controle 1e klas is een aanfluiting | NS Community

controle 1e klas is een aanfluiting

  • 16 December 2022
  • 44 reacties
  • 2987 Bekeken

Reputatie 4

Hoe kan het dat op een traject van bijna anderhalf uur er nauwsluitende wordt gecontroleerd in de 1e klas, terwijl er meer dan voldoende aanleiding is om te controleren. 

Ik voel me als betalende klant letterlijk in de maling genomen wanneer ik in de 1e klas zit met mensen die hier niet thuishoren, maar wel overlast veroorzaken. Een boete uitschrijven voor iemand die geen 1e klas kaartje heeft, maar wel bewust in de 1e klas gaat zitten, maak ik slechts sporadisch mee. Wanneer ik conducteurs op een nette maar duidelijk manier hierop aanspreek, krijg ik in veel gevallen een klantonvriendelijk antwoord. Een regelrechte aanfluiting, ik heb er als klant geen andere woorden voor.

Wat een verademing is het openbaar vervoer in Taiwan, orde, stiptheid, maar hier in Nederland? 
 


44 reacties

Reputatie 7

Er dient nog steeds gecontroleerd te worden. Aan de hoeveel klachten, vragen en verzoek tot coulance die bij ons binnenkomt bij de klantenservice kan ik vertellen dat dat ook wel gebeurd. 

Kennelijk is het ondanks die hoeveelheid klachten en vragen alsnog veel te weinig - dat zie je wel aan al die topics op dit forum, met name die over 1e klas en al die grijsrijders.

Vervoerbewijscontrole is geen hoofdtaak meer en dat zou het wél behoren te zijn in deze tijden en maatschappij.

 

Nederland is gewoon zeer egoistisch aan het worden en de eerlijke reizigers/mensen zijn de dupe van de al maar groter wordende mensen, die overal schijt aan hebben en het probleem is, wat kan je ertegen doen, nu men bepaalde keuzes heeft gemaakt en politiek Nederland braaf wegkijkt en foei zegt. De dader heeft onderhand meer rechten dan een slachtoffer. Nederland is goed in polderen, maar een probleem effectief aanpakken? 

Reputatie 7

 

Maar waarom erger je daar aan?
Als puur gaat om het daar zitten zonder kaartje dan is dat toch wel een beetje een probleem dat je dan voor jezelf creëert.

Ergernis omdat een ander ongeoorloofd profiteert terwijl jij vol betaalt en daar niet of nauwelijks op ingegrepen wordt. Dat voelt zeer onrechtvaardig en het voelt nog ergerlijker als er dan ook nog eens niet gecontroleerd wordt. Dat gevoel hebben veel 1e klasabonnementhouders. Omdat ik geen gekke Henkie ben en de 1e klas met maand verder zag devalueren (en dan in 2023 de tarieven flink omhoog ook nog), inmiddels al teruggegaan naar 2e klas. 

Reputatie 4

Interessant om te lezen wat dit onderwerp allemaal losmaakt, maar het is was niet de bedoeling om er een woke discussie van te maken.

NS conducteurs dienen te controleren, punt uit, daar worden ze voor betaald en het gebeurt zelden. Gisteren overlast gemeld in de 1e klas, waar een “verwarde” bierdrinkende man tussen Breda en Rotterdam zat te schreeuwen. Een vrouw die ooit een zeer naar ervaring in de trein heeft meegemaakt, vroeg of ze naast me mocht zitten. Ik had een melding via whatsapp gemaakt, maar dit is een complete farce, konden niets voor me doen en verwezen me naar de NS klantenservice.

Nu ook weer, studenten die in de 1e klas zitten, hard met elkaar pratend. Ik ben bij in Tilburg, sinds Den Haag geen controle. Het is een schande, punt uit. Werkweigeraars, daar begint het echt op te lijken, dit zijn geen incidenten, maar het is structureel op diverse trajecten.

Reputatie 4

Waarop baseer je zelf dat ze er niet thuishoren?

Het is niet alsof dat alleen maar kan betalen als je ergens in een directiepanel zit ofzo.

