beantwoord

Confisqueren coupe door NS-personeel

• Anonymous
  • 0 reacties
Onder reizigers die regelmatig gebruik maken van de Intercity Direct en/of Intercity Brussel is het bekend dat de conducteurs het zich over het algemeen gemakkelijk maken door het grootste gedeelte van de rit in een zespersoons-coupe in de eerste klasse te bivakkeren, alsof het de personeelskantine van NS betreft. Het oogt altijd ontzettend asociaal. Zeker gezien het feit dat ze vanuit die stiltezones de grootst mogelijke herrie verspreiden. Bovendien is het personeel op die manier niet fatsoenlijk aanspreekbaar. Ik geloof best dat de conducteurs naast controleren nog andere taken hebben, maar ik kan me niet voorstellen dat ze betaald worden voor het de hele dag 'chillen' in een geconfisqueerd hokje.

Op ritten naar Brussel tref ik de laatste tijd echter vaak door het personeel met de hand geschreven briefjes aan op de deur van dergelijke coupe's. Dan plakken ze een 'defect'-sticker op de deur, met daaraan een briefje met de tekst: 'Staff / Personeel'. Dat lijkt me niet de bedoeling en het toppunt van muiterij door het personeel, dat het blijkbaar nodig vindt eigen regels te verzinnen om daarvan te profiteren ten koste van de (door hen alom geminachte) reiziger die uiteindelijk hun loon betaalt. Zitplaatsen in de trein dienen mijns inziens ten eerste beschikbaar te zijn voor mensen die ervoor betalen. Als er geen plek is, dienen de conducteurs hun zitplaats gewoon op te geven.

Kan NS niet eens grondig uitzoeken hoe het zit met dit soort asociaal gedrag van het personeel? Misschien is het een idee om wat mensen in burger te laten observeren in die treinen. Op basis van daarmee opgedane bevindingen kun je zo een hele rits van die conducteurs de straat op schoppen. Het lijkt me namelijk niet de bedoeling dat reizigers geconfronteerd blijven met dergelijk tuig.
icon

Beste antwoord door Loes 7 juni 2015, 23:50

Ik ben totaal onbekend met de indeling van die treinen, maar het lijkt mij ook absoluut niet de bedoeling zoals ik het lees Luchtmacht. Het is de tak van NS international en idd, ook die behoren het visitekaartje te zijn in de trein.
Bekijk origineel

17 reacties

Hoewel ik er in principe geen fan van ben, vrees ik dat de enige effectieve manier om dergelijk gedrag te stoppen de digitale schandpaal is. Met andere woorden: fotograferen, online plaatsen en zorgen dat bepaalde media het oppakken.
Onvoorstelbaar dat personeel dat het visitekaartje hoort te zijn voor een bedrijf zo asociaal en onbeschoft te werk gaat naar hun klanten toe. Inderdaad wordt door dit soort horken vergeten, dat diezelfde reizigers mooi wel hun broodwinning is.. Uber dom dus. Let op, de goede nagelaten. Die rotte appels ben je als bedrijf liever kwijt dan rijk... Nogmaals onvoorstelbaar als een van 'corebusiness' voor dat personeel 'klantvriendelijkheid' hoort te zijn. Een zeer slechte zaak. Je ziet het ook in de horeca en bij winkelpersoneel
Ik ben totaal onbekend met de indeling van die treinen, maar het lijkt mij ook absoluut niet de bedoeling zoals ik het lees Luchtmacht. Het is de tak van NS international en idd, ook die behoren het visitekaartje te zijn in de trein.
@ Loes.

Mag ik dan wel even aantekenen dat jij als hc zeer correct, kundig en (klant)vriendelijk overkomt hier op het forum. Werkelijk waar, in een woord Top! Volgens mij doe je je werk zeer goed en met plezier, een prima voorbeeld van hoe het ook kan. Hoewel ik je alleen van het forum ken, mijn welgemeende complimenten Loes. Ga zo door 🙂
@Martin

Helaas geldt dat waarschijnlijk niet voor alle conducteurs. Niet alle conducteurs handelen even correct. Net als bij de reizigers zijn er uitzonderingen die een negatief beeld creëren.

@Theofiel,

Die digitale schandpaal, daar ben ik ook geen fan van... Maarja de NS heeft daar zelfs soms ook geen moeite mee. Neem de treinplasser. Als het aan de NS woordvoereder had gelegen dan was die "gevierendeeld".
@janjan,

De Luchtmacht heeft hier eerder al aangegeven in het verleden bedreigd te zijn door een conductrice. Ondanks dat de NS zijn klacht zou hebben doorgezet, bleek men er niets mee gedaan te hebben.
Ook toen hij meldde dat een conductrice werd uitgescholden toen ze voor hem een taxi wilde regelen, was de reactie van de NS dat helaas niet kon worden achterhaald waarom zij werd uitgescholden (alsof daar legitieme redenen voor zouden kunnen zijn).
Tenslotte wordt hier met enige regelmaat geklaagd over conducteurs die menen dat de regels van de stiltecoupé op hen niet van toepassing zijn. De reactie van de NS beperkt zich doorgaans echter tot: "wellicht waren ze op dat moment niet aan het werk" (dan is het blijkbaar wel normaal om als werknemer van de NS de huisregels te overtreden).

