Controle in de 1e klasse | NS Community
beantwoord

Controle in de 1e klasse


Reputatie 1
Afgelopen vrijdag reed ik met de sprinter vanuit Rotterdam CS naar Delft-Zuid.
Ik heb een 1e klasse abonnement en vind het dan ook asociaal tov alle reizigers die hiervoor 40% meer betalen dat de conducteur deze zwartrijders niet beboet en daarna verwijderd.

Ik heb vrijdagavond eerst een moslima van 15/16 jaar, met lang gewaad, net zo lang moeten wijzen dat ze 1e klasse zat tot ze vertrok.
Daarna kwamen 2 jongelui met een zwarte huiskleur op de banken hangen. De conductrice (ook met zwarte huidskleur) liep er langs zonder hen te vragen naar een kaartje. Is hier sprake van positieve discriminatie ? Er was ruimte genoeg in de 2e klasse. Waarom worden niet alle 1e klasse reizigers gecontroleerd ?
Ook heb ik nooit gezien dat iemand die zonder of met een 1e klasse kaartje in de 2e klasse zit een boete kreeg terwijl dit wel in de regels van de NS staat.
Nog 1 keer zo'n voorval en ik verander mijn abonnement in 2e klasse. Zo verlies NS m.i. de 1e klasse reizigers, die best bereid zijn om 40% meer te betalen, maar dan wel iedereen graag !
icon

Beste antwoord door Danny NS 20 May 2019, 11:12

Bekijk origineel

96 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik tel nu 7 mensen die geen 1e klas treinkaartje heb. 7 X 100 euro . en dit voor 1 trein. Tel uit je winst ns.

Begrijp ik dat de boete €100 is geworden?

@MoDe 

Ik heb ook wat gemist geloof ik 😑

Reputatie 4

Ik tel nu 7 mensen die geen 1e klas treinkaartje heb. 7 X 100 euro . en dit voor 1 trein. Tel uit je winst ns.

Begrijp ik dat de boete €100 is geworden?

Inflatiecorretie :)

Reputatie 4

En weer geen controle tussen Amsterdam zuid en Zwolle. Er zitten meer dan 10 mensen in de 1e klas die geen 1e klas hebben.

Zijn de conducteurs nu al aan het staken? 

Railrunner kopen is voordeliger :)

Badge +3

Railrunner kopen is voordeliger :)

Kan voor minder dan de helft (voor door alle poortjes in Nederland, plus het risico op controle onderweg)… 🤣

 

Badge +3

Of nog goedkoper (als het alleen om poortjes openen gaat), vanuit de Reisplanner of NS app:

Het kan zijn dat poortjes je niet naar binnen laten in de spits

 

Reputatie 4

Conducteurs zijn lui tegenwoordig en doen echt geen ene reet in de trein. Je kan mensen die geen 1e klas hebben er echt zo uitpakken. Her enige wat NS personeel tegenwoordig doet is in de 1e klas zitten en lekker kletsen.

 

Laatst meegemaakt dat er letterlijk iemand met z'n voeten op het tafeltje zat. 4! NS medewerkers keken er naar en deden niets

Reputatie 4

Conducteurs zijn lui tegenwoordig en doen echt geen ene reet in de trein. Je kan mensen die geen 1e klas hebben er echt zo uitpakken. Her enige wat NS personeel tegenwoordig doet is in de 1e klas zitten en lekker kletsen.

 

Laatst meegemaakt dat er letterlijk iemand met z'n voeten op het tafeltje zat. 4! NS medewerkers keken er naar en deden niets

Vandaag van zwolle naar Den Haag centraal en weer terug, geen controle. En weer mensen die geen 1e klas kaartje hebben. Ze moeten alleen de eerste klas controleren. 2e klas is niet erg. 

Reputatie 4

Of nog goedkoper (als het alleen om poortjes openen gaat), vanuit de Reisplanner of NS app:

Het kan zijn dat poortjes je niet naar binnen laten in de spits

 

Dan maar gewoon achter iemand lopen,

2 mensen kunnen makkelijk eruit met 1 ov chipkaart. Gebeurt wel vaker 

Reputatie 7
Badge +4

Dan maar gewoon achter iemand lopen,

2 mensen kunnen makkelijk eruit met 1 ov chipkaart. Gebeurt wel vaker 

Het is/blijft een illegaal advies en het is in strijd met de forumregels . Dat het voorkomt, weten we natuurlijk ook wel. Wat kan, mag daarmee nog niet.

