Controle in de 1e klasse | NS Community
beantwoord

Controle in de 1e klasse



Toon eerste bericht

96 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Als ze Flex hebben mogen ze gewoon blijven, krijgen ze wel een correctietarief. 😁

Badge +3

De praktijk is inderdaad wegsturen (bij geen aantoonbaar 1e klas), totdat je een Loes of Slidestops tegenkomt die wél de tijd neemt om een UvB uit te schrijven (eventueel voor heel je gezelschap met wat hulp van V&S op het perron).

Bij NS Flex of een Business Card is het geen probleem, blijf gerust zitten want dat krijg je (20 euro) wel op je factuur te zien.

Reputatie 7

Vandaag van Breda naar Maastricht retour geweest. 1e klas. Zowel heen- als terugreis geen controle / ook geen conducteur gezien. Zowel op heen- als terugreis fungeerde de 1e klas op delen van de route als 2e klas: groepje pubers dat er ging zitten, hard giechelen etc. Twee mensen met twee kinderen die geen zin hadden verder te lopen (hoorde ik ze zeggen) door de vrij drukke trein en dus hier maar gingen zitten. NS: stop toch met die 1e klas. Velen kijken nergens naar en het interesseert ze sowieso niet. Dit heeft zo weinig zin. 

Reputatie 7
Badge +3

Vandaag van Breda naar Maastricht retour geweest. 1e klas. Zowel heen- als terugreis geen controle / ook geen conducteur gezien. Zowel op heen- als terugreis fungeerde de 1e klas op delen van de route als 2e klas: groepje pubers dat er ging zitten, hard giechelen etc. Twee mensen met twee kinderen die geen zin hadden verder te lopen (hoorde ik ze zeggen) door de vrij drukke trein en dus hier maar gingen zitten. NS: stop toch met die 1e klas. Velen kijken nergens naar en het interesseert ze sowieso niet. Dit heeft zo weinig zin. 

Als NS oude klanten terug wil hebben, dan kan NS beter eens gaan controleren. 1e klas opheffen is geen middel om a-sociaal gedrag tegen te gaan. Dan zul je ook stiltecoupe moeten opheffen en fietsen moeten verbieden. Vanwege meer ruimte voorzien ik anders dat mensen samen met hun fietsen in de 1e klas plaats gaan nemen. Zonder controle zouden treinen inclusief de stoelen meerdere keren per dag schoongemaakt moeten worden, want anders blijft het een zooitje.

Het toverwoord is controle.

Reputatie 5

Morgen moet ik helaas weer van Enschede richting Utrecht om de woning van mijn moeder leeg te halen. Ben benieuwd hoe het nu weer gaat.. 4 treindelen, 8 treindelen, je weet t nooit bij NS...Ik zet igg een FFP2 mondkapje op,op alles voorbereid...

Reputatie 7
Badge +3

Er rijden zo te zien nu ook weer DDZ stellen (dubbeldekkers) op het traject Enschede - Utrecht - Den Haag. Dan zou ik lekker een tijd kiezen waarbij DDZ6 gepland is.

Zie hier de planning voor morgen https://treinposities.nl/vertrekstaat/enschede/2022-04-03/1700

 

Reputatie 5

Ja vanuit je luie stoel thuis is het lekker kiezen, maar ik heb niet zoveel te kiezen omdat ik eind vf middag ook nog bij mn moeder op bezoek moet.

Reputatie 7

Als NS oude klanten terug wil hebben, dan kan NS beter eens gaan controleren. 1e klas opheffen is geen middel om a-sociaal gedrag tegen te gaan. 

Het toverwoord is controle.

Het zou fijn zijn als NS eens reageerde op deze opmerkingen en er daadwerkelijk eens iets mee ging doen. Ik ben immers lang niet de enige met deze wens. Wat kan je als reiziger dan nog doen om NS zover te krijgen dat er veel vaker vervoersbewijzen gecontroleerd worden (in de hele trein?). Dat je over een retourreis van bijna 250 km geen enkel personeel ziet (enkel de omroep hoort) is toch eigenlijk te gek voor woorden….

