beantwoord

controle en zichtbaarheid

Reputatie 1
Terugkerend issue maar ik reis maandelijks enkele duizenden kilometers met de trein, op verschillende trajecten, en als ik in al die tijd in de trein 5 keer een conducteur zie ik dat veel. Ik heb gemerkt dat er vaak een reactie door moderators komt waarin wordt aangegeven dat er richtlijnen zijn en dat conducteurs eens in de zoveel minuten zichtbaar moeten zijn. Nou, het is mijn in mi jarenlange ervaring dat deze richtlijnen absoluut niet gehaald worden. Wordt hier iets mee gedaan?
icon

Beste antwoord door Thomas NS 8 november 2017, 20:16

Het klopt dat er meerdere topics worden geopend over de (on)zichtbaarheid van ons personeel. De richtlijnen voor de conducteurs zijn allemaal hetzelfde, maar kunnen er onverwachte taken op hun pad komen, waardoor ze in bepaalde treindelen minder te zien kunnen zijn. Dat neemt niet weg dat jouw ervaring wel degelijk de ervaring is die meerdere reizigers hebben. Wij willen ook graag dat ons personeel vaker door de trein loopt om goed te kunnen monitoren hoe het er in de trein aan toe gaat. Dit staat ook op het lijstje, maar dit is niet iets wat van de ene op de andere dag verandert. Er zijn genoeg forumleden (zelf ook conducteurs/conductrices) die je hier meer perspectief over kunnen geven. We zijn ermee bezig, dat wil ik je wel meegeven.
Bekijk origineel

101 reacties

Deze vind ik wel weer komisch. Érg selectieve controle in de 941 Bd-Asd. De dames TM controleren enkel het ene 1e klas hokje wat ze vanaf Breda bezet hebben. De toeristen worden verzocht naar de 2e klas te vertrekken en de dames gaan gezellig verder met klessebessen 🆒

Ze misbruiken ten minste niet het slot op de deur, toch vooruitgang!

TM = Treinmanager?

Reputatie 7

Kom op abbeyroad, die reactie dat je betaalt om vervoerd te worden is een dooddoener. Dat weet je zelf ook na talloze topics over de zichtbaarheid van HC's en grijsrijders in de eerste klas op dit forum. Helaas is niet iedere HC een Loes.

Reputatie 1
Laten we ook niet vergeten dat een groot gedeelte van de reizigers zo druk bezig is met hun mobieltje dat het ze niet opvalt als de hc 3 keer langs loopt.
Reputatie 1
Onzin, dan ben je echt hersendood. Je lichaam voelt automatisch aan dat er iemand in pak langs je loopt en hoewel je misschien niet kijkt, pik je het wel mee. Althans, voor mij werkt dit zo en ik kom niet van Mars.

Dan is een groot gedeelte dus hersendood
Reputatie 7
Badge
Een conducteur die sigaret rookt op perron (buiten de rookzone) tart sowieso de beeldvorming van dienstbaar.
Reputatie 7
Badge
...hoop juist dat ik collega's weet te motiveren om ons werk naar behoren te doen.

Dat doe je zeker!!! En ik kom ook veel conducteurs tegen die wel actief tussen de reizigers zijn. Afgelopen vrijdagnamiddag was een stunt, met de melding "ik kom de 1e klasse controleren, en de catering komt met me mee", om vervolgens beide langs te zien komen in een overvolle trein. Ineens waren er zitplaatsen in de 1e klasse 😉

TM =Trainmanager, wel op zijn Engels he 😂

Reputatie 7
Badge

Je betaald om vervoerd te worden, niet voor de controle @MJL 

Ik heb even wwat reacties verwijderd, omdat dit geen toevoeging was op dit topic. 

Kom op abbeyroad, die reactie dat je betaalt om vervoerd te worden is een dooddoener. Dat weet je zelf ook na talloze topics over de zichtbaarheid van HC's en grijsrijders in de eerste klas op dit forum. Helaas is niet iedere HC een Loes.

Hier wil ik wel nog even op reageren. Het wordt misschien veel gezegd, maar dan ook met een reden. Dit is nog steeds van toepassing. Je maakt gebruik van een dienst, om vervoerd te worden en daar betaal je voor. We zijn ervan op de hoogte dat er nog steeds issues zijn met de (on)zichtbaarheid van ons personeel in de trein en wij blijven dat graag doorgeven. Ik begrijp namelijk goed dat het fijn is om gecontroleerd te worden, maar soms staan andere taken hiervan in de weg.  Ik geef het, nu ook, weer door.

Tsja, en dan ren je door de trein heen, noem je het een serviceronde en kan je een vinkje zetten. Zie het vaak gebeuren. Rent een HC voorbij, dermate snel dat je de kans niet krijgt om hem (m/v) aan te spreken, en later bij de overdracht hoor je ze verkondigen dat ze service hebben gelopen.

