Consumentenclaim NS

• 26 januari 2017
  • 31 reacties
  • 876 Bekeken

Hier ben ik echt niet verbaasd over! Ik ben al blij dat ik met die drukte niet in de spitsuren hoef te reizen. Maar de gevolgen worden nu ook in het weekend zichtbaar!!! 1 Treinstel wat komt voorrijden;wat een drukte;2e klassers in de 1e/Betaal je nu extra voor/voor de 1e Klasse/dit kan toch niet.......En laten we het maar niet hebben over een 2 minuten overstap in Roosendaal/Vlissingen is ver weg geworden!/Utrecht Centraal: ik weet het nog: Carnaval in het zuiden en wat kwam er op Utrecht CS richting Den Bosch?...1 Treinstel;proppen dus; dus NS; de zaakjes nog steeds niet op orde!!!! Wanneer kunnen we verbeteringen toezien? Toen was het al;we zetten langer materieel in/nou mooi niet dus......NS; doe er wat aan!!!! Ik weet;het zit jullie niet mee.......Weer een defecte trein......Gaat lekker zo, groet! Hebben jullie nog reactie-s? Want 1 Treinstel wat er binnen komt rijden/dat kan toch niet?..... een hele holpartij naar de trein is het gevolg..........Groet, nogmaals!

31 reacties

Reputatie 7
Hallo Voordeelurenreiziger, ik begrijp uit jouw bericht dat je veel last hebt van defecten op het spoor en de drukte in de trein van de laatste tijd.

Wij doen er alles aan om de drukte te dimmen, maar in de spits kan het ondanks extra materieelinzet nog steeds druk uitvallen. Wij hebben onze nieuwe FLIRT-sprinters ingezet en DDZ-treinen gereviseerd om ze toegankelijker en ruimtelijker te maken voor de grote reizigerstroom. Ook hebben we onze reiziger hierbij willen betrekken door in de NSapp een druktemelder bij de reis te plaatsen om te peilen op welke trajecten er actie vereist is. Of het hier nu gaat om treinverlenging of meer treinen in de spits (bijvoorbeeld), de data van deze app analyseren wij wekelijks om te kijken waar reizigers de meeste drukte ondervinden.

Ik kan je geen exact moment geven wanneer de drukte afneemt, maar weet dat het bekend is bij ons en we hard bezig zijn met verbeteringen. Wil je dat ik een bepaald traject nog voor jou doorzet als 'probleemtraject'?
Reputatie 7
Badge +3
Thomas, jullie verhaal begint nu écht vervelend te worden :@
Er wordt - wederom - geklaagd over overvolle treinen BUITEN de spits. En het enige antwoord dat jij geeft is: "ja sorry, in de spits kan het soms druk zijn."
Dat weten we nou wel! Geef nou eindelijk 's antwoord op de vraag waarom juist buiten de spits, in de avonden en weekenden er zulke onmogelijk korte en dus overvolle treinen worden ingezet?
Goedemorgen Mrfreeze. Ik snap dat je graag een concreter antwoord zou willen, liefst met oplossing en toekomstbeeld.

Staan in de spits is vervelend. Dat vinden reizigers en dat vinden wij ook. En we werken er echt wel keihard aan. Met de groeiende economie en dalende werkloosheid is het steeds drukker in Nederland: op de weg en ook in de trein. Een vervoersbewijs biedt dan ook geen garantie op een zitplaats. Staan in de spits hoort er in het drukke Nederland helaas bij. We zijn daar heel eerlijk in: Dat zal ook altijd zo blijven.

Wel doen we er natuurlijk zoveel mogelijk aan om zoveel mogelijk capaciteit te bieden. We hebben voor 2,5 miljard aan investeringen lopen voor de aanschaf en vernieuwing van treinen. In 2014 hebben we een spoedbestelling van 58 nieuwe sprinters gedaan. Deze zijn in een recordtijd beschikbaar. 26 hiervan rijden inmiddels op het spoor. Later dit jaar rijden alle 58, waarmee we extra plaats bieden voor 16.100 reizigers. Vanaf eind 2017 komen er nog eens 118 nieuwe sprinters die wij eerder al bestelde.

Afgelopen zomer brachten we bovendien 11 oude dubbeldekstreinen terug op het spoor. Dat leverde vanaf 5 september 2016 in totaal 8.700 vervoersplaatsen op. Eerder dat jaar creëerden we 4.500 zit- en staplaatsen door de invoering van een pitstop bij het onderhoud. Ook leverde de ombouw van een deel van de 1e klas 1.000 extra 2e klas zitplaatsen op. Afgelopen zomer werd ook een verandering in de NS reisplanner app doorgevoerd. Daarin kunnen jullie nu zien wat de actuele treinlengte is en of de trein als gevolg van een verstoring korter is dan gepland.

