beantwoord

controle en zichtbaarheid

Toon eerste bericht

101 reacties

Reputatie 7
Volgens mij is de richtlijn, dat als het druk is, geen controle...
Het probleem is vaak dat je gewoon minder snel door je trein heenkomt. Ik knipte als HC ook gewoon mijn drukke treintjes. Als ik dan in Amsterdam begon, was ik wel eens pas in Dordrecht klaar. Iemand die dan in Sloterdijk opstapt op de plaats waar ik net ben geweest en die persoon reist mee naar Rotterdam, dan ziet ie mij niet..
Reputatie 7
Dat is logisch ja. Echter ik reis enkele keren per maand 's avonds rond 20 of 21 uur in half tot driekwart lege intercity's van Deventer naar Breda en zie de hele route ongeveer de helft van het aantal keren niemand langskomen. Dat snap ik dan weer niet echt.
Reputatie 7
Dat is logisch ja. Echter ik reis enkele keren per maand 's avonds rond 20 of 21 uur in half tot driekwart lege intercity's van Deventer naar Breda en zie de hele route ongeveer de helft van het aantal keren niemand langskomen. Dat snap ik dan weer niet echt. Helemaal mee eens 🙂
Reputatie 7
Badge
Ben ik nu ouderwets dat voor mij controleren en service-verlenen in 1 handeling zit? Er werd in verleden met aandacht gekeken naar je plaatsbewijs, want bij de controle kreeg je ongevraagd overstapadvies. Nu controleert men nauwelijks, en als het gebeurt wordt er niet op het vervoersbewijs gekeken maar op een schermpje, zonder inhoudelijk aandacht te besteden aan de reiziger en zijn reisroute.

Vandaar dat ik net als Henk graag in Portugal reis.
Reputatie 7
Er werd in verleden met aandacht gekeken naar je plaatsbewijs, want bij de controle kreeg je ongevraagd overstapadvies. Nu controleert men nauwelijks, en als het gebeurt wordt er niet op het vervoersbewijs gekeken maar op een schermpje, zonder inhoudelijk aandacht te besteden aan de reiziger en zijn reisroute.

Voor ons bij V&S is dat een stukje moeilijker. Je maakt van te voren werkafspraken en je gaat maar korte stukjes mee. Je wilt dan zo snel mogelijk een treintje helemaal knippen en dan heb je simpelweg wat minder tijd. Als we niet de hele trein knippen tussen 2 stations, dan is de controle iets minder effectief.

Gaan we een langer stuk mee, dan kan het ook rustiger aan en neem ik veel meer tijd en geef ik meer aandacht. Het is dus maar net wat voor controle wij hebben 🙂
Reputatie 7
Badge
@Slidestops
Jouw/jullie werk is anders en nuttig. Vooral op de "smokkel"routes, zoals van/naar Schiphol, en in de korte trajecten rondom de grote steden.
Reputatie 7
Badge
Gisteren ben ik trouwens wel twee keer gecontroleerd moet ik eerlijk bekennen.
Reputatie 7
Badge +3
Vanmorgen was de HC wel zichtbaar voor mij, maar ik stapte dan ook in bij de deur waar zij naar buiten kwam en ook weer naar binnen ging om de deuren te sluiten, om daarna gelijk de onbemande cabine in te duiken. Ook na de volgende 2 stations verdween ze gelijk na sluiten van de deuren in die cabine.

De laatste keer dat ik controle heb gehad is denk ik al weer een week 2, 3 geleden. Overigens ben ik in de 3 jaar dat ik voor mijn woon-werkverkeer met de trein reis alleen gecontroleerd in sprinters, nooit in de IC.
Reputatie 7
Badge
In intercity´s word juist meer gecontroleerd dan in sprinters is mijn ervaring.
Reputatie 6
Badge
Mijn ervaring is in sprinters juist meer. Omdat het snel kan en je kan in SLT door de hele trein kijken. Zwijndrecht - Rotterdam Blaak is vrijwel altijd controle.