Goed gedaan Carol :D

KISS
Ik ga je nog steeds niet zoenen, sorry 😞
Reputatie 7
Volgens mij is de richtlijn, dat als het druk is, geen controle...
Het probleem is vaak dat je gewoon minder snel door je trein heenkomt. Ik knipte als HC ook gewoon mijn drukke treintjes. Als ik dan in Amsterdam begon, was ik wel eens pas in Dordrecht klaar. Iemand die dan in Sloterdijk opstapt op de plaats waar ik net ben geweest en die persoon reist mee naar Rotterdam, dan ziet ie mij niet..
Reputatie 7
Dat is logisch ja. Echter ik reis enkele keren per maand 's avonds rond 20 of 21 uur in half tot driekwart lege intercity's van Deventer naar Breda en zie de hele route ongeveer de helft van het aantal keren niemand langskomen. Dat snap ik dan weer niet echt.
Reputatie 7
Dat is logisch ja. Echter ik reis enkele keren per maand 's avonds rond 20 of 21 uur in half tot driekwart lege intercity's van Deventer naar Breda en zie de hele route ongeveer de helft van het aantal keren niemand langskomen. Dat snap ik dan weer niet echt. Helemaal mee eens 🙂
Reputatie 7
Badge
Ben ik nu ouderwets dat voor mij controleren en service-verlenen in 1 handeling zit? Er werd in verleden met aandacht gekeken naar je plaatsbewijs, want bij de controle kreeg je ongevraagd overstapadvies. Nu controleert men nauwelijks, en als het gebeurt wordt er niet op het vervoersbewijs gekeken maar op een schermpje, zonder inhoudelijk aandacht te besteden aan de reiziger en zijn reisroute.

Vandaar dat ik net als Henk graag in Portugal reis.
Reputatie 7
Er werd in verleden met aandacht gekeken naar je plaatsbewijs, want bij de controle kreeg je ongevraagd overstapadvies. Nu controleert men nauwelijks, en als het gebeurt wordt er niet op het vervoersbewijs gekeken maar op een schermpje, zonder inhoudelijk aandacht te besteden aan de reiziger en zijn reisroute.

Voor ons bij V&S is dat een stukje moeilijker. Je maakt van te voren werkafspraken en je gaat maar korte stukjes mee. Je wilt dan zo snel mogelijk een treintje helemaal knippen en dan heb je simpelweg wat minder tijd. Als we niet de hele trein knippen tussen 2 stations, dan is de controle iets minder effectief.

Gaan we een langer stuk mee, dan kan het ook rustiger aan en neem ik veel meer tijd en geef ik meer aandacht. Het is dus maar net wat voor controle wij hebben 🙂
Reputatie 7
Badge
@Slidestops
Jouw/jullie werk is anders en nuttig. Vooral op de "smokkel"routes, zoals van/naar Schiphol, en in de korte trajecten rondom de grote steden.
Reputatie 7
Badge
Gisteren ben ik trouwens wel twee keer gecontroleerd moet ik eerlijk bekennen.
Reputatie 7
Badge +3
Vanmorgen was de HC wel zichtbaar voor mij, maar ik stapte dan ook in bij de deur waar zij naar buiten kwam en ook weer naar binnen ging om de deuren te sluiten, om daarna gelijk de onbemande cabine in te duiken. Ook na de volgende 2 stations verdween ze gelijk na sluiten van de deuren in die cabine.

De laatste keer dat ik controle heb gehad is denk ik al weer een week 2, 3 geleden. Overigens ben ik in de 3 jaar dat ik voor mijn woon-werkverkeer met de trein reis alleen gecontroleerd in sprinters, nooit in de IC.
Reputatie 7
Badge
In intercity´s word juist meer gecontroleerd dan in sprinters is mijn ervaring.
Reputatie 6
Badge
Mijn ervaring is in sprinters juist meer. Omdat het snel kan en je kan in SLT door de hele trein kijken. Zwijndrecht - Rotterdam Blaak is vrijwel altijd controle.

Het probleem is vaak dat je gewoon minder snel door je trein heenkomt. Ik knipte als HC ook gewoon mijn drukke treintjes. Als ik dan in Amsterdam begon, was ik wel eens pas in Dordrecht klaar. Iemand die dan in Sloterdijk opstapt op de plaats waar ik net ben geweest en die persoon reist mee naar Rotterdam, dan ziet ie mij niet..

Ik ben sinds 1979 nooit om een vervoersbewijs gevraagd terwijl ik moest staan, maar dat zal wel toeval zijn (al snap ik best dat er dan geen beginnen aan is).
Volgens mij is de richtlijn, dat als het druk is, geen controle...

Mijn vertrekpunt is een eindstation en mijn bestemming is dat ook. Ik zit dus het gehele traject in de trein en dan kan ik alleen maar tot de conclusie komen dat er op mijn traject nauwelijks controle is.

Edit. Er was een korte serviceronde. Vreemd, maar halverwege mijn traject moesten we allemaal de trein uit vanwege agressie tegen een conducteur die deze trein zou overnemen. Vandaar dat ze even snel door de trein liep. Nu twee keer zo druk, dus de eerste klas zit redelijk vol met reizigers.
Reputatie 7
Badge
[Ik ben sinds 1979 nooit om een vervoersbewijs gevraagd terwijl ik moest staan, maar dat zal wel toeval zijn (al snap ik best dat er dan geen beginnen aan is).
Dit is per land verschillend. Ik kom op plaatsen waar je binnen kwartier gecontroleerd bent, ook al staan er veel mensen. In overvolle IC's heb ik meegemaakt dat conducteurs over de koffers en tassen heenstappen en toch de trein afwerken. Het zal wel een mix zijn van attitude en instructie.
Reputatie 7
Badge
Mag ik dan concluderen dat 1 HC op die trein te weinig is?

Reageer