Het verschil tussen een eerste en tweedeklas dal vrij abonnement is 40 euro.
Dat is minder dan wat veel mensen uitgeven aan hun nieuwe iPhone. 

Op ervaring, mensenkennis en het feitelijk zien, wanneer er controle plaatsvindt beste Kapitein… Velen zijn zo laf om op te staan en weg te lopen als ze zien dat er wordt gecontroleerd, anderen proberen met een smoes weg te komen of hebben een grote bek. Waar het hier om gaat, zijn niet niet de mensen die terecht in de 1e klas zitten, ongeacht ras, geslacht, geloofsovertuiging of wat dan ook, maar om het feit dat er zeer regelmatig niet wordt gecontroleerd. Ik spreek de NS hier aan, niet de mensen die misbruik maken van het feit dat er weinig wordt gecontroleerd, de zullen er altijd zijn, maar de NS heeft gewoon haar werk te doen en daar hoort controleren bij.

Reputatie 7
Badge +3

 

 

 

 

Maar waarom erger je daar aan?
Als er concreet overlast wordt veroorzaakt moet je een conducteur opzoeken.
Als puur gaat om het daar zitten zonder kaartje dan is dat toch wel een beetje een probleem dat je dan voor jezelf creëert.

Overigens dat er in die gerenoveerde treinstellen geen stroompunten zijn buiten de eerste klasse is ook best wel slecht.
Je kan echt wel zien dat ze een beetje naar middelen gegrepen hebben om die eerste klasse een meerwaarde te laten hebben.
Je kan tegenwoordig zelfs in elke quasi moderne stadsbus je telefoon opladen, maar als je daadwerkelijk 2 uur in een trein zit waar je dat echt nodig zou kunnen hebben moet je een powerbank meeleuren of in de eerste klasse gaan zitten.

In de 1e klas gaan zitten met jouw 2e klas kaartje vanwege het ontbreken van stroomvoorziening in de 2e klas is geen legitieme reden. Tot een aantal jaren geleden was er in geen enkele 2e klas mogelijkheid tot opladen. En nog verder terug ook niet in de 1e klas. Wanneer je gaat reizen zorg je voor een opgeladen mobiel en/of neem je een powerbank mee. Zelfs in de 1e klas is stroom niet gegarandeerd.

Het publiek dat zonder geldig vervoersbewijs in de 1e klas plaats neemt is vaak niet de rustige reiziger met 1e klas vervoersbewijs die normaal gesproken daar zit. Vaak groepen die bij elkaar willen zitten en dat niet kunnen in de 2e klas en niet de meest rustige groepen, ze zijn nogal aanwezig is mijn ervaring.

Een conducteur zou niet gezocht moeten worden, maar regelmatig zijn/haar gezicht moeten laten zien. Afgelopen zaterdag 4,5 tot 5 uur onderweg geweest en alleen de laatste 5 minuten liep er een conducteur door de (sprinter)trein.

Reputatie 4

Vandaag wederom geen controle, vertrek Eindhoven Centraal om 17:44 uur richting Den Haag Centraal, eerste klas treinstel nr. 10 323.

Genoeg mensen waarvan je weet dat ze niet in de 1e klas thuishoren, al zijn er genoeg naïevelingen die het beste in de mensheid willen zien, maar dat station ben ik al lang gepasseerd…

Blijkbaar hebben veel conducteurs de moed verloren en zijn de discussies en grote bekken meer dan zat, maar dan hoor je niet in de trein thuis lijkt mij…

Reputatie 5

Nieuwe rit, zelfde verhaal. Geen enkele controle van Rotterdam naar Amsterdam. Vijf kwartier. Reizigers doen lekker wat ze willen. Scheefreizigers (grijsreizigers?) in eerste klas, “oh nee eerste klas haha we gaan gewoon hier zitten”, en gelijk hebben ze: Betalen hoeft niet.

Drie NS personeel mensen. Je zou denken dat ze dan capaciteit hebben om de rol van “gastheer” te vervullen, of heel misschien wel een controlerondje te doen. Gelukkig voor hen, het extra personeel is er slechts voor hun eigen gezelligheid. De hele rit zitten kletsen en de coupé niet uit geweest. (Op 1 na dan, die moest helaas bij elk station het gesprek even onderbreken om die vervelende deuren te sluiten) Wat een vervelende baan heb je toch gekozen.

