controle in de trein | NS Community

controle in de trein

  • 27 September 2021
  • 18 reacties
  • 871 Bekeken

Reputatie 1

ls,

ik ben zo onderhand helemaal klaar met alle grijs-rijders in de eerste klas.

wanneer wordt er weer eens gecontroleerd en gehandhaafd?

was laatst bijvoorbeeld getuige van de opgave van een vals adres bij (door eenvoudig snel een postcode check te doen) en een stilte coupe vol blowers.

ik viel mij benadeeld door dit misbruik, omdat ik vind dat ik al meer dan een jaar geen waar voor mijn geld krijg.


18 reacties

Reputatie 5

Gisteren ben ik vanuit Tilburg naar Hilversum geweest, in alle 6 treinen helemaal geen controle gezien.
 

wat ik bedoel de conducteur moet gewoon in de trein aanwezig zijn en zich niet “verschulen” in de cabine van de machinist ik reis elke dag naar mijn werk vanuit almere  naar amsterdam zuid ,90 procent van de conducteurs doet zijn werk vanuit de cabine . Ik vraag me af welke functie de conducteur nog heeft. 

Reputatie 7

Je moet niet kijken naar het uiterlijk, maar naar het gedrag en dan naar de meer subtiele dingen.

Of gewoon goed luisteren naar wat gezegd wordt. "Bestaat dit domme klassensysteem hier nog?" hoorde ik uit de mond van een man die er vervolgens wel ging zitten.

Reputatie 7

Controle heeft het voordeel dat elke keer het goede gedrag van de eerlijke reiziger wordt beloond in plaats van dat ze zich gekke Henkie voelen. Dit beleid is nergens goed voor.

De spijker op de kop. Nu NS nog overtuigen...

Reputatie 7
Badge +4

Je moet niet kijken naar het uiterlijk, maar naar het gedrag, en dan naar de meer subtiele dingen.

Reputatie 7
Badge

Overkomt mij ook wel eens dat ik mensen in de eerste klasse zie waarvan ik denk dat ze tweede klasse kaartjes hebben. Dan komt er controle en dan blijken ze wel degelijk eerste klasse kaartjes te hebben.

Reputatie 7
Badge +3

toen ik gisteren 1e klas zat in een trein waarvan de conducteur zowaar wel langs kwam bleek de reiziger waarvan ik niet verwacht had dat ‘ie een correct kaartje had dat wel te hebben

Toen ik vroeger met vrienden in Amsterdam ging stappen, kochten we ook wel eens 1e klas kaartjes voor de nachttrein terug naar Utrecht. Menig conducteur wilde ons al wegsturen vóór-ie onze kaartjes had gezien. Heeft regelmatig leuke momenten opgeleverd 😀

Reputatie 7
Badge +4

Bommel was jaren langeafstandsforens tussen Groningen en Den Haag. Standaard elke dag drie keer controle op de heen- en drie keer controle op de terugreis. Administratie ging toen nog met pen en papier en was een stuk omslachtiger.

Het was hooguit zo dat de conducteurs iets zeiden van ’ik heb u al gezien’, ze kenden me ook, maar het kan echt. Het probleem is natuurlijk niet de conducteur, maar het uiterst slechte publiek. Toch is controleren en handhaven de enige weg om deze dievenbende van zwartrijders met ook nog een kort lontje aan te pakken.

Of laat de regering het Duitse systeem invoeren. Meer dan vijf keer zwartrijden is verschijnen voor de rechter en een week gevangenisstraf wordt vaak gegeven. De oosterburen zien het als diefstal en hebben minachting voor zwartrijders. 

Dan maken deze ééndimensionalen wel een andere rekensom. De mentaliteit van niet betalen is natuurlijk wel gekweekt door het ontbreken van controle. Ik heb overigens de indruk dat er weer meer gecontroleerd wordt. Het echte probleem zijn de hufterburgers natuurlijk waardoor conducteurs toch enige aarzeling krijgen. Je wilt als conducteur ook niet met de verwerking van elke dag een bak agressie achter de boerenkool zitten.

 

Controle heeft het voordeel dat elke keer het goede gedrag van de eerlijke reiziger wordt beloond in plaats van dat ze zich gekke Henkie voelen. Dit beleid is nergens goed voor.

Reputatie 7
Badge +2

Met die mogelijkheden van NS Flex tegenwoordig kan je echter wel verrast worden trouwens… toen ik gisteren 1e klas zat in een trein waarvan de conducteur zowaar wel langs kwam bleek de reiziger waarvan ik niet verwacht had dat ‘ie een correct kaartje had dat wel te hebben, maar werd juist degene waarbij ik het niet verwachtte naar de tweede klasse gestuurd.

Maargoed, daar is natuurlijk maar één oplossing voor inderdaad: meer controleren. Want die conducteur die ik gisteren trof was de eerste na enkele uren.

Ik reis elke dag met de ns naar het werk  reglmatig zit de conducteur weer snel in de cabine van de machinist en het  liefst vanuit die ruimte de deuren te sluiten. er zitten grijsrijderds in de eerste klas en het verbaasd mij totaal niet dat er een meisje is aangerand in de trein naar alkmaar gewoon schandalig. 

Corona kan toch geen excuus meer zijn dat controleurs niet fysiek in de trein lopen ipv met hun telefoontje te spelen of druk prive te bellen.Tevens mogen  ze wat meer controleren in de eerste klas ik betaal om daar te zitten dan wil ik ook graag plaats hebben. Sommige van die nieuwe korte treinen hebben maar een eerste klas coupe dus deze zit al snel vol.

