beantwoord

Controle kaartjes

• 16 april 2019
  • 6 reacties
  • 391 Bekeken

Reputatie 3
Frequent is op dit forum de klacht te horen dat er nauwelijks gecontroleerd wordt. Als reiziger 't Harde - Amsterdam Centraal heb ik een heel andere ervaring, namelijk eigenlijk altijd in elke trein controle. Het gaat hier om de sprinter Zwolle - Utrecht Centraal en de intercity Amersfoort - Amsterdam Centraal. Ik reis meestal buiten de spits.

Heeft de NS weleens geïnventariseerd hoe vaak er gecontroleerd wordt per traject?
icon

Beste antwoord door Loes 16 april 2019, 13:56

Vaak heeft het materieel waar wij mee rijden hier ook een belangrijke invloed op. Een stoptrein is enkeldeks en ik heb daar goed overzicht. Een dubbeldekker daarintegen loop ik me rot in, wat betreft trappen. Stel dat je een bezetting hebt die in een enkeldeks ICM4 past, gewoon goed vol, iedereen kan zitten en diezelfde hoeveelheid reizigers heb ik in een dubbeldeks VIRM6, dan weet ik zeker dat ik meer gezien wordt in de ICM4 dan in de VIRM6, want ik heb veel zicht op de reizigers en zij op mij. Daarom zal men in een ICM4 makkelijker controle inzetten dan de VIRM6. Zelf wil ik al mijn treinen geknipt hebben, maar ook ik kijk altijd naar drukte, soort materieel en regelgeving. Ook hoe de baan erbij ligtbis van belang, ik loop niet graag een verdraaide knie op.
Bekijk origineel

6 reacties

Goede vraag, kukkie. Ik denk dat bijvoorbeeld conducteur @Loes hier wel wat over kan vertellen?
Mijn ervaring is dat het erg wisselt, mede ook met het tijdstip. Ik reis vaak op zondagavond en dan zijn controles zeldzaam (zoals afgelopen zondag van Amsterdam Centraal naar Maastricht, geen controle gezien). Gistermiddag (in de spits) van Maastricht naar Utrecht ben ik 1 keer gecontroleerd maar heb de conducteur zeker nog 3 keer voorbij zien komen.
Reputatie 7
Badge +4
In zijn algemeenheid wordt er op de stoptreinen beter gecontroleerd. Tussen Deventer en Wierden is er vrijwel altijd controle. In de Intercity valt het juist op als er controle is. Probleem is meer dat het onvoldoende preventief werkt.
Vaak heeft het materieel waar wij mee rijden hier ook een belangrijke invloed op. Een stoptrein is enkeldeks en ik heb daar goed overzicht. Een dubbeldekker daarintegen loop ik me rot in, wat betreft trappen. Stel dat je een bezetting hebt die in een enkeldeks ICM4 past, gewoon goed vol, iedereen kan zitten en diezelfde hoeveelheid reizigers heb ik in een dubbeldeks VIRM6, dan weet ik zeker dat ik meer gezien wordt in de ICM4 dan in de VIRM6, want ik heb veel zicht op de reizigers en zij op mij. Daarom zal men in een ICM4 makkelijker controle inzetten dan de VIRM6. Zelf wil ik al mijn treinen geknipt hebben, maar ook ik kijk altijd naar drukte, soort materieel en regelgeving. Ook hoe de baan erbij ligtbis van belang, ik loop niet graag een verdraaide knie op.
Reputatie 3
Begrijpelijk en logisch Loes.

Wel is de sprinter Zwolle - Utrecht Centraal ook dubbeldeks.

De klachten die ik gezien heb komen over de enkeldeks sprinters 5700 (Amsterdam Centraal - Hoofddorp) en 7400 (Amsterdam Centraal - Uitgeest).
Amsterdam Centraal - Hoofddorp is een klein stuk en vorig jaar had ik hem wel eens. Dan had ik 2 stellen bij me en was ik blij als ik in 1 stel wat werk kon doen. Voor ik het wist was ik alweer op het eindpunt.
Amsterdam Centraal naar Uitgeest zit ik dit jaarc af en toe op, komt vanuit Rhenen of Utrecht Centraal en heeft ook 2 stellen. Je hebt ook daar vaak 2 stellen van bij en ik probeer hem schoon te vegen, lukt meestal wel, tenzij je een telefoon vindt en al je tijd in gaat zitten om aan te melden 😔.
Zwolle - Utrecht Centraal is een oude DDAR, 3 bakken en je hebt de tijd om daar doorheen te gaan. Zeker vanaf 't-Harde. Meestal na Amersfoort is de trein allang geknipt en mag je blij zijn als er nog een serviceronde plaatsvindt.

Reageer