Controle in de 1e klasse | NS Community
beantwoord

Controle in de 1e klasse


Reputatie 1
Afgelopen vrijdag reed ik met de sprinter vanuit Rotterdam CS naar Delft-Zuid.
Ik heb een 1e klasse abonnement en vind het dan ook asociaal tov alle reizigers die hiervoor 40% meer betalen dat de conducteur deze zwartrijders niet beboet en daarna verwijderd.

Ik heb vrijdagavond eerst een moslima van 15/16 jaar, met lang gewaad, net zo lang moeten wijzen dat ze 1e klasse zat tot ze vertrok.
Daarna kwamen 2 jongelui met een zwarte huiskleur op de banken hangen. De conductrice (ook met zwarte huidskleur) liep er langs zonder hen te vragen naar een kaartje. Is hier sprake van positieve discriminatie ? Er was ruimte genoeg in de 2e klasse. Waarom worden niet alle 1e klasse reizigers gecontroleerd ?
Ook heb ik nooit gezien dat iemand die zonder of met een 1e klasse kaartje in de 2e klasse zit een boete kreeg terwijl dit wel in de regels van de NS staat.
Nog 1 keer zo'n voorval en ik verander mijn abonnement in 2e klasse. Zo verlies NS m.i. de 1e klasse reizigers, die best bereid zijn om 40% meer te betalen, maar dan wel iedereen graag !
icon

Beste antwoord door Danny NS 20 May 2019, 11:12

Bekijk origineel

96 reacties

Waarom de conducteur geen boete heeft uitgeschreven, durf ik je niet te vertellen.

Mocht de conducteur tegenkomen dat iemand eerste klasse reist met een tweede klas vervoersbewijs, dan kan de conducteur kiezen voor het uitschrijven van een upgrade of een waarschuwing. Soms zijn mensen zich er simpelweg niet van bewust dat ze in de eerste klasse zitten.

Momenteel is er een soortgelijk topic actief, wellicht zal je dit topic ook willen lezen?
Reputatie 5
Afgelopen vrijdag reed ik met de sprinter vanuit Rotterdam CS naar Delft-Zuid.
Ik heb een 1e klasse abonnement en vind het dan ook asociaal tov alle reizigers die hiervoor 40% meer betalen dat de conducteur deze zwartrijders niet beboet en daarna verwijderd.

Ik heb vrijdagavond eerst een moslima van 15/16 jaar, met lang gewaad, net zo lang moeten wijzen dat ze 1e klasse zat tot ze vertrok.
Daarna kwamen 2 jongelui met een zwarte huiskleur op de banken hangen. De conductrice (ook met zwarte huidskleur) liep er langs zonder hen te vragen naar een kaartje. Is hier sprake van positieve discriminatie ? Er was ruimte genoeg in de 2e klasse. Waarom worden niet alle 1e klasse reizigers gecontroleerd ?
Ook heb ik nooit gezien dat iemand die zonder of met een 1e klasse kaartje in de 2e klasse zit een boete kreeg terwijl dit wel in de regels van de NS staat.
Nog 1 keer zo'n voorval en ik verander mijn abonnement in 2e klasse. Zo verlies NS m.i. de 1e klasse reizigers, die best bereid zijn om 40% meer te betalen, maar dan wel iedereen graag !

En hoe zeker ben jr er van dat die 2 jongens geen kaartje hadden?
Reputatie 1
Danny, omdat conducteurs bang zijn voor geweld en ruzie en niet van discriminatie willen worden beschuldigd. Als ik zie dat iemand in de 1e klasse continu zit kijken of er geen conducteur aan komt, kun je wel concluderen dat hij/zij geen 1e klasse kaartje heeft.