Reputatie 4

Dan maar gewoon achter iemand lopen,

2 mensen kunnen makkelijk eruit met 1 ov chipkaart. Gebeurt wel vaker 

Het is/blijft een illegaal advies en het is in strijd met de forumregels . Dat het voorkomt, weten we natuurlijk ook wel. Wat kan, mag daarmee nog niet.

 

in de 1e klas reizen zonder 1e klas kaartje en verzoeken op een blauwe stoel plaats te nemen en geen bekeuring iuitdelen. Zo loopt ns heel wat geld mis. Wat krijgen we nu, Staking en uitval van treinen vanwege personeelstekort. 

Reputatie 7

Compliment voor de strikte conductrice in Breda  vanavond die vijf jongens die hun mobiel aan het opladen waren uit de 1e klas zette. Volgens mij hebben jullie geen 1e klaskaartje! Nee klopt maar we moeten effe opladen. Nou dat wordt dan heel dure stroom. Hup naar de 2e klas.

Reputatie 7

Het staken is over en personeel krijgt er heel wat bij. Nu graag weer volop gaan controleren. Heb me afgelopen week weer groen en geel geërgerd aan allerlei figuren die willens en wetens 1e klas gaan zitten. Net weer eentje die al bellend binnenkwam met "schijt, ik ga lekker 1e klas zitten" tegen degene met wie hij aan het bellen was. En nee geen controle gehad van Den Bosch naar Breda. Die kwam er dus weer lekker mee weg. Grrrrrr

Reputatie 5

Het staken is over en personeel krijgt er heel wat bij. Nu graag weer volop gaan controleren. Heb me afgelopen week weer groen en geel geërgerd aan allerlei figuren die willens en wetens 1e klas gaan zitten. Net weer eentje die al bellend binnenkwam met "schijt, ik ga lekker 1e klas zitten" tegen degene met wie hij aan het bellen was. En nee geen controle gehad van Den Bosch naar Breda. Die kwam er dus weer lekker mee weg. Grrrrrr

Vandaag Hoorn-Breda v.v. gereisd,maar geen conducteur gezien,waardeloos.

Voor die dikke loonsverhoging verwacht deze reiziger (die vanwege bovenstaand zijn eerste klas heeft stopgezet!) wel wat terug!

Gisteren vier uur in de trein gezeten. Controle in de eerste klas? Wat is dat?

Deze jongen(s) maakten zich geen zorgen toen ik vanaf Gouda de trein nam. Ze hadden hun plekje al gevonden en zaten voordat ik instapte al in de trein. Gelukkig is de vloer van de trein schoon gebleven. Zelfs de HC heeft er geen voetdruk nagelaten. Aangekomen bij de Arena te Amsterdam gingen de voetjes weer op de vloer.

  

Reputatie 7
Badge +1

Ik verbaas me er sowieso altijd over hoe makkelijk mensen hun voeten op de stoelen voor zich gooien. Ook in de tweede klas.

Sommigen laten zelfs een complete zandbak voor de volgende reizigers achter.

Na die riante salarisverhoging gaan de conducteurs vast wel hun werk doen.Toch?

Reputatie 5

Ik verbaas me er sowieso altijd over hoe makkelijk mensen hun voeten op de stoelen voor zich gooien. Ook in de tweede klas.

Sommigen laten zelfs een complete zandbak voor de volgende reizigers achter.

Deze dagen verbaas ik mij helaas bijna nergens meer over. Als er nooit wordt gehandhaafd, worden mensen ook nooit gewezen op hun handelingen. Daarnaast is het ook niet meer vanzelfsprekend dat men enige vorm van fatsoen meekrijgt vanuit huis. Kunnen hun het schelen dat de volgende reiziger op een vervuilde stoel moeten zitten.

Voor mij puur de reden waarom ik enkel naast elkaar wil zitten en nooit meer op stoelen tegenover elkaar. Je weet maar nooit hoeveel paar schoenen eerder op de dag op die stoelen hebben gelegen.

 

Reputatie 5

Na die riante salarisverhoging gaan de conducteurs vast wel hun werk doen.Toch?

Zolang de NS-directie blind blijft geloven dat stationspoortjes en salarisverhogingen voor personeel de oplossing zijn tegen grijs/zwartrijders i.p.v. de dagelijkse werkzaamheden van de conducteurs te inspecteren en te evalueren, zou ik er maar niet teveel op hopen.

In sprinters zie ik zelfs steeds vaker dat men vanuit de achterste cabine deur de vertrekprocedure uitvoert, zodat ze niet steeds door de eerste klas hoeven te lopen. Zegt genoeg denk ik.