Ik weet dat het een herhaling is: maar blijf die druktemelder invullen, en bleef opvallendheden melden. We nemen jullie feedback zeer serieus.
Reputatie 7
Badge +3
Lezen jullie reacties wel? Sorry hoor Sivan, maar je doet nu wéér precies hetzelfde.
Het gaat om de korte en overvolle treinen BUITEN de spits.
Dus nogmaals: BUITEN de spits.

Voor de zekerheid: BUITEN de spits!
Hoe vaak komen er eigenlijk druktemeldingen binnen?

Het lijkt mij dat lang niet iedere treinreiziger de beschikking heeft over de Reisplanner-app, en dat lang niet iedereen die de Reisplanner-app ter beschikking heeft de druktemelder invult op relevante momenten, waarbij je je nog kunt afvragen wat daarvan dan weer de reden is. Ik zie in elk geval niet op momenten dat mensen geen zitplaats meer vinden dat die reizigers massaal naar hun mobiel op zoek gaan, de Reisplanner-app openen en de drukte doorgeven (of ze dat naderhand alsnog doen weet ik natuurlijk niet, maar lang niet iedereen zal dat doen).

Daaruit volgt dat je je kunt afvragen hoe representatief de druktemeldingen als geheel zijn en of daar dan wel de juiste conclusies uit (kunnen) worden getrokken.
Reputatie 7
Badge +3
Wij hebben onze nieuwe FLIRT-sprinters ingezet en DDZ-treinen gereviseerd om ze toegankelijker en ruimtelijker te maken voor de grote reizigerstroom.
Maar we hebben ook het DD-AR materieel uit dienst genomen en op reserve gezet.

En zoals hierboven al opgemerkt: het regent ook klachten over overvolle treinen buiten de spits bijv. op zaterdag.
Ik zal je specifieke vraag voor buiten de spits nog even doorzetten, Mrfreeze. Kom ik op terug.

@Royke: ik weet niet precies hoeveel dit er zijn, wel dat we dit wekelijks analyseren. Inderdaad niet iedere reizigers heeft die app en zij die dit wel hebben vullen dit ook niet altijd in. Daarom proberen we mensen hier wel aan te herinneren. Ook ikzelf vul hem bij iedere reis in: zo wordt het een gewoonte. Ik snap je punt overigens heel goed, bedankt voor die feedback.
mrfreeze: Helemaal gelijk;volgens mij worden de re-actie-s niet goed gelezen. Het gaat inderdaad mij om in het weekend! Reis voor mijn plezier weekend vrij en dan nog 1e Klasse en daar worden de gevolgen van kleine treinen nu ook steeds meer zichtbaar;het was Utrecht-Deventer en dan heb je nog Utrecht-Den Bosch;wat komt eraan? 1 Treinstel;dit kan dus echt niet. Nu ook al in het weekend zo-n korte trein. Het is bar slecht zo. Bommetje bommetje vol. Het genieten van de duurdere 1e Klas gaat er zo wel vanaf. En dat dus tegenwoordig ook op Zaterdag en Zondag! Inderdaad het gaat om treinen buiten de spits die klein en druk zijn. NS; doe er wat aan; verleng de treinen aub (want alles in 1 treinstel proppen/kan echt niet hoor.....
Het gaat op het ene of andere moment mis;daar kan je op wachten.....Succes!
Kan je een trein na de rit eigenlijk nog melden, die verdwijnt van je overzicht in de app?

Ik vind het ook niet te doen als ik moet staan, buiten dat je een hele slechte verbinding hebt in een rijdende trein.
Badge +3
Het blijft een merkwaardige situatie. Consumentenclaim heeft op zich wel een punt. Maar wanneer ze de rechtszaak winnen, gaat dat NS miljoenen kosten die niet aan verbetering van de situatie kunnen worden uitgegeven. Een situatie die mede is ontstaan door al jaren een veel te krappe materieelpositie te hebben omdat er hard bezuinigd moest worden vanwege enkele wat minder succesvol verlopen projecten. Die projecten waren minder succesvol (en dan druk ik het heel netjes uit) vanwege de discutabele rol van de overheid en natuurlijk ook het mismanagement van NS.

Eigenlijk is er een heel simpel boodschappenlijstje:
1. Koop voldoende treinen.
2. Onderhoud de treinen beter.
3. Maak de treinen beter schoon.
4. Zorg voor voldoende en goed opgeleid personeel.
5. Denk nog eens goed na over alle actietarieven die in het weekend geldig zijn en buiten de spits veel drukte opleveren.
Bob, ja hoor, ook na jouw reis kun je dit nog invullen! Sterker nog, ik heb zojuist nog de drukte gemeld voor een reis van vanmorgen om kwart voor 8. Ik kan me goed voorstellen dat als je staat en het is druk, je niet veel ruimte (of zin) hebt om de app te checken of in te vullen.
Reputatie 7
Badge +3
Consumentenclaim heeft op zich wel een punt. Maar wanneer ze de rechtszaak winnen, gaat dat NS miljoenen kosten die niet aan verbetering van de situatie kunnen worden uitgegeven.
Aan die redenering heeft een klant die niet krijgt waarvoor hij betaalt geen boodschap. Dan gaat dat maar van de winst af, zo werkt dat in het bedrijfsleven ook. Samsung heeft bijv. recentelijk ook zijn niet deugdelijke telefoons ten koste van de eigen winst moeten terugnemen.