RSD, Ik ben geen rascist maar kan je wel vertellen dat het de sprinter van Rotterdam was die ongeveer 11.45 u. in Delft-Zuid was. Je kunt dus precies bepalen welke conductrice het was. Ze ging alleen maar met een collega in de 1e klasse zitten praten.
Ook blanken zonder geldig kaartje hebben niets in de 1e klasse te zoeken en als NS hioer streng op controleert neemt het wel af.
Reputatie 7
@bartdelft
2e klasreizigers in de 1e klas zijn helaas geen uitzondering. Sinds een jaar ben ik geswitcht van 2e klas naar 1e klasabonnement. Voor meer rust en ontspannen kunnen reizen, grote kans op kunnen zitten. Op zich bevalt me dat goed, maar er blijft één ergernis: ik merk dat ik nu meer betaal dan veel calculerende anderen die ervan profiteren dat er toch weinig gecontroleerd wordt. Men trekt een verbaasd gezicht of geeft aan dat men slecht kan staan of op de trap zitten en de 2e klas was vol enz... en dan word je vriendelijk verzocht toch naar de 2e klas te gaan. Sommigen gaan dan weg, anderen komen weer terug zitten als de conducteur weg is. Het gaat niet alleen om jongeren of mensen met donkere huidskleur, de groep mensen die dit al dan niet bewust doet is erg divers. Ik heb het afgelopen jaar een enkele maal een boete zien uitschrijven hiervoor en toch zeker 10 tot 20x alleen het wegsturen. Maar meestal is er dus helemaal geen controle. Momenteel ben ik onderweg van Zwolle naar Breda en ben er bijna, maar de hele rit weer geen conducteur gezien. Zichtbaarheid was dacht ik belangrijk? Waarom lopen ze niet regelmatig heen en weer door de trein?
Reputatie 2

Hetzelfde tussen Amsterdam en Utrecht. Nauwelijks controles (laatste weken: geen) en mensen overleggen hardop met elkaar ze 1ste klas gaan zitten. Als er dan toch gecontroleerd wordt lopen ze gewoon weg of doen wat onnozel, en ik heb nog nooit meegemaakt dat een boete werd uitgeschreven.

 

Je betaalt extra voor meer kans op een zitplek en een wat rustiger publiek, maar als de NS dat niet kan waarmaken dan vind ik dat de NS het extra betaalde voor eerste klas terug moet geven aan de klanten. Ze verkopen een service die ze zeer slecht nakomen.

Reputatie 5

 

Soms zijn mensen zich er simpelweg niet van bewust dat ze in de eerste klasse zitten.

 

1 op de miljoen misschien?

Rode banken en een 1 naast alle deuren en men weet het niet?

 

 

Nog 1 keer zo'n voorval en ik verander mijn abonnement in 2e klasse. Zo verlies NS m.i. de 1e klasse reizigers, die best bereid zijn om 40% meer te betalen, maar dan wel iedereen graag !

 

Is voor mij al minimaal 3 jaar een reden om geen eerste klas upgrade meer te kopen.(zelfs niet als het maar 5 euro kost)

Je zou nog kunnen proberen de klantenservice te twitteren of te bellen!

 

Reputatie 2

 

Soms zijn mensen zich er simpelweg niet van bewust dat ze in de eerste klasse zitten.

 

1 op de miljoen misschien?

Rode banken en een 1 naast alle deuren en men weet het niet?

 

 

Nog 1 keer zo'n voorval en ik verander mijn abonnement in 2e klasse. Zo verlies NS m.i. de 1e klasse reizigers, die best bereid zijn om 40% meer te betalen, maar dan wel iedereen graag !

 

Is voor mij al minimaal 3 jaar een reden om geen eerste klas upgrade meer te kopen.(zelfs niet als het maar 5 euro kost)

Je zou nog kunnen proberen de klantenservice te twitteren of te bellen!

 

Dien een klacht in bij NS; kan via de chat; sta er wel op dat ze een klacht registreren. Des te meer klachten, des te groter de kans dat iemand op het kantoor wakker wordt.

wordt het niet eens tijd dat 1e klas standaard wordt gecontroleerd en al helemaal als het vol zit zodat de personen met juist ticket in ieder geval een plek hebben. nu is 1e klas plaats voor jongeren zonder 1e klas plaatsbewijs en zonder mondkapje. laat ik nu net voor eigen veiligheid 1e klas reizen, dat kan dus ook niet. echt teleurstellend

Reputatie 7

wordt het niet eens tijd dat 1e klas standaard wordt gecontroleerd en al helemaal als het vol zit zodat de personen met juist ticket in ieder geval een plek hebben. nu is 1e klas plaats voor jongeren zonder 1e klas plaatsbewijs en zonder mondkapje. laat ik nu net voor eigen veiligheid 1e klas reizen, dat kan dus ook niet. echt teleurstellend

Iedereen buiten NS om is het met u eens. Maar NS laat het in dit dossier al jaren volledig afweten.

Reputatie 7
Badge

Dit heeft helaas geen prioriteit voor NS. 

