beantwoord

Controle in de 1e klasse



Toon eerste bericht

96 reacties

Zou het voor NS niet beter te handhaven zijn als bij de 1e klas coupe’s ipv een drukknop voor de deur te openen, je met je OV-kaart middels kaartlezer opent. Scheelt de conducteur contròle en de 1e klas reiziger ergenis.

Zou het voor NS niet beter te handhaven zijn als bij de 1e klas coupe’s ipv een drukknop voor de deur te openen, je met je OV-kaart middels kaartlezer opent. Scheelt de conducteur contròle en de 1e klas reiziger ergenis.

Niet iedereen reist op een OV-chipkaart.

Zou het voor NS niet beter te handhaven zijn als bij de 1e klas coupe’s ipv een drukknop voor de deur te openen, je met je OV-kaart middels kaartlezer opent. Scheelt de conducteur contròle en de 1e klas reiziger ergenis.

Niet iedereen reist op een OV-chipkaart.

Of een NS businesscard. Maar ook op een los kaartje is een QR-code te plaatsen wat toegang tot 1e klas geefr

Reputatie 3

Als ik deze draad doorlees, en ook andere draden die over eerste- en tweede klasse gaan is het opvallend
dat er toch mensen zijn die aan het uiterlijk van mensen menen te kunnen zien of iemand voor de eerste 
heeft betaald of niet.

Reputatie 7
Badge +1

Zou het voor NS niet beter te handhaven zijn als bij de 1e klas coupe’s ipv een drukknop voor de deur te openen, je met je OV-kaart middels kaartlezer opent. Scheelt de conducteur contròle en de 1e klas reiziger ergenis.

Dat zou dan wel betekenen dat je je bij drukte niet makkelijk kunt verspreiden. Je hebt immers geen toegang tot de eerste klas, waardoor je buitenom moet om je naar een andere coupé te kunnen verplaatsen. 

Reputatie 7
Badge +1

Ik verbaas me er sowieso altijd over hoe makkelijk mensen hun voeten op de stoelen voor zich gooien. Ook in de tweede klas.

Sommigen laten zelfs een complete zandbak voor de volgende reizigers achter.

Zou het voor NS niet beter te handhaven zijn als bij de 1e klas coupe’s ipv een drukknop voor de deur te openen, je met je OV-kaart middels kaartlezer opent. Scheelt de conducteur contròle en de 1e klas reiziger ergenis.

Niet iedereen reist op een OV-chipkaart.

Of een NS businesscard. Maar ook op een los kaartje is een QR-code te plaatsen wat toegang tot 1e klas geefr

Als je bedenkt wat dat dan allemaal aan apparatuur en software gaat kosten kun je beter de eerste klas afschaffen. De eerste klas is geen doel op zich.

Daarnaast is het dwaas om allerlei extra kosten hiervoor te maken terwijl er ook al een conducteur in de trein zit die wordt betaald om te controleren.

Uw voorstel lijkt vooral ingegeven uit ergernis over het gebrek aan controle door de conducteur.

Reputatie 4

wordt het niet eens tijd dat 1e klas standaard wordt gecontroleerd en al helemaal als het vol zit zodat de personen met juist ticket in ieder geval een plek hebben. nu is 1e klas plaats voor jongeren zonder 1e klas plaatsbewijs en zonder mondkapje. laat ik nu net voor eigen veiligheid 1e klas reizen, dat kan dus ook niet. echt teleurstellend

Heel goed idee. En als er iemand geen 1 klas kaartje heeft een bekeuring van 100 euro. Of ze moeten de deuren van de eerste klas alleen toegankelijk maken voor 1 e klas reizigers. 
 

In principe is het makkelijk te regelen in sprinters en dubbeldekkers. 
 

in een dubbeldekker is de scheiding 1e en 2e klas horizontaal, per verdieping een 1e en 2e klas.. Verander dit in scheiding per verdieping; boven 2 en onder 1, of andersom*. Vervolgens zorg je dat je enkel de deur naar de 1e klas kunt openen met een OV chip waarop een geldig 1e klas product staat. 
 

bij de sprinters zit de 1e klas aan het einde van het treinstel. Zelfde slot met enkel toegang tot 1e klas met geldig product op je ov chip.
 