Onderweg wordt het drukker en ik zie mensen zoeken naar een plekje, reizigers die vermoedelijk wèl betaald hebben maar nu niet kunnen zitten.

Treinkaartjes zijn 15% verhoogd dit jaar. Maar de brutale reiziger weet dat je ook gewoon gratis in kan stappen, met alle voordelen van eerste klas: Het personeel doet hun werk toch niet.

Reputatie 6

Je kan niet aan iemand zien of hij/zij een 1e of 2e klasse kaartje heeft. En uiterlijk zegt niks.

Op individuele basis klopt dat maar dat er in de eerste klas veel mensen zitten die daarvoor niet betalen weet ook iedereen. Daar hoef niet naïef over te doen.

Ik snap niet op welk manier dat jou probleem is als reiziger.

Als je overlast van mensen hebt moet je een conducteur opsnorren en dit melden, daar veranderd hun kaartje niks aan, en als er verder niks aan de hand is lijkt het me ook vooral niet jou probleem dat mensen een boete riskeren door daar “illegaal” te gaan zitten?

Wel ergernis. Bijv. scholieren die doordeweeks met 1e klasvervoerbewijzen naar school op en neer gaan zijn er niet durf ik wel te stellen, toch zitten ze er vaak genoeg. Of mensen die luid en duidelijk verkondigen geen zin te hebben verder te lopen en gewoon maar hier te gaan zitten want ze hoeven toch niet zo ver te reizen en controle is er toch niet, 1e klas allemaal onzin, "en anders zeg ik wel dat ik niet wist dat het 1e klas is". Of lekker even je telefoon opladen - altijd een goede smoes.

 

Hoi! Hier één van de vele HC's die NS kent. Ik wil je even meegeven dat er steeds meer collega's zijn die juist wel de eerste klas controleren om de eerste klas, zoals wij dat noemen, schoon te vegen. Als ik zelf studenten in de eerste klas tref zonder upgrade (want die kunnen ze halen bij de kaartautomaat) dan krijgen ze van mij vrijwel nooit de mogelijkheid om te verhuizen maar een uitstel van betaling. Omdat dit soort geintjes met allerlei smoesjes vaak gebeuren, wil ik ook nog wel eens met regelmaat vragen in mijn opmerkingen om geen coulance toe te passen. Of dat ook wordt gevolgd, weet ik niet.

Je kan niet aan iemand zien of hij/zij een 1e of 2e klasse kaartje heeft. En uiterlijk zegt niks.

Op individuele basis klopt dat maar dat er in de eerste klas veel mensen zitten die daarvoor niet betalen weet ook iedereen. Daar hoef je niet naïef over te doen.

Reputatie 7

Je kan niet aan iemand zien of hij/zij een 1e of 2e klasse kaartje heeft. En uiterlijk zegt niks.

Op individuele basis klopt dat maar dat er in de eerste klas veel mensen zitten die daarvoor niet betalen weet ook iedereen. Daar hoef niet naïef over te doen.

Ik snap niet op welk manier dat jou probleem is als reiziger.

Als je overlast van mensen hebt moet je een conducteur opsnorren en dit melden, daar veranderd hun kaartje niks aan, en als er verder niks aan de hand is lijkt het me ook vooral niet jou probleem dat mensen een boete riskeren door daar “illegaal” te gaan zitten?

Wel ergernis. Bijv. scholieren die doordeweeks met 1e klasvervoerbewijzen naar school op en neer gaan zijn er niet durf ik wel te stellen, toch zitten ze er vaak genoeg. Of mensen die luid en duidelijk verkondigen geen zin te hebben verder te lopen en gewoon maar hier te gaan zitten want ze hoeven toch niet zo ver te reizen en controle is er toch niet, 1e klas allemaal onzin, "en anders zeg ik wel dat ik niet wist dat het 1e klas is". Of lekker even je telefoon opladen - altijd een goede smoes.