Ik heb al talloze keren enquetes ingevuld over mijn reiservaringen, maar dat heeft ook weinig zin…. 

Reputatie 5

Tja mijn reactie hierop kan kennelijk niet geplaatst worden..er is iets fout gegaan...

Reputatie 7
Badge +1

Tja mijn reactie hierop kan kennelijk niet geplaatst worden..er is iets fout gegaan...

De gehele website lag er net even uit, je kunt het gewoon nog een keer proberen.

Reputatie 7
Badge

Vandaag van Breda naar Maastricht retour geweest. 1e klas. Zowel heen- als terugreis geen controle / ook geen conducteur gezien. Zowel op heen- als terugreis fungeerde de 1e klas op delen van de route als 2e klas: groepje pubers dat er ging zitten, hard giechelen etc. Twee mensen met twee kinderen die geen zin hadden verder te lopen (hoorde ik ze zeggen) door de vrij drukke trein en dus hier maar gingen zitten. NS: stop toch met die 1e klas. Velen kijken nergens naar en het interesseert ze sowieso niet. Dit heeft zo weinig zin. 

Als NS oude klanten terug wil hebben, dan kan NS beter eens gaan controleren. 1e klas opheffen is geen middel om a-sociaal gedrag tegen te gaan. Dan zul je ook stiltecoupe moeten opheffen en fietsen moeten verbieden. Vanwege meer ruimte voorzien ik anders dat mensen samen met hun fietsen in de 1e klas plaats gaan nemen. Zonder controle zouden treinen inclusief de stoelen meerdere keren per dag schoongemaakt moeten worden, want anders blijft het een zooitje.

Het toverwoord is controle.

Roger en Marjan hebben zich vooral met de politiek bezig gehouden. Hopelijk een frisse wind over twee maanden die zich vooral heel simpel bezighoudt met de reiziger, en daarmee controle.

Vandaag en gisteren weer veel grijsrijders mogen zien in de eerste klas. Als ruwe schattig word ik nu 1 op de 1000!!!!!! kilometer gecontroleerd.

Reputatie 7
Badge +3

Ja vanuit je luie stoel thuis is het lekker kiezen, maar ik heb niet zoveel te kiezen omdat ik eind vf middag ook nog bij mn moeder op bezoek moet.

Volgens de planning gaan er in de ochtend 2 treinen met DDZ6, waaronder de eerste van de dag om 7:46 uur, dus lekker vroeg dan heb je nog de rest van de dag de tijd. Ik probeer gewoon wat te helpen, is blijkbaar weer niet goed, ik ben die constante negativiteit van je wel een beetje zat. 

Reputatie 7
Badge +3

Morgen moet ik helaas weer van Enschede richting Utrecht om de woning van mijn moeder leeg te halen. Ben benieuwd hoe het nu weer gaat.. 4 treindelen, 8 treindelen, je weet t nooit bij NS...Ik zet igg een FFP2 mondkapje op,op alles voorbereid...

Sterkte

Reputatie 5

Ja vanuit je luie stoel thuis is het lekker kiezen, maar ik heb niet zoveel te kiezen omdat ik eind vf middag ook nog bij mn moeder op bezoek moet.

Volgens de planning gaan er in de ochtend 2 treinen met DDZ6, waaronder de eerste van de dag om 7:46 uur, dus lekker vroeg dan heb je nog de rest van de dag de tijd. Ik probeer gewoon wat te helpen, is blijkbaar weer niet goed, ik ben die constante negativiteit van je wel een beetje zat. 

Ik denk dat veel reizigers die wel met de trein reizen, zich wel zullen herkennen in wat ik post. Is dat constante negativiteit? Eerder weergeven van de realiteit. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik bedoelde ook, en misschien wel vooral, de constante negativiteit van jou naar mij toe, ook eerder in andere berichten, maar zoals nu je opmerking "Ja vanuit je luie stoel thuis is het lekker kiezen”. Je had ook kunnen reageren met iets in de trant van “Bedankt voor de tip, maar helaas ben ik aan een bepaalde tijd gebonden". Komt nou net even wat vriendelijker over. 

