beantwoord

controle en zichtbaarheid


Reputatie 1
Terugkerend issue maar ik reis maandelijks enkele duizenden kilometers met de trein, op verschillende trajecten, en als ik in al die tijd in de trein 5 keer een conducteur zie ik dat veel. Ik heb gemerkt dat er vaak een reactie door moderators komt waarin wordt aangegeven dat er richtlijnen zijn en dat conducteurs eens in de zoveel minuten zichtbaar moeten zijn. Nou, het is mijn in mi jarenlange ervaring dat deze richtlijnen absoluut niet gehaald worden. Wordt hier iets mee gedaan?
icon

Beste antwoord door Thomas NS 8 november 2017, 20:16

Het klopt dat er meerdere topics worden geopend over de (on)zichtbaarheid van ons personeel. De richtlijnen voor de conducteurs zijn allemaal hetzelfde, maar kunnen er onverwachte taken op hun pad komen, waardoor ze in bepaalde treindelen minder te zien kunnen zijn. Dat neemt niet weg dat jouw ervaring wel degelijk de ervaring is die meerdere reizigers hebben. Wij willen ook graag dat ons personeel vaker door de trein loopt om goed te kunnen monitoren hoe het er in de trein aan toe gaat. Dit staat ook op het lijstje, maar dit is niet iets wat van de ene op de andere dag verandert. Er zijn genoeg forumleden (zelf ook conducteurs/conductrices) die je hier meer perspectief over kunnen geven. We zijn ermee bezig, dat wil ik je wel meegeven.
Bekijk origineel

101 reacties

Reputatie 3
Jazeker! De doofpot moet vol en die is aardig groot!
Reputatie 7
Het klopt dat er meerdere topics worden geopend over de (on)zichtbaarheid van ons personeel. De richtlijnen voor de conducteurs zijn allemaal hetzelfde, maar kunnen er onverwachte taken op hun pad komen, waardoor ze in bepaalde treindelen minder te zien kunnen zijn. Dat neemt niet weg dat jouw ervaring wel degelijk de ervaring is die meerdere reizigers hebben. Wij willen ook graag dat ons personeel vaker door de trein loopt om goed te kunnen monitoren hoe het er in de trein aan toe gaat. Dit staat ook op het lijstje, maar dit is niet iets wat van de ene op de andere dag verandert. Er zijn genoeg forumleden (zelf ook conducteurs/conductrices) die je hier meer perspectief over kunnen geven. We zijn ermee bezig, dat wil ik je wel meegeven.
En de richtlijnen zijn Thomas?
Badge +3
Helaas, maar als ik slim reken (en dat kan ik goed) dan is een incidenteel UVB (boete voor bewust niet inchecken en dus zwartrijden) een ingecalculeerd risico tegenwoordig op veel trajecten. Je haalt het er gewoon dik uit dus want controle is zo zeldzaam!

Voorheen (ik praat dan over de jaren '80 en begin '90) was een kaartje bij de conducteur kopen 2,50 of 3,50 extra en dát was al een gok soms, want je kon er op rekenen dat ze tussen Eindhoven en Amsterdam minimaal 2 en vaak ook wel 3 keer langs kwamen! Vaak met de melding "doe geen moeite om je kaartje te zoeken, want jou heb ik al gehad, goede reis!"

Het verschil was dan de besparing door te zeggen dat je pas in 's Hertogenbosch of Utrecht opgestapt was. No problem!

Maar goed, toen kwam de ov-studentenkaart en maakte het niets meer uit. Veel plezier van gehad!
Reputatie 6
Badge
Ik heb het nu 10 weken bijgehouden. Ongeveer 700 kilometer per week en gemiddeld iets meer dan 2x per week controle. Dus gemiddeld word ik elke 300 km gecontroleerd.

