beantwoord

controle en zichtbaarheid

Toon eerste bericht

101 reacties

Reputatie 7
Badge
@Loes @Wes C. Addle @Slidestops

Mijn kritische noot is absoluut niet persoonlijk bedoeld!

Ik probeer - met vele anderen - aandacht te krijgen voor de zichtbare en merkbare aanwezigheid van controlerende conducteurs in de trein. Niet omdat ik "kaartjes knippen" het beroep van het jaar vind, maar omdat dit wel veel onrust onder reizigers weghaalt, met name in de 1e klas en op "grijs-reis-trajecten".
Reputatie 7
Badge
En gelukkig is die afwisseling er, want zo niet dan zou er geen conducteur meer zijn met meer dan 10 jaar ervaring zonder versleten rug/knieën/etc.
Afwisselen is idd gezonder dan zitten of stilstaan, geven de recente ARBO-onderzoeken aan. https://www.arboportaal.nl/onderwerpen/statische-werkhouding-staan
Vooral lopen is goed voor de rug en knieën.
Vraag me af of de bestuurderscabine wel een Arbo-goedgekeurde werkplek voor de conducteur is 😛
Reputatie 3
@Loes @Wes C. Addle @Slidestops

Mijn kritische noot is absoluut niet persoonlijk bedoeld!

Zo wordt hij ook absoluut niet opgevat! ;)
Vragen en opmerkingen mogen uiteraard altijd! Ik snap best dat het voor de reiziger soms heel onduidelijk is wat onze werkzaamheden zijn en hoe we deze uitvoeren. Ik vind het totaal geen probleem om zo nu en dan het 1 en ander toe te lichten.

Ik probeer - met vele anderen - aandacht te krijgen voor de zichtbare en merkbare aanwezigheid van controlerende conducteurs in de trein. Niet omdat ik "kaartjes knippen" het beroep van het jaar vind, maar omdat dit wel veel onrust onder reizigers weghaalt, met name in de 1e klas en op "grijs-reis-trajecten".

Ben het hier helemaal met je eens. 🙂
Ik vind het lastig, zonder te willen twijfelen aan het functioneren van individuele HC's hier, om niet erg sarcastisch te worden wanneer ik in een trein zit waarvan de HC vooral druk is met het plaatsen van selfies op Instagram vanuit de achterste cabine.
Reputatie 7
Badge
... de HC vooral druk is met het plaatsen van selfies op Instagram vanuit de achterste cabine.Vraag me af of de bestuurderscabine wel een Arbo-goedgekeurde werkplek voor de conducteur is 😉
Badge +3
Klopt, vandaag van 10:30 tot 19:00 taxi gereden (Eindhoven - Budel - Harderwijk - Hardenberg - Ter Apel - Eindhoven en dat zonder cruise control en met files.

Dan ben je blij als je af en toe even de benen kunt strekken, en mijn linkervoet is nu lam...
Vraag me af of de bestuurderscabine wel een Arbo-goedgekeurde werkplek voor de conducteur is ;)
Zolang je je maar aan de zitinstructie houdt!
Misschien dat ik morgenochtend weer eens een conducteur mag treffen die me uit mijn slaap haalt om mijn kaartje te controleren. Als het kan tussen Sloterdijk en Centraal en indien mogelijk met een vers kopje koffie. :8 Lijkt mij ideaal! :)

Edit: met melk en suiker ☕ graag...
Reputatie 3
Afwisselen is idd gezonder dan zitten of stilstaan, geven de recente ARBO-onderzoeken aan. https://www.arboportaal.nl/onderwerpen/statische-werkhouding-staan
Vooral lopen is goed voor de rug en knieën.

Even off-topic:
Er is een aantal jaren geleden een onderzoek geweest naar het werken op de trein en uit het uiteindelijke verslag komt naar voren dat het werken in een trein Arbotechnisch gezien uitzonderlijk is en moet dan ook anders beoordeeld worden. Als HC ben je constant werkzaam op een bewegende ondergrond en zijn je spieren en gewrichten constant 'bezig' om evenwicht te zoeken. Als jouw trein hard door een wissel rijdt dan kan dat als een enorme 'klap' aankomen op je spieren en knieën. Ben nu zelf een aantal jaren werkzaam als HC, maar heb zelf bijvoorbeeld al een zweepslag op m'n kuiten meegemaakt wegens overbelasting, welke puur en alleen was veroorzaakt vanwege het door de trein lopen.
Reputatie 7
Badge
indien mogelijk met een vers kopje koffie. :8 Lijkt mij ideaal! :)
Jij hebt de IC+ nooit meegemaakt... daar kreeg je voor je toeslag gratis koffie, croisantje en krantje; nu gratis vertraging en uitval
indien mogelijk met een vers kopje koffie. :8 Lijkt mij ideaal! :)
Jij hebt de IC+ nooit meegemaakt... daar kreeg je voor je toeslag gratis koffie, croisantje en krantje

