controle 1e klas is een aanfluiting | NS Community

controle 1e klas is een aanfluiting

  • 16 December 2022
  • 44 reacties
  • 2987 Bekeken

Reputatie 4

Hoe kan het dat op een traject van bijna anderhalf uur er nauwsluitende wordt gecontroleerd in de 1e klas, terwijl er meer dan voldoende aanleiding is om te controleren. 

Ik voel me als betalende klant letterlijk in de maling genomen wanneer ik in de 1e klas zit met mensen die hier niet thuishoren, maar wel overlast veroorzaken. Een boete uitschrijven voor iemand die geen 1e klas kaartje heeft, maar wel bewust in de 1e klas gaat zitten, maak ik slechts sporadisch mee. Wanneer ik conducteurs op een nette maar duidelijk manier hierop aanspreek, krijg ik in veel gevallen een klantonvriendelijk antwoord. Een regelrechte aanfluiting, ik heb er als klant geen andere woorden voor.

Wat een verademing is het openbaar vervoer in Taiwan, orde, stiptheid, maar hier in Nederland? 
 


44 reacties

Er dient nog steeds gecontroleerd te worden. Aan de hoeveel klachten, vragen en verzoek tot coulance die bij ons binnenkomt bij de klantenservice kan ik vertellen dat dat ook wel gebeurd. Spijtig dat je anders ervaart. Als je mij wilt aangeven op welk traject dit speelt dan zal ik er een melding van maken.

Reputatie 7

Er dient nog steeds gecontroleerd te worden. Aan de hoeveel klachten, vragen en verzoek tot coulance die bij ons binnenkomt bij de klantenservice kan ik vertellen dat dat ook wel gebeurd. 

Kennelijk is het ondanks die hoeveelheid klachten en vragen alsnog veel te weinig - dat zie je wel aan al die topics op dit forum, met name die over 1e klas en al die grijsrijders.

Vervoerbewijscontrole is geen hoofdtaak meer en dat zou het wél behoren te zijn in deze tijden en maatschappij.

 

Reputatie 4

Er dient nog steeds gecontroleerd te worden. Aan de hoeveel klachten, vragen en verzoek tot coulance die bij ons binnenkomt bij de klantenservice kan ik vertellen dat dat ook wel gebeurd. Spijtig dat je anders ervaart. Als je mij wilt aangeven op welk traject dit speelt dan zal ik er een melding van maken.

Den Haag HS- Eindhoven 

Ik maak er melding van, dankjewel ThomasReichel.

Reputatie 2

Er dient nog steeds gecontroleerd te worden. Aan de hoeveel klachten, vragen en verzoek tot coulance die bij ons binnenkomt bij de klantenservice kan ik vertellen dat dat ook wel gebeurd. Spijtig dat je anders ervaart. Als je mij wilt aangeven op welk traject dit speelt dan zal ik er een melding van maken.

Regelmatig: HSL Rotterdam CS - Amsterdam CS en vice versa, met vooral het stuk tussen Schiphol en Amsterdam CS (door toeristen).

Reputatie 4

Vandaag wederom geen controle, vertrek Eindhoven Centraal om 17:44 uur richting Den Haag Centraal, eerste klas treinstel nr. 10 323.

Genoeg mensen waarvan je weet dat ze niet in de 1e klas thuishoren, al zijn er genoeg naïevelingen die het beste in de mensheid willen zien, maar dat station ben ik al lang gepasseerd…

Blijkbaar hebben veel conducteurs de moed verloren en zijn de discussies en grote bekken meer dan zat, maar dan hoor je niet in de trein thuis lijkt mij…

Waarop baseer je zelf dat ze er niet thuishoren?

Het is niet alsof dat alleen maar kan betalen als je ergens in een directiepanel zit ofzo.

Het verschil tussen een eerste en tweedeklas dal vrij abonnement is 40 euro.
Dat is minder dan wat veel mensen uitgeven aan hun nieuwe iPhone. 

Reputatie 7
Badge

Je kan niet aan iemand zien of hij/zij een 1e of 2e klasse kaartje heeft. En uiterlijk zegt niks.

Reputatie 7

Je kan niet aan iemand zien of hij/zij een 1e of 2e klasse kaartje heeft. En uiterlijk zegt niks.

En afgezien daarvan, door toedoen van NS zélf (door gratis of bijna gratis upgrades rond te strooien) is de ‘eerste klas’ gedevalueerd.

Je kan niet aan iemand zien of hij/zij een 1e of 2e klasse kaartje heeft. En uiterlijk zegt niks.

Op individuele basis klopt dat maar dat er in de eerste klas veel mensen zitten die daarvoor niet betalen weet ook iedereen. Daar hoef je niet naïef over te doen.

