Controle van Ipsos in de trein

• 14 juni 2018
  • 38 reacties
  • 10267 Bekeken

Vandaag werden de treinkaarten gecontroleerd door iemand die niet van de ns was. Iedereen gaf braaf zijn kaart. Toen hij de coupe binnenkwam legde hij niet uit wat hij kwam doen. Hij zei alleen maar : uw vervoersbewijzen aub. Ik vroeg wat Ipsos betekende, dat stond op zijn shirt. Terwijl hij al weer ongeveer doorliep zei hij : onderzoeksburo, net zoiets als maurice de hond , maar dan anders. En liep door. Ik vind dat vervelend. Het leek een gewone controle, daardoor kun je geen keuze maken of je mee doet aan het onderzoek. En laat ze de volgende keer een minder lompe vent sturen.

38 reacties

Reputatie 7
Badge +4
U bent niet verplicht mee te werken, maar het kan ook geen kwaad. Doorgaans zijn ze correct, maar er kunnen ook lompe reacties gegeven worden. ze worden ook niet altijd even vriendelijk benaderd, er zijn natuurlijk ook mensen die geen kaartje hebben, die reageren ook wel eens lomp en doorgaans respectloos. Zwartrijden en agressie gaat vaak samen, helaas.

Maar als u het beleefd weigert, dan mag dat en zal de Ipsos-werker dat moeten accepteren. Hij heeft geen bevoegdheid in deze.
Hallo LoesTrein en welkom bij de NS community.

Wat Thom aangeeft klopt helemaal. Je bent niet verplicht om mee te werken aan het onderzoek van Ipsos. Hoewel we het enorm op prijs stellen als je dit wel doet, staat het je vrij om te weigeren mee te werken. Bij ongewenst gedrag kunnen wij melding maken van je ervaring met deze medewerker van Ipsos. Wil je me hiervoor een privebericht sturen met je traject, vertrektijd en een omschrijving van de medewerker? Je stuurt me een privébericht door op mijn naam te klikken en te kiezen voor stuur privébericht.
Dat snap ik.
Maar deze meneer maakte niet kenbaar dat het voor een onderzoek was.
Volgens de procedures die gelden voor Ipsos medewerkers zou dit wel moeten. Ik gaf in mijn eerste reactie al aan dat ik hier melding van kan maken. Dat lijkt me in dit geval geen overbodige luxe. Kun je de gegevens die ik in mijn vorige reactie stuurde in een privébericht naar me sturen?
Reputatie 7
Badge +3
Ik zeg altijd vriendelijk dat ik ingecheckt ben bij NS en ook weer ga uitchecken. Met die gegevens zal NS het moeten doen.
Aan de hand van het privébericht van LoesTrein heb ik een melding gemaakt over het handelen van de Ipsos medewerker. Dit wordt intern verder afgehandeld.

Voor de meelezers: Een Ipsos medewerker hoort zich te melden bij binnenkomst in een coupé en is geen middel van NS om te controleren of je een geldig vervoerbewijs hebt. Ipsos doet onderzoek namens NS naar de behoefte en het aanbod van de verschillende producten die reizigers gebruiken om te reizen. Bij een negatieve ervaring mag je altijd contact opnemen met onze Klantenservice om je ervaring met ons te delen.
Reputatie 2
Als Onderzoeksmedewerker bij NSR zelf loop ik ook geregeld door de trein om reizigers te vragen of ze mee willen doen met een onderzoek. In iedere coupé die ik binnenkom ga ik in het midden van de coupé staan, zeg goeiedag en vertel in een paar zinnen wat ik ben, wat het onderzoek inhoudt en waar het voor is. Daarna loop ik de coupé door om iedere reiziger persoonlijk te vragen of deze mee doet. Waarom hanteert Ipsos deze werkwijze ook niet? Bijna alle klachten over Ipsos komen voort uit het niet goed op de hoogte zijn dat het een vrijwillig onderzoek betreft. Met zo'n praatje moet dat toch te verhelpen zijn.
Bedankt voor je reacitie Omreiziger_. Zoals Jouke ook aangeeft is het inderdaad de bedoeling dat de medewerkers aankondigen dat ze aanwezig zijn. In de situatie van LoesTrein was dit niet het geval en dit signaal is doorgezet naar de juiste afdeling.
Nu net weer een dergelijke situatie in de 15:54 trein Schiphol richting Weesp. De Ipsos medewerker maakte niet aan mij kenbaar dat het een onderzoek is. Zelfs op mijn vraag wat Ipsos is keam een vaag antwoord en alleen nadat hij m’n kaartje al gescand had.
Heb het hier op de community opgezocht en hem later op de procedure gewezen - zeer netjes! Daarop werd hij alleen maar kwaad; geen goede afspiegeling op de NS. En een liability voor het oneigenlijk verzamelen van gegevens zonder instemming.
Reputatie 7
Badge +3
Ik zeg meestal vriendelijk dat NS aan de hand van mijn in- en uitchecken al genoeg over mijn reisgedrag weet. Soms krijg ik "nou, dan niet" een beetje horkerig toegesnauwd.

