beantwoord

Continue drukte sprinter traject Utrecht - Zwolle

• 5 oktober 2018
  • 26 reacties
  • 1210 Bekeken

Op het traject Utrecht-Zwolle en specifiek de sprinter die om 6:48 uit Utrecht vertrekt en om 8:06 aankomt in Zwolle was het de afgelopen vijf weken dagelijks te vol. Mijn stukje is Ermelo-Zwolle, hier ontstaat de drukte waar het mij hier om gaat. De volgende dingen vallen mij op:

1. Een keer of vier over de afgelopen vijf weken heeft de conducteur gevraagd aan alle passagiers om in de NS app de drukte te melden, geen actie van NS te merken
  2. De conducteur zou dit ook steeds doorgeven, maar hij verteld dat hij geen verschil kan maken
  3. SGMM 5 delen, duidelijk te kort voor dit traject op deze tijd
  4. De druktemelder in de app geeft altijd aan dat dit tijdstip rustig is (1 van 3 poppetjes), wat duidelijk niet klopt
Vraag: is het doorgekomen dat deze trein standaard te vol zit en welke maatregelen worden er genomen?
icon

Beste antwoord door Denice NS 11 oktober 2018, 10:10

Zoals aangegeven heb ik de vragen van Sunderh aan iemand voorgelegd die hier wat meer over weet. Van hem heb ik de volgende terugkoppeling gekregen:

Het gaat om trein 5619 en dat is een bekende trein als het om drukte gaat. Deze trein wordt in de systemen niet goed geregistreerd in het check-in/check-uit systeem. Daarom is er in het plan een minimale samenstellingen afgedwongen van 5 bakken SGMm. Dit is dus al extra groot en er is in het plan dan ook ruimte over. Dit leidt in de druktemelder, ondanks de aangepaste prognose, tot een “rustige” melding. In het plan staat deze trein op 66% bezetting. In week 39 is deze trein ook in het monitorsyteem van te drukke treinen terecht gekomen. Dit komt dus overeen met de ervaring van de reiziger. Wij weten ook dat treinen die later rijden dan deze trein ook allemaal erg druk zijn, de verwachting is nu dat er een overloop plaats vindt van latere treinen naar deze vroege trein, waardoor deze een aantal keren te druk wordt.
Voor die latere treinen is al een aanvraag gedaan om deze te versterken en dat is helaas niet mogelijk. Er is daarom een aanvraag gedaan om trein 5619 te versterken. Helaas hebben we als terugkoppeling gekregen dat ook deze niet versterkt kan worden. Er zal nog overlegt worden of we toch iets kunnen doen voor deze trein.
Bekijk origineel

26 reacties

Badge
Wat betreft de druktemelder: ik merk de laatste tijd (sinds begin september) dat die er regelmatig compleet naast zit. Talloze treinen hebben maar 1 poppetje terwijl dat steevast sardienenvervoer is (en voorheen ook als zodanig - met 3 poppetjes - werd aangegeven). Zou kunnen komen doordat de druktemeldingen van de rustige zomerperiode nog in de mix zitten, maar we zijn nu al vijf weken verder, dus dat zou er nu toch wel uitgefilterd moeten zijn... 😕
Nee inderdaad, voorheen (voor de zomer) was dit echt wel een tijdstip met 3 poppetjes. Het geeft allemaal de indruk dat ze bij de planning van de treinen geen juiste gegevens hebben (geen idee hoe het systeem werkt hoor). Zeker als de conducteur expliciet aangeeft dat juist de druktemelder het verschil kan maken in de inzet van materieel.
Erg vervelend dat jouw traject elke keer zo druk is, Sunderh.

Ik heb zelf geen inzage in de meldingen die binnenkomen via de Druktmelder en kan je dus ook niet vertellen of men gehoor heeft gegeven aan de oproep van de conducteur. Ik zal eens intern navraag doen bij iemand die meer weet en gaat over het inzet van het materieel. Zodra ik meer weet laat ik van me horen! Hier kan je in elk geval enige info lezen over de planning van treinen.
Bedankt voor je reactie en ik hoor het graag!
Dit is een zogenaamde Sandite trein, een speciaal treinstel die gel op het spoor smeert tegen gladheid van de vallende blaadjes. Ik ben bang dat deze trein hier tot na de herfst zal blijven rijden, materieel is schaars in de herfst en Sandite materieel is al helemaal schaars.
Dit is een zogenaamde Sandite trein, een speciaal treinstel die gel op het spoor smeert tegen gladheid van de vallende blaadjes. Ik ben bang dat deze trein hier tot na de herfst zal blijven rijden, materieel is schaars in de herfst en Sandite materieel is al helemaal schaars.

En dat betekent dus dat hij niet kan worden verlengd of op een andere tijd kan worden ingezet?
Het betekent dat het een bewuste keuze van de NS is om deze trein hier te laten rijden en de kans klein is dat men dit tot het einde van de herfst veranderen gaat. Ik vermoed dat men bewust de eerste treinen van de dag inzet voor bestrijding van gladheid, en deze trein betreft helaas de terugrit van de eerste trein uit Zwolle. Een latere trein is dan geen optie, dan zouden de eerste treinen over glad spoor moeten rijden.

