beantwoord

controle mondkapjes

• 14 juli 2021
  • 35 reacties
  • 886 Bekeken

De laatste tijd hebben veel mensen een mondkapje niet of niet correct op in de trein. Sommige mensen zullen een medische/goede reden hebben maar het merendeel niet. Ik voel me onveilig en zou graag zien dat er meer gecontroleerd zou worden. Ik snap dat dit niet de leukste taak is maar het moet wel gebeuren.

Ik hoor graag of jullie hier een plan voor hebben. Regels hebben geen zin als ze niet gehandhaafd worden. Zelfde geldt trouwens voor roken op het perron.

Vriendelijke groet!

icon

Beste antwoord door bahnrider 14 juli 2021, 13:27

Gaat niet gebeuren-volgens de bonden zijn HCs geen controle-agenten en die hebben het uiteindelijk voor het zeggen. verder zijn emoties en ratio bij veel mensen totaal niet gerelateerd-een gevoel hoeft niks te zeggen of iets nou wel/niet onveilig is. Als ik, die nog vrij regelmatig treintje reist rond kijk treft het me dat vooral het type mens dat de laatste week de besmettingscijfers blijkbaar enorm omhoog heeft doen laten gaan het meest zonder die maskers rondlopen of zitten.

Bekijk origineel

35 reacties

Reputatie 7

Er is nauwelijks tot geen handhaving. Er is ook geen beginnen aan eigenlijk.Daarom gaat men uit van eigen verantwoordelijkheid en doet een beroep daarop. Af en toe wordt op stations omgeroepen dat het mondkapje in het ov en op stations nog steeds verplicht is. Helpen doet dat m.i. niet want weinigen slaan daar acht op. Als je op de perrons om je heen kijkt is het bewijs daar.

Reputatie 6
Badge

Gaat niet gebeuren-volgens de bonden zijn HCs geen controle-agenten en die hebben het uiteindelijk voor het zeggen. verder zijn emoties en ratio bij veel mensen totaal niet gerelateerd-een gevoel hoeft niks te zeggen of iets nou wel/niet onveilig is. Als ik, die nog vrij regelmatig treintje reist rond kijk treft het me dat vooral het type mens dat de laatste week de besmettingscijfers blijkbaar enorm omhoog heeft doen laten gaan het meest zonder die maskers rondlopen of zitten.

Reputatie 3

Meld het bij reisorganisatie Rover. Dat is het beste advies dat ik je kan geven, hier gebeurt er sowieso niets mee.

Reputatie 6

De HC's zijn wel degelijk de handhavers in hun eigen trein, zij horen te checken of mensen zich correct gedragen, een correct plaatsbewijs hebben, de regels in acht nemen, enz. Net zo goed als een kroegbaas dat in ZIJN etablissement moet doen. Of een restauranthouder in ZIJN eterij. Dat is een taak die ALTIJD al gold en ook in coronatijd dus geldt.

Als HC's denken dat controle niet tot hun werkzaamheden behoort, vraag ik me serieus af wat dan wél tot hun werkzaamheden behoort. Vertreksignaal geven, jezelf neervlijen in de 1e klasse en een tukje doen tot het volgende station ofzo?

Reputatie 7

De HC's zijn wel degelijk de handhavers in hun eigen trein, zij horen te checken of mensen zich correct gedragen, een correct plaatsbewijs hebben, de regels in acht nemen, enz. Net zo goed als een kroegbaas dat in ZIJN etablissement moet doen. Of een restauranthouder in ZIJN eterij. Dat is een taak die ALTIJD al gold en ook in coronatijd dus geldt.

Ik begreep uit een ander topic dat NS ander beleid heeft en HC's de ruimte geeft in bepaalde taken wel of niet doen. Zeker in coronatijd. 

Reputatie 6

Ik begreep uit een ander topic dat NS ander beleid heeft en HC's de ruimte geeft in bepaalde taken wel of niet doen. Zeker in coronatijd. 

Maar wie controleert er dán in de trein? Hoe ziet de NS dat dan voor zich?

Bovendien is het niet aanwezig zijn van de HC in de trein al een veel langer lopend issue, vér vóór coronatijd.

Reputatie 7

Bovendien is het niet aanwezig zijn van de HC in de trein al een veel langer lopend issue, vér vóór coronatijd.