Het laat in mijn optiek wel zien waarom het hele concept van “coulance” bij UVB’s onhoudbaar is en opnieuw bekeken moet worden, het is totale willekeur. Of maak duidelijke regels in welke situaties er korting op een UVB wordt gegeven, of stop er in zijn geheel mee (wat mijn voorkeur zou hebben).

Reputatie 5

Herkenbaar allemaal. Onzichtbaar personeel, of personeel die er even geen zin in heeft. En als ze controleren dat soort slappe excuses accepteren. Hoe vaak heb ik gehoord “Nou volgende keer even opletten waar je gaat zitten” ? Kan het niet tellen.

Of “Straks als het rustiger is wel even een tweede klas opzoeken he?” Sorry maar wie gelooft dat dit werkt.

De norm van controle moet weer terugkomen. Zet er dan maar een extra conducteur op, die verdient zichzelf snel terug.

Dit zal ook overlast en grijsrijden tegengaan wanneer de reiziger weet dat er regelmatig toezicht langs komt.

Reputatie 7
Badge +2

Ik heb helaas al weer het idee dat het met de controle weer de verkeerde kant op gaat. Afgelopen 2 weken 4 keer Castricum-Arnhem v.v. gedaan en 4 keer geen controle. Is toch zo'n 16 uur in de trein.

Ook totaal geen langslopend personeel op dit traject gezien.

Ik zie bij NS de laatste weken ook weer een stuk minder vaak conducteurs inderdaad. Op m'n rondreisje vandaag was de enige controle zelfs op de Valleilijn, daar kwamen de controleurs gelijk als eerste richting 1e klas ook.

(En blijkbaar zien ze daar alles wat op je chipkaart staat, want de controleur stond een behoorlijk eind te scrollen op z'n apparaatje voordat hij vaststelde dat ik rechtmatig 1e klas zat)

Reputatie 7
Badge

Je kan niet aan iemand zien of hij/zij een 1e of 2e klasse kaartje heeft. En uiterlijk zegt niks.

Reputatie 7

De samenstelling van de trein is ook geen ideale factor. 1e klas zit tussen 2e klasrijtuigen in en soms bestaat een rijtuig uit zowel 2e als 1e klas. 

Het zou beter zijn en al veel helpen als alle 1e klasstoelen bij elkaar aan het het begin of eind van de trein zaten. Zoals in sprinters. Maar dan nog, dronken publiek kijkt natuurlijk nergens naar.

Reputatie 2

Er dient nog steeds gecontroleerd te worden. Aan de hoeveel klachten, vragen en verzoek tot coulance die bij ons binnenkomt bij de klantenservice kan ik vertellen dat dat ook wel gebeurd. Spijtig dat je anders ervaart. Als je mij wilt aangeven op welk traject dit speelt dan zal ik er een melding van maken.

Regelmatig: HSL Rotterdam CS - Amsterdam CS en vice versa, met vooral het stuk tussen Schiphol en Amsterdam CS (door toeristen).

Reputatie 4

Er dient nog steeds gecontroleerd te worden. Aan de hoeveel klachten, vragen en verzoek tot coulance die bij ons binnenkomt bij de klantenservice kan ik vertellen dat dat ook wel gebeurd. Spijtig dat je anders ervaart. Als je mij wilt aangeven op welk traject dit speelt dan zal ik er een melding van maken.

Den Haag HS- Eindhoven 

Ik reis wekelijks eerste klas met de intercity direct tussen Rotterdam en Amsterdam. De keren dat er gecontroleerd wordt, is niet serieus te nemen. Je voelt je bekocht als eerste klas reiziger!

Reputatie 6

Ik kan bovenstaande alleen maar onderstrepen. En wat een verschil met andere vervoerders. Reis regelmatig met Blauwnet en Arriva en daar is controle zeker 90%. Gisteren traject gereisd Blauwnet-NS-Arriva. Heen en terug bij blauwnet en Arriva controle van zeer vriendelijke conducteurs, traject NS heen en weer geen controle, terug alleen een conducteur die niet eens groette maar direct in de lege cabine verdween. Misschien hier op het forum maar eens gaan melden , traject en tijdstip. Heb alleen niet de illusie dat NS hier iets mee gaat doen. 