Je kan niet aan iemand zien of hij/zij een 1e of 2e klasse kaartje heeft. En uiterlijk zegt niks.

Op individuele basis klopt dat maar dat er in de eerste klas veel mensen zitten die daarvoor niet betalen weet ook iedereen. Daar hoef niet naïef over te doen.

Ik snap niet op welk manier dat jou probleem is als reiziger.

Als je overlast van mensen hebt moet je een conducteur opsnorren en dit melden, daar veranderd hun kaartje niks aan, en als er verder niks aan de hand is lijkt het me ook vooral niet jou probleem dat mensen een boete riskeren door daar “illegaal” te gaan zitten?

Reputatie 7

Je kan niet aan iemand zien of hij/zij een 1e of 2e klasse kaartje heeft. En uiterlijk zegt niks.

Op individuele basis klopt dat maar dat er in de eerste klas veel mensen zitten die daarvoor niet betalen weet ook iedereen. Daar hoef niet naïef over te doen.

Ik snap niet op welk manier dat jou probleem is als reiziger.

Als je overlast van mensen hebt moet je een conducteur opsnorren en dit melden, daar veranderd hun kaartje niks aan, en als er verder niks aan de hand is lijkt het me ook vooral niet jou probleem dat mensen een boete riskeren door daar “illegaal” te gaan zitten?

Wel ergernis. Bijv. scholieren die doordeweeks met 1e klasvervoerbewijzen naar school op en neer gaan zijn er niet durf ik wel te stellen, toch zitten ze er vaak genoeg. Of mensen die luid en duidelijk verkondigen geen zin te hebben verder te lopen en gewoon maar hier te gaan zitten want ze hoeven toch niet zo ver te reizen en controle is er toch niet, 1e klas allemaal onzin, "en anders zeg ik wel dat ik niet wist dat het 1e klas is". Of lekker even je telefoon opladen - altijd een goede smoes.

Reputatie 5

Er dient nog steeds gecontroleerd te worden. Aan de hoeveel klachten, vragen en verzoek tot coulance die bij ons binnenkomt bij de klantenservice kan ik vertellen dat dat ook wel gebeurd. Spijtig dat je anders ervaart. Als je mij wilt aangeven op welk traject dit speelt dan zal ik er een melding van maken.

kiest het traject zelf maar,het gebeurd overal,maar met name waar het iets drukker is.

En met die fikse loonsverhoging mag je toch verwachten dat de conducteurs zichzelf gaan terugverdienen.

 

Ach het OV zal nooit het milieuvriendelijke alternatief worden!

Je kan niet aan iemand zien of hij/zij een 1e of 2e klasse kaartje heeft. En uiterlijk zegt niks.

Op individuele basis klopt dat maar dat er in de eerste klas veel mensen zitten die daarvoor niet betalen weet ook iedereen. Daar hoef niet naïef over te doen.

Ik snap niet op welk manier dat jou probleem is als reiziger.

Als je overlast van mensen hebt moet je een conducteur opsnorren en dit melden, daar veranderd hun kaartje niks aan, en als er verder niks aan de hand is lijkt het me ook vooral niet jou probleem dat mensen een boete riskeren door daar “illegaal” te gaan zitten?

Wel ergernis. Bijv. scholieren die doordeweeks met 1e klasvervoerbewijzen naar school op en neer gaan zijn er niet durf ik wel te stellen, toch zitten ze er vaak genoeg. Of mensen die luid en duidelijk verkondigen geen zin te hebben verder te lopen en gewoon maar hier te gaan zitten want ze hoeven toch niet zo ver te reizen en controle is er toch niet, 1e klas allemaal onzin, "en anders zeg ik wel dat ik niet wist dat het 1e klas is". Of lekker even je telefoon opladen - altijd een goede smoes.

 

Maar waarom erger je daar aan?
Als er concreet overlast wordt veroorzaakt moet je een conducteur opzoeken.
Als puur gaat om het daar zitten zonder kaartje dan is dat toch wel een beetje een probleem dat je dan voor jezelf creëert.

Overigens dat er in die gerenoveerde treinstellen geen stroompunten zijn buiten de eerste klasse is ook best wel slecht.
Je kan echt wel zien dat ze een beetje naar middelen gegrepen hebben om die eerste klasse een meerwaarde te laten hebben.
Je kan tegenwoordig zelfs in elke quasi moderne stadsbus je telefoon opladen, maar als je daadwerkelijk 2 uur in een trein zit waar je dat echt nodig zou kunnen hebben moet je een powerbank meeleuren of in de eerste klasse gaan zitten.

Reputatie 7
Badge +3

 

 

 

 

Maar waarom erger je daar aan?
Als er concreet overlast wordt veroorzaakt moet je een conducteur opzoeken.
Als puur gaat om het daar zitten zonder kaartje dan is dat toch wel een beetje een probleem dat je dan voor jezelf creëert.