Vorige week zag ik wel een aardige situatie toen een Ipsos-medewerker wel wat wilde vertellen over het onderzoek maar door een paar reizigers in de stiltezone tot stilte werd gemaand.
Reputatie 5
Ik onderschrijf helemaal wat @JeD schrijft. Als je weigert mee te doen word je heel raar aangekeken, alsof je een zwartreiziger bent. De meeste Ipsos onderzoekers gedragen zich lang niet zo fatsoenlijk en netjes als de NS conducteurs.

Het is me gelukkig tot op heden gelukt om altijd te weigeren mee te doen, al kwam dit een enkele keer wel tot een zeer onaardig gesprek waarbij zelfs gedreigd werd de conducteur erbij te halen. Dreigement overigens niet uitgevoerd (helaas), waardoor je de rest van je treinreis scheef wordt aangekeken door je mede-reizigers.

Geeft een zeer onprettig gevoel. Het is minstens zo vervelend als een bedelaar die langskomt - alleen kan je die tenminste nog rapporteren via Twitter.
Reputatie 6
Badge
Ik kom bijna wekelijks Ipsos tegen, bijna vaker dan een conducteur.

Standaard zeg ik: "geen medewerking". Na het woord "geen" klikken zij al op hun apparaat en gaan ze naar de volgende. Vind hen persoonlijk niet onvriendelijk.

Als NS dan (zo) graag wil dat een bepaalde trein op een bepaald traject gescand wordt, dan zou ik eens iemand die al op de loonlijst staat, a.k.a. conducteur, door de trein laten gaan. Dit Ipsos gebeuren is kostenverhogend voor de reizigers.
Reputatie 6
Tsja, die arme conducteurs hebben het nu eenmaal te druk met het garanderen van de veiligheid.
Ik werk ook nooit mee aan die flauwekul, allemaal onnodige extra kosten maar wel de tarieven weer flink omhoog doen volgend jaar.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb er nooit zo veel moeite mee. Ik zit meestal een boek te lezen. Wanneer zo'n Ipsos persoon naast me staat kijk ik heel kort op knik even nee en lees weer verder. Nog nooit commentaar gehad.
Badge +3
Ipsos kijkt inderdaad naar met welke producten men reist en met welke vervoerbewijzen, wellicht nog met een onderscheid per leeftijdsgroep e.d. Voor de rest is het anoniem.

Ze moeten vaak binnen (zeer) korte tijd een coupé of halve trein 'afhandelen', dus een praatje maken zit er niet in. De presentatie/houding van @Omreiziger_ vind ik beter!

Wel vreemd inderdaad dat de 'rode jassen' zich vaak voordoen als 'controleurs' en nogal dwingend om je vervoerbewijs vragen.

Ik zie dan mensen haastig gaan grabbelen in hun tas (in bagagerek) of jas en zeg dan meestal "blijf rustig zitten, is reizigersonderzoek en je hoeft niet mee te werken". Vooral als ze op die manier binnen komen denderen!

Laatst nog eentje... "Vervoersbewijs graag" !?
Ik: "Ja, die zit ergens in mijn tas en is een e-ticket dagkaart van de Action, of Lidl, of weet ik veel"
Hij (verbaasd): "Mag ik die dan scannen?"
Ik: "Nee, spijt me, geen zin om op te staan." (wat gelach om me heen).

