controle 1ste klas

  • 7 November 2023
  • 25 reacties
  • 978 Bekeken

Reputatie 1

Ik reis gemiddeld twee keer per week tussen Alkmaar en amsterdam. 1ste klas abonnement aangezien ik graag al wat werk doe.  Werkelijk nooit controle. Als het rustig is zal het allemaal wel maar als ik rumoerige “studenten” om me heen heb vraag ik me af waar ik voor betaal. Echt nooit maar dan ook nooit controle. Zelfs als zee sporadisch wel eens door de trien lopen controleren ze niet. 


25 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Tsja wordt enorm over geklaagd op dit kanaal en dan komt er straks wel weer een moderator die beweert dat er echt nog wel veel; gecontroleerd wordt. Ik ben zelf gisteren van Castricum naar Arnhem v.v. geweest en zowel op de heen als de terugweg geen NS personeel gezien dus ook niet langslopend. 

Bekend probleem, en er wordt niks aan gedaan. Laatst beweerde een moderator dat er wel degelijk wat met de signalen wordt gedaan, maar meerdere keren navragen leverde geen goede onderbouwing op (en een andere moderator die in de verdediging schoot en vervolgens het desbetreffende topic maar negeerde). Als je geluk hebt, komt er straks een moderator met een kulantwoord, wordt het topic als beantwoord gemarkeerd en is er geen flap aan gedaan. Typisch NS.
 

Reputatie 5

Welkom bij de community! Je bent helaas niet de enige. Dit onderwerp speelt al heel wat jaren, maar een oplossing is nog lang niet in zicht. Ik kan alleen maar adviseren om:
1) Het te accepteren
2) Of te wisselen naar een 2e klas abonnement

Ik zou zeker niet te veel hoop koesteren dat NS er op korte termijn iets aan gaat doen:

 

 

En dit is slechts een fractie van het totale aantal topics over dit onderwerp.

Reputatie 7
Badge +1

@nathan8010 Je toont hier in ieder geval aan de totale onwil van NS om iets met dit probleem te doen.

 

Er zijn denk ik meer dan 100 topics met dit probleem en al wat NS kan zeggen is we zetten het door in de organisatie. De wens van de klant is blijkbaar totaal niet belangrijk voor NS. 

Reputatie 7

Ik reis gemiddeld twee keer per week tussen Alkmaar en amsterdam. 1ste klas abonnement aangezien ik graag al wat werk doe.  Werkelijk nooit controle. Als het rustig is zal het allemaal wel maar als ik rumoerige “studenten” om me heen heb vraag ik me af waar ik voor betaal. Echt nooit maar dan ook nooit controle. Zelfs als zee sporadisch wel eens door de trien lopen controleren ze niet. 

Gisteravond van Deventer naar Breda gereisd, geen controle - wel een conductrice die vriendelijk knikkend goedenavond zei terwijl ze langsliep. Van Deventer naar Den Bosch zat ik met nog slechts één reiziger in de 1e klas. Stille maandagavond na achten. In Den Bosch weer twee jongeren (pubers nog dacht ik) die zoek waren naar een stopcontact voor de telefoontjes. En dus plaatsnamen in de 1e klas. En wel degelijk wisten dat ze er niet mochten zitten, te horen aan wat ze zeiden. Ze waren verder niet vervelend of zo, maar ik dacht: daar hebben we weer twee "grijsrijders". Die hebben lekker in de 1e klaszetels gezeten van Den Bosch tot Breda. Ik heb het maar zo gelaten, was het beu om aan te spreken of discussie te krijgen n.a.v. eerdere ervaringen.

Reputatie 1

Nu twee weken met nu tweede klas abbo eerste klas zitten. Gaat prima en spaart een hoop geld!!

Reputatie 3

Ach ja, ik stond vanmorgen ook in de eerste klas met mijn tweede klas kaartje. Wegens werkzaamheden rijden namelijk maar de helft van de treinen tussen Amsterdam Lelylaan en Schiphol. De NS vertikt het om langere treinen in te zetten, dus de opties zijn om je naar de eerste klas coupé te laten duwen, of je medereizigers op het perron te laten staan om een half uur te wachten op de volgende trein. Dus dan gaat mijn voorkeur toch uit naar het eerste. Ik lig er niet wakker van dat ik noodgedwongen eerste klas (staand, als haring in een ton) heb gereisd. Dat er in de spits in de sprinter naar Schiphol een eerste klas is, vind ik sowieso belachelijk.

