beantwoord

controle door conducteurs in burger?

  • 6 January 2015
  • 49 reacties
  • 9865 Bekeken

Zojuist, 21.30 dinsdagavond in de ic van Utrecht cs naar A'dam cs is mijn kaartje gecontroleerd door twee mannen zonder uniform. Ze hadden wel een draagbare chiplezer bij zich, hadden een plaatje van het beveiligingslogo om hun nek en leken enorme haast te hebben. Het waren geen mensen van het reizigersonderzoek. Dom eigenlijk, mijn chipkaart was al gescand voor ik kon vragen wie ze waren. Weet iemand of deze heren ns-personeel waren? En zo niet, wat ik kan doen om mijn persoonsgegevens te beschermen?
icon

Beste antwoord door Loes 7 January 2015, 00:45

Bekijk origineel

49 reacties

ondersteboven is het net een hondendrol...
Toch ben ik het er niet over eens. Ik ben als HC categoriaal aangewezen, omdat ik HC ben. Alleen NS heeft HC's. De andere vervoerders worden categoriaal aangewezen ivm controleur. De BOA zit op dat gebied lastig in mekaar en ik mag me er weer helemaal in verdiepen, me nieuwe boek heb ik al binnen.

Het geeft aan Niek dat er dus bij ons zelfs onenigheid is over welke bevoegdheden wij nu werkelijk hebben.
De gemakkelijkste oplossing is niet uw OV-chipkaart aanbieden aan iemand die niet aannemelijk kan maken dat hij of zij een legitieme conducteur of controleur is.

Overigens is het voor kwaadwillenden ook mogelijk om met geschikte apparatuur van een paar meter afstand "mee te luisteren" als u incheckt of als een echte conducteur uw kaart scant, dus het lijkt me erg omslachtig om je voor te doen als conducteur om die gegevens te kunnen verzamelen.
Overigens dient een opsporingsambtenaar zich bij uitoefening van zijn taak in burger _ongevraagd_ te legitimeren. Bij twijfel kunt u uiteraard de aangeboden legitimatie aan een nadere inspectie onderwerpen.
Er zijn steeds vaker acties in burger door onze collega's van Veiligheid en Service in samenwerking met politie, ook in burger. Deze acties zijn gericht om de treinen helemaal te controleren tussen twee stopstations.
De collega's hadden een BOA teken om hun nek handen, die vuist als het ware.
Tijdens elke controle mag naar de legitimatie van de betreffende ambtenaar gevraagd worden. Tijd geleden ook een actie in burger op mijn trein gehad, toen heb ik ff doorgevraagd. Vandaar.
Dank jullie wel voor de reacties. Als dit soort controles vaker gaan voorkomen, dan is het wellicht een idee voor de NS om naast de reizigers, ook het eigen personeel te informeren. De conducteurs aan wie ik dit vanmorgen heb gevraagd wisten van niets.
Op het moment dat ze op onze trein komen, wordt de HC ingelicht en vroegen ze me zelfs om na het vertrek het om te roepen, dat reizigers weten dat er controle in burger plaats vindt, maar het klopt wel, er is geen algemeen bericht over geweest, dus als je het als HC niet op je trein meemaakt, weet je inderdaad van niets.
Tijdens elke controle mag naar de legitimatie van de betreffende ambtenaar gevraagd worden.
Dat geldt voor een ambtenaar in uniform. Echter een ambtenaar in burger moet zich _ongevraagd_ legitimeren. Dit betekent dus dat een ambtenaar in burger eerst zijn legitimatie moet tonen, alvorens deze om een vervoerbewijs mag vragen!
@wsm

Daar heeft men de volgende oplossing voor. Hun legitimatiebewijs is vaak al zichtbaar voor de reiziger. Dat valt al onder legitimeren.
Zo heb ik het ook eens bij de HTM meegemaakt ja. Ik stond er wel op om de legitimatie aan een nadere inspectie te mogen onderwerpen en dat was (uiteraard) geen probleem.

Wel beetje raar dat de OV-bedrijven de (wettelijke!) regels ook hier weer erg ruim interpreteren. Rondlopen met een leuk pasje om je nek is m.i. heel wat anders dan je daadwerkelijk legitimeren.
Het is natuurlijk wachten op de nep-boa's die op deze manier contant te betalen nep-boetes gaan incasseren. Wordt weer erg serieus mee omgegaan allemaal...
Reputatie 7
Badge
De keren dat dit in 'mijn' treinen gebeurde, liep de politie (eveneens in burger) mee met de controleploeg.
Het is wel de beste manier om zwartrijders in hun kraag te grijpen.
Reputatie 4
@wsm. Daarom zou dit ook niet structureel gebruikt moeten worden en het legentimeren moet goed gebeuren,anders krijg je inderdaad valse controleurs. Verder vind ik het ook een zwaar middel voor een lichte overtreding. Wat in mijn ogen alleen uitzonderlijk gebruikt zou moeten worden. Daarnaast zouden de poortjes de zwartrijders er al uit moeten halen 😉
Als je twijfelt, kun je, in dit geval de buitengewoon opsporingsambtenaar, om zijn identiteitsbewijs vragen. Deze speciale ambtenaren hebben allemaal een speciaal identificatie middel (niet alleen het "duimpje") waarin hun werkgebied beschreven staat, en hun werkgever. In dit geval dus NS Reizigers. Dit is een voorbeeld van zo'n identiteitsbewijs van een BOA OV van de RET: pic.twitter.com/Ehysvx6aL0.