Ipsos meneer vond het minder leuk, mompelde/registreerde nogal luid "geen vervoerbewijs dus" (alsof ik een zwartrijder was) en vervolgde zijn ronde, wetende dat anderen mijn 'voorbeeld' zouden volgen.

Als hij op een normale manier de coupé binnen was gekomen en vriendelijk had gevraagd of ik voor statistische doeleinden mijn vervoerbewijs wilde tonen dan had ik dat gewoon gedaan (een heuse incheck in Eindhoven met een Dagkaart t.w.v. € 50,60 die ik toevallig had gekregen)...

Hoe zouden ze dat met Flex doen? Iets anders dan Reizen op Rekening NS zullen ze niet zien namelijk. Zelfde met Business Cards. Hebben ze dan ineens minder haast en gaan ze doorvragen?
Reputatie 6
Ik doe met het 'onderzoek' nooit mee en meldt dat ook. De reactie van Ipsos is heel wisselend. Meestal lopen ze door, soms ook discussie's dat ik mijn vervoersbewijs MOET laten zien, soms een kortaf 'dan niet' en soms trekken ze ook de onjuiste conclusie 'zeker niet ingecheckt'?

ik mag aannemen dat NS zelf al weet hoeveel traject vrij abonnementen, kortingsabonnementen, bussinesscards, 'losse' kaartjes en weet ik wat ze verkopen en hoeveel dagkaarten er bij de kruidenier, drogist en warenhuis worden gedumpt. Ik begrijp ook niet, wat nu het nut is, precies te weten met wat voor kaartje de reizigers, die in een trein zitten, reizen. Die data is leuk om tijdens een overleg of presentatie een mooie grafiek te laten zien, maar zonder herkomst en bestemming van de reizigers te weten, zegt zo'n grafiek dan ook weer niets.

Aangezien sommige medewerkers van Ipsos denken dat zij een soort conducteur zijn, is het misschien een idee de machinist te laten omroepen dat de medewerkers van Ipsos een onderzoek doen en dat medewerking niet verplicht is.
Badge +3
Hoe zouden ze dat met Flex doen? Iets anders dan Reizen op Rekening NS zullen ze niet zien namelijk. Zelfde met Business Cards. Hebben ze dan ineens minder haast en gaan ze doorvragen?
De onderzoekers zien volgens Slidestops niet met welk abonnement er gereisd wordt, en volgens Loes ook niet of er wel of niet is ingecheckt.
Reputatie 4
Ook op Twitter wordt weer over ipsos gesproken. En niet positief. Mensen die niet vertellen wie ze zijn, waarom ze je vervoersbewijs willen scannen etc. NS, pak dit alsjeblieft op. Het is een schande namelijk dat deze mensen niet doen wat ze moeten doen.

De Tweet bekijken van @JRreport: https://twitter.com/JRreport/status/1074431779732422661?s=09
Badge +3
Deze voor het archief dan maar..

https://twitter.com/MyInspirators/status/1078603740108734464

Ja, ze wilde zich niet identificeren, dus deze foto leverde me een tik op in mijn gezicht.

Was er niet bij natuurlijk, maar tijd dat de rode jasjes een betere instructie krijgen over omgang met reizigers en hun rechten om niet mee te willen werken...
Reputatie 4
Robert ik vind dit verschrikkelijk, echt waar. Ik vind dat NS hier ook verantwoordelijkheid voor moet nemen en misschien maar gaan zoeken naar een andere manier om de metingen te doen die ze willen doen. Desnoods met een ander bedrijf want dit werkt niet zo
Ik zie dat mijn collega's op Twitter dit verder oppakken en hier een melding van gaan maken.
Reputatie 4
Dat klopt Miriam, ik hoop echt dat dit soort dingen niet weer gebeuren want het is niet leuk zo
Nee dat is zeker niet de bedoeling. We pakken dit serieus op!

"geen vervoersbewijs dus" (alsof ik een zwartrijder was)

Afgelopen week zei ik tegen een Ipsos-medewerker dat ik geen vervoersbewijs had, dat resulteerde toch even in een ongemakkelijke stilte 😄
Reputatie 5
Aangezien ze geen genoegen nemen met de mededeling dat ik op Weekend Vrij reis geef ik tegenwoordig altijd aan dat ik geen kaartje heb, scheelt een boel gezeur.🙄

Reageer