Reputatie 7

@will1414 Conducteurs doen met name servicerondes, dit is beleid om daardoor meer zichtbaar te zijn voor vragen, als aanspreekpunt, voor veiligheid enz. Kaartcontrole is daarin naar ik heb begrepen geen vaste taak. Dus zie je weleens conducteurs binnenkomen die vriendelijk goedemorgen zeggen, hartelijk welkom allemaal, en hun hoofd schudden als je je chipkaart tevoorschijn haalt, en dan gelijk doorlopen. In de praktijk zie je (althans dat is mijn ervaring op mijn dagelijkse reizen) slechts af en toe een conducteur, waarvan dan nog slechts de helft van dit aantal malen het kaartje gecontroleerd wordt.

Nou dat is dus min of meer vrij spel voor iedereen die willens en wetens met ongeldig kaartje in de 1e klas gaat zitten; men durft het risico heus wel te nemen. Word je toch gesnapt, geef je gewoon aan dat je niet wist dat dit de 1e klas is, en dan word je 9 van de 10 keer vriendelijk doch dringend verzocht om je naar de 2e klas te gaan begeven. Recent gehoord: “oh, is dit de 1e klas?” Jazeker jongedame. “Oh dat wist ik niet, de stoelen zijn toch hetzelfde?” Ze hebben een andere kleur en hier staat een grote 1 op de wand. “Oh dat was me niet opgevallen, sorry hoor” (besmuikt lachje). Het is al ontelbare keren aangegeven op dit forum (en op Twitter) maar er verandert helemaal niets in beleid.

 

 

Ik reis de laatste 3 jaar wekelijks naar Schiphol met de trein, 1e klas,  en de keren dat ik ben gecontroleerd is op 1 hand te tellen. Dat de overlast toeneemt in de 1e klas is daar ook een resultaat van. Conducteurs sluiten zich liever veilig op in een van de cabines om daar vervolgens op hun telefoon een filmpje te gaan kijken dan dat ze zorgen voor een veilige reisomgeving. 
Vandaag weer zo’n kansloos geval dat veel geluidsoverlast veroorzaakt en zonder mondkapje de complete coupé onder hoest. 
Via de app dit gemeld en kreeg het advies om de conducteur op te gaan zoeken om het voorval persoonlijk te melden. Over kansloos gesproken…!

Uiteindelijk heb ik de persoon zelf aangesproken op zijn gedrag, sprak alleen maar Frans overigens, en kreeg uiteraard de nodige bedreigingen, scheldwoorden en ziektes naar mijn hoofd maar heeft de coupé uiteindelijk wel verlaten. 
Maar het feit dat de NS in alle opzichten struisvogelpolitiek hanteert is te triest voor woorden. 
 

Welkom op onze NS Community Maximiliaan Benjamin. Erg jammer om te lezen, van deze situatie. Mijn collega moeten soms via de app ook overwegingen maken. Het spijt me dat ze je in dit geval niet verder hebben kunnen helpen. Weet je nog op welk traject dit was en wat je vertrektijd hier was?

Reputatie 7
Badge

Ongekend, maar vandaag 3x gecontroleerd: 3x helden getroffen dus!

Eerste held controleert in de IC Rotterdam Utrecht. Vijf minuten later stappen twee undercover controleurs in Gouda in en de trein wordt nog een keer gecontroleerd. Op de terugweg werd bewust de eerste klas gecontroleerd door de HC. En zoals ik de grijsrijders er ook uithaal, zo geschiedde het. (Vandaag geen boete, maar een paar dagen terug wel een boete voor een grijsrijder.)

Zeer bijzonder, zet dit voort!!  ;)

Badge +3

Over conducteurs.. https://www.npostart.nl/m/14-12-2021/KN_1727720 (op 11:20)

Reputatie 7

Ongekend, maar vandaag 3x gecontroleerd: 3x helden getroffen dus!

Eerste held controleert in de IC Rotterdam Utrecht. Vijf minuten later stappen twee undercover controleurs in Gouda in en de trein wordt nog een keer gecontroleerd. Op de terugweg werd bewust de eerste klas gecontroleerd door de HC. En zoals ik de grijsrijders er ook uithaal, zo geschiedde het. (Vandaag geen boete, maar een paar dagen terug wel een boete voor een grijsrijder.)

Zeer bijzonder, zet dit voort!!  ;)

Kijk dat is nou service. Zo zie je maar dat persoonlijke controle écht nodig is, zoals iedereen eigenlijk wel weet. Zeker tegenover de netjes betalende klant. 