Na die riante salarisverhoging gaan de conducteurs vast wel hun werk doen.Toch?

Zolang de NS-directie blind blijft geloven dat stationspoortjes en salarisverhogingen voor personeel de oplossing zijn tegen grijs/zwartrijders i.p.v. de dagelijkse werkzaamheden van de conducteurs te inspecteren en te evalueren, zou ik er maar niet teveel op hopen.

Poortjes zijn in tientallen landen een prima oplossing voor de controle op zwartreizigers bij treinen metro maar dan moet je ze wel op alle stations installeren en niet zoals in Nederland maar op een kwart van de stations. Daarnaast moet je dan niet zo'n godvergeten ingewikkeld tariefsysteem optuigen zoals in Nederland. 

Reputatie 7

Vanmiddag alweer de 1e klas vol met scholieren. Een gekoppelde sprinter maar alle stoelen bezet. Ik had bijna ruzie toen ik ze aansprak. "Ja maar ik wil gewoon zitten". Ik zei dat ze kunnen staan in de 2e klas. "En dat bepaal jij?"

Uiteindelijk hebben de meesten er ruim een half uur gezeten. Met voeten op de stoel ook nog. Conductrice zat in het andere treinstel dus ook niet gezien helaas.

Ik ga mijn 1e klasabonnement omzetten naar 2e. Het is genoeg nu👋

Reputatie 7
Badge +3

Vanmiddag alweer de 1e klas vol met scholieren. Een gekoppelde sprinter maar alle stoelen bezet. Ik had bijna ruzie toen ik ze aansprak. "Ja maar ik wil gewoon zitten". Ik zei dat ze kunnen staan in de 2e klas. "En dat bepaal jij?"

Uiteindelijk hebben de meesten er ruim een half uur gezeten. Met voeten op de stoel ook nog. Conductrice zat in het andere treinstel dus ook niet gezien helaas.

Ik ga mijn 1e klasabonnement omzetten naar 2e. Het is genoeg nu👋

Terecht dat je jouw abonnement omzet. Waarom zou je meer betalen als anderen dat niet doen.

Reputatie 1

Ik heb ook regelmatig meegemaakt dat mensen in een drukke trein “beleefd” aan een conducteur vroegen of ze in 1e klas mochten zitten, en de conducteur als antwoord gaf: “ga maar zitten”. Zonder bijbetaling! En ik maar moeite doen een klassewissel 2e naar 1e klas te activeren in mijn Flex abonnement via de app. Mét bijbetaling!

Reputatie 4

Waarom de conducteur geen boete heeft uitgeschreven, durf ik je niet te vertellen.

Mocht de conducteur tegenkomen dat iemand eerste klasse reist met een tweede klas vervoersbewijs, dan kan de conducteur kiezen voor het uitschrijven van een upgrade of een waarschuwing. Soms zijn mensen zich er simpelweg niet van bewust dat ze in de eerste klasse zitten.

Momenteel is er een soortgelijk topic actief, wellicht zal je dit topic ook willen lezen?

Waarom een conducteur geen boete uitschrijven , heel simpel. Te veel administratief werk. 1 e klas reizigers zijn wel de dupe. Ze moeten de 1 e klas rijtuigen alleen maar toegankelijk maken voor 1e klas reizigers. Overige reizigers hebben hier niets te zoeken. 

Reputatie 7

Ik heb ook regelmatig meegemaakt dat mensen in een drukke trein “beleefd” aan een conducteur vroegen of ze in 1e klas mochten zitten, en de conducteur als antwoord gaf: “ga maar zitten”. Zonder bijbetaling! En ik maar moeite doen een klassewissel 2e naar 1e klas te activeren in mijn Flex abonnement via de app. Mét bijbetaling!

Nu reis ik inmiddels al 7 dagen achter elkaar op wat langere trajecten maar slechts 1x een conducteur gezien die even vriendelijk kwam langslopen met " goedemiddag, ik kom u even gedag zeggen". En dat was het. De 1e klas wordt ondertussen bevolkt door scholieren en pubers die het allemaal wel best vinden. Personeel, hoeveel zeer vriendelijk in omroepen, blijft nog altijd bijna onzichtbaar. De treinen zijn kort, heus niet altijd overvol, maar toch is er blijkbaar geen tijd voor controle, terwijl dat nu toch juist is wat je zou moeten doen. Het is een wondere wereld. 

 

Reageer