*omdat je anders niet door het treinstel kunt lopen van voor naar achter

Reputatie 5

Ik verbaas me er sowieso altijd over hoe makkelijk mensen hun voeten op de stoelen voor zich gooien. Ook in de tweede klas.

Sommigen laten zelfs een complete zandbak voor de volgende reizigers achter.

Deze dagen verbaas ik mij helaas bijna nergens meer over. Als er nooit wordt gehandhaafd, worden mensen ook nooit gewezen op hun handelingen. Daarnaast is het ook niet meer vanzelfsprekend dat men enige vorm van fatsoen meekrijgt vanuit huis. Kunnen hun het schelen dat de volgende reiziger op een vervuilde stoel moeten zitten.

Voor mij puur de reden waarom ik enkel naast elkaar wil zitten en nooit meer op stoelen tegenover elkaar. Je weet maar nooit hoeveel paar schoenen eerder op de dag op die stoelen hebben gelegen.

 

Reputatie 7

Dat zou dan wel betekenen dat je je bij drukte niet makkelijk kunt verspreiden. Je hebt immers geen toegang tot de eerste klas, waardoor je buitenom moet om je naar een andere coupé te kunnen verplaatsen. 

Bij ons is de 1e klas in intercity's erg onpraktisch geplaatst. In dubbeldekkers vaak half met de 2e klas in één rijtuig, slechts gescheiden door een glazen klapdeurtje. Wie bedenkt dat? En de 1e klas zit verspreid over de trein. In veel buitenlandse intercity's zit de 1e klas als geheel helemaal vooraan en/of helemaal achteraan. Dan heb je ook geen doorloop. En vaak meer rust. Waar het veel mensen toch om te doen is.

Reputatie 7

Vervolgens zorg je dat je enkel de deur naar de 1e klas kunt openen met een OV chip waarop een geldig 1e klas product staat. 

Dat wordt een kostbare operatie om alle betreffende deuren in de treinen aan te passen 😆 En als je met een E-ticket reist ? 

Welkom op onze NS Community Maximiliaan Benjamin. Erg jammer om te lezen, van deze situatie. Mijn collega moeten soms via de app ook overwegingen maken. Het spijt me dat ze je in dit geval niet verder hebben kunnen helpen. Weet je nog op welk traject dit was en wat je vertrektijd hier was?

Reputatie 7
Badge +2

Ik heb nog nooit iemand bekeurd zien worden voor 1e klas zitten met 2e klas kaartje, maar zie wel vaker een conducteur de laatste tijd en die sturen degenen die verkeerd zitten in elk geval weg.

Sowieso valt me trouwens op dat ik de laatste weken vrij zelden nog in een overvolle 1e klas coupé stap. Meestal zijn ze nu al een stuk leger en zit er hooguit een enkeling met verkeerd kaartje.

Dus ja, duidelijk dat vaker controleren helpt. En die correctietarieven schelen vast ook. Dat tikt natuurlijk ongemerkt behoorlijk aan als je meermaals betrapt wordt.

Reputatie 7
Badge

Het lijkt me makkelijker als de conducteur/conductrice de 1e klasse controleert om de reizigers met een 2e klasse kaartje eruit te filteren.

Badge +3

De praktijk is inderdaad wegsturen (bij geen aantoonbaar 1e klas), totdat je een Loes of Slidestops tegenkomt die wél de tijd neemt om een UvB uit te schrijven (eventueel voor heel je gezelschap met wat hulp van V&S op het perron).

Bij NS Flex of een Business Card is het geen probleem, blijf gerust zitten want dat krijg je (20 euro) wel op je factuur te zien.

