Ik heb een 1e klasse abonnement en vind het dan ook asociaal tov alle reizigers die hiervoor 40% meer betalen dat de conducteur deze zwartrijders niet beboet en daarna verwijderd.
Ik heb vrijdagavond eerst een moslima van 15/16 jaar, met lang gewaad, net zo lang moeten wijzen dat ze 1e klasse zat tot ze vertrok.
Daarna kwamen 2 jongelui met een zwarte huiskleur op de banken hangen. De conductrice (ook met zwarte huidskleur) liep er langs zonder hen te vragen naar een kaartje. Is hier sprake van positieve discriminatie ? Er was ruimte genoeg in de 2e klasse. Waarom worden niet alle 1e klasse reizigers gecontroleerd ?
Ook heb ik nooit gezien dat iemand die zonder of met een 1e klasse kaartje in de 2e klasse zit een boete kreeg terwijl dit wel in de regels van de NS staat.
Nog 1 keer zo'n voorval en ik verander mijn abonnement in 2e klasse. Zo verlies NS m.i. de 1e klasse reizigers, die best bereid zijn om 40% meer te betalen, maar dan wel iedereen graag !
Waarom de conducteur geen boete heeft uitgeschreven, durf ik je niet te vertellen.
Mocht de conducteur tegenkomen dat iemand eerste klasse reist met een tweede klas vervoersbewijs, dan kan de conducteur kiezen voor het uitschrijven van een upgrade of een waarschuwing. Soms zijn mensen zich er simpelweg niet van bewust dat ze in de eerste klasse zitten.
Momenteel is er een soortgelijk topic actief, wellicht zal je dit topic ook willen lezen?
Waarom een conducteur geen boete uitschrijven , heel simpel. Te veel administratief werk. 1 e klas reizigers zijn wel de dupe. Ze moeten de 1 e klas rijtuigen alleen maar toegankelijk maken voor 1e klas reizigers. Overige reizigers hebben hier niets te zoeken.
Zou het voor NS niet beter te handhaven zijn als bij de 1e klas coupe’s ipv een drukknop voor de deur te openen, je met je OV-kaart middels kaartlezer opent. Scheelt de conducteur contròle en de 1e klas reiziger ergenis.
Zou het voor NS niet beter te handhaven zijn als bij de 1e klas coupe’s ipv een drukknop voor de deur te openen, je met je OV-kaart middels kaartlezer opent. Scheelt de conducteur contròle en de 1e klas reiziger ergenis.
Niet iedereen reist op een OV-chipkaart.
Zou het voor NS niet beter te handhaven zijn als bij de 1e klas coupe’s ipv een drukknop voor de deur te openen, je met je OV-kaart middels kaartlezer opent. Scheelt de conducteur contròle en de 1e klas reiziger ergenis.
Niet iedereen reist op een OV-chipkaart.
Of een NS businesscard. Maar ook op een los kaartje is een QR-code te plaatsen wat toegang tot 1e klas geefr
Zou het voor NS niet beter te handhaven zijn als bij de 1e klas coupe’s ipv een drukknop voor de deur te openen, je met je OV-kaart middels kaartlezer opent. Scheelt de conducteur contròle en de 1e klas reiziger ergenis.
Dat zou dan wel betekenen dat je je bij drukte niet makkelijk kunt verspreiden. Je hebt immers geen toegang tot de eerste klas, waardoor je buitenom moet om je naar een andere coupé te kunnen verplaatsen.
Waarom de conducteur geen boete heeft uitgeschreven, durf ik je niet te vertellen.
Mocht de conducteur tegenkomen dat iemand eerste klasse reist met een tweede klas vervoersbewijs, dan kan de conducteur kiezen voor het uitschrijven van een upgrade of een waarschuwing. Soms zijn mensen zich er simpelweg niet van bewust dat ze in de eerste klasse zitten.
Momenteel is er een soortgelijk topic actief, wellicht zal je dit topic ook willen lezen?
