beantwoord

Controle in de 1e klasse

  • 20 mei 2019
  • 7 reacties
  • 613 Bekeken

Afgelopen vrijdag reed ik met de sprinter vanuit Rotterdam CS naar Delft-Zuid.
Ik heb een 1e klasse abonnement en vind het dan ook asociaal tov alle reizigers die hiervoor 40% meer betalen dat de conducteur deze zwartrijders niet beboet en daarna verwijderd.

Ik heb vrijdagavond eerst een moslima van 15/16 jaar, met lang gewaad, net zo lang moeten wijzen dat ze 1e klasse zat tot ze vertrok.
Daarna kwamen 2 jongelui met een zwarte huiskleur op de banken hangen. De conductrice (ook met zwarte huidskleur) liep er langs zonder hen te vragen naar een kaartje. Is hier sprake van positieve discriminatie ? Er was ruimte genoeg in de 2e klasse. Waarom worden niet alle 1e klasse reizigers gecontroleerd ?
Ook heb ik nooit gezien dat iemand die zonder of met een 1e klasse kaartje in de 2e klasse zit een boete kreeg terwijl dit wel in de regels van de NS staat.
Nog 1 keer zo'n voorval en ik verander mijn abonnement in 2e klasse. Zo verlies NS m.i. de 1e klasse reizigers, die best bereid zijn om 40% meer te betalen, maar dan wel iedereen graag !
icon

Beste antwoord door Danny NS 20 mei 2019, 11:12

Waarom de conducteur geen boete heeft uitgeschreven, durf ik je niet te vertellen.

Mocht de conducteur tegenkomen dat iemand eerste klasse reist met een tweede klas vervoersbewijs, dan kan de conducteur kiezen voor het uitschrijven van een upgrade of een waarschuwing. Soms zijn mensen zich er simpelweg niet van bewust dat ze in de eerste klasse zitten.

Momenteel is er een soortgelijk topic actief, wellicht zal je dit topic ook willen lezen?
Bekijk origineel

7 reacties

Waarom de conducteur geen boete heeft uitgeschreven, durf ik je niet te vertellen.

Mocht de conducteur tegenkomen dat iemand eerste klasse reist met een tweede klas vervoersbewijs, dan kan de conducteur kiezen voor het uitschrijven van een upgrade of een waarschuwing. Soms zijn mensen zich er simpelweg niet van bewust dat ze in de eerste klasse zitten.

Momenteel is er een soortgelijk topic actief, wellicht zal je dit topic ook willen lezen?
Reputatie 5
Afgelopen vrijdag reed ik met de sprinter vanuit Rotterdam CS naar Delft-Zuid.
Ik heb een 1e klasse abonnement en vind het dan ook asociaal tov alle reizigers die hiervoor 40% meer betalen dat de conducteur deze zwartrijders niet beboet en daarna verwijderd.

Ik heb vrijdagavond eerst een moslima van 15/16 jaar, met lang gewaad, net zo lang moeten wijzen dat ze 1e klasse zat tot ze vertrok.
Daarna kwamen 2 jongelui met een zwarte huiskleur op de banken hangen. De conductrice (ook met zwarte huidskleur) liep er langs zonder hen te vragen naar een kaartje. Is hier sprake van positieve discriminatie ? Er was ruimte genoeg in de 2e klasse. Waarom worden niet alle 1e klasse reizigers gecontroleerd ?
Ook heb ik nooit gezien dat iemand die zonder of met een 1e klasse kaartje in de 2e klasse zit een boete kreeg terwijl dit wel in de regels van de NS staat.
Nog 1 keer zo'n voorval en ik verander mijn abonnement in 2e klasse. Zo verlies NS m.i. de 1e klasse reizigers, die best bereid zijn om 40% meer te betalen, maar dan wel iedereen graag !

En hoe zeker ben jr er van dat die 2 jongens geen kaartje hadden?
Danny, omdat conducteurs bang zijn voor geweld en ruzie en niet van discriminatie willen worden beschuldigd. Als ik zie dat iemand in de 1e klasse continu zit kijken of er geen conducteur aan komt, kun je wel concluderen dat hij/zij geen 1e klasse kaartje heeft.

