beantwoord

Controle

Een maand gelden werden wij in de trein van Amersfoort naar Schiphol gecontroleerd door de conducteur en hij constateerde dat wij ingecheckt hadden met een te laag saldo. Eén van ons kreeg een bekeuring. Bij controle door ons zelf bleek dat wij in Amersfoort waren ingecheckt bij een Connexxion poortje.
De bekeuring is reeds door de NS terug betaald en netjes afgehandeld.

Mijn vraag is nu, kan de conducteur bij controle zien dat wij fout waren ingecheckt. Dat had ons een boel zoek en speurwerk bespaard.
icon

Beste antwoord door Sivan NS 19 april 2016, 10:30

Hoi Hans, en welkom op het forum. Een boete krijgen is natuurlijk nooit prettig. Gelukkig is mijn collega je inmiddels tegemoet gekomen, fijn!

Als je incheckt met een te laag saldo, dan geeft het poortje of paaltje een foutmelding aan. Je bent dan dus niet ingecheckt, en je reist dan zonder geldig vervoerbewijs. Het uitschrijven van de bekeuring was dus terecht. Mooi dat je hem meteen hebt betaald, dat scheelt extra kosten!

Zoals Keuzereiziger al vermoedt, kan de conducteur niet zien dat je hebt geprobeerd in te checken. Er is simpelweg geen check-in. Het klinkt wellicht een beetje zeurderig, maar er is eigenlijk niet zoiets als 'fout inchecken': je bent of wel, of niet ingecheckt. Fout inchecken (geen saldo, te kort voor het paaltje, iets blokkeert de kaart) leidt tot géén check-in.
Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 6
Badge +1
Nee, waarschijnlijk niet. Ik vermoed dat een conducteur alleen kan zien of u bij NS bent ingecheckt of niet. Misschien kan het wel hoor, en moet de conducteur dan gewoon aan paar extra knoppen bedienen. Wellicht weet onze huisconducteur Loes het antwoord. Zij leest vast later vandaag mee.
Hoi Hans, en welkom op het forum. Een boete krijgen is natuurlijk nooit prettig. Gelukkig is mijn collega je inmiddels tegemoet gekomen, fijn!

Als je incheckt met een te laag saldo, dan geeft het poortje of paaltje een foutmelding aan. Je bent dan dus niet ingecheckt, en je reist dan zonder geldig vervoerbewijs. Het uitschrijven van de bekeuring was dus terecht. Mooi dat je hem meteen hebt betaald, dat scheelt extra kosten!

Zoals Keuzereiziger al vermoedt, kan de conducteur niet zien dat je hebt geprobeerd in te checken. Er is simpelweg geen check-in. Het klinkt wellicht een beetje zeurderig, maar er is eigenlijk niet zoiets als 'fout inchecken': je bent of wel, of niet ingecheckt. Fout inchecken (geen saldo, te kort voor het paaltje, iets blokkeert de kaart) leidt tot géén check-in.
Reputatie 6
Badge +1
De bekeuring is reeds door de NS terug betaald en netjes afgehandeld.

@Sivan NS: volgens mij heeft de schrijver zijn boete al kwijtgescholden gekregen 😃
Je hebt helemaal gelijk! Ik zal mijn bericht aanpassen. Scherp!
Inderdaad, de bekeuring is netjes terug betaald. goede service van de NS.
Goed om te horen Hans!
Wellicht een goede tip voor de NS, om de poortjes voor de Valeilijn beter aan te geven. Daar is het dus fout gegaan helaas.
Badge +3
De 'fout' ontstaat natuurlijk bij door het inchecken bij Connexxion in Amersfoort. Bij Connexxion is voor zover ik weet het minimumsaldo om te kunnen inchecken €4. Zo kun je dus een 'geslaagde' incheck hebben met een lager bedrag dan bij NS. Op dat moment zijn er 2 dingen gebeurd:
- Ingecheckt bij Connexxion maar niet met Connexiion gereisd.
- Niet-ingechect bij NS en de facto als reiziger zonder vervoerbewijs door de conducteur in de trein aangetroffen.

Dit voorbeeld toont natuurlijk wel aan tot wat voor lastige situaties het systeem kan leiden voor betalende reizigers die een verkeerd poortje of een verkeerde paal gebruiken. Het is een buitengewoon klantonvriendelijk systeem en uitsluitend bedacht voor de vervoerders voor het afrekenen.