De conducteur is sinds de invoering van de ov-chipkaart van kaartjesknipper/controleur verworden tot gastheer/gastvrouw, biedt service en ondersteunt de gast enz. Geheel in lijn met de moderne opvattingen van "hostmanship" zoals dat in veel bedrijven tegenwoordig wordt gepropageerd en onderwezen: de kunst om mensen zich welkom te laten voelen en daarmee vriendelijkheid en een prettige dienstverlening te laten ervaren (dan moet je natuurlijk wel vaak zichtbaar zijn 🤔)

Ik las in eerdere topics dan ook vaak: je betaalt niet om gecontroleerd te worden, maar om vervoerd te worden. De vraag was in die topics dan ook vaak: waarom wil je toch zo graag gecontroleerd worden, als je zelf netjes betaald hebt is het toch helemaal oké en kan je met gerust hart en schoon geweten reizen? 

Hmmm. Persoonlijk heb ik liever frequente handhaving op regels en frequente goede controle op vervoersbewijzen.... dat is echt nodig als ik zo dagelijks om me heen kijk wat er allemaal gebeurt.

Reputatie 6

Er is helaas een situatie waarin het recht van de sterkste geldt.

Reputatie 7
Badge +3

NS gaat er niet over wat conducteurs wel of niet doen. Dat bepalen de vakbonden. 

Reputatie 6

NS gaat er niet over wat conducteurs wel of niet doen. Dat bepalen de vakbonden. 

Natuurlijk gaat de NS daar wel over. Dat is hun werkgever en die bepaalt het takenpakket. De vakbonden kunnen hooguit eisen stellen ten aanzien van vergoedingen, CAO's, andere arbeidsrechtelijke regelingen en voorwaarden, maar de bonden bepalen niet het takenpakket. Dat doet de werkgever en die werkgever is de NS nou eenmaal.

Reputatie 6

De conducteur is sinds de invoering van de ov-chipkaart van kaartjesknipper/controleur verworden tot gastheer/gastvrouw, biedt service en ondersteunt de gast enz. Geheel in lijn met de moderne opvattingen van "hostmanship" zoals dat in veel bedrijven tegenwoordig wordt gepropageerd en onderwezen: de kunst om mensen zich welkom te laten voelen en daarmee vriendelijkheid en een prettige dienstverlening te laten ervaren (dan moet je natuurlijk wel vaak zichtbaar zijn 🤔)

Ik las in eerdere topics dan ook vaak: je betaalt niet om gecontroleerd te worden, maar om vervoerd te worden. De vraag was in die topics dan ook vaak: waarom wil je toch zo graag gecontroleerd worden, als je zelf netjes betaald hebt is het toch helemaal oké en kan je met gerust hart en schoon geweten reizen? 

Hmmm. Persoonlijk heb ik liever frequente handhaving op regels en frequente goede controle op vervoersbewijzen.... dat is echt nodig als ik zo dagelijks om me heen kijk wat er allemaal gebeurt.

Maar laten we aannemen dat de conducteur voornamelijk de rol van gastheer krijgt/heeft gekregen. Dan nog kan je je toch niet constant verstoppen in een ruimte die niet toegankelijk is voor je “gasten", of onzichtbaar zijn? Als ik thuis mensen uitnodig als gastheer, kan ik het toch ook niet maken me op te sluiten in mijn studeerkamer en me na het opendoen van de voordeur, niet meer te laten zien? Dan ben ik toch gewoon een enorm slechte gastheer?

Reputatie 7
Badge +3

Gisteren met het OV naar Amsterdam gereisd. Ik heb in trein, bus, tram en metro gezeten. Bijna iedereen had een mondkapje op. De schrik zit er goed in na het Rutte/de Jonge feestfiasco.

Reputatie 6

Gisteren met het OV naar Amsterdam gereisd. Ik heb in trein, bus, tram en metro gezeten. Bijna iedereen had een mondkapje op. De schrik zit er goed in na het Rutte/de Jonge feestfiasco.

Ik draag ook gewoon een mondkapje in het OV. Maar dat heeft niks met schrik te maken. Ik houd me gewoon netjes aan de regels in het maatschappelijk leven, en of ik het er nou mee eens ben of niet, daar geldt in het OV nog steeds dat er een mondkapje gedragen moet worden. Dus dat doe ik dan.

Maar schrik heb ik niet. Zo lang de ziekenhuizen en IC's niet volstromen, zie ik geen reden tot paniek.

Reputatie 7
Badge +3

Als mensen het nut niet inzien van maatregelen dan houden ze zich er niet goed aan. Blijkbaar snappen Nederlanders dat in het OV geen afstand gegarandeerd kan worden en houden ze een mondkapje op. 

Reputatie 6

Als mensen het nut niet inzien van maatregelen dan houden ze zich er niet goed aan. Blijkbaar snappen Nederlanders dat in het OV geen afstand gegarandeerd kan worden en houden ze een mondkapje op. 

Kan. Eerlijk gezegd denk ik dat de meeste mensen het doen omdat ze geen gezanik en eventueel een boete willen, en niet zozeer omdat ze er zelf van overtuigd zijn.

