beantwoord

controle en zichtbaarheid

Toon eerste bericht

101 reacties

Reputatie 7
Badge
Conducteurs zijn bezig met administratie en werkoverleg, net zoals politieagenten, onderwijzers, wijkzusters, verpleegsters, enz enz
Conducteurs zijn bezig met administratie en werkoverleg, net zoals politieagenten, onderwijzers, wijkzusters, verpleegsters, enz enz

Ik mag hopen dat ik dit moet lezen met mijn sarcastische bril op. 🆒

Klopt. Men zégt wel dat die meer aanwezig moeten zijn, maar de waarheid is dat ze voornamelijk bezig lijken te zijn met alles behalve de klanten.
Gek, de wijkverpleging die ik ken is er altijd voor de klant en gaat altijd langs. De docent op de basisschool die ik ken staat altijd voor de klas en doet de administratie in zijn vrije tijd. Hoe het met agenten zit weet ik niet. Maar als een conducteur zijn administratie in zijn vrije tijd doet, dan zal deze zeker zichtbaarder kunnen zijn in de trein.
Reputatie 7
Badge
Vertel dat eens aan de vakbond....
Vertel dat eens aan de vakbond....

Dat de administratieve taken bij veel beroepen zijn toegenomen is een feit, maar liever geen vergelijkingen die de plank misslaan. De zuster zie ik wel iedere afspraak, de conducteur niet elke reis.
Badge +3
Van agenten is het al lang bekend (sinds het 'meer blauw op straat' tijdperk) dat ze tweederde van hun tijd kwijt zijn aan administratieve dingen i.p.v. boeven vangen of 'waakzaam en dienstbaar' zijn zoals in het motto van de politie staat.

In Duitsland is die verhouding juist andersom, dus veel vaker op straat te zien.
Reputatie 7
Badge
Een conducteur die sigaret rookt op perron (buiten de rookzone) tart sowieso de beeldvorming van dienstbaar.
Ik ben dan ook erg benieuwd naar alle administratie die de conducteurs zeggen te moeten doen tijdens de reis. Misschien denk ik te simpel, maar ik zie het zo: je vangt je dienst aan, je bent op dat moment verantwoordelijk voor de trein van Amsterdam naar Breda, bijv. en alle administratieve sores om die trein te laten rijden, zijn allang geregeld, dus jij hoeft alleen maar gastheer te zijn en controle uit te voeren.

Wat zijn dan ál die administratieve zaken die maken dat een conducteur 90% van de tijd in zijn hokje moet zitten? Liggen daar dan een stapel dossiers voor hem/haar klaar, die tijdens de reis afgehandeld moeten zijn, of wat?
Aangezien ik geen 90% tijd bezig ben met administratie heb ik daar geen antwoord op. Voel me niet aangesproken en hoop juist dat ik collega's weet te motiveren om ons werk naar behoren te doen.
Reputatie 7
Badge
...hoop juist dat ik collega's weet te motiveren om ons werk naar behoren te doen.

Dat doe je zeker!!! En ik kom ook veel conducteurs tegen die wel actief tussen de reizigers zijn. Afgelopen vrijdagnamiddag was een stunt, met de melding "ik kom de 1e klasse controleren, en de catering komt met me mee", om vervolgens beide langs te zien komen in een overvolle trein. Ineens waren er zitplaatsen in de 1e klasse 😉
Reputatie 7
Er kan ook overdreven worden met controle. Ik heb het dan wel over Syntus in dit geval: vorige week een keer 3 controleurs in 1 klein treintje tussen Hengelo en Zutphen meegemaakt. In de avond. Direct na iedere stop weer een ronde. En op dit traject 2x mijn kaart moeten laten zien (één van de drie geloofde me blijkbaar niet toen ik zei dat ik al gecontroleerd was door een ander).
Badge
Misschien onderdeel van een training voor extra personeel? Vanaf 10 december zullen ze op het Kamperlijntje en de Sallandlijn wel aardig wat mannetjes nodig hebben.
Neemt natuurlijk niet weg dat dit richting de reiziger erg absurdistisch overkomt.
Reputatie 7
Badge
Ik ben deze week drie keer op een dag gecontroleerd, een unicum . De rest van de week overigens geen controle.
Reputatie 6
Badge
Drie keer op een dag is mij zelfs niet gelukt in de dagen dat ik met de studenten ov op vrije dagen 12 uur lang met de trein reisde voor mijn plezier.