Overigens dat er in die gerenoveerde treinstellen geen stroompunten zijn buiten de eerste klasse is ook best wel slecht.
Je kan echt wel zien dat ze een beetje naar middelen gegrepen hebben om die eerste klasse een meerwaarde te laten hebben.
Je kan tegenwoordig zelfs in elke quasi moderne stadsbus je telefoon opladen, maar als je daadwerkelijk 2 uur in een trein zit waar je dat echt nodig zou kunnen hebben moet je een powerbank meeleuren of in de eerste klasse gaan zitten.

In de 1e klas gaan zitten met jouw 2e klas kaartje vanwege het ontbreken van stroomvoorziening in de 2e klas is geen legitieme reden. Tot een aantal jaren geleden was er in geen enkele 2e klas mogelijkheid tot opladen. En nog verder terug ook niet in de 1e klas. Wanneer je gaat reizen zorg je voor een opgeladen mobiel en/of neem je een powerbank mee. Zelfs in de 1e klas is stroom niet gegarandeerd.

Het publiek dat zonder geldig vervoersbewijs in de 1e klas plaats neemt is vaak niet de rustige reiziger met 1e klas vervoersbewijs die normaal gesproken daar zit. Vaak groepen die bij elkaar willen zitten en dat niet kunnen in de 2e klas en niet de meest rustige groepen, ze zijn nogal aanwezig is mijn ervaring.

Een conducteur zou niet gezocht moeten worden, maar regelmatig zijn/haar gezicht moeten laten zien. Afgelopen zaterdag 4,5 tot 5 uur onderweg geweest en alleen de laatste 5 minuten liep er een conducteur door de (sprinter)trein.

Reputatie 7

 

Maar waarom erger je daar aan?
Als puur gaat om het daar zitten zonder kaartje dan is dat toch wel een beetje een probleem dat je dan voor jezelf creëert.

Ergernis omdat een ander ongeoorloofd profiteert terwijl jij vol betaalt en daar niet of nauwelijks op ingegrepen wordt. Dat voelt zeer onrechtvaardig en het voelt nog ergerlijker als er dan ook nog eens niet gecontroleerd wordt. Dat gevoel hebben veel 1e klasabonnementhouders. Omdat ik geen gekke Henkie ben en de 1e klas met maand verder zag devalueren (en dan in 2023 de tarieven flink omhoog ook nog), inmiddels al teruggegaan naar 2e klas. 

Reputatie 4

Interessant om te lezen wat dit onderwerp allemaal losmaakt, maar het is was niet de bedoeling om er een woke discussie van te maken.

NS conducteurs dienen te controleren, punt uit, daar worden ze voor betaald en het gebeurt zelden. Gisteren overlast gemeld in de 1e klas, waar een “verwarde” bierdrinkende man tussen Breda en Rotterdam zat te schreeuwen. Een vrouw die ooit een zeer naar ervaring in de trein heeft meegemaakt, vroeg of ze naast me mocht zitten. Ik had een melding via whatsapp gemaakt, maar dit is een complete farce, konden niets voor me doen en verwezen me naar de NS klantenservice.

Nu ook weer, studenten die in de 1e klas zitten, hard met elkaar pratend. Ik ben bij in Tilburg, sinds Den Haag geen controle. Het is een schande, punt uit. Werkweigeraars, daar begint het echt op te lijken, dit zijn geen incidenten, maar het is structureel op diverse trajecten.

Reputatie 4

Waarop baseer je zelf dat ze er niet thuishoren?

Het is niet alsof dat alleen maar kan betalen als je ergens in een directiepanel zit ofzo.

Het verschil tussen een eerste en tweedeklas dal vrij abonnement is 40 euro.
Dat is minder dan wat veel mensen uitgeven aan hun nieuwe iPhone. 

Op ervaring, mensenkennis en het feitelijk zien, wanneer er controle plaatsvindt beste Kapitein… Velen zijn zo laf om op te staan en weg te lopen als ze zien dat er wordt gecontroleerd, anderen proberen met een smoes weg te komen of hebben een grote bek. Waar het hier om gaat, zijn niet niet de mensen die terecht in de 1e klas zitten, ongeacht ras, geslacht, geloofsovertuiging of wat dan ook, maar om het feit dat er zeer regelmatig niet wordt gecontroleerd. Ik spreek de NS hier aan, niet de mensen die misbruik maken van het feit dat er weinig wordt gecontroleerd, de zullen er altijd zijn, maar de NS heeft gewoon haar werk te doen en daar hoort controleren bij.

