beantwoord

Controle in eerste klas

Waarom wordt er zo weinig gecontroleerd in de eerste klas? Tussen schiphol en adam cs wordt massaal grijs gereden. Ik betaal een significante meerprijs voor eerste klas en zit in feite tweede klas. Meer controle graag!
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 6 juli 2018, 12:32

Welkom op het NS Serviceforum kdr001. Ik heb niet in de hand hoeveel en waar mijn collega's op de trein controleren. Dit traject zie ik vaker voorbij komen en er is intern ook aandacht voor geweest. Ik zal de regioteammanager nog een keer mailen, maar het is uiteindelijk aan de conducteurs waar ze controleren. Ze zijn er in eerste instantie voor veiligheid en gastheerschap. Maar ik snap wel dat je je als 1e klas reiziger kan storen aan 'grijsrijders'.
Bekijk origineel

26 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Het is een langdurige en terugkerende ergernis, maar controle heeft veel minder prioriteit waardoor zwartrijden en de daarmee samenhangende agressie en gevoel van onveiligheid wordt bevorderd. Dit niet bepaald alleen tussen Amsterdam en Schiphol. Ik zie daar van tijd tot tijd wel conducteurs vanaf Amsterdam de eerste klas schoonvegen, helaas niet altijd.

U betaalt niet voor niks maar veel anderen betalen inderdaad niks door dit fraudebevorderende beleid.
Welkom op het NS Serviceforum kdr001. Ik heb niet in de hand hoeveel en waar mijn collega's op de trein controleren. Dit traject zie ik vaker voorbij komen en er is intern ook aandacht voor geweest. Ik zal de regioteammanager nog een keer mailen, maar het is uiteindelijk aan de conducteurs waar ze controleren. Ze zijn er in eerste instantie voor veiligheid en gastheerschap. Maar ik snap wel dat je je als 1e klas reiziger kan storen aan 'grijsrijders'.
Reputatie 7
Badge +4
Wel heel donkergrijs dan.
Controle lijkt me noodzakelijk voor de veiligheid 😀

Dat NS prioriteit geeft aan gastheerschap begrijp ik niet. Ik wil alleen van A naar B zsm en zonder zwartrijders en andere problemen..

Reizigers die evt vragen hebben kunnen die stellen tijdens de controle ronde 😀
Reputatie 7
Badge +4
Controle voorkomt zwartrijden en agressie juist. Het is geen gastheerschap maar vermijdingsgedrag. Er is niks mis mee als je vaak contoleert. De betalende reiziger krijgt positieve respons en ervaart meer veiligheid omdat het wangedrag afneemt, domweg omdat de pakkans voor de de bewust niet betalende treiterparasieten toeneemt. De agressie de trein uit, om te beginnen bij de smoesjesreiziger. De conducteur haalt degene die zich daadwerkelijk vergist er echt wel uit met zijn mensenkennis.
Controle voorkomt zwartrijden en agressie juist. Het is geen gastheerschap maar vermijdingsgedrag. Er is niks mis mee als je vaak contoleert. De betalende reiziger krijgt positieve respons en ervaart meer veiligheid omdat het wangedrag afneemt, domweg omdat de pakkans voor de de bewust niet betalende treiterparasieten toeneemt. De agressie de trein uit, om te beginnen bij de smoesjesreiziger. De conducteur haalt degene die zich daadwerkelijk vergist er echt wel uit met zijn mensenkennis.
Gastheerschap is volgens mij JUIST zichtbaar aanwezig zijn, als vraagbaak, of als helpende hand, of als regulerende persoon indien nodig.

Als ik een feestje geef en ik laat alle gasten binnen, ik trek mezelf vervolgens met TV en laptop terug in mijn eigen vertrek, ben ik dan een goede gastheer? Lijkt me niet. Dus een conducteur die zich tijdens de reis terugtrekt in een eigen afgesloten ruimte, niet toegankelijk voor reizigers en moeilijk vindbaar, is ook geen goede gastheer op zijn trein.
Vandaag is er WEL gecontroleerd, tussen Leiden en Schiphol. Hulde voor de conductrice die de grijsrijders (~15-20%) doorverwees naar de 2e klas.