 

Reputatie 7
Badge +3

Nu twee weken met nu tweede klas abbo eerste klas zitten. Gaat prima en spaart een hoop geld!!

Dus nu doe jij hetzelfde wat jij in jouw openingspost anderen verwijt: met 2 klas vervoersbewijs 1e klas zitten. Je betaalt niet voor controle maar voor het vervoersbewijs en dat is geldig in de klasse waarvoor je betaalt. In jouw geval nu in de 2e klasse.

Reputatie 7

Nu twee weken met nu tweede klas abbo eerste klas zitten. Gaat prima en spaart een hoop geld!!

Bewust de regels negeren spaart jou geld uit, maar dit gedrag verhoogt ook weer de ergernis voor degenen die zich wel netjes aan de regels houden en extra betalen voor de 1e klas.

De NS vertikt het om langere treinen in te zetten, dus de opties zijn om je naar de eerste klas coupé te laten duwen, of je medereizigers op het perron te laten staan om een half uur te wachten op de volgende trein. Dus dan gaat mijn voorkeur toch uit naar het eerste. 

Het is geen kwestie van "mijn voorkeur". Als de conducteur niet omroept dat de 1e klas vrijgegeven wordt, mag je je er niet in bevinden met 2e klas kaartje. Of je betaalt extra voor 1e klas. Dat is nu eenmaal zoals de vervoersregels zijn.

In de praktijk houden velen zich hier natuurlijk niet aan, maar dat wordt grotendeels in de hand gewerkt door NS zelf die het vervoersbewijs toch niet controleert.

 

 

Reputatie 3

Het is geen kwestie van "mijn voorkeur". Als de conducteur niet omroept dat de 1e klas vrijgegeven wordt, mag je je er niet in bevinden met 2e klas kaartje. Of je betaalt extra voor 1e klas. Dat is nu eenmaal zoals de vervoersregels zijn.

In de praktijk houden velen zich hier natuurlijk niet aan, maar dat wordt grotendeels in de hand gewerkt door NS zelf die het vervoersbewijs toch niet controleert.

 

Heeft u zelf weleens in een volle trein moeten staan? Dan zou u weten dat controle onmogelijk is in die situatie. Ga anders zelf even kijken om 7.42 op Lelylaan, kunt u ook proberen de eerste klas te blokkeren als er een tsunami van passagiers instapt. De eerste klas bevindt zich in de voorste wagon. Succes!

 

 

 

Reputatie 1

Ook in half volle treinen wordt nooit gecontroleerd en is de eerste klas kennelijk voor iedereen. Na ruim een jaar gemiddeld 2 keer in de week ( dus bijna 100 enkele reizen) 2 keer gecontroleerd. Dus dat is een op 50 reizen. Zonde van je geld

Reputatie 7

Heeft u zelf weleens in een volle trein moeten staan? Dan zou u weten dat controle onmogelijk is in die situatie. Ga anders zelf even kijken om 7.42 op Lelylaan, kunt u ook proberen de eerste klas te blokkeren als er een tsunami van passagiers instapt. De eerste klas bevindt zich in de voorste wagon. Succes!

Of controle mogelijk is of niet, neemt allemaal nog steeds niet weg dat je niet met je 2e klaskaartje in de 1e klas mag zitten of staan. Tenzij de conducteur de 1e klas vrijgeeft (door dit om te roepen). Bij extreem volle treinen zou de conducteur dat ook gewoon moeten doen vind ik. Maar vaak is er ergens anders in de trein nog wel wat ruimte. Mensen verspreiden zich echter vaak niet zo goed op het perron, de grootste groep wil door dezelfde deuren en dan krijg je dus opstoppingen en blokkades.

Hoe vaak ik wel niet in bomvolle treinen heb gehoord dat men omroept om massaal even dóór te lopen omdat achterin (of waar dan ook) nog wel ruimte of zelfs zitplaats is. De meesten geven hieraan echter geen gehoor.

Reputatie 7

Ook in half volle treinen wordt nooit gecontroleerd en is de eerste klas kennelijk voor iedereen. 

Dat is de eigenlijk meestal de praktijk inderdaad. NS kan veel extra inkomsten binnenharken door gewoon even op iedere rit een paar maal de 1e klas te checken en haar eigen vervoersregels te handhaven.

Reputatie 4

Nu twee weken met nu tweede klas abbo eerste klas zitten. Gaat prima en spaart een hoop geld!!

Stoer hoor. Er zijn wel degelijk co ducteurs die 1e klas meteen schrijven. Geen grote mond geven en gewoon meewerken dan he.

