Skip to main content
Zojuist, 21.30 dinsdagavond in de ic van Utrecht cs naar A'dam cs is mijn kaartje gecontroleerd door twee mannen zonder uniform. Ze hadden wel een draagbare chiplezer bij zich, hadden een plaatje van het beveiligingslogo om hun nek en leken enorme haast te hebben. Het waren geen mensen van het reizigersonderzoek. Dom eigenlijk, mijn chipkaart was al gescand voor ik kon vragen wie ze waren. Weet iemand of deze heren ns-personeel waren? En zo niet, wat ik kan doen om mijn persoonsgegevens te beschermen?
Je hebt denk ik niets gemist. Ik weet het ook pas exact sinds ik BOA ben. Dit moet de overheid goed communiceren en als ik nu uit me hoofd werk zijn er 6 gebieden voor de BOA. Zal ze eens verder uitspitten in een nieuw topic ok? Doe ik spoedig.
Enige extra uitleg is toch wel wenselijk, bijvoorbeeld flyers met wat een BOA insigne betekent.

Helemaal mee eens, geef jij het even aan bij het ministerie van Veiligheid en Justitie 🙂
Of je geeft gewoon je kaartje alleen aan mensen in NS uniform/groene NS jassen. En anders vraag je om bewijs dat zij die je kaartje willen controleren, ook echt werkzaam zijn voor NS.
Ook dat kan altijd, ze zijn verplicht zich desgevraagd te legitimeren.
Je hebt denk ik niets gemist. Ik weet het ook pas exact sinds ik BOA ben. Dit moet de overheid goed communiceren en als ik nu uit me hoofd werk zijn er 6 gebieden voor de BOA. Zal ze eens verder uitspitten in een nieuw topic ok? Doe ik spoedig.



Lijkt mij een interessant topic. 🙂
Je hebt denk ik niets gemist. Ik weet het ook pas exact sinds ik BOA ben. Dit moet de overheid goed communiceren en als ik nu uit me hoofd werk zijn er 6 gebieden voor de BOA. Zal ze eens verder uitspitten in een nieuw topic ok? Doe ik spoedig.

Oh, dat zou heel nuttig zijn!



Enige extra uitleg is toch wel wenselijk, bijvoorbeeld flyers met wat een BOA insigne betekent.

Helemaal mee eens, geef jij het even aan bij het ministerie van Veiligheid en Justitie :)


Uhm, deze mensen lopen in de NS trein in de rondte. Ik neem aan dat deze mensen enige binding met de NS hebben? In opdracht van de NS werken? Anders is er toch geen redelijke grond voor een BOA om een vervoersbewijs te vorderen?
Ik heb morgen de tijd voor dat topic, dan zal ik hem schrijven.

De BOA's die controle uitvoeren zijn idd in dienst van NS. Ik kan bv geen boete schrijven in een trein van Veolia, die hebben daar hun eigen BOA's voor.
@Loes, je bent beëdigd voor de wet personenvervoer als buitengewoon opsporingsambtenaar, ongeacht welke vervoerder, maar dat wordt ik de praktijk alleen bij de eigen werkgever toegepast. Maar je zou dus ook bij andere vervoerders je bevoegdheden kunnen toepassen zolang de wet personenvervoer en/of spoorwegenwet maar van toepassing is.
@CML



Ik ga daar niet in mee. Op mijn pas staat duidelijk wie mijn werkgever is en ik ben niet bevoegd bv een uitstel van betaling (ontwerp proces verbaal) op de lijn van een andere vervoerder te schrijven.

Pak de stadswacht met BOA-bevoegdheid. Daar staat zijn werkgever en gebied op en een stadswacht uit bv Amsterdam mag niet bekeuren in Rotterdam, tenzij deze BOA door de gemeente Rotterdam wordt ingehuurd.

De stations waar andere vervoerders ook rijden, mag ik als BOA wel bekeuren, aangezien het station ook onder NS valt. Toch ben ik daar nooit te vinden, maar het domein staat goed aangegeven.
Het klopt dat je werkgever op je pas staat aangegeven, maar dat zegt niets over de bevoegdheid. Het domein is 'openbaar vervoer'en gebied 'Nederland'. Bij stadswachten o.a. werkt dat inderdaad net wat anders. Een UVB schrijven voor een andere vervoerder zou inderdaad wat lastig worden, maar zoals je zelf al aangeeft is dat een ontwerp proces verbaal. Deze kan dus omgezet worden naar een PV maar is het nog niet. Een PV kan je binnen je domein gewoon toezeggen.
Alsof het zo moest zijn; sprak net een collega HC van NS die met Arriva altijd naar huis rijdt. Hij heeft toevallig een keer een combibon geschreven voor roken in de trein, bij Arriva en die is inderdaad gewoon doorgegaan...
Toch ben ik het er niet over eens. Ik ben als HC categoriaal aangewezen, omdat ik HC ben. Alleen NS heeft HC's. De andere vervoerders worden categoriaal aangewezen ivm controleur. De BOA zit op dat gebied lastig in mekaar en ik mag me er weer helemaal in verdiepen, me nieuwe boek heb ik al binnen.



