beantwoord

Controle vervoersbewijs

• 11 april 2018
  • 32 reacties
  • 1332 Bekeken

• Sprinter
  • 4 reacties
Op de terugweg waardeer ik mijn chipkaart op, om 1e klas te kunnen reizen. Er is eigenlijk nooit controle. De 1e klas zit vol, ik hoor zelfs mensen zeggen dat ze er rustig kunnen gaan zitten omdat er toch geen controle komt....
Kan hier meer op toegezien worden? Of zal ik ook maar stoppen met opwaarderen?
icon

Beste antwoord door Erryt NS 11 april 2018, 18:57

Spijtig om te vernemen dat er nog steeds forumleden zijn die aangeven dat er geen prioriteit wordt gegeven op het controleren van vervoerbewijzen. Dat is zeker niet het geval. Naast het controleren bestaan er andere werkzaamheden die mijn collega in de trein moeten laten plaatsvinden. Daardoor kan het soms lijken dat er niet wordt gecontroleerd, maar dat is niet het geval. In dit topic kan je achterhalen wat een conducteur allemaal voor werkzaamheden heeft.
Bekijk origineel

32 reacties

Reputatie 7
Badge
Helaas heeft controle IN de trein bij NS tegenwoordig geen prioriteit. Conducteurs moeten "primair service verlenen" is hier op dit forum door NS geschreven. Controle gebeurt bij de poortjes. Erg jammer, want alle reizigers die zich laten horen/lezen vragen telkenmale om controle, met name om controle in de 1e klasse. Dát is pas service!

Of u moet stoppen met opwaarderen, kan ik niet aangeven. Wel dat ik alleen 2e klas reis, want iedere keer in de spits smeken of een student opstaat... daar pas ik voor..
Ik zie zelf dat er toch nog regelmatig gecontroleerd wordt in de treinen op trajecten waar ik reis, maar ik reis niet overal. Recent was het inderdaad flink raak met UVB's uitschrijven in de eerste klas en terecht als je geen kaartje hebt moet er niet gewaarschuwd worden dat je verkeerd zit maar meteen handhaven. Dan leren ze het misschien af.

Helaas blijkt niet elke HC zo serieus met zijn werk bezig te zijn terwijl dit wel van hem/haar verwacht mag worden vind ik.

Risico van zelf geen 1e klas opwaardering te doen is uiteraard dat er precies die trein en dag wel gecontroleerd wordt met een flinke boete als resultaat.
Spijtig om te vernemen dat er nog steeds forumleden zijn die aangeven dat er geen prioriteit wordt gegeven op het controleren van vervoerbewijzen. Dat is zeker niet het geval. Naast het controleren bestaan er andere werkzaamheden die mijn collega in de trein moeten laten plaatsvinden. Daardoor kan het soms lijken dat er niet wordt gecontroleerd, maar dat is niet het geval. In dit topic kan je achterhalen wat een conducteur allemaal voor werkzaamheden heeft.
Ik snap dat een conducteur veel werkzaamheden heeft, daar wil ik ook niets aan afdoen.
Maar het stoort me geweldig dat ik maar moet zien of er plaats is, omdat er niet betalende mensen in de 1e klas zitten
Ik snap je punt. Deze mensen kunnen een uitstel van betaling verwachten met een verhoging van 50 euro. Het zal vast voorkomen dat ze de dans ontlopen, maar het gebeurt ook vaak genoeg dat ze wel een uitstel van betaling ontvangen.
Badge +3
Als reactie op #2 en #3

Bij constatering moet je geen mensen die niet in de 1e klas horen richting 2e klas sturen (zoals nu vrijwel standaard gebeurt) maar gewoon schrijven! Anders blijft het probleem bestaan.

En heeft de conducteur daar geen tijd voor? Dan maar V&S inschakelen om die persoon op het volgende station op te vangen of simpelweg "Hup mijn trein uit, en ik heb je daarmee zojuist € 50,- plus een kaartje voltarief bespaard"....