Klopt.:8 Maar ik zit tegenwoordig wel weer met enige regelmaat in een trein uit mijn tijd. Met van die grottekeningen op het plafond en geen WiFi. 🙂
Reputatie 7
Badge
Als jouw trein hard door een wissel rijdt dan kan dat als een enorme 'klap' aankomen op je spieren en knieën. .Wie is er dan aansprakelijk?
1) NS die je laat lopen door een slingerende trein
2) de machinist die hard door de wissels rijdt
3) Prorail die te scherpe wissels laat maken
4) conducteur die staat i p v zit
Reputatie 3
Als jouw trein hard door een wissel rijdt dan kan dat als een enorme 'klap' aankomen op je spieren en knieën. .Wie is er dan aansprakelijk?
1) NS die je laat lopen door een slingerende trein
2) de machinist die hard door de wissels rijdt
3) Prorail die te scherpe wissels laat maken
4) conducteur die staat i p v zit

Ik ben geen jurist, dus ik brand hier m'n vingers niet aan. ;)

Machinisten rijden overigens gewoon hun ingelegde snelheid, die kunnen er sowieso weinig aan doen.
Reputatie 7
Badge

Machinisten rijden overigens gewoon hun ingelegde snelheid, die kunnen er sowieso weinig aan doen.

Ja inderdaad. Dat lijkt mij ook ja.

Maar hoe weet je dan dat je "klaar" bent met je taken? Klaar met je taken ben je volgens mij pas als je werktijd (lees: de tijd waar je voor betaald krijgt door je werkgever) erop zit. Dus in plaats van op dat stoeltje op het balkon te gaan zitten niksen in de baas zijn tijd, kan je toch ook door de trein lopen, om te zien of er misschien iemand is die nog wat informatie nodig heeft, of er geen reizigers zijn die de orde verstoren, of er geen mensen in de 1e klasse zitten die er niet thuis horen, enz. Ik kan toch ook niet in de baas zijn tijd languit op de fauteuil in mijn kamer gaan zitten niksen omdat ik vind dat mijn taken er wel op zitten voor de dag?

Ok, dus stel ik rij de intercity Dordrecht - Breda zo rond 11 uur. Meestal heb je dan zo'n 3 bakken ICM bij je. In die trein zitten niet veel mensen dus die heb je binnen no time gecontroleerd. Moet ik dan maar constant heen en weer blijven lopen?
"Heeft u een vraag?"
2 minuten later:
"Heeft u nu wél een vraag?"
2 minuten later:
"En nu?"

Nee, dan val je mensen gewoon lastig. Dus dan ga je ff ergens zitten, bereid je alvast je omroep voor en is het wachten tot je bij je bestemming aankomt. Sommige treinen zijn als HC extreem druk qua werkzaamheden, kom je tijd te kort en heb je het gevoel dat je door de trein moet sprinten om iedereen van dienst te kunnen zijn. Andere treinen heb je je taken redelijk snel gedaan en heb je wat tijd om ergens te gaan zitten. En gelukkig is die afwisseling er, want zo niet dan zou er geen conducteur meer zijn met meer dan 10 jaar ervaring zonder versleten rug/knieën/etc.

De IC Dordrecht-Breda heeft een reisduur van ca. 20 minuten. Dus stel dat je onmiddellijk na vertrek aan je ronde begint en je bent na 15 minuten klaar, ja dan snap ik ook wel dat je die laatste paar minuten even gaat zitten voordat je in Breda aankomt.