Overigens reed ik afgelopen weekend met ICD. Heen en terug hetzelfde team. Heen en terug uitsluitend door de trein gelopen, zonder controle. Maar goed, ze liepen in ieder geval door de trein. Vond dat al best wat.
Reputatie 7
@Nooduitgang Die blijf ik je schuldig, maar wellicht dat Loes of Slidestops (of een andere conducteur) je hier meer over kan vertellen?
Reputatie 6
Badge
Ik kan niet anders dan constateren dat de boetes niet naar NS maar de overheid gaan. En zelfs als dat niet zo is, heeft NS wel wat uit te leggen.
@Thomas. Als ik in de spits ruim 20 euro moet neertellen voor mijn enkele reis van iets meer dan een uur, lijkt het mij toch wel prettig als ik met GROTE regelmaat een conducteur te zien krijg. Loes en Slidestops kunnen een indicatie geven, maar ik ga ervan uit dat je de richtlijnen wel boven water kunt krijgen. 🙂
Reputatie 7
1x per 45 minuten ongeveer:)
1x per 45 minuten ongeveer:)
Lol!
In de backend worden dacht ik registraties vastgelegd. Zou persoonlijk graag een overzichtje willen ontvangen van het afgelopen jaar. 🙂
Reputatie 7
Badge
Focus houden: we wachten nog op de richtlijnen...
In de backend worden dacht ik registraties vastgelegd.
Niet zo specifiek, helaas. Enkel een countertje 😞
Focus houden: we wachten nog op de richtlijnen...

Zal mijn best doen. ;-)

GRAAG DE RICHTLIJNEN.!

😉
Reputatie 7
Richtlijn is 1x per 45min?
In de backend worden dacht ik registraties vastgelegd.
Niet zo specifiek, helaas. Enkel een countertje :(


Moet te bed Henk. Helaas, morgen weer vroeg op. Nog even de wekker zetten en dan slapen. KISS


..? Sorry

Id-id
Richtlijn is 1x per 45min?

En in de praktijk.........?
Tsja, en dan ren je door de trein heen, noem je het een serviceronde en kan je een vinkje zetten. Zie het vaak gebeuren. Rent een HC voorbij, dermate snel dat je de kans niet krijgt om hem (m/v) aan te spreken, en later bij de overdracht hoor je ze verkondigen dat ze service hebben gelopen.

Goed gedaan Carol :D

KISS
Ik ga je nog steeds niet zoenen, sorry 😞
Reputatie 7
Badge
Rent een HC voorbij, dermate snel dat je de kans niet krijgt om hem (m/v) aan te spreken, en later bij de overdracht hoor je ze verkondigen dat ze service hebben gelopen. (

Ow... heet dat een serviceronde? De HC loopt zo hard voorbij dat ik idee heb dat ie op weg is naar de WC
Reputatie 6
Badge
Als de richtlijn 45 minuten is, betekent dit dan dat in de sprinter Gouda Goverwelle - Rotterdam Centraal de richtlijn nooit controle is?
Ow... heet dat een serviceronde? De HC loopt zo hard voorbij dat ik idee heb dat ie op weg is naar de WC
Ik ook, maar gisteren toch echt nog zien en horen gebeuren 🙂
Reputatie 7
@landrsthrn er is sowieso geen richtlijn voor controle, enkel voor zichtbaarheid.
Reputatie 7
Badge
Ik ben nu wel erg nieuwsgierig gworden aar de tekst van de richtlijn. Staat daar uberhaupt het woord "controle" wel in?
Reputatie 7
Controle staat er wel in, ik ga geen directe quote plaatsen of kopiëren, omdat het document nergens op internet staat en ik niet weet of ik het mag.

Laten we het erop houden dat er iets instaat van de strekking : probeer ervoor te zorgen dat alle reizigers je zien, als het kan, dat kan je doen door te controleren of service te verlenen.

Er staat nergens de verplichting tot controle.
Ik reis dagelijks van ZL naar UT en vice versa, en wordt heen en terug gecontroleerd. Vrijwel altijd.
Volgens mij is de richtlijn, dat als het druk is, geen controle...

Reageer