beantwoord

Contrabas meenemen in de trein, mag dat wel ?

• 17 oktober 2019
  • 42 reacties
  • 921 Bekeken

Contrabas in trein niet gewenst ....

Heb je ooit zoiets meegemaakt ?

Een bijna lege boemel van Utrecht naar Baarn op zaterdagavond om half tien, zit je daar keurig op het fietsen-balkon met je contrabas, komt er een HC langs die je vertelt dat je instrument te groot is om mee te nemen in de trein. HIJ vindt het te groot, en vindt het vreemd dat ik dat een interessante opmerking vind. Want HIJ is per slot van rekening de baas in de trein.

HC heeft zelf zeker nog nooit iets groters dan een mondharmonica van dichtbij gezien :yum:

Ik reis al veertig jaar met mijn bas in de trein; alle andere conducteurs waren altijd uiterst voorkomend, behulpzaam zelfs. 

Zijn de regels veranderd ? Niet op de pagina's van de NS Agemene voorwaarden.

Ooit dikke Amerikanen met grote koffers gezien, overvolle balkons met vouwfietsen in de spits, dubbele kinderwagens ?Dan moet ik maar een ander vervoermiddel nemen , zegt-ie. De auto misschien ?

NS Klimaat neutraal, vermindering van CO2 uitstoot, etc ?? Laat me niet lachen.

Al mijn muzikantenvrienden vinden dit verhaal te dol voor woorden, nu de NS nog.

Robert

icon

Beste antwoord door Danny NS 18 oktober 2019, 18:45

Ik heb even gezocht, maar kan niks vinden over een uitzondering voor ski's en muziekinstrumenten. 

Bekijk origineel

42 reacties

Reputatie 7
Badge

Volgens mij is de maximale afmeting bagage 85x85x85 cm volgens de Algemene Voorwaarden ? Dus niet langer dan 85 cm @RobertContrabas .

Hoe lang is uw contrabas ?

Dag AbbeyRoad,

Nou, wel 190 cm hoog, maar niet breder dan een kinderwagen. En zelfs een (violon)cello is hoger dan 85 cm.

Mijn (pijn)punt is dat je veertig jaar lang met volledig goedkeuren van het treinpersoneel naar je concert reist en weer terug, en dat er dat opeens eens dienstklopper je vertelt dat de regeltjes zijn veranderd.

Ik wil best een foto plaatsen van mij-met-mijn-bas-op-het-fietsen-balkon als de NS mij dat toestaat…

Groet, Robert

Reputatie 7
Badge

Maar @RobertContrabas dit NS dienstkloppertje, zoals u dat wat minderwaardig noemt, heeft dus wel gelijk. De 190 cm is ruim meer dan 85 cm.

Overigens zijn de voorwaarden niet gewijzigd, tot nu toe bent u blijkbaar altijd gedoogd en trof u nu wel een conducteur welke er wat van vond en dat is zijn/haar goed recht. En zo is het gewoon officieel...

Reputatie 4

Maar wat moet @RobertContrabas nu dan dus doen om z’n contrabas mee te kunnen nemen? Het zou onzinning zijn dat hij daar dan elke keer een bestelbus voor moet huren?

Reputatie 7
Badge +3

Maar wat moet@RobertContrabas nu dan dus doen om z’n contrabas mee te kunnen nemen? Het zou onzinning zijn dat hij daar dan elke keer een bestelbus voor moet huren?

Hij zal dus ander vervoer voor de Contrabas moeten zoeken, of hopen dat hij de volgende keer een conducteur treft die het dan wel weer gedoogd. Maar in feite valt de contrabas buiten de afmetingen van wat mee in de trein m

Reputatie 7
Badge

Maar wat moet@RobertContrabas nu dan dus doen om z’n contrabas mee te kunnen nemen? Het zou onzinning zijn dat hij daar dan elke keer een bestelbus voor moet huren?

Als ik @RobertContrabas was zou ik elk geval voor instappen altijd de conducteur om toestemming vragen, dat werkt altijd beter.  En niet gewoon maar instappen en hopen op coulance.

Reputatie 6

Over handbagage schrijft NS:

Welke Voorwaarden gelden voor uw Handbagage?

Uw Handbagage is uw eigen verantwoordelijkheid. U dient ervoor te zorgen dat uw Handbagage het gangpad en de nooduitgangen niet verspert, het in- en uitstappen van uw medereizigers of het NS personeel niet belemmert of hindert, en niet een zitplaats inneemt indien een medereiziger daarop aanspraak maakt.

NS kan u de toegang tot de trein weigeren of u verplichten de trein te verlaten als NS van oordeel is dat uw Handbagage, of het gebruik daarvan, hinder veroorzaakt of zal veroorzaken.
NS mag dit in ieder geval doen als de hoogte, breedte of diepte van uw Handbagage meer dan 85 centimeter bedraagt.

U gaat ermee akkoord dat NS uw achtergebleven of onbeheerde Handbagage kan openen, contro- leren en – indien nodig – vernietigen. Indien uw achtergebleven of onbeheerde Handbagage geen (vermoeden van) gevaar of overlast oplevert, geldt uw Handbagage als gevonden voorwerp zoals bedoeld in artikel 7.