Overigens kan hanskoele natuurlijk ook nog zijjn €4 terugvragen bij Connexxion. Hij heeft immers niet met deze vervoerder gereisd.
Beste iMark, dank voor je reactie. Alles is financieel netjes afgehandeld door de NS en Connexxion. Het is alleen nogal vervelend als te goeder trouw hebt ingecheckt en vervolgens met een aantal medereizigers om je heen wordt neergezet als een zwartrijder. In het vervolg dus nog beter opletten bij het inchecken.
Reputatie 6
Badge +1
Om in te checken voor de trein vraagt Connexxion, net als NS € 20,- als je geen abonnement hebt, en € 10,- als je wel een abonnement hebt. € 4,- geldt alleen voor buslijnen. Zie ook dit document
Op de vraag of wij als HC kunnen zien of een reiziger bij een andere vervoerder is ingecheckt is het antwoord ja, dat kan ik in de servicemodus zien en ik lees ook af bij welke vervoerder dat is geweest. Niet waar het exact is foutgegaan, dat niet helaas.
Ik begrijp nu inderdaad dat het gaat om de paaltjes van een andere vervoerder. Bedankt voor de toevoeging, iMark en Loes.
Oke, het kan dus wel. Wij hebben de conducteur gezegt dat de kaarten automatich worden opgeladen en dat beaamde hij, maar hij bleef volhouden dat er onvolodende saldo was. Als hij dus iets verder had gekeken was alles duidelijk geweest. Jammer.
Reputatie 6
Badge +1
Het is inderdaad raar. Het is namelijk onmogelijk dat u onvoldoende saldo zou hebben als u gebruik maakt van automatisch opladen...
Badge +3
Om in te checken voor de trein vraagt Connexxion, net als NS € 20,- als je geen abonnement hebt, en € 10,- als je wel een abonnement hebt. € 4,- geldt alleen voor buslijnen. Zie ook dit document

Bedankt voor de aanvulling. Ik was in de veronderstelling dat de streekvervoerders andere instaptarieven berekenden op treintrajecten dan NS.
Reputatie 6
Badge +1
Soms wel inderdaad, zie https://www.ov-chipkaart.nl/reizen/tarieven/instap-en-basistarief.htm. Arriva rekent altijd € 10,- instaptarief. Veolia rekent alleen voor mensen met een anonieme kaart € 20,- instaptarief, anders € 10,-. Op de Valleilijn hanteert men dus dezelfde regels als bij NS. Wellicht een eerste stap op weg naar single checkin single checkout.

Overigens wordt bij langeafstandsbussen (Brabantliners, Q-liners e.d.) ook een instaptarief van € 10,- gehanteerd.
Badge +3
Oke, het kan dus wel. Wij hebben de conducteur gezegt dat de kaarten automatich worden opgeladen en dat beaamde hij, maar hij bleef volhouden dat er onvolodende saldo was. Als hij dus iets verder had gekeken was alles duidelijk geweest. Jammer.

Ik geloof dat ik de situatie begin te begrijpen.
Na abusievelijk inchecken bij Connexxion in Amersfoort is er €10 of €20 euro (al naar gelang u abonnementhouder bent of niet) afgeboekt. Omdat die reis nooit is afgemaakt, is het resterende bedrag op de kaart onder het instaptarief van NS gezakt. Pas bij een volgende incheck, bij welke vervoerder dan ook, zou het automatisch opladen tot aanzuiveren hebben geleid.
In feite zorgt de niet-afgemaakte reis bij Connexxion voor een verstoring in het automatisch opladen op het moment dat u in een trein van NS stapt zonder te zijn ingecheckt bij NS.

Stel dat u €30 op uw kaart had staan op het moment van inchecken (en u bent geen abonnementhouder bij NS). Op het moment van inchecken bij Connexxion zakt uw saldo naar €10. Was u bijvoorbeeld naar Ede-Wageningen gereisd (reiskosten €6,82) dan had u na uitchecken uw borg min de reiskosten teruggekregen, dus €13,18. Na uitchecken houdt u dan €23,18 over, genoeg om de kunnen inchecken bij NS.

In uw geval zag de conducteur van NS dat uw saldo door de incheck bij Connexxion was gezakt tot €10 omdat u het restant van uw borg nog niet had teruggekregen omdat u niet uitgecheckt was bij Connexxion. En omdat u niet was uitgecheckt (of ingecheckt bij NS) had het automatisch opladen zijn werk nog niet kunnen doen.

We kunnen er lang en kort over praten. Maar dit is toch wel een zeer slecht ontworpen systeem. Wanneer betalende reizigers door een simpele vergissing zwartrijders kunnen worden is het de hoogste tijd om de hele systematiek nog een keer onder de loep te nemen en als de sodemieter terug te gaan naar de tekentafel.
Met de kennis van nu, zou dit natuurlijk nooit meer zo worden ingevoerd.
Reputatie 3

Ik geloof dat ik de situatie begin te begrijpen.
Na abusievelijk inchecken bij Connexxion in Amersfoort is er €10 of €20 euro (al naar gelang u abonnementhouder bent of niet) afgeboekt. Omdat die reis nooit is afgemaakt, is het resterende bedrag op de kaart onder het instaptarief van NS gezakt. Pas bij een volgende incheck, bij welke vervoerder dan ook, zou het automatisch opladen tot aanzuiveren hebben geleid.
In feite zorgt de niet-afgemaakte reis bij Connexxion voor een verstoring in het automatisch opladen op het moment dat u in een trein van NS stapt zonder te zijn ingecheckt bij NS.