Een situatie die mede is ontstaan door al jaren een veel te krappe materieelpositie te hebben omdat er hard bezuinigd moest worden vanwege enkele wat minder succesvol verlopen projecten. Die projecten waren minder succesvol (en dan druk ik het heel netjes uit) vanwege de discutabele rol van de overheid en natuurlijk ook het mismanagement van NS.

De problemen met de te krappe materieelpositie zijn er al 30 jaar. In 1983 was er het "gat van 83" toen Mat46 werd afgevoerd zonder dat er vervanging was. Begin jaren 90 waren er opnieuw grote materieeltekorten en werden er halsoverkop de rode Belgische M2-rijtuigen gehuurd. In 2000 was het weer raak, toen werden er stokoude Duitse rijtuigen (ICK) gehuurd.

Het probleem is veel fundamenteler dan een mislukt project. Het echte probleem is dat NS al decennia lang in vergelijking met andere spoorwegmaatschappijen te veel geld aan personeel en te weinig geld aan materieel uitgeeft. Arriva geeft procentueel veel minder geld aan personeel uit vandaar dat zij wel voldoende modern materieel kunnen aanschaffen. Zo lang NS de personeelskosten niet beter onder controle krijgt zal er dan ook niets veranderen.

Denk nog eens goed na over alle actietarieven die in het weekend geldig zijn en buiten de spits veel drukte opleveren.

Het grootste probleem blijft de spits en daarom is het logischer de OV-studentenkaart ter discussie te stellen. Door de vele studenten in de spits (voor wie de overheid nog maar een habbekrats per maand betaalt) krijgt de vol betalende reiziger die absurd hoge bedragen betaalt totaal geen waar meer voor zijn geld. Als Consumenten Claim de zaak wint zal die discussie ook zeker gaan komen. Overigens acht de kans dat Consumenten Claim de zaak wint minimaal, want hoe bewijzen ze dat een bepaalde individuele reiziger in oktober 2016 dagelijks heeft moeten staan? Niet, vrees ik.

De problemen buiten de spits zijn eenvoudig op te lossen door wat minder materieel op het rangeerterrein te stallen.
Reputatie 6
Badge
Er komt geen eind aan de studenten-ov, vergeet dat maar. NS Moet gewoon hun eigen geld gaan besteden aan een betere service, dat zou de grote mensen bij NS echte mensen maken.
De vergelijking met Arriva en moderner materieel wil ik ff op inspringen, beetje off-topic, maar DB heeft net als NS zat oudere treinen, die ze in Duitsland inzetten. Elke concessie die Arriva wint, neemt men materieel over en schaft men aan. Vergelijkbaar wat Abellio in het buitenland doet. Die vergelijking gaat mank in deze.

On topic, ik ben als HC nooit blij als ik een overvolle trein heb.
Reputatie 7
Badge +3
@Loes
Er is een verschil tussen Arriva en DB, net als tussen Abellio en NS. NS en DB zijn oude semi-staatsbedrijven die nog steeds in handen van de staat zijn (inclusief de politieke inmenging) en veel regelgeving en arbeidsvoorwaarden met zich mee torsen uit de ambtenarentijd. Abellio en Arriva zijn vanaf het begin opgezet als particuliere dochteronderneming en hebben daardoor veel meer speelruimte om hun eigen bedrijfsvoering op te zetten.

Er komt geen eind aan de studenten-ov, vergeet dat maar. NS Moet gewoon hun eigen geld gaan besteden aan een betere service, dat zou de grote mensen bij NS echte mensen maken.
Als Consumenten Claim gelijk krijgt komt NS klem te zitten tussen het verliesgevende studentencontract (per student krijgt NS €70 per maand) en de overige reizigers die het vertikken nog langer 4 of 5 keer zoveel te betalen voor een slechte service. Want laten wel reëel wezen, de gewone vol betalende reiziger subsidieert op dit moment het studentenvervoer.
Reputatie 3
@Thomas, Sivan,

Jullie claim dat NS er echt alles aan doet om de drukte te verminderen, is gewoon niet waar. De lengte van mijn vaste ochtendtrein varieert per dag:
- maandag, dinsdag, woensdag 6 treinstellen
- donderdag 7 treinstellen
- vrijdag 3 treinstellen

Bovendien staan er bij aankomst iedere dag een paar ongebruikte treinstellen te wachten die aangekoppeld worden.