Als NS alle reizigers in de 1e klas hadden beboet, zouden de conducteurs een salaris verhoging moeten krijgen van 10%. De conducteurs hebben sinds conrona een luizenbaan. Ze doen niks anders dan mee rijden en in de cockpit van de trein zitten.
Dat zou dan wel betekenen dat je je bij drukte niet makkelijk kunt verspreiden. Je hebt immers geen toegang tot de eerste klas, waardoor je buitenom moet om je naar een andere coupé te kunnen verplaatsen.
Bij ons is de 1e klas in intercity's erg onpraktisch geplaatst. In dubbeldekkers vaak half met de 2e klas in één rijtuig, slechts gescheiden door een glazen klapdeurtje. Wie bedenkt dat? En de 1e klas zit verspreid over de trein. In veel buitenlandse intercity's zit de 1e klas als geheel helemaal vooraan en/of helemaal achteraan. Dan heb je ook geen doorloop. En vaak meer rust. Waar het veel mensen toch om te doen is.
Ik heb nog nooit iemand bekeurd zien worden voor 1e klas zitten met 2e klas kaartje, maar zie wel vaker een conducteur de laatste tijd en die sturen degenen die verkeerd zitten in elk geval weg.
Sowieso valt me trouwens op dat ik de laatste weken vrij zelden nog in een overvolle 1e klas coupé stap. Meestal zijn ze nu al een stuk leger en zit er hooguit een enkeling met verkeerd kaartje.
Dus ja, duidelijk dat vaker controleren helpt. En die correctietarieven schelen vast ook. Dat tikt natuurlijk ongemerkt behoorlijk aan als je meermaals betrapt wordt.
Wanner jemand een NS flex abbonement heeft kan de conducteur het wijzigen naar 1e klas en terecht, misschien een idee om dan ook standaard een toeslag van 50 euro boete op te nemen. Ik ben het ook spuugzat dat paupervolk in de 1e klas zitten en plekken bezet houden. Conducteurs moeten alleen de 1e klas ruimte controleren. 2e klas hoeft niet,
Als ik deze draad doorlees, en ook andere draden die over eerste- en tweede klasse gaan is het opvallend
dat er toch mensen zijn die aan het uiterlijk van mensen menen te kunnen zien of iemand voor de eerste
heeft betaald of niet.
Ik heb een 1e klasse abonnement en vind het dan ook asociaal tov alle reizigers die hiervoor 40% meer betalen dat de conducteur deze zwartrijders niet beboet en daarna verwijderd.
Het is 70 procent meer.
Tweedeklaskaartjes zijn wel 40 procent goedkoper dan eersteklaskaartjes.
Vanmorgen tussen Roosendaal en Dordrecht een groepje aangeschoten mensen met bierblikjes in de 1e klas. Ik wees ze op de 1 op de deur, maar ze antwoordden in het Pools of andere Oost-Europese taal terug met oplopende frustratie naar mijn idee. Geen mondkapjes. Ik ben vertrokken naar de 2e klas. Zag ze in Oudenbosch (gelukkig kort stukje dus) uitstappen. Helaas meerdere keren per week gedoe en ergernis in de 1e klas. Niet fijn zo. Kan wel op zoek gaan naar conducteur (hele rit tot Dordrecht niet gezien) maar dat heb ik inmiddels al een paar maal eerder gedaan en ben ik wel beu. Heb het er maar weer bij gelaten
Melden via het Whatsapp nummer geprobeerd?
Er rijden zo te zien nu ook weer DDZ stellen (dubbeldekkers) op het traject Enschede - Utrecht - Den Haag. Dan zou ik lekker een tijd kiezen waarbij DDZ6 gepland is.
Zie hier de planning voor morgen https://treinposities.nl/vertrekstaat/enschede/2022-04-03/1700
Morgen moet ik helaas weer van Enschede richting Utrecht om de woning van mijn moeder leeg te halen. Ben benieuwd hoe het nu weer gaat.. 4 treindelen, 8 treindelen, je weet t nooit bij NS...Ik zet igg een FFP2 mondkapje op,op alles voorbereid...