Dit ondanks het geklaag van sommige grijsrijders, die verontwaardigd waren, en meldden dat je daar niet kon zitten. Terwijl de 1e klas ook ook vol was, en zij de plaats bezet hielden van iemand die WEL de premie betaald had.

Heel goed, vaker controle aub!
Reputatie 7
Badge
Dit vind ik inderdaad een hele goeie. Je hebt soms ook wel eens van die jonge gasten die dan toch in de 1e klas gaat zitten. En maken toch een hoop kabaal. 😭
Ben er echt ook klaar mee. Volgende keer als dit mij weer overkomt ga ik er echt wat van zeggen want word er echt pist van.
En wat misschien ook een idee is is om wat minder actie kaartjes uit te delen. Want daar komt ook nog wel eens vervelend folk op af.

Dit zijn gelukkig wel uitzonderings-gevallen. (oeps topic is al een maand oud 😊)
Reputatie 7
Badge +3
Inderdaad goed, al vraag ik me wel af of alleen terug sturen het probleeem op langere termijn verhelpt. Een volgende keer gaan ze weer 1e klas zitten want je wordt toch alleen maar terug gestuurd en dan heb je al wel een deel wel 1e klas gezeten.
Wanneer er boetes worden uitgedeeld raak je mensen in de portemonnee.

Ik merk nu overigens wel dat er de afgelopen maand vaker controle is, niet specifiek 1e klas, maar gewoon algemeen. Vanaf begin april ruim 3½ maand geen enkele controle en nu al 7 keer in augustus (meer dan de rest van het jaar bij elkaar) waarvan 3 keer deze week. Even kijken of dat doorzet.
Ik reis elke dag van Alkmaar naar Schiphol en terug.
Dat is 5 dagen per week in 4 verschillende treinen per dag.
als ik 1x per week word gecontroleerd is dat veel.
Is er een minimaal aantal controles waaraan een conducteur moet voldoen?
Reputatie 7
Badge
Ik reis elke dag van Alkmaar naar Schiphol en terug.
Dat is 5 dagen per week in 4 verschillende treinen per dag.
als ik 1x per week word gecontroleerd is dat veel.
Is er een minimaal aantal controles waaraan een conducteur moet voldoen?

Het schijnt 1 keer per half uur ofzo.
1x per half uur een service ronde, hoeft niet perse controle te zijn.
Badge
Vrees dat zelfs die norm niet wordt gehaald. Volgens de HC die ik laatst in de stiltecoupé hoorde kakelen, is controle volgens hun arbeidsvoorwaarden niet meer één van hun taken... 😕
Reputatie 7
Badge
Vrees dat zelfs die norm niet wordt gehaald. Volgens de HC die ik laatst in de stiltecoupé hoorde kakelen, is controle volgens hun arbeidsvoorwaarden niet meer één van hun taken... :/
Ik zie ze tegenwoordig ook vooral langslopen zonder controle.
Opzich denk ik dat alleen langslopen de zwartrijders ook wel aardig zal afschrikken. Maar gewoon echt controleren werkt natuurlijk wel het beste he.
Badge +3
Testcase voor de trouwe reizigers!

@Momo ga gewoon eens ALTIJD 1e klas zitten! Je wordt bij controle toch hooguit naar de 2e gestuurd. Kijken hoe vaak dat 'een probleem' oplevert. Ik vermoed nooit..

En dat 100 keer doen.. Jij mag dat want je hebt Traject Vrij en dan is een UvB ineens wel heel raar, toch?
Reputatie 3
Ik heb bijna 3-4 keer per week mensen die ik op samenreiskorting meeneem.
Zelf reis ik 1e klas. Zij altijd samenreiskorting op blauwe OV Chipkaart.

Nooit maar dan ook nooit wordt er ook maar één woord aan vuilgemaakt.

Goedemorgen uw vervoersbewijs alstublieft, dank u, tot ziens fijne dag.

Wij zijn ook altijd uiterst beleefd maar dat is het minste wat je voor een conducteur kunt doen.

