beantwoord

Controle in stilte coupe

• 15 oktober 2016
  • 21 reacties
  • 890 Bekeken

• Sprinter
  • 3 reacties
Ik reis vaak in de stilte coupe, maarsteeds vaker kom ik binnen en wordt er hard gepraat, gebeld of staat miziek luid. Helaas krijg ik steeds meer boze reacties als ik om stilte vraag. Een hc wist mij te vertellen dat hij mensen de trein uit kan zetten als ze niet stil willen zijn, maar bij controle van de kaartjes merk ik niet dat er ooit wat aan gedaan wordt. Om steeda de hc te moeten gaan zoeken omdat ik rustig wil werken vind ik ook wat ver gaan dus vraag ik mij af wat doet de NS om de stilte in de stilte coupes te waarborgen?
icon

Beste antwoord door Miriam NS 16 oktober 2016, 12:50

Hallo Emz, jammer om te lezen dat je dit regelmatig meemaakt.
Ik kan me voorstellen dat het niet prettig is als je boze reacties krijgt. Er wordt op meerder manieren aangegeven dat men in een stiltecoupé zit. In eerste instantie is dit met stickers op de ramen, maar we zijn een tijd geleden ook een proef gestart om logo's op de stoelen te plaatsen. Deze zijn op ooghoogte en vaak beter zichtbaar. Hieruit is gebleken dat het effect minimaal was en daarom is deze proef gestaakt. Helaas was dit geen succes, maar het laat wel zien dat we hier mee bezig zijn en dit ook graag anders zien.

Ook zal de conducteur letten op de stilte in deze coupé en kun je hinder van medereiziger altijd bij hem/haar aangeven. Daarnaast wil ik je graag nog verwijzen naar een ander topic waar ook wordt gesproken over de stiltecoupé. Hier zijn ook een aantal conducteurs actief die hun kijk op deze situatie geven.
Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 3
Niets!
Zelfs sommige conducteurs maken zich hier schuldig aan.
Een meereiziger vroeg iets aan de conducteur en die ging uitgebreid staan antwoorden.
Notabene naast de uitgang van de coupe.
Hallo Emz, jammer om te lezen dat je dit regelmatig meemaakt.
Ik kan me voorstellen dat het niet prettig is als je boze reacties krijgt. Er wordt op meerder manieren aangegeven dat men in een stiltecoupé zit. In eerste instantie is dit met stickers op de ramen, maar we zijn een tijd geleden ook een proef gestart om logo's op de stoelen te plaatsen. Deze zijn op ooghoogte en vaak beter zichtbaar. Hieruit is gebleken dat het effect minimaal was en daarom is deze proef gestaakt. Helaas was dit geen succes, maar het laat wel zien dat we hier mee bezig zijn en dit ook graag anders zien.

Ook zal de conducteur letten op de stilte in deze coupé en kun je hinder van medereiziger altijd bij hem/haar aangeven. Daarnaast wil ik je graag nog verwijzen naar een ander topic waar ook wordt gesproken over de stiltecoupé. Hier zijn ook een aantal conducteurs actief die hun kijk op deze situatie geven.
Badge +3
we zijn nu ook een proef gestart om logo's op de stoelen te plaatsen
Die proef is een half jaar geleden al gestaakt.
Je hebt gelijk, mijn fout. Bedankt voor je reactie
Badge +3
Heb je gelezen dat ik gestaakt schreef, en niet gestart?
Zeker, ik heb het bericht nogmaals aangepast en hoop dat het zo duidelijk is. Bedankt.
Beste Miriam,
Ik moet zeggen dat de topic waar ik naar verwezen werd in mijn zins niet helemaal aansluit op mijn probleem.
In ieder geval zit ik nu weer in de stilte coupé met dit keer een groep chinezen die niet snappen wat stil zijn is. Gelukkig is het volume na mijn vraag om stilte van gekakel naar normaal gepraat. Het was stil toen de HC kwam checken en nu gaat het gepraat weer heerlijk door.
U kunt begrijpen dat ik het inmiddels wel een beetje beu ben dat ik in een reis van twee uur bijna geen werk kan verrichten, terwijl ik zie dat er niet actief wat gedaan wordt aan het probleem.
Reputatie 7
Daarom is het zo lastig om als HC er wat aan te doen; omdat je in je eigen verhaal ook al zegt dat het stil was zodra hij of zij aanwezig was..
Hallo Emz, vervelend dat dit weer is voorgevallen.
We staan natuurlijk altijd open voor feedback. Hoe zouden we volgens jou dit probleem (actief) op kunnen lossen?
Reputatie 7
Badge +3
@Miriam NS
Er is geen oplossing zolang een groot deel van de reizigers de stiltecoupe betuttelende onzin vindt en daar naar handelt.
Reputatie 3
Badge
@Miriam NS
Er is geen oplossing zolang een groot deel van de reizigers de stiltecoupe betuttelende onzin vindt en daar naar handelt.