Hi Hendrik10 en welkom op de Community! 
Er wordt zeker wel gecontroleerd op vervoerbewijzen in de trein, maar de conducteurs hebben ook nog andere werkzaamheden dat ze bezig houdt tijdens de reis. Het zou goed kunnen dat je ze hierdoor vaak misloopt. Ik vind het jammer om te lezen dat je aangeeft geen waar te krijgen voor je geld. Mocht er geblowd worden in de trein, dan kun je dit altijd direct melden bij de conducteur opzoeken of een berichtje via Twitter naar @ NS_online sturen zodat we direct actie kunnen ondernemen.

Er zal zeker wel eens worden gecontroleerd maar in verreweg de meeste gevallen niet. Zeker niet tussen Amsterdam en Utrecht. Het zou bijvoorbeeld interessant zijn hoeveel van de jonge reizigers daar een plaatsbewijs hebben en zo ja, hoeveel een kaartje voor de eerste klas. Ik reis dit traject veel en zie nooit een conducteur 

Reputatie 7
Badge

Misschien is het een idee om alleen in de 1e klasse te controleren? Ik zie wel eens conducteurs/conductrices die dat doen. Heel effectief. Een volle 1e klasse is dan heel gauw leeg.

Reputatie 6

Je zou bijna zeggen vergroot het aantal eerste klas plaatsen en controleer nog wat minder. Dan gaan alle 2 de klasse reizigers gniffelend in de eerste klas zitten….Hoera, het lukt ons op die die dure plekken te zitten….. 
Kunnen de 1ste klasse reizigers geld besparen en in de lege 2de klasse zitten….

Iedereen blij…..

Reputatie 7

Het is al zo vaak gezegd op dit forum m.b.t. dit onderwerp. Controle zou hoofdtaak moeten zijn. Als het dat niet wordt, blijft de grote ergernis m.b.t de grijsrijders en 1e klas-klanten die zich tekort gedaan voelen. Heel logisch. Het is ook uitermate ergerlijk dat jij netjes méér betaalt en een ander onverschillig en bewust plaatsneemt met 2e klasvervoerbewijs. En we weten allemaal dat dat geen incidenteel iets is. NS, doe er eindelijk eens iets structureels aan of stop gewoon met de 1e klas. Ik reis mijn hele leven al per trein en kan je wel vertellen dat zoiets vroeger niet zoveel voorkwam. Kwestie van respect, geweten en gezag. En dat is vaak weg. De maatschappij en mentaliteit is echt veranderd.

Reputatie 7

Ik zie net op nu.nl een artikel voorbij komen over de mondkapjesplicht in de trein.

 

https://www.nu.nl/coronavirus/6159482/mondkapjeslicht-wordt-goed-nageleefd-in-de-trein-maar-soms-nog-vergeten.html  

 

Zie naar aanleiding van een kritische reactie van een forumlid aldaar, deze4 opmerking van blijkbaar een conducteur cq conductrice. Lijkt er veel op dat we hier dus al maanden voor het lapje worden gehouden.

 

Tot vorige week was dit ook de normale procedure. Treinpersoneel had ook de keus om zo min mogelijk in contact te staan met de reizigers.

Dit is inmiddels zo goed als komen te vervallen. Het zal nu wel aantrekken denk ik maar heeft even tijd nodig. Er zijn veel collega’s die ontzettend hun best doen en het weet oppakken, ik heb het een half jaar geleden opgepakt ongeveer.

Neemt niet weg dat ik je frustratie begrijp en hoop dat meer collega’s deze stap snel nemen!

Neemt niet weg dat mondkapjes een ding blijven, die gaan op als we langslopen en er wat van zeggen en af als we weer weg zijn, is geen beginnen aan.

Vergeet het maar. We glijden in de trein al een paar jaar langzaam af naar een soort van metro-achtige toestand. Beter zijn de NS bestuurders er gewoon eerlijk over zodat de mensen die 1e klas betalen niet langer besodemieterd worden.

 

Maar nee, de NS wil heel graag uw laatste cent tot het laatste moment uitmelken tot het moment dat de eerste klas definitief verdwijnt.
 

De parallellen met de verzuimende taak tot maatschappelijk handhaven die de overheid heeft zijn duidelijk en lijken een trend; laat de maatschappelijke problemen maar over aan de buigbare houding van de welwillende burger.

Reputatie 6
Badge +2

Hi Hendrik10 en welkom op de Community! 
Er wordt zeker wel gecontroleerd op vervoerbewijzen in de trein, maar de conducteurs hebben ook nog andere werkzaamheden dat ze bezig houdt tijdens de reis. Het zou goed kunnen dat je ze hierdoor vaak misloopt. Ik vind het jammer om te lezen dat je aangeeft geen waar te krijgen voor je geld. Mocht er geblowd worden in de trein, dan kun je dit altijd direct melden bij de conducteur opzoeken of een berichtje via Twitter naar @ NS_online sturen zodat we direct actie kunnen ondernemen.

Reputatie 7
Badge +1

Good luck, heer Hendrik. Jij mag er beu van zijn, NS is dat-blijkens de vele, vele idem dito postings en reacties in dit forum, nog lang niet. Of misschien is het wel een stille ondergrondse nieuwe soort staking of langzaam-aan actie?

Dubbel good luck om NL scholiertjes hun zucht naar aandacht om dan lekker boos af te kenne reagere weg te praten………….

Reageer