En juist omdat de realiteit is dat er op dit traject vaker drukke en korte treinen zijn, wilde ik even een tip geven om mogelijk, als je niet aan bepaalde tijd gebonden was, een trein te nemen die wat langer was dan de anderen en dan ook mogelijk wat minder druk. Maar blijkbaar wordt dat niet gewaardeerd. 

Helaas voor jou en vele andere reizigers was vandaag geen goede dag om te reizen. Ik hoop dus dat je nog op één of andere manier thuis weet te komen. 

Reputatie 5

Ik bedoelde ook, en misschien wel vooral, de constante negativiteit van jou naar mij toe, ook eerder in andere berichten, maar zoals nu je opmerking "Ja vanuit je luie stoel thuis is het lekker kiezen”. Je had ook kunnen reageren met iets in de trant van “Bedankt voor de tip, maar helaas ben ik aan een bepaalde tijd gebonden". Komt nou net even wat vriendelijker over. 

En juist omdat de realiteit is dat er op dit traject vaker drukke en korte treinen zijn, wilde ik even een tip geven om mogelijk, als je niet aan bepaalde tijd gebonden was, een trein te nemen die wat langer was dan de anderen en dan ook mogelijk wat minder druk. Maar blijkbaar wordt dat niet gewaardeerd. 

Helaas voor jou en vele andere reizigers was vandaag geen goede dag om te reizen. Ik hoop dus dat je nog op één of andere manier thuis weet te komen. 

Bedankt voor het goedbedoelde advies dan. De ervaring leert echter dat je daar als reiziger helaas niet zoveel aan hebt die planning. Omdat er vaak heel.veel op het laatste moment wijzigt en omdat veel reizigers net zoals ik aan vaste tijden gebonden zijn. 

Om dan zo'n advies te krijgen van, met alle respect overigens, iemand die zelf niet met de trein reist roept bij mij wel enige ergernis op.

Ik denk dat je dat in mijn berichten terugleest. Ik meen me te herinneren dat dat in jouw berichten ook weleens gebeurt. Iets over maar blijven doorzeuren over mondkapjes, bijvoorbeeld. Komt ook niet echt vriendelijk over.

Reputatie 7
Badge +3

Er wijzigt inderdaad wel eens wat aan de planning waardoor je er niet altijd zoveel aan hebt. Maar het is wel eigenlijk zo'n beetje enige wat je als reiziger kan doen, dus beter een poging gewaagd en dat het achteraf niets uithaalde, dan dat je het niet probeert. En inderdaad, momenteel reis ik al een tijdje niet meer iedere dag met de trein omdat de reden dat ik eerder wel met de trein reisde (mijn baan) is weggevallen. En hoewel ik blij ben niet meer dagelijks met de trein te hoeven reizen, had ik toch liever die baan nog gehad ipv thuis te zitten. 

Reputatie 7

Roger en Marjan hebben zich vooral met de politiek bezig gehouden. Hopelijk een frisse wind over twee maanden die zich vooral heel simpel bezighoudt met de reiziger, en daarmee controle.

Vandaag en gisteren weer veel grijsrijders mogen zien in de eerste klas. Als ruwe schattig word ik nu 1 op de 1000!!!!!! kilometer gecontroleerd.

Op 1e Paasdag werd de hele trein gecontroleerd door een zeer vriendelijke conducteur die ook een praatje met deze en gene maakte. Dat vond ik nou service.

Het is inmiddels weer een gewone werkdag en heb sinds Pasen alweer 4 ritten gemaakt en alweer het nodige gezien, behalve dan controle 😉

Gisteren in de Sprinter een conductrice die een boekje zat te lezen en bij de stops alleen even naar buiten kwam en floot. Ik sprak haar aan maar ik hoefde mijn ov-chipkaart niet te laten zien, het is goed zo, zei ze. Ik had geen zin om door te vragen en zij zat te lezen, dus bleef het daarbij. 