Tenzij dat deel van de reizigers consequent op hun onfatsoen gewezen wordt en dienovereenkomstig wordt behandeld....
Reputatie 7
Badge +3
Consequent handhaven is niet het sterkste punt van NS. Zie ook de eerste klas en het rookverbod.
M.i. moet bij het instappen al duidelijk zijn dat het om een stiltecoupé gaat. Een wazige sticker op de 1e verdieping is te vaag en te laat; daar wordt niet op gelet bij het instappen. Kan NS ajb. bij de deuren en trap naar boven HEEL DUIDELIJK zijn. Bv. de deuren in een andere kleur verven en veel grotere tekens gebruiken, zodat reizigers niet per ongeluk de stiltecoupé binnenlopen maar een bewuste keuze moeten maken.
Ik ben het helemaal met Globetrotter eens . Een duidelijke grote sticker of een deur in een ander kleur zou zeker helpen. De sticker op de ramen is zo goed als onzichtbaar. Jammer dat het experiment van een tijd geleden met duidelijke aanwijzingen binnen de coupé geen verbetering in de situatie gebracht heeft. Maar laten we alsjeblieft betere oplossingen opzoeken!
Dat is ook al door Loes op dit forum in een ander topic gezegd (BEWERKING gevonden: https://forum.ns.nl/in-de-trein-11/waarom-kunnen-mensen-niet-stil-zijn-in-een-stilte-coupe-22215?postid=135170)maar het viel mij laatst ook weer op, als het buiten donker is is de 'strook' met 'silence' op het raam van bovenverdieping VIRM haast niet te zien, ik moest echt heel goed kijken, alleen als er buiten een lamp is kun je het dan weer duidelijk zien, er was in die coupe moeilijk te zien dat stilte vereist was want ik denk dat de sticker in de coupe bij het deurtje met vinger bij mond uit baldadigheid was verwijderd, dus niks anders dan die stroken op het raam die erop wezen dat het een stiltecoupe was
Ik spreek een echtpaar op hun gepraat asn, de man werkt zelf bij de NS zegt hij en ik moet Mn dopjes indoen? 1e klas en NS persoon ... OMG ... wat een voorbeeld
Welkom op het NS Serviceforum Hen67! Wat een vreemde reactie van een NS medewerker. Juist als NS medewerker vind ik persoonlijk dat je ook buiten dienst een voorbeeldfunctie hebt in de trein. Was deze medewerker ook werkelijk buiten dienst?
Dat denk ik wel, hij neemt zijn vrouw toch niet mee op zijn werk ? 😃 hihi
Reputatie 7
Badge
Ik spreek een echtpaar op hun gepraat asn, de man werkt zelf bij de NS zegt hij en ik moet Mn dopjes indoen? 1e klas en NS persoon ... OMG ... wat een voorbeeld

De reactie is inderdaad wat vreemd. Maar zat jij gewoon in de 1e klas of was het ook echt daadwerkelijk een stiltecoupé?
Zowel in de 1e en 2e klas kun je in “ stilte” reizen : logo of pictogram zou voldoende moeten zijn , wellicht nog een extra grote sticker op de glazen toegangsdeur ..? ( ja ik zat in de 1e klas )
Reputatie 5
Je kunt het zo duidelijk aangeven als je wilt, er zullen altijd horken zijn die zich daar niets van aantrekken. Ook in een normale 2e of 1e klas coupé hangen regels dat je o.a. je medereizigers niet moet lastig vallen met te luide (telefoon)gesprekken of muziek en ook daar trekt niemand zich iets van aan. Idem voor rommel maken en voeten op de bank.
Onbegonnen werk ... speelt niet alleen in de trein.
Waarschijnlijk helpt alleen keihard optreden ; bij overtreding de trein uit en wacht maar op de volgende, maar dat gaat natuurlijk echt nooit gebeuren.

Reageer