Het probleem is vaak dat je gewoon minder snel door je trein heenkomt. Ik knipte als HC ook gewoon mijn drukke treintjes. Als ik dan in Amsterdam begon, was ik wel eens pas in Dordrecht klaar. Iemand die dan in Sloterdijk opstapt op de plaats waar ik net ben geweest en die persoon reist mee naar Rotterdam, dan ziet ie mij niet..

Ik ben sinds 1979 nooit om een vervoersbewijs gevraagd terwijl ik moest staan, maar dat zal wel toeval zijn (al snap ik best dat er dan geen beginnen aan is).
Volgens mij is de richtlijn, dat als het druk is, geen controle...

Mijn vertrekpunt is een eindstation en mijn bestemming is dat ook. Ik zit dus het gehele traject in de trein en dan kan ik alleen maar tot de conclusie komen dat er op mijn traject nauwelijks controle is.

Edit. Er was een korte serviceronde. Vreemd, maar halverwege mijn traject moesten we allemaal de trein uit vanwege agressie tegen een conducteur die deze trein zou overnemen. Vandaar dat ze even snel door de trein liep. Nu twee keer zo druk, dus de eerste klas zit redelijk vol met reizigers.
Reputatie 7
Badge
[Ik ben sinds 1979 nooit om een vervoersbewijs gevraagd terwijl ik moest staan, maar dat zal wel toeval zijn (al snap ik best dat er dan geen beginnen aan is).
Dit is per land verschillend. Ik kom op plaatsen waar je binnen kwartier gecontroleerd bent, ook al staan er veel mensen. In overvolle IC's heb ik meegemaakt dat conducteurs over de koffers en tassen heenstappen en toch de trein afwerken. Het zal wel een mix zijn van attitude en instructie.
Reputatie 7
Badge
Mag ik dan concluderen dat 1 HC op die trein te weinig is?
Reputatie 3
Als elke trein gecontroleerd moet worden dan moeten er inderdaad flink wat conducteurs bij. En dat geld niet alleen voor Ddr-Ledn-Asd, maar dat is hetzelfde voor veel trajecten. Net als Slidestops controleer ik bijna al mijn treinen, maar op sommige trajecten kom je er gewoon amper doorheen in je eentje of doe je er heel lang over, zeker als je ook nog wat tegenkomt (mensen met vragen, materieeldefecten, UVB's, etc.). En als er conducteurs bij moeten komen dan kan je er denk ik wel vanuit gaan dat het treinkaartje duurder wordt. Dus het is maar net waar je prioriteit ligt. Mede hierdoor zie je vaak conducteurs servicerondes doen ipv controlerondes, zodat ze maar gezien worden en eventueel service kunnen verlenen aangezien dat belangrijker wordt bevonden dan controleren.

Nog even een aanvullend punt. Als HC pas je je controleronde ook aan aan het traject. Op sommige stations moet je op een bepaald punt 'staan' om direct overzicht te hebben en direct weer te kunnen vertrekken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan bogen in een perron. Hier hou je rekening mee met je controleronde. Je plant het zo dat je op het juiste moment op de juiste plek staat. Het probleem hierbij is dat je dan dus niet op een andere plek in de trein kan zijn en dat waarschijnlijk een groot deel van alle conducteurs op ongeveer dezelfde manier hun ronde 'plant'. Als jij als reiziger elke dag op zo'n traject reist en elke dag ongeveer op dezelfde plek plaatsneemt aan een andere kant van een boog, sleutelkastje, etc. Dan is de kans groot dat je inderdaad zelden een conducteur ziet.
Reputatie 3

Voorheen (ik praat dan over de jaren '80 en begin '90) was een kaartje bij de conducteur kopen 2,50 of 3,50 extra en dát was al een gok soms, want je kon er op rekenen dat ze tussen Eindhoven en Amsterdam minimaal 2 en vaak ook wel 3 keer langs kwamen! Vaak met de melding "doe geen moeite om je kaartje te zoeken, want jou heb ik al gehad, goede reis!"