Reputatie 4

Ik tel nu 7 mensen die geen 1e klas treinkaartje heb. 7 X 100 euro . en dit voor 1 trein. Tel uit je winst ns.

Begrijp ik dat de boete €100 is geworden?

Inflatiecorretie :)

Reputatie 4

En weer geen controle tussen Amsterdam zuid en Zwolle. Er zitten meer dan 10 mensen in de 1e klas die geen 1e klas hebben.

Zijn de conducteurs nu al aan het staken? 

Railrunner kopen is voordeliger :)

Badge +3

Railrunner kopen is voordeliger :)

Kan voor minder dan de helft (voor door alle poortjes in Nederland, plus het risico op controle onderweg)… 🤣

 

Reputatie 4

Conducteurs zijn lui tegenwoordig en doen echt geen ene reet in de trein. Je kan mensen die geen 1e klas hebben er echt zo uitpakken. Her enige wat NS personeel tegenwoordig doet is in de 1e klas zitten en lekker kletsen.

 

Laatst meegemaakt dat er letterlijk iemand met z'n voeten op het tafeltje zat. 4! NS medewerkers keken er naar en deden niets

Vandaag van zwolle naar Den Haag centraal en weer terug, geen controle. En weer mensen die geen 1e klas kaartje hebben. Ze moeten alleen de eerste klas controleren. 2e klas is niet erg. 

Reputatie 4

Of nog goedkoper (als het alleen om poortjes openen gaat), vanuit de Reisplanner of NS app:

Het kan zijn dat poortjes je niet naar binnen laten in de spits

 

Dan maar gewoon achter iemand lopen,

2 mensen kunnen makkelijk eruit met 1 ov chipkaart. Gebeurt wel vaker 

Reputatie 4

Waarom de conducteur geen boete heeft uitgeschreven, durf ik je niet te vertellen.

Mocht de conducteur tegenkomen dat iemand eerste klasse reist met een tweede klas vervoersbewijs, dan kan de conducteur kiezen voor het uitschrijven van een upgrade of een waarschuwing. Soms zijn mensen zich er simpelweg niet van bewust dat ze in de eerste klasse zitten.

Momenteel is er een soortgelijk topic actief, wellicht zal je dit topic ook willen lezen?

Als NS alle reizigers in de 1e klas hadden beboet, zouden de conducteurs een salaris verhoging moeten krijgen van 10%. De conducteurs hebben sinds conrona een luizenbaan. Ze doen niks anders dan mee rijden en in de cockpit van de trein zitten.

Reputatie 4

Ik tel nu 7 mensen die geen 1e klas treinkaartje heb. 7 X 100 euro . en dit voor 1 trein. Tel uit je winst ns.

Reputatie 4

Dan maar gewoon achter iemand lopen,

2 mensen kunnen makkelijk eruit met 1 ov chipkaart. Gebeurt wel vaker 

Het is/blijft een illegaal advies en het is in strijd met de forumregels . Dat het voorkomt, weten we natuurlijk ook wel. Wat kan, mag daarmee nog niet.

 

in de 1e klas reizen zonder 1e klas kaartje en verzoeken op een blauwe stoel plaats te nemen en geen bekeuring iuitdelen. Zo loopt ns heel wat geld mis. Wat krijgen we nu, Staking en uitval van treinen vanwege personeelstekort. 

Reputatie 5

 

Soms zijn mensen zich er simpelweg niet van bewust dat ze in de eerste klasse zitten.

 

1 op de miljoen misschien?

Rode banken en een 1 naast alle deuren en men weet het niet?

 

 

Nog 1 keer zo'n voorval en ik verander mijn abonnement in 2e klasse. Zo verlies NS m.i. de 1e klasse reizigers, die best bereid zijn om 40% meer te betalen, maar dan wel iedereen graag !

 

Is voor mij al minimaal 3 jaar een reden om geen eerste klas upgrade meer te kopen.(zelfs niet als het maar 5 euro kost)

Je zou nog kunnen proberen de klantenservice te twitteren of te bellen!

 

Reageer