Vandaag van Breda naar Maastricht retour geweest. 1e klas. Zowel heen- als terugreis geen controle / ook geen conducteur gezien. Zowel op heen- als terugreis fungeerde de 1e klas op delen van de route als 2e klas: groepje pubers dat er ging zitten, hard giechelen etc. Twee mensen met twee kinderen die geen zin hadden verder te lopen (hoorde ik ze zeggen) door de vrij drukke trein en dus hier maar gingen zitten. NS: stop toch met die 1e klas. Velen kijken nergens naar en het interesseert ze sowieso niet. Dit heeft zo weinig zin.
De praktijk is inderdaad wegsturen (bij geen aantoonbaar 1e klas), totdat je een Loes of Slidestops tegenkomt die wél de tijd neemt om een UvB uit te schrijven (eventueel voor heel je gezelschap met wat hulp van V&S op het perron).
Bij NS Flex of een Business Card is het geen probleem, blijf gerust zitten want dat krijg je (20 euro) wel op je factuur te zien.
Het lijkt me makkelijker als de conducteur/conductrice de 1e klasse controleert om de reizigers met een 2e klasse kaartje eruit te filteren.
Vervolgens zorg je dat je enkel de deur naar de 1e klas kunt openen met een OV chip waarop een geldig 1e klas product staat.
Dat wordt een kostbare operatie om alle betreffende deuren in de treinen aan te passen En als je met een E-ticket reist ?
In principe is het makkelijk te regelen in sprinters en dubbeldekkers.
in een dubbeldekker is de scheiding 1e en 2e klas horizontaal, per verdieping een 1e en 2e klas.. Verander dit in scheiding per verdieping; boven 2 en onder 1, of andersom*. Vervolgens zorg je dat je enkel de deur naar de 1e klas kunt openen met een OV chip waarop een geldig 1e klas product staat.
bij de sprinters zit de 1e klas aan het einde van het treinstel. Zelfde slot met enkel toegang tot 1e klas met geldig product op je ov chip.
*omdat je anders niet door het treinstel kunt lopen van voor naar achter
Vanmorgen tussen Roosendaal en Dordrecht een groepje aangeschoten mensen met bierblikjes in de 1e klas. Ik wees ze op de 1 op de deur, maar ze antwoordden in het Pools of andere Oost-Europese taal terug met oplopende frustratie naar mijn idee. Geen mondkapjes. Ik ben vertrokken naar de 2e klas.
Melden via het Whatsapp nummer geprobeerd?
Was ik van plan maar ze stapten al uit na 5 minuten bij de eerste stop. Gelukkig.
Ja vanuit je luie stoel thuis is het lekker kiezen, maar ik heb niet zoveel te kiezen omdat ik eind vf middag ook nog bij mn moeder op bezoek moet.
Vanmorgen tussen Roosendaal en Dordrecht een groepje aangeschoten mensen met bierblikjes in de 1e klas. Ik wees ze op de 1 op de deur, maar ze antwoordden in het Pools of andere Oost-Europese taal terug met oplopende frustratie naar mijn idee. Geen mondkapjes. Ik ben vertrokken naar de 2e klas. Zag ze in Oudenbosch (gelukkig kort stukje dus) uitstappen. Helaas meerdere keren per week gedoe en ergernis in de 1e klas. Niet fijn zo. Kan wel op zoek gaan naar conducteur (hele rit tot Dordrecht niet gezien) maar dat heb ik inmiddels al een paar maal eerder gedaan en ben ik wel beu. Heb het er maar weer bij gelaten
Over conducteurs.. https://www.npostart.nl/m/14-12-2021/KN_1727720 (op 11:20)
Welkom op onze NS Community Maximiliaan Benjamin. Erg jammer om te lezen, van deze situatie. Mijn collega moeten soms via de app ook overwegingen maken. Het spijt me dat ze je in dit geval niet verder hebben kunnen helpen. Weet je nog op welk traject dit was en wat je vertrektijd hier was?
Dit heeft helaas geen prioriteit voor NS.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.