Het duimpje is op eerste zicht voldoende om zichzelf te identificeren, dus wat NS doet, is inprincipe juist. Twijfel je na het zien van het ID nog over de identiteit van de ambtenaar, dan kun je altijd de politie ter assistentie vragen. Zij zullen dan een goede identificatie doen. Dit doe je natuurlijk niet via het alarmnummer, maar gewoon via 0900-8844.
Ik moet nog even een belangrijke kanttekening maken.

Als een controleur/conducteur/Veiligheid en Service in burger controleert, hoeft deze geen BOA bevoegdheid te hebben. Elke toezichthouder (herkenbaar als het geuniformeerde personeel) in dienst van NS mag namelijk reizigers om hun vervoersbewijs vragen. Wij hebben dan ook een legitimatiepas toezichthouder. Pas op het moment dat er wordt gehandhaafd, een UVB wordt uitgeschreven heb je pas te maken met een BOA bevoegd persoon, die zowel het BOA insigne behoort te dragen als een legitimatiepas BOA.

Dit nog even als extra info.
Reputatie 2
Even ter verduidelijking, dit is de door Loes eerder benoemde BOA insigne, deze dragen ze meestal met koort/ketting.

Deze moet iig duidelijk zichbaar zijn:

Badge +3
Overigens is het voor kwaadwillenden ook mogelijk om met geschikte apparatuur van een paar meter afstand "mee te luisteren" als u incheckt of als een echte conducteur uw kaart scant..

Dat is broodje aap, het gaat hooguit om een paar centimeter, tenzij je zaken als poortjes zoals in winkels gaat gebruiken, die een veel sterker signaal gebruiken. Je chipkaarten opbergen in metalen hoesje is wél een goed idee want iemand die achter je staat kan inderdaad "door je broekzak heen" dingen uitlezen (en kan vervolgens niets met die gegevens, tenzij het om een bankpasje gaat..)
Reputatie 4
Even ter verduidelijking, dit is de door Loes eerder benoemde BOA insigne, deze dragen ze meestal met koort/ketting.

Deze moet iig duidelijk zichbaar zijn:


Gisteren ook door twee personen in burger gecontroleerd, deze kondigden zichzelf niet aan en dat riep terecht vragen van reizigers op. "Is dit voor reizigersonderzoek, mag u wel controleren". Deze personen hadden wel het insigne om hun nek hangen, maar is dat werkelijk genoeg? Iedere persoon kan toch wel een BOA badge houder online bestellen en ermee rond gaan lopen? Ik vond het een ongemakkelijke situatie en deze personen leken te genieten van "hun macht".
Het BOA insigne kan niet iedereen bestellen. Je moet bij een verkoper je BOA pas tonen en de verkoper moet bijhouden aan welke BOA deze verkoopt. Bij controle moet alles kloppen.
Als ik een BOA insigne kwijt ben, moet ik daar zelfs aangifte voor doen.

Dat de controle niet is aangekondigd na vertrek van de trein vind ik apart te noemen. Daar vraagt men nl wel om aan de dienstdoende HC. Ms dar het omroeppunt niet werkte.
Reputatie 4
Ah, ik zag ze wel bij online shops aangeboden worden, maar waarschijnlijk worden de gevevens dan wel gecontroleerd. Goed om te weten. De omroep installatie werkte wel, stationsinformatie werd omgeroepen, maar de controle in burger dus niet.

De personen in burger beantwoorden de vragen van de reizigers wel rustig, maar wel op een omslachtige manier. Op de vraag of ze wel mochten controleren kwam het antwoord dat ze bevoegd waren om mensen op te pakken, leuk dat ze die macht hebben, maar dat lijkt mij niet een gangbaar antwoord om reizigers te informeren.

Het is dat ik op dit forum over het BOA logo was geinformeerd, anders had ik de situatie helemaal als dubieus ervaren.
Dat is inderdaad wel een vreemde manier van antwoorden. Een normaal antwoord als, wij doen in deze trein controle in burger en wij legitimeren ons desgevraagd. Overigens vind ik de BOA pas nog niet interessant, aangezien men in eerste instantie toezichthouder is en pas bij opsporing van strafbare feiten waar men voor bevoegd is (sorry voor me taal) mag men iemand na legitimeren als BOA iemand staande houden en in sommige gevallen aanhouden. Oppakken vind ik zo verkeerd gezegd. Daar is het doel niet voor, het doel is om een trein volledig te controleren en meestal is er politie bij die een zwartrijder direct kan doorlichten op bv openstaande boetes.
Reputatie 7
Badge
... wij doen in deze trein controle in burger en wij legitimeren ons desgevraagd. ...
Kan me vergissen, maar een BOA in burger moet zich toch juist ONgevraagd legitimeren? Nu weet ik niet of het insigne daar voldoende voor is natuurlijk.
Met een insigne ben je zichtbaar herkenbaar als BOA, dus hoef je je niet direct te legitimeren, maar desgevraagds wel.
Het is wel zo handig dat een BOA in burger zijn of haar pas duidelijk laat zien (BOA insigne). Er lopen ook geregeld mentor HC in burger mee met hun aspiranten (om ze zoveel mogelijk alles zelf te laten doen) en die dragen geen zichtbaar insigne. Officieel zou dat moeten.

Persoonlijk hoop ik altijd dat ze een geel vest aantrekken en daarbij hun BOA-insigne tonen. De nekhangers met mapje is men aan het verspreiden bij VenS, zo heb ik van collega's vernomen.
Een boa in burger met een zichtbaar insigne.:? Kan me er wel wat bij voorstellen.
Waar ik persoonlijk mee zit, het BOA-insigne is een algemeen insigne, wordt gebruikt door oa het openbaar vervoer, maar ook parkeerwachters en boswachters. De koppeling met het bedrijf is mijn inziens erg belangrijk.

Reageer