Constant vertragingen, vaak om onzinredenen

Reputatie 3
Het valt me op dat reizen met de trein in theorie - als het goed gaat - een prima optie zou zijn, maar in de praktijk vaak een hel is. Constant vertragingen, en als je niet op een perron wortel sta te schieten sta je wel in een overvolle trein.

Vandaag weer eens een goed voorbeeld. Eerst op de heenweg mijn aansluiting gemist, daardoor een extra overstap nodig, daarbij ook weer de aansluiting gemist en uiteindelijk 45 later aangekomen op mijn werk. Op de terugweg was het ook weer raak. Je gelooft het niet, maar we gingen extra langzaam rijden omdat men iemand had gezien die ergens onder een viaduct stond... Natuurlijk ook weer de aansluiting gemist.

En dan de reden: ik vind het werkelijk van de zotte om de hele dienstregeling te verstoren omdat ergens iemand is gezien in de buurt van het spoor. Bij spoorwegovergangen en perrons staan ook de hele tijd mensen langs het spoor, kan je daar ook wel de hele tijd de trein stilzetten. Het is mijns inziens bovendien op grond van art. 3 van de spoorwegwet aan een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat het verkeer op de spoorweg wordt gehinderd of kan worden gehinderd. NS-personeel staat niet boven de wet, en door langzaam te gaan rijden wordt achteropkomend treinverkeer ernstig gehinderd. Ik vind deze constante stroom aan (vaak dus gewoon onnodige) vertragingen extreem frustrerend, ze maken mijn leven als forens bijna wekelijks wel tot een ware hel.

15 reacties

Dat u het niet prettig vindt dat er vertraging wordt opgelopen, begrijp ik, maar uw laatste stuk gaat er bij mij werkelijk waar niet in. Anders gezegd, dat schiet letterlijk in mijn verkeerde keelgat.
Ik concludeer dus dat het voor u geen enkel probleem is als er een bekende, familielid of ander persoon het leven niet meer ziet zitten, deze altijd genegeerd mogen worden, het leed wat hier door ontstaat met alle trauma's daarbij voor de machinist, hoofdconducteur, reizigers in de trein, getuiges, hulpverleners, terwijl voorkomen toch beter is dan genezen? Als er een melding van een persoon langs het spoor wordt gedaan, zal de melder al vaak een afweging hebben gemaakt met wat voor situatie we te maken hebben en voor de lol gaan de treindienstleiders van ProRail echt de treinen geen aanwijzing geven om langzamer te rijden.
Sorry als ik nogal bot overkom.
Reputatie 7
Badge
U bent er waarschijnlijk ook zo 1 die het belachelijk vindt dat we na een aanrijding niet gewoon doorrijden?

Een onbevoegd persoon langs het spoor is ALTIJD reden om een Aanwijzing Voorzichtig Rijden af te geven. Of dat nu een spotter is of echt iemand die zich van het leven wil beroven. Dat u dat onzin vindt, zal mij grof gezegd aan mijn r**t roesten. Als een aanrijding met persoon te voorkomen is door langzaam te rijden, doen we dat.
Onzin redenen noemt u dat, ik noem het gezond verstand.

Dat het langzaam rijden achteroprijdende treinen in gevaar brengt, is simpelweg niet waar. Zolang ik met mijn trein een stuk spoor achter een sein bezet houd, blijft dat sein achter mij op rood staan, net zolang tot ik met mijn trein het volgende sein voorbij ben. Als ik daar compleet gepasseerd ben, wordt het door mij gepasseerde sein rood en het sein daarvoor geel, die machinist dus opdracht gevend de snelheid te begrenzen tot maximaal 40 kilometer per uur, of laag genoeg om voor het eerstvolgend stoptonend (rode) sein te stoppen.

Uw betoog snijdt dus totaal geen hout en maakt ook mij knap boos.
Reputatie 7
Hopelijk hebben de inhoudelijke reacties van Loes en Edwin je kunnen laten inzien waarom wij als NS dit uiterst serieus nemen.
Het is niet aan ons om de dienstregeling voorrang te geven op de veiligheid van burgers. Dat wij boetes opleggen aan mensen die de dienstregeling opzettelijk verhinderen, staat hier los van. Loes en Edwin spreken beiden uit ervaring wanneer zij aangeven dat ze het onprettig (understatement) vinden als zij lezen dat reizigers hier onverschillig over denken. Vertraging is niet leuk en kan een dag vergallen, maar alles liever dan de veiligheid van iemand op zo'n manier in het geding brengen.