Maar gelukkig ook nog nooit een halve dag lang niet gecontroleerd.
Reputatie 6
Vrijwel dagelijks reis ik met de trein en zie echt zelden een conducteur die daadwerkelijk vervoerbewijzen controleert of door de trein lopen. Hoeft voor mij persoonlijk ook niet - ik betaal voor mijn reis - maar als de conducteur zich opsluit in een bestuurderscabine en die alleen verlaat om na een stop 'de vertrekprocedure' te starten om vervolgens zich weer af te zonderen, dan vraag ik me inderdaad af, wat voor 'administratie' er wacht, wat er met wie te overleggen valt en hoe er vanuit de bestuurderscabine de veiligheid, rust en orde in de trein gewaarborgd kan worden en er service verleend kan worden. Hebben conducteurs nog wel plezier in hun werk en hoe gemotiveerd zijn zij?
Vrijwel dagelijks reis ik met de trein en zie echt zelden een conducteur die daadwerkelijk vervoerbewijzen controleert of door de trein lopen. Hoeft voor mij persoonlijk ook niet - ik betaal voor mijn reis - maar als de conducteur zich opsluit in een bestuurderscabine en die alleen verlaat om na een stop 'de vertrekprocedure' te starten om vervolgens zich weer af te zonderen, dan vraag ik me inderdaad af, wat voor 'administratie' er wacht, wat er met wie te overleggen valt en hoe er vanuit de bestuurderscabine de veiligheid, rust en orde in de trein gewaarborgd kan worden en er service verleend kan worden. Hebben conducteurs nog wel plezier in hun werk en hoe gemotiveerd zijn zij?

Dit dus, helemaal mee eens. Ben benieuwd naar het antwoord.
Deze vind ik wel weer komisch. Érg selectieve controle in de 941 Bd-Asd. De dames TM controleren enkel het ene 1e klas hokje wat ze vanaf Breda bezet hebben. De toeristen worden verzocht naar de 2e klas te vertrekken en de dames gaan gezellig verder met klessebessen 🆒

Ze misbruiken ten minste niet het slot op de deur, toch vooruitgang!
Badge +3

TM = Treinmanager?

Geen wonder dat er reizigers zijn die het gevoel hebben dat er ‘nooit’ een conducteur te vinden is, met name als je ze nodig hebt wegens misstanden of je onveilig voelen wegens… wat dan ook!

In die trein ook geen WhatsApp om te melden en zo natuurlijk (geen OBIS of Wi-Fi).

Maar ze zijn er (op elk station fluiten ze immers) hoewel aanspreekbaar op dat moment? Nee, niet echt… Instappen want we gaan! En na het vertrek ben je al gauw een klagende reiziger hoor.

Ik zal niet zeggen dat de sudoku of nog warme koffie wacht in de onbemande cabine maar het vermoeden is er (nog steeds dus).

Dat moet dus nog steeds anders in 2020 beste NS!

TM = Treinmanager?

TM =Trainmanager, wel op zijn Engels he 😂

Onlangs nog een retourtje Leiden - Groningen gedaan, in de middag, en geen enkele keer een conducteur in of bij mijn trein gezien. Ruim 5 uur in de eerste klas. Ik had daar met hetzelfde gemak dus kunnen gaan zitten zonder een geldig vervoerbewijs.

Reputatie 7
Badge

Je betaald om vervoerd te worden, niet voor de controle @MJL 

Zo werkt het helaas niet. Je mag er vanuit gaan dat nette mensen zich gewoon aan de regels houden, maar je mag er niet vanuit gaan dat mensen net zijn. Anders had het hele beroep conducteur niet bestaan.

Reputatie 7

Kom op abbeyroad, die reactie dat je betaalt om vervoerd te worden is een dooddoener. Dat weet je zelf ook na talloze topics over de zichtbaarheid van HC's en grijsrijders in de eerste klas op dit forum. Helaas is niet iedere HC een Loes.

Reageer