Het geeft aan Niek dat er dus bij ons zelfs onenigheid is over welke bevoegdheden wij nu werkelijk hebben.
Ik ben er ook niet echt happig op om bij een ander te schrijven..
Toch ben ik het er niet over eens. Ik ben als HC categoriaal aangewezen, omdat ik HC ben. Alleen NS heeft HC's. De andere vervoerders worden categoriaal aangewezen ivm controleur. De BOA zit op dat gebied lastig in mekaar en ik mag me er weer helemaal in verdiepen, me nieuwe boek heb ik al binnen.



Het geeft aan Niek dat er dus bij ons zelfs onenigheid is over welke bevoegdheden wij nu werkelijk hebben.




Wat hier gezegd wordt klopt wel, tijdens mijn BOA opleiding heb ik hetzelfde gehoord en was er ook verbaasd over. Aan meerdere leraren gevraagd en het klopt toch echt.



BOA OV is BOA OV, ongeacht welke vervoerder. Of je daar gebruik van moet willen maken is een andere discussie natuurlijk.
Ik blijf er vraagtekens bij zetten. Sorry. Op de pas staat het werkgebied. NS is landelijk actief en heeft dus werkgebied Nederland. Dit kan dus niet het geval zijn bij bv Veolia en Arriva.

Dan zou ik dus ook in een bus van Hermes mogen bekeuren?



Laten we het er idd op houden dat het niet wenselijk is om te schrijven bij een andere vervoerder.
Laten we het er idd op houden dat het niet wenselijk is om te schrijven bij een andere vervoerder.



zullen we wenselijk in praktisch veranderen, zo'n bon voor roken in de trein doe je een hoop mensen toch een plezier mee ongeacht welke trein het is!



Ik weet uit de praktijk wel dat een Boa van een andere vervoerder in de bus gewoon gezag uitoefent en ik heb een voorbeeld meegemaakt dat een HTM BOA in een RET bus een groep scholieren eruit zette vanwege rotzooi maken enzo, dan zijn de andere passagiers toch blij 😃
@Loes helemaal mee eens dat controleren bij een andere vervoerder niet wenselijk is.

Zelf stond ik ook verbaasd te kijken toen de RET in mijn Connexxion bus stond te controleren. Ik en een aantal medepassagiers hadden er vraagtekens bij, maar blijkbaar worden er veiligheidsconvernanten opgesteld waardoor ze bij de ander over de vloer komen. (Werd ook door de controleurs verteld)

http://www.ovpro.nl/personeel/2016/06/09/ret-controleurs-mogen-nu-ook-controles-uitvoeren-bij-veolia/
Alsof het zo moest zijn; sprak net een collega HC van NS die met Arriva altijd naar huis rijdt. Hij heeft toevallig een keer een combibon geschreven voor roken in de trein, bij Arriva en die is inderdaad gewoon doorgegaan...



Helaas is het heden zo'n chaos met BOA's allerhande die van alles en nog wat 'uitschrijven' (zo lang het maar geen 'boete' heet), dat dat geen bewijs is.

'Doorgegaan' is de juiste term: de 'combibon' werd immers gewoon doorgestuurd zonder enige rechterlijke toetsing.
@Ferdinand alle combibonnen worden eerst intern nagekeken voor ze naar justitie gaan. Als iets niet klopt krijgen we hem terug om te verbeteren. Vandaar 😉
@Loes helemaal mee eens dat controleren bij een andere vervoerder niet wenselijk is.

Zelf stond ik ook verbaasd te kijken toen de RET in mijn Connexxion bus stond te controleren. Ik en een aantal medepassagiers hadden er vraagtekens bij, maar blijkbaar worden er veiligheidsconvernanten opgesteld waardoor ze bij de ander over de vloer komen. (Werd ook door de controleurs verteld)

http://www.ovpro.nl/personeel/2016/06/09/ret-controleurs-mogen-nu-ook-controles-uitvoeren-bij-veolia/




Klopt, als er een veiligheidsconvernant is opgesteld tussen vervoerders is dit inderdaad mogelijk, maar dan is dit dus aan het takenpakket toegevoegd van de betreffende BOA's, waardoor ze dit mogen. Men moet er dus wel een opdracht voor krijgen, kan me niet voorstellen dat ze op eigen houtje mogen beslissen bij de andere vervoerder te controleren, maar ik kan er naast zitten. Ik ken de afspraken natuurlijk niet.
Controle is een toezichthoudende taak, dat staat dan weer los van de BOA bevoegdheid. Daar zullen dan, zoals Loes en Volvo8700 al aangeven afspraken over zijn gemaakt en zullen ze ook in bezit zijn van een toezichthouderspas.
@wsm



Daar heeft men de volgende oplossing voor. Hun legitimatiebewijs is vaak al zichtbaar voor de reiziger. Dat valt al onder legitimeren.




Zichtbaar zegt NIETS over de legitimiteit. LEESBAAR moet het zijn.

Even zwaaien volstaat niet.
Ik ga uit van de professionaliteit van mijn collega's en dat deze dus zichtbaar, waarneembaar en leesbaar te zien is. Anders vraag er naar, kleine moeite.
Ik ga uit van de professionaliteit van mijn collega's en dat deze dus zichtbaar, waarneembaar en leesbaar te zien is. Anders vraag er naar, kleine moeite.



NS is daar inderdaad beter in dan de andere vervoerders.

Reageer