Daaruit lijkt te volgen dat een klacht bij de NS over personeel van de NS direct in het ronde archief wordt gedeponeerd en dat je enige optie dus is om andere partijen in te schakelen.
@theofiel. Het geval dat je noemt met de uitgescholden conductrice die voor mij een taxi wilde regelen, is (nadat alhier inderdaad eerder is gezegd dat dat onmogelijk was) uiteindelijk wel uitgezocht. Buiten dit forum om is de betreffende conductrice gevonden. In een gesprek met haar teamleider heeft zij mijn verhaal bevestigd, maar zij was van mening dat degene op het medewerkerscontactcentrum gewoon een slechte dag had. Naar aanleiding daarvan is door NS aangegeven dat er door NS wel een taxi had moeten worden geregeld. Ook zijn er excuses aangeboden en verder niets.
Ik reis tegenwoordig een stuk minder met de trein, maar in de afgelopen 25 jaar dat ik treinreis is de frequentie van "service" in de trein zeker niet toegenomen. Net zoals dat het lokaliseren van een dienstdoende HC in de trein in deze tijd een hele opgave is. En als de NS zich met enige regelmaat zeer expliciet uit in de media... Dan kun je dat van anderen ook verwachten. Misschien niet in de media zoals de voorlichters van de NS, maar wel op dit forum. Of dat wat zal opleveren? Geen idee
Reputatie 6
Badge
Als ik het zou meemaken, dan volgt er een directe melding bij @NS_Online. Dat heb ik al eens eerder gedaan (plus een berichtje aan Eva) nadat ik notabene in de Intercity Direct door een HC de zes-zits coupé uit werd gestuurd, waarna meneer de HC er even later ging zitten werken, vergetend dat hij een coupe verderop een eigen echte HC-hokje heeft!!!!

Wordt nu echt eens tijd dat de NS er wat mee gaat doen!
Ik heb gisteren het briefje van de deur gescheurd en plaatsgenomen in de coupe. Na vertrek uit Den Haag HS, kreeg ik de conducteurs op bezoek. Die verzochten mij te vertrekken, maar toen ik naar hun standplaats en dienstnummer informeerde, bonden ze plots in en gingen ze in de volgende coupe zitten herrie maken. Wederom met een zelfgemaakt briefje op de deur.

Het lijkt me toch niet zo moeilijk voor NS om leidinggevenden aan te laten geven dat conducteurs geen coupe's mogen inpikken voor eigen gebruik. Dat ze als ze daar toch op betrapt worden kunnen rekenen op een officiële waarschuwing en bij een tweede overtreding ontslag op staande voet.
Het is, zoals Loes ook al aangeeft, onwenselijk als treinpersoneel zich op de door jullie beschreven manieren gedraagt. Ik heb de zorgen die geuit zijn in dit topic intern gedeeld.
@ De Luchtmacht 2.

Wow, onbegrijpelijke onbeschoftheid van het personeel op die trein. Niet te filmen dit. Heel jammer dat dit soort onbeschofte collega's het verpesten voor de goede conducteurs. Wat mijn nog meer tegen de borst stuit, dat ze zelf niet kunnen inzien dat de reiziger mooi wel hun broodwinning is en zij uiteindelijk hun eigen ruiten ingooien. Niet met een pen te beschrijven hoe dom.
@ Martin

Wie weet komen we elkaar buiten dit forum nog eens tegen. Ik hoop idd mijn werk met veel plezier te mogen blijven doen ☺️.

@ Luchtmacht

Hemeltjelief zeg, wat een rare actie. Als het druk is behoren wij, NS-ers juist zitplaatsen op te geven voor onze reizigers, want ja, die betalen wel mijn brood.
Reputatie 4
Badge
@ Martin

Wie weet komen we elkaar buiten dit forum nog eens tegen. Ik hoop idd mijn werk met veel plezier te mogen blijven doen ☺️.

Waaraan kunnen we je dan herkennen 😉
Reputatie 1
Toen op mijn reis (Dordrecht - Eindhoven) de ICRm vaak reed, heb ik dit ook vrij regelmatig meegemaakt. De 6 persoons stiltecoupé werd bij een station gewoon op slot gedaan en pas weer open als ze weer terug waren. Soms gewoon omdat de conducteurs nog spullen hadden liggen, maar vaak genoeg lagen die er niet. Dan was het echt puur reserveren van de coupé. 1 Keer heb ik gevraagd aan de conducteur (deze meneer was alleen) of hij de deur wilde opendoen. Dat wilde hij niet, want hij zat daar. Ik had geen zin om er later toch gewoon bij te gaan zitten, maar misschien moet ik dat een volgende keer wel gewoon doen.

Ook heb ik diverse malen ruzie gehad met conducteurs omdat ik hun vroeg of zij wat stiller wilden zijn, want ze zaten tenslotte in een stiltecoupé. Volgens de ene was ik een leugenaar, ik kon dat niet horen vanwege de wand die er tussenzat en de ander zei dat als ik er last van had dat ik dan maar ergens anders moest gaan zitten. Uiteraard een klacht ingediend, maar dat werkt toch niet.
Tja, zo zie je maar dat de tweede klas ook zo zijn voordelen kent. Wij reizigers van de tweede klas hebben nooit last van briefjes op de deur.:D
@Gert-Jan

Das erg geheim he. Ik probeer op meetings van dit forum me wel te laten zien. Ben een vrouw klein van stuk, brildragend en met koppel. Zal de vlgd gelegenheid in vol ornaat komen 😉

Reageer