Over de maatregelen die ProRail neemt tegen deze spoorregels, heb ik hier een artikel voor je om wat meer achtergrondinformatie te lezen.
Reputatie 3
Ik had de link met zelfmoord eigenlijk niet zo 1, 2, 3 gelegd, maar denk dat de NS met deze symboolpolitiek veel te ver is doorgeschoten in het veiligheidsaspect. U insinueert dat het voor mij geen probleem is als een familielid het leven niet meer ziet zitten. Ik kan u vertellen dat ik helaas uit een familie kom waar iemand zelfmoord heeft gepleegd, dus ik besef me terdege hoe tragisch zoiets is. Maar om de haverklap de halve avond verpesten van duizenden mensen is niet de oplossing om het aantal zelfmoordgevallen in Nederland terug te brengen. Wat u insinueert vind ik bovendien enigszins ongepast. Je kunt ook wel stellen dat je het niet erg vind dat mensen dood gaan als je voor 130km/h op de snelweg bent, omdat dat de kans op ongevallen marginaal vergroot.

Dat iedereen die in de buurt van het spoor loopt van plan is zelfmoord te plegen is natuurlijk sowieso erg ver gezocht. Bovendien is het maar zeer de vraag of je met symboolpolitiek zoals - à la Hyacinth Bucket - zodra er maar even een mens of dier zichtbaar is de hele treinenloop lam te leggen ook maar één leven redt. Er is de afgelopen decennia enorm ingezet op zelfmoordpreventie langs het spoor, maar het niveau is nog altijd exact gelijk aan dat uit 1980. Er is bovendien nooit enig verband aangetoond tussen het aantal treinkilometers en het aantal zelfmoordgevallen, en ook niet tussen treinparameters en het aantal zelfmoordgevallen dat met de trein wordt uitgevoerd. Zie bijvoorbeeld deze wetenschappelijke studie. De link van Thomas NS werkt overigens niet.

Overigens is het met dieren hetzelfde. Vooral op de Veluwe barst het van de dieren. Helaas valt er daar regelmatig een ten prooi aan een trein: ik heb regelmatig een karkas langs het spoor zien liggen van bijvoorbeeld een door midden gereden haas of ree. Het is gewoon heel erg jammer, ook in het wegverkeer worden helaas heel veel dieren doodgereden. Maar voor elk dier dat wordt gezien en waarvoor de treinenloop wordt lamgelegd zijn er misschien wel 1000 andere die niet zijn gezien. Als je dan 1% van de treinen stapvoets laat rijden, voorkom je exact 1% van de dode dieren (want doordat die trein stapvoets rijdt kunnen de dieren zich tijdig uit de voeten maken). Dat lijkt misschien heel nobel, maar als je dit consequent doortrekt moet je als je voor 1% van de dieren 1% van de treinen stapvoets laat rijden ook 100% van de treinen stapvoets laten rijden om 100% van de dieren te redden. Dat ziet dan natuurlijk weer niemand zitten, vandaar dat dit symboolpolitiek betreft.

@Edwin: ik snap wel dat langzaam rijdende treinen geen gevaar opleveren, het gaat er om dat ze de doorstroming van het treinverkeer hinderen.
Reputatie 7
Badge
Mijn vorige reactie was de laatste inhoudelijke die je ging krijgen en ik denk dat dat voor Loes ook geldt.