En omdat een UvB dus overduidelijk vaker niet dan wel geschreven wordt vermoed ik zomaar dat NS van de opbrengsten van extra handhaving het daarvoor benodigde personeel kan bekostingen. Appeltje-eitje 😠
En heeft de conducteur daar geen tijd voor? Dan maar V&S inschakelen om die persoon op het volgende station op te vangen of simpelweg "Hup mijn trein uit, en ik heb je daarmee zojuist € 50,- plus een kaartje voltarief bespaard"....

Als v&s erbij moet komen dan duurt dat vaak even en dat lijkt mij niet wenselijk.
Op vertraging vanwege zwartrijders zit ik niet te wachten. Laat v&s dan maar wat vaker in de trein controleren.
Reputatie 7
Badge +4
Gedogen is mogen voor veel mensen, en zonder handhaving is de betalende reiziger machteloos.
Robert B, dat zei ik toch ook in reactie #2.

Je lost het niet op met wegsturen maar alleen met het schrijven van een UVB.
Reputatie 7
Badge
Spijtig om te vernemen dat er nog steeds forumleden zijn die aangeven dat er geen prioriteit wordt gegeven op het controleren van vervoerbewijzen. Dat is zeker niet het geval. Naast het controleren bestaan er andere werkzaamheden die mijn collega in de trein moeten laten plaatsvinden. Daardoor kan het soms lijken dat er niet wordt gecontroleerd, maar dat is niet het geval.
@Erryt NS
Dat controleren geen prioriteit heeft, is op dit forum herhaald door moderatoren geschreven. De conducteur is primair een serviceverlener, aldus NS.
Als NS via alle media keer op keer verneemt dat er geen controle is (geweest) in de trein, en er bijna elke dag een smeekbede is om in de 1e klasse te gaan controleren , hoe kan NS dan beweren dat er wel voldoende en afdoende wordt gecontroleerd? NS kan dat alleen maar staven als er transparante cijfers zijn.... Bijvoorbeeld van de handterminalacties en van terzake uitgeschreven UVB's. Die controle-resultaten zien we graag hier. Immers, zoveel reizigers IN de trein kunnen zich minder vergissen dan het management op het NS hoofdkantoor.
Badge +3
Niet uitgeschreven UvB's zijn ontelbaar, en ik blijf erbij dat de mogelijke opbrengsten daarvan de kosten (in fte) vér overstijgen.

Niet leuk voor de boefjes (potverdikkie, alwéér controle en dus de Sjaak) maar wél zo fijn voor de betalende reizigers.

Ik geef grif toe dat ik (toen een kaartje in de trein kopen nog een knaak extra kostte) ik het er heel vaak op gewaagd heb om zonder in te stappen. En op vertoon van mijn stamkaart kreeg ik dan ook nog netjes 40% korting. Goeie ouwe tijd!
Reputatie 7
@Nooduitgang ligt aan het station. Als wij in Breda een assistentie verzoek krijgen en de conducteur heeft alles al voorbereid, kan een overdracht binnen 30 seconden geregeld zijn
Ik hoor steeds vaker vanuit de nieuwe lichtingen HC dat die leren werken door eerst de 1e klas te controleren en dan pas de rest. Ik bekijk nu de drukte, ofwel ik controleer alles of juist alleen de 1e klas. Zeker als ik langer op dezelfde trein zit. Ik zit toch erg vaak met toeristen in me maag. Is het bewust of onwetendheid.
Reputatie 7
Badge +4
Ik sprak inderdaad met iemand van de 'nieuwe lichting' en die vertelde me hetzelfde. Hij deed het ook. Er worden niet veel UVB's uitgeschreven, maar het gebeurt wel meer, heb ik de indruk. Laatst ook met een duidelijk de treiterreiziger, die alle trucs inzette maar toch moest betalen. De agressiebom verstoorde mijn reis maar het feit dat hij gepakt werd, deed mijn rechtsgevoel goed.