Vragen die ik daarbij heb:
- Waarom zijn er op vrijdag maar 3 stellen beschikbaar terwijl er op donderdag 7 beschikbaar zijn? Waarom worden er niet iedere dag het maximaal aantal treinstellen ingezet?
- Waarom staan bij aankomst treinstellen te wachten? Waarom zijn die niet al een rit eerder ingezet?

Snap je dat ik met dit beeld in mijn achterhoofd niet geloof dat NS er echt alles aan doet om de drukte te verminderen? Snap je dat ik, als ik geen antwoord op mijn vragen krijg, ik daarin de bevesting zie van mijn stelling in mijn eerste zin?
@Tamzin

Je formuleert het beter dan ik en het klopt wat je zegt. Bedankt.
Reputatie 7
Badge +3
@Arie_H
Dat de lengte van sommige treinen varieert zegt niets over de maximale materieelinzet per dag. Vrijdag is bijv. de materieelomloop links en rechts wat anders door een wat ander reizigersaanbod en doordat de treinen aan het eind van de dag op de juiste plaats moeten staan voor een zaterdagdienst.

Waar ik wel grote vraagtekens bij zet is dat het DD-AR inmiddels voor meer dan de helft "op reserve" staat en dus niet wordt ingezet. Dat zou bijv. prima de dienst Dordrecht-Den Bosch kunnen rijden en dan heb je zo maar 5 DDZ4 stellen extra beschikbaar voor andere lijnen.
Reputatie 3
@Arie_H
Dat de lengte van sommige treinen varieert zegt niets over de maximale materieelinzet per dag.

Leg eens uit dan? Groeien en krimpen de treinen per dag? Zijn er daardoor op donderdag opeens veel langere treinen beschikbaar dan op vrijdag?
Reputatie 6
Badge
Op vrijdag gaan ze ervan uit dat het rustiger is. Dat kan een verklaring zijn. In Zuid-Holland is helaas het omgekeerde de realiteit.
Reputatie 3
Op vrijdag is het wel minder druk. Maar niet de helft minder druk. Het is in ieder geval niet waar dat NS er alles aan doet op vrijdag. NS zou ook op vrijdag wat meer materieel in kunnen zetten om klanten die al 4 dagen hebben moeten staan dan in ieder geval op vrijdag een zitplaats te bieden.
Ik "mag" nooit vergaderingen organiseren op vrijdagavond, vanwege de files... Ik twijfel sterk of het zo rustig is..
Vergeet ook niet het leger studenten die in het weekend naar "huis" gaan.
Reputatie 7
Badge +3
Veel mensen hebben vrijdag een papa-dag waardoor het in de ochtend wat stiller is en in de middag/avond is het vaak weer drukker door het weekend verkeer.
Excuses dat er nog steeds geen terugkoppeling is gegeven. Ik heb mijn collega's nogmaals een bericht gestuurd. We willen dit goed aanpakken, maar ook ik vind het jammer dat het zo lang duurt.
Ik heb wat informatie ontvangen wat betreft treinen in de daluren:

■ In december en januari was er meer drukte in de daluren door onder meer een groot aantal storingen en werkzaamheden.
■ In februari zijn treinen verlengd op basis van groei van het aantal reizigers. Het merendeel van de treinen rijdt nu volgens de normen die NS hanteert voor de zitplaatskans behoudens treinen die rijden op maximale lengte of te maken hebben met een lengtebeperking.
■ Ondertussen groeit het aantal reizigers nog steeds. Daarom zal NS in april enkele treinen verlengen. Dat zal de komende weken voor steeds meer treinen gelden. In juni en september zal NS op basis van de nieuwste reizigersprognoses waar mogelijk meer treinen verlengen.
■ Voor het verlengen van treinen wordt specifiek gekeken naar de trajecten waar nu op rustige momenten Intercity’s van het type ICM (enkeldeks treinen) rijden met 1 treinstel o.a. omdat in de daluren het aantal reizigers per trein kan schommelen en een kleine schommeling in een korte trein al een groot effect kan hebben voor de drukte. Dit speelt met name op de corridors Den Haag-Enschede en Utrecht-Groningen.
■ In december start de nieuwe dienstregeling en gaan er op één van de drukste trajecten (tussen Amsterdam en Eindhoven) meer treinen rijden. Veel treinen rijden hier nu op maximale lengte. Extra treinen zorgen straks voor meer zitplaatsen.

En we blijven herhalen: blijf vooral die druktemelder invullen. Dat heeft écht zin. Deze meldingen worden wekelijks geanalyseerd en op basis hiervan wordt gekeken of het nodig en mogelijk is treinen te verlengen.

Reageer