En wat een verschil met andere vervoerders. Reis regelmatig met Blauwnet en Arriva en daar is controle zeker 90%. Gisteren traject gereisd Blauwnet-NS-Arriva. Heen en terug bij blauwnet en Arriva controle van zeer vriendelijke conducteurs, traject NS heen en weer geen controle, terug alleen een conducteur die niet eens groette maar direct in de lege cabine verdween. 

Dat mag je niet zeggen. Bij NS is alles altijd beter, Arriva kan er niets van.😁

Reputatie 7

Nieuwe rit, zelfde verhaal. Geen enkele controle van Rotterdam naar Amsterdam. Vijf kwartier. Reizigers doen lekker wat ze willen. Scheefreizigers (grijsreizigers?) in eerste klas, “oh nee eerste klas haha we gaan gewoon hier zitten”, en gelijk hebben ze: Betalen hoeft niet.

Treinkaartjes zijn 15% verhoogd dit jaar. Maar de brutale reiziger weet dat je ook gewoon gratis in kan stappen, met alle voordelen van eerste klas: Het personeel doet hun werk toch niet.

Ja, je bent een dief van je eigen portemonnee als je nog betaalt voor wat je afneemt is de gedachte van velen. Reizen is toch al duur genoeg en we nemen het ervan. Ik zie het ook iedere dag, iedere rit. Tot enorme ergernis! 

Nederland is gewoon zeer egoistisch aan het worden en de eerlijke reizigers/mensen zijn de dupe van de al maar groter wordende mensen, die overal schijt aan hebben en het probleem is, wat kan je ertegen doen, nu men bepaalde keuzes heeft gemaakt en politiek Nederland braaf wegkijkt en foei zegt. De dader heeft onderhand meer rechten dan een slachtoffer. Nederland is goed in polderen, maar een probleem effectief aanpakken? 

Dat is wat de NS directie eigenlijk ook doet, zeker als ze dan de BOA er ook nog afhalen bij de Hc's en de Hc's niet aansporen om juist extra te controleren. Daarnaast had het NS management het de Hc's ook al makkelijk kunnen maken door de PV te automatiseren via een app op de telefoon of via een tablet die dan ook aan jullie uitgereikt wordt.

 

Maar je hebt volledig gelijk, Nederland heeft de focus compleet verkeerd liggen waardoor het totaal aan het afglijden is.

Interessant om mijn traject hier voorbij te zien komen. Helaas merk ik zelf ook op leiden - Den Haag HS en Leiden - Den Haag CS dat er maandenlang niet meer gecontroleerd wordt in de treinen waarin ik zat. Volgens mij is de laatste keer dat ik gecontroleerd was 1,5 tot 2 maanden geleden. Veel keren liep er wel eens een conducteur langs om te begroeten. Maar hierna gingen ze de eersteklas in of in een machinistenruimte/hok. Ik kan daarom de frustratie van eersteklas-betalers begrijpen, omdat ik vaak zie dat reizigers (vooral studenten) in de eersteklas gaan zitten zonder een ticket daarvoor te hebben. Dit zie ik omdat enkelen van hen het hoor zeggen tegen elkaar (in groepen) of opvallend de conducteurs proberen te vermijden. 

Ook al moet ik wel zeggen dat hetzelfde ook enkele keren opviel als ik bijvoorbeeld naar Dordrecht of Rotterdam ga. Dat wanneer er gecontroleerd wordt, er vaak agressieve reizigers zijn of reizigers die geen ticket hebben gekocht en met de meest creatieve redenen komen. Ik kan daarom (vooral door de eerste) soms de reden begrijpen van conducteurs om minder of zelfs niet te controleren. Er is helaas al veel artikelen in het nieuws geweest dit jaar over agressie tegen NS personeel. 

Reputatie 2

Er is totaal geen controlle in de 1e klas. Dit is ook de reden dat ik nu geen 1e klas abbo meer heb maar 2e klas. En het gekke is dat ik in de 2e klas vaak nog een vrije stoel kan vinden terwijl de 1e klas vol zit. Als 2e klas reizigers ontrecht 1e klas gaan zitten dan zitten ze niet in de 2e klas. En als je dan toch moet staan dan heb je 2e klas betaald.

Reageer