Stel dat u €30 op uw kaart had staan op het moment van inchecken (en u bent geen abonnementhouder bij NS). Op het moment van inchecken bij Connexxion zakt uw saldo naar €10. Was u bijvoorbeeld naar Ede-Wageningen gereisd (reiskosten €6,82) dan had u na uitchecken uw borg min de reiskosten teruggekregen, dus €13,18. Na uitchecken houdt u dan €23,18 over, genoeg om de kunnen inchecken bij NS.

In uw geval zag de conducteur van NS dat uw saldo door de incheck bij Connexxion was gezakt tot €10 omdat u het restant van uw borg nog niet had teruggekregen omdat u niet uitgecheckt was bij Connexxion. En omdat u niet was uitgecheckt (of ingecheckt bij NS) had het automatisch opladen zijn werk nog niet kunnen doen.

We kunnen er lang en kort over praten. Maar dit is toch wel een zeer slecht ontworpen systeem. Wanneer betalende reizigers door een simpele vergissing zwartrijders kunnen worden is het de hoogste tijd om de hele systematiek nog een keer onder de loep te nemen en als de sodemieter terug te gaan naar de tekentafel.
Met de kennis van nu, zou dit natuurlijk nooit meer zo worden ingevoerd.

Er is geen vervoerder met dezelfde incheckpaal,dus is bij de verkeerde incheckpaal inchecken gewoon de fout van de reiziger.
Ik vind,als regelmatige reiziger,de ov-chipkaart beter dan de eerdere vervoersbewijzen.
1voor alle vervoerders en met autmatisch opladen kan het eigenlijk niet fout gaan.
Oke, het kan dus wel. Wij hebben de conducteur gezegt dat de kaarten automatich worden opgeladen en dat beaamde hij, maar hij bleef volhouden dat er onvolodende saldo was.

Dan is die conducteur toe aan herscholing. Automatisch opladen zorgt op het moment van inchecken voor voldoende saldo (zelfs als u rood staat op de gekoppelde bankrekening). Direct daarna wordt het instaptarief afgeschreven. Dat er op enig ander moment minder saldo op staat dan het instaptarief bij NS, zegt helemaal niets.
Badge +3

Er is geen vervoerder met dezelfde incheckpaal,dus is bij de verkeerde incheckpaal inchecken gewoon de fout van de reiziger.
Ik vind,als regelmatige reiziger,de ov-chipkaart beter dan de eerdere vervoersbewijzen.
1voor alle vervoerders en met autmatisch opladen kan het eigenlijk niet fout gaan.

Dan zijn we het niet eens. Ik ken geen enkel land waar ze zo gestoord zijn dat ze palen en poortjes van verschillende vervoerders op hetzelfde station hebben. Dat is niet zonder reden: het is veel te ingewikkeld voor de gemiddelde reiziger. En de kans op vergissingen is veel te groot.

Vandaag iemand die per ongeluk bij Connexxion is ingecheckt in Amersfoort. Verder een meisje dat op Rotterdam Blaak per ongeluk bij de RET was ingecheckt. En dan de talloze problemen op Amsterdam Amstel met de poortjes en paaltjes van GVB en NS.

Dit zijn incidenten meer. Dit is gewoon een absurd slecht ontworpen systeem.
Alleen in Nederland is gekozen voor een systeem dat makkelijk is voor de vervoerders maar niet voor de reizigers. NS en de andere vervoerders moeten terug naar de tekentafel en iets beters verzinnen.
Dan zijn we het niet eens. Ik ken geen enkel land waar ze zo gestoord zijn dat ze palen en poortjes van verschillende vervoerders op hetzelfde station hebben. Dat is niet zonder reden: het is veel te ingewikkeld voor de gemiddelde reiziger. En de kans op vergissingen is veel te groot.

Vandaag iemand die per ongeluk bij Connexxion is ingecheckt in Amersfoort. Verder een meisje dat op Rotterdam Blaak per ongeluk bij de RET was ingecheckt. En dan de talloze problemen op Amsterdam Amstel met de poortjes en paaltjes van GVB en NS.

Dit zijn incidenten meer. Dit is gewoon een absurd slecht ontworpen systeem.
Alleen in Nederland is gekozen voor een systeem dat makkelijk is voor de vervoerders maar niet voor de reizigers. NS en de andere vervoerders moeten terug naar de tekentafel en iets beters verzinnen.

In dezelfde categorie: https://rover.nl/images/nieuws/Arrien_Kruyt_en_Sharon_Dijksma_4.jpg
Zelf weet ik niet hoe ik naar aanleiding van de tekst op het bord zou moeten handelen (als het bord me al tijdig op zou vallen). Helemaal niet uitchecken? Pas uitchecken op Den Haag Centraal bij een metro-lezer? Vast uitchecken op Laan van NOI?

Reageer