Klaar mee.
Sluit me aan bij Edwin. Ben er ook klaar mee.
Reputatie 3
Het spijt me overigens (oprecht) dat dit onderwerp blijkbaar zoveel emoties oproept. Ik hecht ook veel waarde aan het helpen van mensen en dieren, maar het doel moet natuurlijk wel zijn dat het objectief iets bijdraagt.
Reputatie 4
Ik kan jullie wel vertellen dat mensen die zich van het leven willen beroven er niet op uit zijn om spoorpersoneel aan het schrikken te maken of de dienstregeling in de war te sturen. Natuurlijk is preventie nodig maar ook het aanbieden van niet gewelddadige alternatieven. 99 van de 100 keer is het een onaangenaam gebeuren. Als het bespreekbaar is en de mogelijkheid aanwezig is om rustig in te slapen geeft dit zoveel rust dat er minder mensen het zullen doen.
Reputatie 7
Badge
Het spijt me overigens (oprecht) dat dit onderwerp blijkbaar zoveel emoties oproept. Ik hecht ook veel waarde aan het helpen van mensen en dieren, maar het doel moet natuurlijk wel zijn dat het objectief iets bijdraagt.
Nog 1 keer dan.
Ik heb in een tijdsspanne van 16 jaar 4 keer iemand voor de trein gehad. Daarnaast heb ik een keer of 5 iemand voor mijn trein weg moeten (laten) halen en heb ik talloze mensen met en zonder suicidale gedachten langs het spoor zien lopen. Aanrijdingen met edelherten, wilde zwijnen en fietsen, ik heb ze allemaal gehad en dan kom jij langs en zegt dat een aanwijzing voorzichtig rijden onzin is omdat het JOU vertraging oplevert.

Enig idee hoe dat op mij overkomt?

Ja, dat roept heel wat emoties op. De stoom kwam bijna letterlijk uit m'n oren hier.
Vind de insinuatie van Edwin ook wel een beetje ver gaan. "U bent er waarschijnlijk ook zo 1 die het belachelijk vindt dat we na een aanrijding niet gewoon doorrijden?"
Dat laatste wist ik natuurlijk niet Edwin.
Reputatie 3
Ik snap het wel. Ik had er bij nader inzien niet over moeten beginnen. Ik postte dit op het moment dat ik ontzettend baalde omdat ik weer een hoop vertraging had, en na de vertragingen van vanmorgen weer tegen de 2 uur onderweg was om thuis te komen terwijl ik me had verheugd op de gezelligheid thuis.

Het is een tragedie dat er in Nederland nog altijd mensen zijn die om een of andere reden zijn aangewezen op de trein. Het beroep van treinpersoneel lijkt te zijn verworden tot een soort assistent begrafenisondernemer (met 0,2 zelfmoorden per machinist per jaar), en als reiziger wordt je er af en toe ook behoorlijk depressief van met al die vertragingen en altijd maar afwachten of je niet weer heel lang moet staan. Of je hebt zelf gefaald en bent net 1 minuut te laat gearriveerd op het station.
Voor mij geldt in mijn 6 jaar diensttijd dat ik 1 aanrijding met een fiets (vandalisme) heb gehad, 1 aanrijding persoon met dodelijke afloop, een stuk of 6 personen met suicidale gedachten van het spoor af heb mogen halen en praten en 1x iemand zelfs de poging zien doen, mislukte en die daarna nog van het spoor mogen halenen praten. Vandaar dat ook bij mij het in mijn verkeerde keelgat was geschoten, het gevoel dat Edwin hier ook al aangeeft, is er ook bij mij geweest.
@ZomaarEenReiziger

Als ik te bot heb gereageerd, dan maak ik daar na uw laatste reactie ook excuses voor. Wij balen ook als een stekker als we treinen niet kunnen rijden en daardoor ook te laat thuiskomen. Ook dat maken we vaak genoeg mee en het gevoel dat we liever thuis zijn geldt ook voor ons.
Reputatie 7
Fijn dat we in dit topic toch enig begrip hebben kunnen creëren voor het akelige feit dat het spoor niet ontkomt aan dit soort nare gebeurtenissen.
De gevolgen voor de reiziger zijn vervelend, maar ik hoop dat we hebben kunnen illustreren hoe belangrijk het is dat NS en ProRail ten alle tijden veiligheid voorop stellen. ProRail heeft een heel goed programma opgestart met verschillende Twitterprofielen waarin ze dagelijks laten zien wat er zoal gebeurt op het spoor. Bedankt Loes, Slidestops en Philned voor jullie bijdrage aan dit topic, en fijn dat je dit op zo'n goede manier aan ons hebt teruggekoppeld ZomaarEenReiziger. Dat siert je en maakt dit topic een stuk fijner om na te lezen.

Reageer