Je kan de werkwijze van de conducteurs van jaren geleden niet vergelijken met de huidige werkwijze. Naast dat er andere richtlijnen zijn zitten er over het algemeen minder conducteurs op een trein ('vroegah' bijv. 2 HC's op VIRM6/DDZ6, nu is dat er nog maar één) terwijl de hoeveelheid reizigers elk jaar gestaag blijft groeien.
Reputatie 7
Badge
En als er conducteurs bij moeten komen dan kan je er denk ik wel vanuit gaan dat het treinkaartje duurder wordt. Dus het is maar net waar je prioriteit ligt.
Het is geen prioriteitsvraag, maar hoe men het financiele plaatje presenteert.... stop je geld in mensen die gastheer en controleur zijn (met als effect dat zwart- en grijs-rijden vermindert), of in apparaten, hekken, bewakers bij die poortjes en mobiele teams?(met het effect dat je een soort wapenwedloop krijgt)

Mede hierdoor zie je vaak conducteurs servicerondes doen ipv controlerondes, zodat ze maar gezien worden en eventueel service kunnen verlenen aangezien dat belangrijker wordt bevonden dan controleren.
Ik vraag mij af wie heeft bepaald dat servicerondes belangrijker zijn dan controleren...??? Zeker nu ons allen opvalt dat de "serviceronde" in de praktijk een rondje snelwandelen is, waarbij een reiziger nauwelijks de kans krijgt iets te zeggen of te vragen.
Reputatie 3
Ik vraag mij af wie heeft bepaald dat servicerondes belangrijker zijn dan controleren...??? Zeker nu ons allen opvalt dat de "serviceronde" in de praktijk een rondje snelwandelen is, waarbij een reiziger nauwelijks de kans krijgt iets te zeggen of te vragen.

Dat zijn de werkinstructies vanuit de NS. Veiligheid is het allerbelangrijkste punt, daarna komt service en pas daarna het controleren.
Reputatie 7
Badge

Dat zijn de werkinstructies vanuit de NS. Veiligheid is het allerbelangrijkste punt, daarna komt service en pas daarna het controleren.

Ik zal voor mezelf spreken, maar ik voel me in de trein niet veiliger met een conducteur aan boord die vliegensvlug haar/zijn serviceronde doet, en daarna onzichtbaar/onvindbaar zijn/haar administratie gaat doen.
Geef mij dan maar de conducteur in het glazen hokje op een vaste vindbare plek ergens middenin de trein, zoals op de trams.
Arriva gebruikt daar op de Vechtdallijn balies voor:

http://www.fransmensonides.nl/foto12/vechtdal_in.jpg

Worden helaas weinig gebruikt, al is het aanwezige treinpersoneel in veel gevallen in ieder geval voor reizigers vindbaar.
Reputatie 7
Badge
Arriva gebruikt daar op de Vechtdallijn balies voor:.
Ik kende het niet, maar zeer uitnodigend om even iets te vragen of te zeggen!
https://railtrackweblog.files.wordpress.com/2012/12/20121209_2_dsc90_02099.jpg
En neemt ook geen zitplaats in 😉
Reputatie 3
Ik zal voor mezelf spreken, maar ik voel me in de trein niet veiliger met een conducteur aan boord die vliegensvlug haar/zijn serviceronde doet, en daarna onzichtbaar/onvindbaar zijn administratie gaat doen.
Geef mij dan maar de conducteur in het glazen hokje op een vaste vindbare plek ergens middenin de trein, zoals op de trams.

Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar als ik enkel een serviceronde doe dan loop ik op m'n gemakkie door de trein en probeer ik luid en duidelijk mensen te begroeten zodat ze weten dat ik aanwezig ben.