Reputatie 7

Vanmorgen tussen Roosendaal en Dordrecht een groepje aangeschoten mensen met bierblikjes in de 1e klas. Ik wees ze op de 1 op de deur, maar ze antwoordden in het Pools of andere Oost-Europese taal terug met oplopende frustratie naar mijn idee.  Geen mondkapjes. Ik ben vertrokken naar de 2e klas. Zag ze in Oudenbosch (gelukkig kort stukje dus) uitstappen. Helaas meerdere keren per week gedoe en ergernis in de 1e klas. Niet fijn zo. Kan wel op zoek gaan naar conducteur (hele rit tot Dordrecht niet gezien) maar dat heb ik inmiddels al een paar maal eerder gedaan en ben ik wel beu. Heb het er maar weer bij gelaten😔 

Reputatie 7
Badge +3

Vanmorgen tussen Roosendaal en Dordrecht een groepje aangeschoten mensen met bierblikjes in de 1e klas. Ik wees ze op de 1 op de deur, maar ze antwoordden in het Pools of andere Oost-Europese taal terug met oplopende frustratie naar mijn idee.  Geen mondkapjes. Ik ben vertrokken naar de 2e klas. Zag ze in Oudenbosch (gelukkig kort stukje dus) uitstappen. Helaas meerdere keren per week gedoe en ergernis in de 1e klas. Niet fijn zo. Kan wel op zoek gaan naar conducteur (hele rit tot Dordrecht niet gezien) maar dat heb ik inmiddels al een paar maal eerder gedaan en ben ik wel beu. Heb het er maar weer bij gelaten😔 

Melden via het Whatsapp nummer geprobeerd?

Reputatie 7

Vanmorgen tussen Roosendaal en Dordrecht een groepje aangeschoten mensen met bierblikjes in de 1e klas. Ik wees ze op de 1 op de deur, maar ze antwoordden in het Pools of andere Oost-Europese taal terug met oplopende frustratie naar mijn idee.  Geen mondkapjes. Ik ben vertrokken naar de 2e klas. 

Melden via het Whatsapp nummer geprobeerd?

Was ik van plan maar ze stapten al uit na 5 minuten bij de eerste stop. Gelukkig. 

Reputatie 5

Als je dat via het whats app nummer wilt melden krijg je de mededeling dat zij niet voor mondkapjesgedrag zijn. Alleen voor 'onveilige situaties'. Blijkbaar valt het niet dragen van mondkapjes dus niet onder onveilige situaties.

In principe is het makkelijk te regelen in sprinters en dubbeldekkers. 
 

in een dubbeldekker is de scheiding 1e en 2e klas horizontaal, per verdieping een 1e en 2e klas.. Verander dit in scheiding per verdieping; boven 2 en onder 1, of andersom*. Vervolgens zorg je dat je enkel de deur naar de 1e klas kunt openen met een OV chip waarop een geldig 1e klas product staat. 
 

bij de sprinters zit de 1e klas aan het einde van het treinstel. Zelfde slot met enkel toegang tot 1e klas met geldig product op je ov chip.
 

*omdat je anders niet door het treinstel kunt lopen van voor naar achter

Reputatie 7

Vervolgens zorg je dat je enkel de deur naar de 1e klas kunt openen met een OV chip waarop een geldig 1e klas product staat. 

Dat wordt een kostbare operatie om alle betreffende deuren in de treinen aan te passen 😆 En als je met een E-ticket reist ? 

Badge +3

Hoogst onwenselijk om deuren in een trein te moeten openen met een ov-chipkaart, dat houdt alleen maar onnodig op, en iemand die per se de 1e klas in wil loopt dan natuurlijk gewoon achter je aan, tenzij je er een tourniquet of draaideur van maakt. Lekker handig met koffers.

Bij NS Flex (en Business Cards) is er overigens geen mogelijkheid om (snel) te bepalen of je wel een 1e klas vervoerbewijs hebt, en bij e-tickets al helemaal niet zonder optische scanner.

Reputatie 7
Badge

Het lijkt me makkelijker als de conducteur/conductrice de 1e klasse controleert om de reizigers met een 2e klasse kaartje eruit te filteren.

Reputatie 7
Badge +1

Het lijkt me makkelijker als de conducteur/conductrice de 1e klasse controleert om de reizigers met een 2e klasse kaartje eruit te filteren.

En het liefst dan ook beboeten i.p.v. slechts weg te sturen.

Vorige week ook weer een stel: “Als het druk is mag je toch eerste klas zitten, en als het niet mag dan sturen ze je toch alleen maar weg”.

Reageer