Maar, is een contrabas ‘handbagage’?

Ik zou gewoon instappen en me laten wegsturen als het zover komt. Je mag in principe niet eens met een bezemsteel of een niet ingeschoven paraplu de trein in, maar daar kraait ook geen haan naar.

Regeltjes zijn handig als je overlast veroorzaakt. Anders niet.

Reputatie 7
Badge

Als het geen "handbagage" is, wat is het dan wel ? Geen fiets of kinderwagen en daarna houd het officieel al gauw op wat je mee mag nemen in een trein.

De trein is immers geen verhuiswagen.

@Martin7182 zo werkt het natuurlijk nooit. Jij gaat ook gewoon in de trein zitten zonder vervoersbewijs en laat je wegsturen ?

We geven hier advies zoals NS het graag ziet en niet "we doen maar wat".

Badge +3

Het blijft elke keer weer een discussie hoeveel ruimte (hand)bagage mag innemen, maar het staat inderdaad zo in de voorwaarden.

Die 85 cm hoog is nogal onzinnig, want dan mag een tafelmodel koelkast (eventueel op wieltjes zodat hij snel verplaatst kan worden) dus wel, maar een strijkplank die vrijwel geen vloeroppervlak inneemt dus niet?

Maar ja, als die strijkplank mag, dan zal iemand met een surfplank ook mee willen dus je moet ergens een grens trekken, en natuurlijk helemaal in de coupé. Hier gaat het over het balkon waar veel meer mogelijk is zolang je dingen rechtop kunt zetten tegen een wand.

Gezond verstand dus, maar ja laatst vroeg iemand al of een ladder van 2,70m wel zou passen? Doe maar niet dus :smiley:

Overigens heb ik ooit gelezen dat er voor muziekinstrumenten en ski's een uitzondering bestaat. Vaak genoeg mensen met een cello of keyboards in flightcases gezien. Geen overlast dus ook geen probleem, zeker als het rustig is.

AbbeyRoad, nee dat is wat anders. Zonder vervoersbewijs veroorzaak je “overlast” omdat je anderen benadeelt. Met een contrabas in een rustige trein benadeel je niemand. Het feit dat er maximale afmetingen zijn, houdt in dat je klanten mag weren die erboven zitten, niet dat je ze moet weren. Regels zijn handig om welles/nietes discussies te voorkomen in geval van problemen. Maar wijs eerst het probleem eens aan.

Edit: bedankt Robert B voor de toelichting. Je zou maar op wintersport met de TGV gaan, maar de conducteur van het lokale boemeltje thuis steekt er een stokje voor.

Overigens zijn surfboards in de TGV ook toegestaan, maar wel binnen 1.20m x 0.90m, hoe dan?

https://www.nsinternational.nl/nl/voorbereiding-thuis/bagage-in-de-trein

Badge

AbbeyRoad, nee dat is wat anders. Zonder vervoersbewijs veroorzaak je “overlast” omdat je anderen benadeelt. Met een contrabas in een rustige trein benadeel je niemand. Het feit dat er maximale afmetingen zijn, houdt in dat je klanten mag weren die erboven zitten, niet dat je ze moet weren. Regels zijn handig om welles/nietes discussies te voorkomen in geval van problemen. Maar wijs eerst het probleem eens aan.

Precies, ‘mag weren’ wat de Hc in dit geval dus ook deed.

Probleem is dat dit altijd een discussie zal blijven en er daarom regels zijn waar een Hc zich op kan beroepen. En ja, dit zal verschillen per Hc omdat de Hc’s ook ruimte hebben in het hanteren van de regels.

Reputatie 5

Zoals altijd let dit forum weer veel te veel op de regeltjes. Als het 40 jaar lang toe is gestaan is dat de maatstaaf, niet een vaag regeltje in een vaag boekje. Dan kan die HC wel bezwaar maken maar kennelijk is hij de enige in de hele organisatie die dat ziet zitten. Dan weet je dus dat het gewoon kan, en dat het gewoon getolereerd wordt.

N.a.v. de opmerking van Jeroen, kan ik niet anders concluderen dat er in dit geval een “probleem” was, maar dat je het de volgende keer gewoon weer kunt proberen.

Reputatie 6

Als het geen "handbagage" is, wat is het dan wel ? Geen fiets of kinderwagen en daarna houd het officieel al gauw op wat je mee mag nemen in een trein.

De trein is immers geen verhuiswagen.

TS is niet aan het verhuizen maar neemt een muziekinstrument mee van huis en werk en andersom.

Reputatie 7
Badge +3

Zoals altijd let dit forum weer veel te veel op de regeltjes. Als het 40 jaar lang toe is gestaan is dat de maatstaaf, niet een vaag regeltje in een vaag boekje. Dan kan die HC wel bezwaar maken maar kennelijk is hij de enige in de hele organisatie die dat ziet zitten. Dan weet je dus dat het gewoon kan, en dat het gewoon getolereerd wordt.