De oude lichting mag dit van mij ook wel wat meer doen. 😉 Aan de andere kant kan ik me goed indenken dat je vaak ook een afweging moet maken. Iedereen die zich vergist in zijn voordeel, laadt wel een verdenking op zich. En er zijn niet zoveel mensen die zich in hun nadeel vergissen, raar is dat toch. ;-)

De jonge man van de nieuwe lichting gaf aan dat hij dat maar heel zelden meemaakte. Hij was heerlijk enthousiast over zijn baan, ik mag dat wel.

Op de terugweg waardeer ik mijn chipkaart op, om 1e klas te kunnen reizen. Er is eigenlijk nooit controle. De 1e klas zit vol, ik hoor zelfs mensen zeggen dat ze er rustig kunnen gaan zitten omdat er toch geen controle komt....
Kan hier meer op toegezien worden? Of zal ik ook maar stoppen met opwaarderen?

u heeft helemaal gelijk , maar helaas OOK IK ben er achter gekomen dat ze er wel doorheen lopen , maar niet meer controleren , wat ik vaak ook prettig vind omdat ik er dan ook in zit 

Reputatie 3

u heeft helemaal gelijk , maar helaas OOK IK ben er achter gekomen dat ze er wel doorheen lopen , maar niet meer controleren , wat ik vaak ook prettig vind omdat ik er dan ook in zit 

Hoe zo u het vinden als ik geld uit uw portemenee steel?

Reputatie 7
Badge

Ik geef grif toe dat ik (toen een kaartje in de trein kopen nog een knaak extra kostte) ik het er heel vaak op gewaagd heb om zonder in te stappen.

Tsja, en mede daardoor @Robert B is nu alles anders en een UVB met hogere kosten er gekomen. Altijd jammer dat de berekende reiziger dit niet zelf realiseert.

Badge +3

Bij NS is men het oude spreekwoord vergeten dat gelegenheid de dief maakt. Wanneer er bijna nooit vervoerbewijzen worden gecontroleerd zullen reizigers wel eens kunnen gaan gokken met het in de eerste klas gaan zitten met een kaartje voor de tweede klas. Zeker op trajecten waar veel of de meeste stations poortjes hebben wordt eigenlijk nooit gecontroleerd.

Reputatie 7
Badge

Ik snap dat een conducteur veel werkzaamheden heeft

Echt, @Loes  of @Slidestops ?

Reputatie 7

Ik snap dat een conducteur veel werkzaamheden heeft

Echt, @Loes  of@Slidestops ?

Meer als alleen controleren ja :)

Ik geef grif toe dat ik (toen een kaartje in de trein kopen nog een knaak extra kostte) ik het er heel vaak op gewaagd heb om zonder in te stappen.

Tsja, en mede daardoor@Robert B is nu alles anders en een UVB met hogere kosten er gekomen. Altijd jammer dat de berekende reiziger dit niet zelf realiseert.

altijd jammer ?.. maar mijn beste, als ze niet controleren weten ze toch ook niet dat ik daar zit ?

ze weten niet dat ik er zit , omdat ze niet controleren , dan doe ik hun ook niets engs , dan ben ik “onzichtbaar “

Reputatie 3

ze weten niet dat ik er zit , omdat ze niet controleren , dan doe ik hun ook niets engs , dan ben ik “onzichtbaar “

Leg uw portemenee eens op tafel en kijk de andere kant op…

Zo portemenee is leeg.

U keek toch niet,dus deed ik ook niets engs en u heeft mij vast niet gezien.

Lijkt me onverstandig advies @Satneef

Leg uw portemenee eens op tafel en kijk de andere kant op…

Zo portemenee is leeg.

U keek toch niet,dus deed ik ook niets engs en u heeft mij vast niet gezien.

ik betaal dan ook voor het salaris van een controleur, NIET voor iemand die met zijn collega zit te praten of alleen in dat hokje zit !!!

Reageer