Ben net even in de supermarkt geweest voor een paar kleine boodschappen, loop je een kwartier lang tussen allerlei verschillende mensen op minder dan anderhalve meter, kan ook niet anders, want de gangpaden zijn nou eenmaal geen 5 meter breed. Gewoon zonder mondkapje. Geen moment angst.

Ventileren is key, weten we inmiddels. Frisse lucht. Dus misschien tijd om weer eens ramen in de trein te maken die open kunnen?

Reputatie 3

Er zijn ook nog steeds mensen die mondkapjes dragen, ook in de supermarkt, ter bescherming van kwetsbare groepen want nog lang niet iedereen heeft twee vaccinaties gehad.De ventilatie in de trein en voor zover ik weet in supermarkten gaat viaautomatischeventilatiesystemen. Dus ramen open is in dat geval niet nodig.

Reputatie 6

Er zijn ook nog steeds mensen die mondkapjes dragen, ook in de supermarkt, ter bescherming van kwetsbare groepen want nog lang niet iedereen heeft twee vaccinaties gehad.De ventilatie in de trein en voor zover ik weet in supermarkten gaat viaautomatischeventilatiesystemen. Dus ramen open is in dat geval niet nodig.

De airco bij ons op kantoor wordt elk half jaar uit elkaar gehaald en gereinigd. Je wilt niet weten wat voor smerigheid er dan uit komt. En je wilt er al helemaal niet aan denken dat je die smerigheid zit in te ademen als je die airco aanzet. Gelukkig kunnen bij ons ook de ramen open, dus ik laat de airco altijd uit en geniet van de frisse verse buitenlucht.

Reputatie 6

Gistermiddag in de trein gezeten voor een noodzakelijke reis. Ik schat dat nog niet eens de helft van alle reizigers die ik zag het mondkapje goed op had. Zowel op station als in de trein.

Reputatie 6

Gistermiddag in de trein gezeten voor een noodzakelijke reis. Ik schat dat nog niet eens de helft van alle reizigers die ik zag het mondkapje goed op had. Zowel op station als in de trein.

En daar is dus de conducteur voor, om die reizigers daarop te wijzen. Maar als die zich onzichtbaar terugtrekt tijdens de reis, tja.

Reputatie 7

Je kan lang en breed discussiëren maar strikte mondkapjescontrole komt er toch niet. Iedereen gaat er op zijn of haar eigen manier mee om (dat is wel duidelijk inmiddels) en we hopen maar dat het dit jaar nog niet meer verplicht zal zijn en het dragen vrijwillig zal worden. Zie het echt niet zitten om nog jaren iedere dag met dat ding op in de trein te zitten - dan wordt het toch maar autorijden.

Reputatie 5

Wat wel helpt (en wat sommige conducteurs doen) is omroepen dat een mondkapje in de trein verplicht is. Gistermorgenvroeg gereisd en gelukkig hield iedereen zich er aan.

Reputatie 7
Badge +3

Je kan lang en breed discussiëren maar strikte mondkapjescontrole komt er toch niet. Iedereen gaat er op zijn of haar eigen manier mee om (dat is wel duidelijk inmiddels) en we hopen maar dat het dit jaar nog niet meer verplicht zal zijn en het dragen vrijwillig zal worden. Zie het echt niet zitten om nog jaren iedere dag met dat ding op in de trein te zitten - dan wordt het toch maar autorijden.

Ga dan maar autorijden. Vrijwillig gaat niet werken. Dat zie ik in de verpleeghuizen waar ik werk. Daar zijn de mondkapjes weer terug, met dank aan een besmette ongevaccineerde zorgmedewerker. Vaccinatie = vrijwillig.

Reputatie 6

Wat wel helpt (en wat sommige conducteurs doen) is omroepen dat een mondkapje in de trein verplicht is. Gistermorgenvroeg gereisd en gelukkig hield iedereen zich er aan.

Is dat zo? Op een station waar ik was werd dat meerdere keren omgeroepen. Maar niemand die opeens een mondkapje opdeed of goed zette.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat er een grote groep is die echt wel snapt dat je in een drukke trein zo'n ding opzet. Maar op een winderig perron? Of met twee man in een verder lege coupé? Dan zit-ie bij mij inderdaad ook niet netjes over mond en neus. Dat afstand niet gegarandeerd kan worden in het OV, betekent niet dat er nooit afstand gehouden kan worden.

Reputatie 5

Is dat zo? Op een station waar ik was werd dat meerdere keren omgeroepen. Maar niemand die opeens een mondkapje opdeed of goed zette.

Het was ongetwijfeld toeval maar ja de boodschap blijven herhalen kan nooit kwaad natuurlijk

Reageer