Reputatie 2

Er dient nog steeds gecontroleerd te worden. Aan de hoeveel klachten, vragen en verzoek tot coulance die bij ons binnenkomt bij de klantenservice kan ik vertellen dat dat ook wel gebeurd. Spijtig dat je anders ervaart. Als je mij wilt aangeven op welk traject dit speelt dan zal ik er een melding van maken.

Regelmatig: HSL Rotterdam CS - Amsterdam CS en vice versa, met vooral het stuk tussen Schiphol en Amsterdam CS (door toeristen).

Toeristen die naar Schiphol gaan hebben vaak wel een 1e klas ticket, zit bij de vliegreis in.

Badge +3

Haha, deze dan van @LisaNeves 

https://twitter.com/LNevesGoncalves/status/1617601240711704576

Dat mensen hun troep in de trein achterlaten is ergernis 2. Wacht op reacties als 1) maar als we meer mensen met de trein willen laten rijden moet NS grotere vuilnisbakken plaatsen in de trein en op 2) ja maar dan moet men ook handhaven of 3) meer en vaker schoonmaken. Ja, joh

Reputatie 2

Er is totaal geen controlle in de 1e klas. Dit is ook de reden dat ik nu geen 1e klas abbo meer heb maar 2e klas. En het gekke is dat ik in de 2e klas vaak nog een vrije stoel kan vinden terwijl de 1e klas vol zit. Als 2e klas reizigers ontrecht 1e klas gaan zitten dan zitten ze niet in de 2e klas. En als je dan toch moet staan dan heb je 2e klas betaald.

Ik reis wekelijks eerste klas met de intercity direct tussen Rotterdam en Amsterdam. De keren dat er gecontroleerd wordt, is niet serieus te nemen. Je voelt je bekocht als eerste klas reiziger!

Reputatie 6

Als iemand op een of andere manier echt forse overlast veroorzaakt maakt het dan uit waar die persoon zit? Is het zelfde overlast veroorzakende gedrag erger als het in de 1ste klasse gebeurt? Mag je in de 1ste klasse niet het zelfde menselijke gedrag vertonen dan in de tweede? Als iemand geen 1ste klas kaartje heeft wil niet zeggen dat die persoon dan ook overlast veroorzaakt. Dat de NS niet controleert op vervoerbewijzen is niet het probleem van de reiziger. De reiziger wordt door de NS al “misbruikt” als onbezoldigd toezichthouder, men moet overlast veroorzakend gedrag melden, dan staat het geregistreerd en hoeven ze er niets aan te doen tot het “boven een aanvaardbare norm” uitkomt.

Reputatie 6

Je kan niet aan iemand zien of hij/zij een 1e of 2e klasse kaartje heeft. En uiterlijk zegt niks.

Op individuele basis klopt dat maar dat er in de eerste klas veel mensen zitten die daarvoor niet betalen weet ook iedereen. Daar hoef niet naïef over te doen.

Ik snap niet op welk manier dat jou probleem is als reiziger.

Als je overlast van mensen hebt moet je een conducteur opsnorren en dit melden, daar veranderd hun kaartje niks aan, en als er verder niks aan de hand is lijkt het me ook vooral niet jou probleem dat mensen een boete riskeren door daar “illegaal” te gaan zitten?

Wel ergernis. Bijv. scholieren die doordeweeks met 1e klasvervoerbewijzen naar school op en neer gaan zijn er niet durf ik wel te stellen, toch zitten ze er vaak genoeg. Of mensen die luid en duidelijk verkondigen geen zin te hebben verder te lopen en gewoon maar hier te gaan zitten want ze hoeven toch niet zo ver te reizen en controle is er toch niet, 1e klas allemaal onzin, "en anders zeg ik wel dat ik niet wist dat het 1e klas is". Of lekker even je telefoon opladen - altijd een goede smoes.

 

Hoi! Hier één van de vele HC's die NS kent. Ik wil je even meegeven dat er steeds meer collega's zijn die juist wel de eerste klas controleren om de eerste klas, zoals wij dat noemen, schoon te vegen. Als ik zelf studenten in de eerste klas tref zonder upgrade (want die kunnen ze halen bij de kaartautomaat) dan krijgen ze van mij vrijwel nooit de mogelijkheid om te verhuizen maar een uitstel van betaling. Omdat dit soort geintjes met allerlei smoesjes vaak gebeuren, wil ik ook nog wel eens met regelmaat vragen in mijn opmerkingen om geen coulance toe te passen. Of dat ook wordt gevolgd, weet ik niet.

Het laat in mijn optiek wel zien waarom het hele concept van “coulance” bij UVB’s onhoudbaar is en opnieuw bekeken moet worden, het is totale willekeur. Of maak duidelijke regels in welke situaties er korting op een UVB wordt gegeven, of stop er in zijn geheel mee (wat mijn voorkeur zou hebben).

Reageer