@Momo ga gewoon eens ALTIJD 1e klas zitten! Je wordt bij controle toch hooguit naar de 2e gestuurd. Kijken hoe vaak dat 'een probleem' oplevert. Ik vermoed nooit..

En dat 100 keer doen.. Jij mag dat want je hebt Traject Vrij en dan is een UvB ineens wel heel raar, toch?

Denk @Robert B dat dit niet de plek is om anderen aan te zetten tot gedrag welke niet gewens of toegestaan is in de trein.
Apart, elke OV-chipkaart waar ik samenreiskorting op tegenkom, volgt netjes de vraag met wie ze samenreizen. Wordt wel erg vaak vragend aangekeken, want men denkt dat ik dat uit kan lezen 😅.
Reputatie 5
Vandaag een rit gemaakt van Roosendaal naar Veenendaal, heb in 3 treinen gezeten 1e klas en ben voor de verandering 4x gecontroleerd.
Reputatie 3
Apart, elke OV-chipkaart waar ik samenreiskorting op tegenkom, volgt netjes de vraag met wie ze samenreizen. Wordt wel erg vaak vragend aangekeken, want men denkt dat ik dat uit kan lezen 😅.

Dit gebeurt bij mij ook, alleen blijkt de conducteur het nooit uit te maken dat mijn medereizigers meereizen met 2e klas Samenreis Korting.

Misschien is het een vorm van vriendelijkheid.

(Ik vind het fijn als er wordt gecontroleerd.)

Denk @Robert B dat dit niet de plek is om anderen aan te zetten tot gedrag welke niet gewens of toegestaan is in de trein.

Robert zet niemand aan tot bepaald gedrag. Het gebrek aan controle van de NS zelf zet mensen aan tot dit gedrag.
Reputatie 7
Badge +3

Hoezo zou ik 1e klas mogen zitten met een Traject Vrij 2e klas? Zou wat zijn, iedereen met een 2e klas Traject Vrij die 1e klas gaat zitten.
Een UvB bij niet inchecken terwijl ik op mijn traject reis is misschien wel raar.
Reputatie 7
Badge +4

Het zou ook uit te lezen moeten zijn. Iemand zou pas moeten samen kunnen reizen nadat de hoofdreiziger en de samenreizer met elkaar gekoppeld zijn op de kaart. Bijvoorbeeld doordat samenreizen pas op de kaart gezet kan worden als de hoofdreiziger de chipkaart ook heeft laten scannen in dit proces. Het vereist wel een investering. Kennelijk vindt men zoals het nu gaat een aanvaardbaar risico.

Je bent als vervoerder wel gekke Henkie als je niet effectief investeert in fraudebestrijding.
Oplossen met technology. Alles wat nodig is en waar mensen geen tijd voor hebben of niet willen doen overnemen. Bijv. lampje op stoel. Rood is vrij of onterecht bezet en groen is bezet door iemand met een geldig eerste klas bewijs. Simpel even aanmelden en bij verlaten stoel automatisch weer naar rood zetten. Eerste klas reizigers zullen hier naar mijn verwachting zonder problemen aan meewerken.

Een conducteur kan zo eenvoudig zien wie niet betaald heeft voor 1ste klas. Als men dat niet wil dan moet men 1ste klas afschaffen, dan is het probleem ook opgelost en betaald iedereen evenveel.
Reputatie 5
Oplossen met technology. Alles wat nodig is en waar mensen geen tijd voor hebben of niet willen doen overnemen. Bijv. lampje op stoel. Rood is vrij of onterecht bezet en groen is bezet door iemand met een geldig eerste klas bewijs. Simpel even aanmelden en bij verlaten stoel automatisch weer naar rood zetten. Eerste klas reizigers zullen hier naar mijn verwachting zonder problemen aan meewerken.

Een conducteur kan zo eenvoudig zien wie niet betaald heeft voor 1ste klas. Als men dat niet wil dan moet men 1ste klas afschaffen, dan is het probleem ook opgelost en betaald iedereen evenveel.

Het idee is zeer goed, probleem is alleen dat het geld kost en dus niet ingevoerd gaat worden..

Reageer