Vorig jaar werden er nog wel dubbeldekkers ingezet voor de gladheidsbestijding op dit traject, maar dit jaar heeft men ervoor gekozen om de twee dubbeldekstreinen die hiervoor geschikt zijn in te zetten tussen Zwolle en Groningen / Leeuwarden. Wat de reden hiervoor is weet ik niet. Materieel om de treinen te verlengen is er niet, vanwege die gladheidsbestrijding zijn er op diverse trajecten in het land al treinen ingekort.
Het zou dan inderdaad een logische verklaring zijn. Niet een om heel gelukkig van te worden, maar het komt uiteindelijk weer neer op materieeltekort en dat verhaal is inmiddels bekend.

Jij kan mij vast vertellen wanneer de nieuwe sprinters verwacht worden op mijn traject? ;)

Wat ik nog zou willen weten is het antwoord op mijn eerdere vraag; waarom de druktemelder één poppetje aangeeft en of de meldingen van drukte dus wel doorkomen.
Die druktemeter is volgens mij al weken stuk, want vrijwel elke trein die ik zie heeft een poppetje, ook midden in de spits.

Of nieuwe sprinters een verbetering worden weet ik niet, want volgens mij was het de bedoeling om in het eerste jaar 100% reserve aan te houden. Dat wil zeggen dat het oude materieel dus niet gebruikt wordt om treinen te verlengen maar stil gaat staan om in geval dat het nieuwe materieel niet goed functioneert bij te kunnen springen. Materieeltekort wordt er het eerste jaar dus niet minder op, alleen zal een defect minder snel in uitval resulteren omdat er dan sneller een reservetrein geregeld is. Het einde van de herfst- en winterperiode zal wel voor wat meer ruimte zorgen, dus mogelijk dat in december of anders februari de trein weer verlengd kan worden.
Reputatie 4
Er komt nieuw treinmateriaal, wat eerst getest wordt en daarna op een beperkt aantal trajecten rondom de werkplaats ingezet gaat worden. Het kan best zijn dat Utrecht Zwolle op enige termijn ander materieel krijgt, maar van welk type moet ik je het antwoord schuldig blijven.
Badge
Volgens eerdere planning komt er op dit traject in juni 2019 SNG te rijden, dit is natuurlijk planning en afhankelijk van meerdere facetten. Zo moet het proefrijden in de passagiersdienst nog gestart worden en is het dan afwachten of er nog tegen problemen aangelopen gaat worden. Allereerst komen ze op het traject tussen Den Haag en Haarlem te rijden en dat zou volgens planning vanaf de nieuwe dienstregeling zijn in december 2018.

Er wordt al geruime tijd proefgereden met deze treinen en op dit moment zijn de opleidingen van de machinisten voor dit materieel 7 dagen per week bezig zodat er straks voldoende machinisten zijn opgeleid voor dit nieuwe materieel.
Zoals aangegeven heb ik de vragen van Sunderh aan iemand voorgelegd die hier wat meer over weet. Van hem heb ik de volgende terugkoppeling gekregen:

Het gaat om trein 5619 en dat is een bekende trein als het om drukte gaat. Deze trein wordt in de systemen niet goed geregistreerd in het check-in/check-uit systeem. Daarom is er in het plan een minimale samenstellingen afgedwongen van 5 bakken SGMm. Dit is dus al extra groot en er is in het plan dan ook ruimte over. Dit leidt in de druktemelder, ondanks de aangepaste prognose, tot een “rustige” melding. In het plan staat deze trein op 66% bezetting. In week 39 is deze trein ook in het monitorsyteem van te drukke treinen terecht gekomen. Dit komt dus overeen met de ervaring van de reiziger. Wij weten ook dat treinen die later rijden dan deze trein ook allemaal erg druk zijn, de verwachting is nu dat er een overloop plaats vindt van latere treinen naar deze vroege trein, waardoor deze een aantal keren te druk wordt.
Voor die latere treinen is al een aanvraag gedaan om deze te versterken en dat is helaas niet mogelijk. Er is daarom een aanvraag gedaan om trein 5619 te versterken. Helaas hebben we als terugkoppeling gekregen dat ook deze niet versterkt kan worden. Er zal nog overlegt worden of we toch iets kunnen doen voor deze trein.
Het gaat om trein 5619 en dat is een bekende trein als het om drukte gaat. Deze trein wordt in de systemen niet goed geregistreerd in het check-in/check-uit systeem. Daarom is er in het plan een minimale samenstellingen afgedwongen van 5 bakken SGMm. Dit is dus al extra groot en er is in het plan dan ook ruimte over.
Dit verhaal volg ik even niet,wordt er nou gesuggereerd dat 5 bakken SGMm extra groot zou zijn? Tot september reed deze trein met 8 bakken DDZ,en had deze een drukteindicatie van 74 oftewel vlak onder de grens tussen 'gemiddeld' en 'druk'. Let wel: deze drukte geld voor het stuk Vathorst - Zwolle, tussen Utrecht en Amersfoort stond deze trein wel altijd bekend als rustig.
Badge
Dit jaar was er voornamelijk DDAR materieel wat ingezet werd op dit traject, de DDZ was alweer vorig jaar.
Voornamelijk ja, maar deze specifieke trein reed tot september dus wel nog met DDZ 😉
Badge