Niet achteraf een huiltopic dat je bent geregistreerd maar dat de HC niets heeft gezegd

Reputatie 3

Heeft u zelf weleens in een volle trein moeten staan? Dan zou u weten dat controle onmogelijk is in die situatie. Ga anders zelf even kijken om 7.42 op Lelylaan, kunt u ook proberen de eerste klas te blokkeren als er een tsunami van passagiers instapt. De eerste klas bevindt zich in de voorste wagon. Succes!

Of controle mogelijk is of niet, neemt allemaal nog steeds niet weg dat je niet met je 2e klaskaartje in de 1e klas mag zitten of staan. Tenzij de conducteur de 1e klas vrijgeeft (door dit om te roepen). Bij extreem volle treinen zou de conducteur dat ook gewoon moeten doen vind ik. Maar vaak is er ergens anders in de trein nog wel wat ruimte. Mensen verspreiden zich echter vaak niet zo goed op het perron, de grootste groep wil door dezelfde deuren en dan krijg je dus opstoppingen en blokkades.

Hoe vaak ik wel niet in bomvolle treinen heb gehoord dat men omroept om massaal even dóór te lopen omdat achterin (of waar dan ook) nog wel ruimte of zelfs zitplaats is. De meesten geven hieraan echter geen gehoor.

Ik herhaal: ga zelf eens kijken, vanuit de luie stoel is het makkelijk om pedant te doen.

Reputatie 4

Laatst in de sprinter van Rotterdam Centraal naar Delft een tafereel meegemaakt. Tweede klas zat vrijwel helemaal vol, ik stond zelf op het balkon bij de deur. De eerste klas coupe was leeg op een groep van vier jongere gasten na. Ze zeggen notabene zelf in straattaal tegen een conducteur die langsloopt “Ey wij hebben alleen tweede klas maar wij gaan zo wel ergens anders zitten.” “Is goed”, zegt de conducteur die zich daarna in de machinistencabine (achterin) terugtrok, waarschijnlijk om haast te maken met zijn vele administratieve werkzaamheden.

Het gebrek aan prioriteit voor controle en handhaving van de eerste klas is bij een deel van het NS personeel echt bedroevend.

Reputatie 7

Zo zie je maar hoe er gespeeld wordt met NS-medewerkers; men weet het precies. En veel medewerkers laten het gewoon gebeuren. 

Laatst ook in volle ICNG; 1e klas nog wat plek. Komen er 4 mannen binnen, druk in gesprek en ik ving op “als het druk is kan je gewoon 1e klas gaan zitten hoor, moeten ze maar zorgen voor meer treinen”. Nou, die gingen zitten, geen controle en die hebben dus voordelig 1e klas gereisd naar Rotterdam.

Nu twee weken met nu tweede klas abbo eerste klas zitten. Gaat prima en spaart een hoop geld!!

totdat je word gecontroleerd :) 

klas wissel kost je 50 euro extra (boven op de wissel en die krijg je zonder pardon)

Nu twee weken met nu tweede klas abbo eerste klas zitten. Gaat prima en spaart een hoop geld!!

totdat je word gecontroleerd :) 

Dat kan jaren duren.

Badge +3

Het correctietarief voor reizen in de eerste klas met een vervoerbewijs voor de tweede klas is maar 20 euro.

Reputatie 7
Badge +3

Het correctietarief voor reizen in de eerste klas met een vervoerbewijs voor de tweede klas is maar 20 euro.

Dat is net iets goedkoper dan verschil 1e en 2e klas op traject Groningen Maastricht.

Reputatie 1

Als er dan , 1 op de 30 ritten gemiddeld , gecontroleerd wordt is de enige vraag of ik tweede klas wil gaan zitten. Geen toeslag en geen boete

Reputatie 7
Badge +3

Er komen hier toch genoeg verhalen voorbij van mensen die er wel een boete of correctietarief voor hebben gekregen. Daarnaast heb ik het idee dat er de laatste maanden weer meer gecontroleerd wordt, en NS minder makkelijk is geworden met het kwijtschelden van (eerste) boetes. Persoonlijk zou ik het er niet op wagen. Heb als puber wel eens zwartgereden, en kan me herinneren dat ik dan toch erg zenuwachtig was en niet relaxed reisde.

Reputatie 1

Ik vind het wel prima zo. Bijna 6 maanden en niet een boete

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind het wel prima zo. Bijna 6 maanden en niet een boete

Dus jij reist 1e klas zonder 1e klas vervoersbewijs.

Reageer