Administratie doe ik overigens zelf ook regelmatig vanuit het HC-hok of een onbemande cabine. Soms heb je wat UVB's in te voeren en moet je nog wat aanvullende informatie over de desbetreffende personen opvragen. Dan vind ik het niet 'netjes' tegenover deze reizigers om dat tussen andere reizigers te doen en doe ik dat liever ergens waar niemand bij is. Als ik geen administratie te doen heb en ik ben klaar met m'n taken dan ga ik meestal ergens op een balkon zitten.
Ik zal voor mezelf spreken, maar ik voel me in de trein niet veiliger met een conducteur aan boord die vliegensvlug haar/zijn serviceronde doet, en daarna onzichtbaar/onvindbaar zijn administratie gaat doen.

Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar als ik enkel een serviceronde doe dan loop ik op m'n gemakkie door de trein en probeer ik luid en duidelijk mensen te begroeten zodat ze weten dat ik aanwezig ben.

Administratie doe ik overigens zelf ook regelmatig vanuit het HC-hok of een onbemande cabine. Soms heb je wat UVB's in te voeren en moet je nog wat aanvullende informatie over de desbetreffende personen opvragen. Dan vind ik het niet 'netjes' tegenover deze reizigers om dat tussen andere reizigers te doen en doe ik dat liever ergens waar niemand bij is. Als ik geen administratie te doen heb en ik ben klaar met m'n taken dan ga ik meestal ergens op een balkon zitten.

Maar hoe weet je dan dat je "klaar" bent met je taken? Klaar met je taken ben je volgens mij pas als je werktijd (lees: de tijd waar je voor betaald krijgt door je werkgever) erop zit. Dus in plaats van op dat stoeltje op het balkon te gaan zitten niksen in de baas zijn tijd, kan je toch ook door de trein lopen, om te zien of er misschien iemand is die nog wat informatie nodig heeft, of er geen reizigers zijn die de orde verstoren, of er geen mensen in de 1e klasse zitten die er niet thuis horen, enz. Ik kan toch ook niet in de baas zijn tijd languit op de fauteuil in mijn kamer gaan zitten niksen omdat ik vind dat mijn taken er wel op zitten voor de dag?
Ik sluit me aan bij me collega's. Ook ik probeer elke trein te knippen en kies mijn momenten wat ik wel of niet kan. Een serviceronde die ik loop, knip ik meestal wel ff de 1e klas. Balkon zitten doe ik ook erg graag. Zie je het meeste nl. Vaak ook ergens in het midden vd trein.
Reputatie 3

Maar hoe weet je dan dat je "klaar" bent met je taken? Klaar met je taken ben je volgens mij pas als je werktijd (lees: de tijd waar je voor betaald krijgt door je werkgever) erop zit. Dus in plaats van op dat stoeltje op het balkon te gaan zitten niksen in de baas zijn tijd, kan je toch ook door de trein lopen, om te zien of er misschien iemand is die nog wat informatie nodig heeft, of er geen reizigers zijn die de orde verstoren, of er geen mensen in de 1e klasse zitten die er niet thuis horen, enz. Ik kan toch ook niet in de baas zijn tijd languit op de fauteuil in mijn kamer gaan zitten niksen omdat ik vind dat mijn taken er wel op zitten voor de dag?

Ok, dus stel ik rij de intercity Dordrecht - Breda zo rond 11 uur. Meestal heb je dan zo'n 3 bakken ICM bij je. In die trein zitten niet veel mensen dus die heb je binnen no time gecontroleerd. Moet ik dan maar constant heen en weer blijven lopen?
"Heeft u een vraag?"
2 minuten later:
"Heeft u nu wél een vraag?"
2 minuten later:
"En nu?"

Nee, dan val je mensen gewoon lastig. Dus dan ga je ff ergens zitten, bereid je alvast je omroep voor en is het wachten tot je bij je bestemming aankomt. Sommige treinen zijn als HC extreem druk qua werkzaamheden, kom je tijd te kort en heb je het gevoel dat je door de trein moet sprinten om iedereen van dienst te kunnen zijn. Andere treinen heb je je taken redelijk snel gedaan en heb je wat tijd om ergens te gaan zitten. En gelukkig is die afwisseling er, want zo niet dan zou er geen conducteur meer zijn met meer dan 10 jaar ervaring zonder versleten rug/knieën/etc.

Reageer