RSD, Ik ben geen rascist maar kan je wel vertellen dat het de sprinter van Rotterdam was die ongeveer 11.45 u. in Delft-Zuid was. Je kunt dus precies bepalen welke conductrice het was. Ze ging alleen maar met een collega in de 1e klasse zitten praten.
Ook blanken zonder geldig kaartje hebben niets in de 1e klasse te zoeken en als NS hioer streng op controleert neemt het wel af.
Reputatie 6
@bartdelft
2e klasreizigers in de 1e klas zijn helaas geen uitzondering. Sinds een jaar ben ik geswitcht van 2e klas naar 1e klasabonnement. Voor meer rust en ontspannen kunnen reizen, grote kans op kunnen zitten. Op zich bevalt me dat goed, maar er blijft één ergernis: ik merk dat ik nu meer betaal dan veel calculerende anderen die ervan profiteren dat er toch weinig gecontroleerd wordt. Men trekt een verbaasd gezicht of geeft aan dat men slecht kan staan of op de trap zitten en de 2e klas was vol enz... en dan word je vriendelijk verzocht toch naar de 2e klas te gaan. Sommigen gaan dan weg, anderen komen weer terug zitten als de conducteur weg is. Het gaat niet alleen om jongeren of mensen met donkere huidskleur, de groep mensen die dit al dan niet bewust doet is erg divers. Ik heb het afgelopen jaar een enkele maal een boete zien uitschrijven hiervoor en toch zeker 10 tot 20x alleen het wegsturen. Maar meestal is er dus helemaal geen controle. Momenteel ben ik onderweg van Zwolle naar Breda en ben er bijna, maar de hele rit weer geen conducteur gezien. Zichtbaarheid was dacht ik belangrijk? Waarom lopen ze niet regelmatig heen en weer door de trein?

Hetzelfde tussen Amsterdam en Utrecht. Nauwelijks controles (laatste weken: geen) en mensen overleggen hardop met elkaar ze 1ste klas gaan zitten. Als er dan toch gecontroleerd wordt lopen ze gewoon weg of doen wat onnozel, en ik heb nog nooit meegemaakt dat een boete werd uitgeschreven.

 

Je betaalt extra voor meer kans op een zitplek en een wat rustiger publiek, maar als de NS dat niet kan waarmaken dan vind ik dat de NS het extra betaalde voor eerste klas terug moet geven aan de klanten. Ze verkopen een service die ze zeer slecht nakomen.

Reputatie 3

 

Soms zijn mensen zich er simpelweg niet van bewust dat ze in de eerste klasse zitten.

 

1 op de miljoen misschien?

Rode banken en een 1 naast alle deuren en men weet het niet?

 

 

Nog 1 keer zo'n voorval en ik verander mijn abonnement in 2e klasse. Zo verlies NS m.i. de 1e klasse reizigers, die best bereid zijn om 40% meer te betalen, maar dan wel iedereen graag !

 

Is voor mij al minimaal 3 jaar een reden om geen eerste klas upgrade meer te kopen.(zelfs niet als het maar 5 euro kost)

Je zou nog kunnen proberen de klantenservice te twitteren of te bellen!

 

 

Soms zijn mensen zich er simpelweg niet van bewust dat ze in de eerste klasse zitten.

 

1 op de miljoen misschien?

Rode banken en een 1 naast alle deuren en men weet het niet?

 

 

Nog 1 keer zo'n voorval en ik verander mijn abonnement in 2e klasse. Zo verlies NS m.i. de 1e klasse reizigers, die best bereid zijn om 40% meer te betalen, maar dan wel iedereen graag !

 

Is voor mij al minimaal 3 jaar een reden om geen eerste klas upgrade meer te kopen.(zelfs niet als het maar 5 euro kost)

Je zou nog kunnen proberen de klantenservice te twitteren of te bellen!

 

Dien een klacht in bij NS; kan via de chat; sta er wel op dat ze een klacht registreren. Des te meer klachten, des te groter de kans dat iemand op het kantoor wakker wordt.

Reageer