Reputatie 7
Badge

Zelf word ik nu ook iets meer gecontroleerd, maar het blijft wel iets bijzonders. Nu ongeveer 1x per week wat elke 600 km betekent. Maar goed, wie weet zet de trend toch ooit nog eens door…

 

Reputatie 4

wordt het niet eens tijd dat 1e klas standaard wordt gecontroleerd en al helemaal als het vol zit zodat de personen met juist ticket in ieder geval een plek hebben. nu is 1e klas plaats voor jongeren zonder 1e klas plaatsbewijs en zonder mondkapje. laat ik nu net voor eigen veiligheid 1e klas reizen, dat kan dus ook niet. echt teleurstellend

Heel goed idee. En als er iemand geen 1 klas kaartje heeft een bekeuring van 100 euro. Of ze moeten de deuren van de eerste klas alleen toegankelijk maken voor 1 e klas reizigers. 
 

Reputatie 4

Waar zijn de conducteurs gebleven!? Ik reis 4 x in de week tussen zwolle en amsterdam zuid en elke keer zit de eerste klas bezaaid met 2 e klas reizigers.? Sinds de Corona heb ik idee dat de conducteurs een luize baan hebben. Geen controle , geen boete uitschrijven l. Ik ga mijn abonnement maar ook wijzigen naar een 2 e klas of ik koop maar een railrunner voor 2,50 euro om toegang te krijgen voor de poortjes .

Minderjarige meisjes lastiggevallen door schennispleger in trein Hoorn

 

Weer een incident in de trein de ns verklaart onder andere dit: De woordvoerder zegt dat de NS er alles aan doet om dit soort incidenten te voorkomen: „Daarom hangen de camera’s er ook en is er altijd een conducteur aanwezig.” Ook wijst de NS op een speciaal WhatsApp-nummer waar reizigers die zich onveilig voelen zich kunnen melden: 0613181318. „Wij wachten nu de onderzoeken af om te bezien of er meer nodig en mogelijk is.”

 

ER IS ALTIJD EEN CONDUCTEUR AANWEZIG dat klopt inderdaad maar deze doen niks meer dan vanuit de machinisten cabine de deuren sluiten, controleren doen ze bijna geheel niet meer. In de trein word niet gecontroleerd., of ze lopen niet regelmatig in de trein (een enkeling naglaten) wil niet zegen dat dan dit soort  incidenten voorkomen kunnen worden. Ik reis zelf eerste klas en betaal daarvoor, maar ook daar doet de conducteur niets.

Reputatie 5

@Renato 78

 

wil niet zegen dat dan dit soort  incidenten voorkomen kunnen worden

 

Klopt,maar als de conducteur regelmatig door de trein loopt dan gaat er wel een afschrikwekkende werking vanuit!

Conclusie:NS ontrekt zich aan zijn zorgplicht!

Reputatie 4

Waarom de conducteur geen boete heeft uitgeschreven, durf ik je niet te vertellen.

Mocht de conducteur tegenkomen dat iemand eerste klasse reist met een tweede klas vervoersbewijs, dan kan de conducteur kiezen voor het uitschrijven van een upgrade of een waarschuwing. Soms zijn mensen zich er simpelweg niet van bewust dat ze in de eerste klasse zitten.

Momenteel is er een soortgelijk topic actief, wellicht zal je dit topic ook willen lezen?

Als NS alle reizigers in de 1e klas hadden beboet, zouden de conducteurs een salaris verhoging moeten krijgen van 10%. De conducteurs hebben sinds conrona een luizenbaan. Ze doen niks anders dan mee rijden en in de cockpit van de trein zitten.

Reputatie 4

Ik tel nu 7 mensen die geen 1e klas treinkaartje heb. 7 X 100 euro . en dit voor 1 trein. Tel uit je winst ns.

Reageer