beantwoord

Controle door mensen die niet herkenbaar zijn als ns of ipsos medewerker

Net controle gehad van een vijftalbjonge mannen die zeiden van de ns te zijn en via mobiele telefoon legitimeerden (althans heel snel de mobiel lieten zien) in de trein van 18:48 den haag cs naar amsterdam cs. Geen ns hesje en geen ipsos kleding gezien???? Hopelijk wel beteouwbaar....
icon

Beste antwoord door Henk_NL 12 juli 2018, 19:19

Iemand aan wie u verplicht bent een vervoersbewijs te tonen, is toezichthouder. U mag altijd vragen naar een legitimatiebewijs toezichthouder. Als het goed is, krijgt u dan een pasje te zien met daarop de gegevens van de persoon voor u. Deze pas wordt ook wel de 'toezichthouderspas' genoemd.

Bezitters van deze pas/status zijn in de regel conducteurs, medewerkers van veiligheid en service en ander servicepersoneel van NS.

Ipsos-medewerkers beschikken niet over deze status, u bent niet verplicht mee te werken. Lolbroeken die graag een keertje conducteur willen spelen logischerwijs ook niet, ook in dat geval bent u niet verplicht mee te werken.

Een BOA-embleem hoeft niet direct zichtbaar te zijn, een kaartcontroleur hoeft niet per sé ook BOA te zijn. In veel gevallen is dat echter wel het geval, want men maakt gebruik van deze BOA-status wanneer u niet over een geldig vervoersbewijs beschikt.
Bekijk origineel

15 reacties

De boa badge moet zichtbaar zijn. Legitimeren met een mobiel klinkt mij vreemd in de oren. Misschien toch maar even de hc opzoeken.
Iemand aan wie u verplicht bent een vervoersbewijs te tonen, is toezichthouder. U mag altijd vragen naar een legitimatiebewijs toezichthouder. Als het goed is, krijgt u dan een pasje te zien met daarop de gegevens van de persoon voor u. Deze pas wordt ook wel de 'toezichthouderspas' genoemd.

Bezitters van deze pas/status zijn in de regel conducteurs, medewerkers van veiligheid en service en ander servicepersoneel van NS.

Ipsos-medewerkers beschikken niet over deze status, u bent niet verplicht mee te werken. Lolbroeken die graag een keertje conducteur willen spelen logischerwijs ook niet, ook in dat geval bent u niet verplicht mee te werken.

Een BOA-embleem hoeft niet direct zichtbaar te zijn, een kaartcontroleur hoeft niet per sé ook BOA te zijn. In veel gevallen is dat echter wel het geval, want men maakt gebruik van deze BOA-status wanneer u niet over een geldig vervoersbewijs beschikt.
Krijgen we nu ook al 'kaartcontroleurs' in burger in de trein? Ben twee keer gecontroleerd door v&s medewerkers in burger. Het boa embleem was zichtbaar en werd getoond. Hing aan een ketting en dat was de manier van 'legitimeren'.
In principe is dat mogelijk, een aanzienlijk deel van het eerstelijns NS-personeel is toezichthouder, inclusief veel machinisten, servicemedewerkers, et cetera. Het is alleen niet praktisch qua handhaving, want iemand met enkel toezichthouderstatus zal Wp2000-bevoegdheden moeten gebruiken om iemand de toegang te ontzeggen, of een collega met BOA-status nodig hebben om een uvb/concept PV op te stellen. NS geeft de voorkeur aan UVB uitschrijven t.o.v. Wp2000 bevoegdheden.

Legitimeren met een embleem aan een ketting is in mijn optiek waardeloos, maar daar denkt men zelf vast anders over. Het BOA-legitimatiebewijs is een blauw pasje en dient desgevraagd aanstonds te worden getoond. Maar ongevraagd het embleem tonen zal vast eenvoudiger zijn, en weinig mensen vragen door.
Ik heb weinig burger controles gehad op mijn treinen, maar die ik had, werd mij nadrukkelijk gevraagd na vertrek om te roepen dat er controle in burger zou plaatsvinden. Door de grote groep, werd mijn trein tussen 2 stopstations ff gecontroleerd.
Dus legitimeren via de mobiel is vreemd?.. En wat had TS in deze situatie moeten doen?
Reputatie 6
Badge
Ik heb deze week ook controle in burger meegemaakt. Dat betrof drie mannen met een pasje. In algemene zin lijkt er de laatste weken veel geconroleerd te worden!

Voor toezichthouder Awb 5:12, voor BOA besluit BOA art. 26 lid 3.
Bestuursorgaan.... 😨
Kunnen we die ook wobben? 😃
Als jij mij kunt vertellen wie het bestuursorgaan van een toezichthouder is.

Wie weet?

Denk niet dat ik die suggesties op dit forum ga plaatsen 😃
Dus legitimeren via de mobiel is vreemd?.. En wat had TS in deze situatie moeten doen?
Op zoek naar de conducteur, en dan hopen dat die niet ergens onvindbaar achter een gesloten deurtje zit. En uiteraard blijven die jongelui aan wie je twijfelt, dan netjes wachten, en is je plaats nog steeds vrij als je na een kwartier vergeefs zoeken terugkeert in de eigen coupé...
Denk niet dat ik die suggesties op dit forum ga plaatsen :D
Hoeft ook niet. 😉

Reageer