Beetje kromme redenering. Dus als jouw werkgever al tig jaren de arboregels aan zijn laars lapt en niemand zegt er wat van, dan mag dat dus volgens jouw redenering.

Badge +3

Beetje kromme redenering. Dus als jouw werkgever al tig jaren de arboregels aan zijn laars lapt en niemand zegt er wat van, dan mag dat dus volgends jouw redenering.

Haha, ik had ooit een werkgever (technisch tekenbureau) waar iedereen heel de dag achter een A0 tekentafel stond te werken, en nooit iemand daar over klaagde (want zo werken we hier, en zo was hijzelf ook ooit begonnen op een zolderkamertje in de jaren 60).

Toen kwamen de computers, en hadden ze ineens ‘RSI’ en wilden ze peperdure ergonomische bureaustoelen, muizen en/of trackballs. Of spraakbesturing voor de PC...

Werkgever vond dat allemaal maar vreemd, en inderdaad de arbodienst op zijn dak om die ‘misstanden’ toch maar op te lossen, in plaats van te zeggen “je mag ook je tekentafel terug hoor!”

Maar goed, da’s verder off-topic en begin jaren 90. Terug naar de contrabas in de trein!

Reputatie 4

Het is een hardnekkig misverstand om te denken dat regels bedoeld zijn om de rede overbodig te maken en de redelijkheid uit het oog te verliezen.

Overigens heb ik ooit gelezen dat er voor muziekinstrumenten en ski's een uitzondering bestaat. Vaak genoeg mensen met een cello of keyboards in flightcases gezien. Geen overlast dus ook geen probleem, zeker als het rustig is.

Deze regeling kwam mij ook bekend voor Robert B. Ik hoop maar niet dat TS dan zo vergeetachtig is als onderstaande reiziger.

https://nos.nl/artikel/2079149-amerikaanse-vergeet-stradivarius-in-trein.html

Reputatie 7
Badge +4

Voor cultuur knijpen we een oogje dicht en als het in de wat rustiger uren is, lijkt me de kans op beschadiging ook klein. Het ding kost een paar centen.

Ski’s mogen mee, het is een uitzondering op de 85 cm-regel en wordt ook expliciet genoemd.

Reputatie 1

Weet dat dit een keer over een surfplank is gezegd op dit forum:

“Uiteindelijk komt het er op neer dat dit een oordeel is van de conducteur. Je kan geweigerd worden of verplicht worden de trein te verlaten wanneer je bagage hinder veroorzaakt of kan veroorzaken. Als voornaamste richtlijn daarbij hanteren we dan de 85 centimeter voor hoogte, breedte of diepte van een voorwerp. Wanneer het de 85 centimeter overschrijdt, is de kans groot dat het niet mee mag. Dat gezegd hebbende zijn er voldoende voorwerpen die deze richtlijn overschrijden en prima mee kunnen in de trein zonder hinder te veroorzaken, zeker wanneer het rustig is in de trein. Het is daarom altijd verstandig om, voordat je de trein in stapt, te overleggen met de conducteur of je de surfplank mee mag nemen. Hij of zij geeft namelijk het eindoordeel. “

Reputatie 7
Badge

Juist@TreinInfo 

Gewoon even vragen aan de conducteur zoals ik al ruim eerder in dit topic aangaf.

Dat komt altijd veel beter over dan het gewoon maar te doen en hopen dat er een oogje wordt dichtgeknepen.

Hallo allemaal, goedemorgen! 

Dank voor de positieve reacties.

Kijk voor de grap eens op de openingspagina van ns.nl/klantenservice. Wat zie je daar ? Een meneer met een gitaarkoffer, die duidelijk hoger is dan 85 cm. De foto wil de indruk wekken dat de NS meneer op de voorgrond de reiziger vooral ten dienste wil zijn.

Maar: gaat hij die meneer met de gitaar achter hem straks berispen om het formaat van zijn gitaarkoffer ?

Ik zou het leuk vinden als de NS meeleest op dit forum :wink:

Met muzikale groet,

Robert Contrabas

Reputatie 7
Badge

@RobertContrabas 

Uit betrouwbare bron weet ik dat NS zeker meeleest, maar het niet nodig vind op deze Klant-helpt Klant Community te reageren in dit topic.

Waarschijnlijk omdat de NS voorwaarden hierin duidelijk zijn, zoals door sommige alhier al duidelijk aangegeven. Uw Contrabas is volgens de voorwaarden officieel te groot.

Reputatie 2

Kijk voor de grap eens op de openingspagina van ns.nl/klantenservice. Wat zie je daar ? Een meneer met een gitaarkoffer, die duidelijk hoger is dan 85 cm. De foto wil de indruk wekken dat de NS meneer op de voorgrond de reiziger vooral ten dienste wil zijn.

Misschien was deze meneer met zijn gitaar wel uit de trein gezet vanwege zijn te grote gitaarkoffer en gaat hij nu zijn geluk bij een volgende conducteur beproeven... :wink:

Reageer