Het gaat om trein 5619 en dat is een bekende trein als het om drukte gaat. Deze trein wordt in de systemen niet goed geregistreerd in het check-in/check-uit systeem. Daarom is er in het plan een minimale samenstellingen afgedwongen van 5 bakken SGMm. Dit is dus al extra groot en er is in het plan dan ook ruimte over.Dit verhaal volg ik even niet,wordt er nou gesuggereerd dat 5 bakken SGMm extra groot zou zijn? Tot september reed deze trein met 8 bakken DDZ,en had deze een drukteindicatie van 74 oftewel vlak onder de grens tussen 'gemiddeld' en 'druk'. Let wel: deze drukte geld voor het stuk Vathorst - Zwolle, tussen Utrecht en Amersfoort stond deze trein wel altijd bekend als rustig.

Is die drukteindicatie ergens openbaar terug te vinden?
Even DevTools open zetten terwijl je een reis plant in de planner 😇 Is een hele eenvoudige webservice.
Deze kan je niet openbaar vinden, DDietzen. Ik weet niet waar Henk het over heeft. 😉
Met mijn eerdere reactie probeerde ik het wat subtieler te brengen, zodat ik niet de haat krijg straks als mensen niet snappen waar de grens tussen gebruik en misbruik ligt. In veel moderne browsers zit een venster ingebouwd, bedoelt voor ontwikkelaars (vandaar de naam), om te kunnen zien wat de browser op de achtergrond allemaal doet. In dat venster zie je precies waar en op welke manier er bij het opvragen van een reisadvies de informatie vandaan wordt gehaald. De plek waar de browser de treindrukte vandaan haalt geeft een concreet getal, wat de browser vertaalt naar 1, 2 of 3 poppetjes. Wat de browser doet kan jij ook handmatig doen, en dan zie je dat getal gewoon staan. Je zou dat automatisch voor alle treinen kunnen doen, en zo een lijstje kunnen maken. Bemined zal ongeveer zoiets gedaan hebben in het verleden, toen de treindrukte nog wel iets deed. Momenteel geeft het altijd een leeg resultaat ("onbekend" in de planner).

En nu ben je waarschijnlijk geen steek verder als je er geen kaas van hebt gegeten, sorry 🤷
Het lijkt erop dat met de nieuwe dienstregeling het SGM weer vervangen is door DDZ en DDAR.
Badge
Nou vandaag was een bonte dag op de 5600 want er reed vandaag DDZ, DDAR, SLT en SGMm op dit traject, de DDZ volgens mij alleen vanmorgen vroeg.

Eerst morgen maar even afwachten wat er echt gaat rijden in de nieuwe dienstregeling.
Nou vandaag was een bonte dag op de 5600 want er reed vandaag DDZ, DDAR, SLT en SGMm op dit traject, de DDZ volgens mij alleen vanmorgen vroeg.

Eerst morgen maar even afwachten wat er echt gaat rijden in de nieuwe dienstregeling.

Vandaag 8 delen DDZ voor 5619... Ik durf mij niet meteen rijk te rekenen, maar ten opzichte van 3 of 5 delen SGM is dit wel ietsje beter... lol.
Reputatie 7
Badge +3
Vanwege de geleidelijke instroom van SNG zal de materieelinzet op dit traject het komende jaar nog wel om de haverklap veranderen.
Badge
Vanaf Juni 2019 gaat hier als alles volgens planning verloopt SNG op rijden. En nu lijkt het er op dat er divers materieel op rijdt maar of dit is vanwege tekort aan DDAR materieel of dat dit standaard wordt tot juni geen flauw idee. 😃
In de afgelopen vier jaar was het vrij consequent een half jaartje DDZ en dan weer een half jaartje DDAR, maar nu al lange tijd DDAR en sinds september dus veelal SGM. DDZ is dan echt een verademing, alleen al hoe stil de treinen zijn en natuurlijk hoe enorm ver de stoelen uit elkaar staan. Ook leuk om vanochtend de blije gezichten te zien toen de DDZ aankwam, volgens mij was het ook de eerste keer dit schoolseizoen. Het zijn de kleine dingen...

Leuk om wat te leren over materiaalinzet door dit topic, zulk extra inzicht maakt het een stuk begrijpelijker wat er allemaal gebeurt in de planningen en dergelijke. Het blijft anders alleen maar bij de irritatie en het afgeven op "NS" wanneer je niet weet wat er achter de schermen speelt. Een te korte trein blijft natuurlijk vervelend, maar de SNG's bieden weer perspectief.

Reageer