Maar niet, zoals je soms ziet, dat je gewoon urenlang geen conducteur voorbij ziet komen. Afgelopen weekend van Helmond naar Nijmegen en terug gereisd, zowel op de heenweg als op de terugweg geen conducteur gezien. Dat vind ik dan gewoon vreemd.
Reputatie 1
Laten we ook niet vergeten dat een groot gedeelte van de reizigers zo druk bezig is met hun mobieltje dat het ze niet opvalt als de hc 3 keer langs loopt.
Reputatie 6
Badge
Onzin, dan ben je echt hersendood. Je lichaam voelt automatisch aan dat er iemand in pak langs je loopt en hoewel je misschien niet kijkt, pik je het wel mee. Althans, voor mij werkt dit zo en ik kom niet van Mars.
Gisteren nog op de valreep een tweetal gecontroleerd die reisde van Rosmalen naar Den Haag en terug. Ik trof ze op de terugreis net voor Rosmalen. Was de eerste HC die ze gezien hadden. Zoiets vind ik persoonlijk nooit fijn om te horen.
Reputatie 6
Badge
Slecht zwartreis traject. Ze waren slimmer geweest als ze tussen Den Bosch en Rosmalen wit zouden reizen en de rest, het Intercitytraject, zwart.
Reputatie 1
Onzin, dan ben je echt hersendood. Je lichaam voelt automatisch aan dat er iemand in pak langs je loopt en hoewel je misschien niet kijkt, pik je het wel mee. Althans, voor mij werkt dit zo en ik kom niet van Mars.

Dan is een groot gedeelte dus hersendood
Vanochtend geheel onverwachts controle, helaas midden in mijn remslaap, veels te vroeg en zonder koffie. 😞
Het valt mij de laatste tijd op dat ik veel meer gecontroleerd wordt dan enkele maanden geleden.

Deze week al bijvoorbeeld 2 keer op het traject Beverwijk-Haarlem (sneltrein dus reistijd maar 10 minuten)
Ook meerder keren in de stoptreinen van Haarlem naar Sloterdijk gecontroleerd. Afgelopen zondag met de trein naar Groningen geweest en op deze reis ook wel een stuk of 4 conducteurs kaartcontrole zien uitvoeren.

Ik zou bijna weer naar de oude tijden gaan uitzien. Maar zonder gekheid het is natuurlijk alleen maar goed dat er wat actiever gecontroleerd wordt.
Reputatie 7
Badge
Volle Trein 859 Amsterdam - Maastricht, V 16:10. HC roept om dat de catering er aankomt, en dat hij de 1e klasse komt controleren. Inderdaad, beiden komen langs koffers en tussen tassen hoppend langs.
In Den Bosch staat de HC van trein 3659 naar Roosendaal te roken, en NIET bij de rookpaal op overvol perron 6a/7a . Tijdens de rit naar Tilburg geen controle gehad/gezien.
Reputatie 1
Op het IC direct traject tussen Schiphol en Amsterdam hetzelfde. Toeristen gaan massaal in de eerste klas zitten. En dan heb je 3 soorten conducteurs:
-Conducteurs die ze negeren, alleen wat omroepen en verder hun rit uit zitten.
-Conducteurs die langskomen om aan te geven dat het een eerste klas is. Dan zie je de helft van de toeristen al verhuizen.
-Conducteurs die daadwerkelijk iedereen gaan controleren, en vooral: toezien dat de toeristen ook echt verhuizen! Je hebt toeristen met een 2e klas kaartje die denken dat als de conducteur weer weg is je gewoon kan blijven zitten. Er zijn enkele conducteurs die of blijven wachten tot ze weg zijn of na enkele minuten weer terug komen. :)

Doorgaans wordt er op IC direct traject nauwelijks gecontroleerd.
Laten we ook niet vergeten dat een groot gedeelte van de reizigers zo druk bezig is met hun mobieltje dat het ze niet opvalt als de hc 3 keer langs loopt.

Ik heb geen mobieltje. Zou niet weten waar ik dat voor nodig heb. De meeste mensen hebben dat ding niet "nodig", maar zijn er alleen wel aan verslaafd. Omdat ze dénken dat ieder Facebook-piepje essentieel is voor hun bestaan, ofzo. Maar goed, ik zie dus donders goed of er een conducteur langsloopt. En als ik tijdens een 2 uur durende reis in een IC geen conducteur langs zie lopen, denk ik toch echt: waar zijn die mensen dan wél mee bezig?

Reageer