte aan duidelijkheid dan aan de onzekerheid of ik nu deze keer wel of niet zou worden gecontroleerd. Mijn reis begint pas zorgeloos te worden als de controleur is langsgeweest. Overigens misstaat het niet dat een controleur schoonmaak taken bij de NS tot zich neemt. Het zou bij mij meer respect afdwingen dat de controleur hart voor zijn reizigers heeft om zijn wagon op en topschoon bij te houden.
Aan jullie reacties zij te lezen dat jullie waarschijnlijk zendertjes op de conducteur willen plakken. Zoals NS zelf heeft uitgelecht: een conducteur heeft meer taken.

en als je personeel vrij rondloopt weet je niet wat ze doen en helaas is het jammer dat dit wel is gebeurd amar dat hoort niet!

Groetjes Lucas
Ik bergijp niet waarom ze minkukels worden genoemd, zo trap je iemand in zij persoonlijke waarden. Besef je dat?

Groetjes Lucas
Reputatie 7
Badge +3

Het valt mij op dat het klachten regent over dit onderwerp. Daarom is mijn vraag waarom NS niet gewoon op geregelde tijden controleert hoe zijn conducteurs functioneren. Ieder normaal bedrijf controleert op wat voor manier dan ook of zijn werknemers hun werk naar behoren doen en er de kantjes niet van aflopen?
Reputatie 7
Badge +3
Aan jullie reacties zij te lezen dat jullie waarschijnlijk zendertjes op de conducteur willen plakken. Zoals NS zelf heeft uitgelecht: een conducteur heeft meer taken.
Arriva laat bij iedere controle van een kaartje door de conducteur automatisch een OV-chipkaart transactie genereren. Op die manier weten ze of een conducteur normaal zijn werk doet of niet. Ik snap dat conducteurs ook andere taken hebben maar als dan blijkt dat hij/zij na een halve dag nog geen enkel kaartje heeft gecontroleerd klopt er natuurlijk iets niet.
Bij ons NS gaat er bij elke uitgelezen OV chipkaart een leesactie af, dus ja, NS kan zien hoeveel kaarten ik uitlees op een dienst, hoe vaak ik mijn MCL (controleprogramma) gebruik, hoeveel UVB ik schrijf etc. Dus om nu te stellen dat wij niet gecontroleerd worden door NS is niet waar. Helaas zijn er collega's die hun werk minder serieus nemen, maar wij hebben per trein vaak meer materieel en dus reizigers mee op 1 HC. Dit niet ten afgunst bedoeld voor de regionale vervoerders.
Laura NS leeft in een parallelle wereld. Ik rijd drie keer per week tussen Den Haag en Amsterdam en observeer daarbij de conducteurs zo goed en zo kwaad als het gaat. Het is inderdaad zo dat ze in 90 procent van de gevallen in de eerste klas of in de cabine gaan zitten. In de eerste klas zitten ze in ieder geval nooit hun administratie te doen. Vooral krantjes lezen is populair. Wat ze in de cabine doen, kan ik niet zien, maar als je de hele weg van Den Haag naar Amsterdam in de cabine zit en er alleen uitkomt om de deuren te bedienen... De NS betaalt de conducteurs een salaris, maar ze controleren niet. Dus... uiteindelijk betaal ik als reiziger de zwartrijders en het salaris van de conducteurs. Ik zou goedkoper in een veiligere en schonere trein kunnen reizen als die conducteurs van hun luie achterste kwamen. Tijd om de zwarte bende weer in te voeren.
Vervelend dat je bijna nooit controle ziet bij jouw treinreis. Er zijn altijd uitzonderingen, maar in de reactie van Laura NS en Loes kun je zien dat het personeel niet alleen maar op een plek kan blijven zitten en dit kan ook zeker niet onopgemerkt. Vaak gaat het ook om personeel dat de trein gebruikt voor woon-werk verkeer. Ik zal in ieder geval je zorgen over de minimale controle doorzetten.
Als ze de trein gebruiken voor woon-werkverkeer kan je je beter misschien omkleden voor de uitstraling van NS.
Dat zou een optie kunnen zijn. Het is in ieder geval een onderwerp dat intern serieus wordt genomen.

Reageer