beantwoord

Controle vervoersbewijs met coronavirus

Ik vroeg me af of er nog controles van vervoersbewijzen worden gedaan i.v.m. het coronavirus. Het lijkt me in ieder geval niet zo handig.

icon

Beste antwoord door Fr-Arn 5 mei 2020, 21:00

Ik denk niet dat er in de trein gecontroleerd wordt. Ik sprak vorige week een kennis die vrijwel dagelijks met de trein reist en hij zei dat hij vanaf half maart geen enkele controle heeft gehad.

Inderdaad niet handig, van de andere kant vanuit de conducteurs gezien wel begrijpelijk.Probleem is wel dat dit natuurlijk zwartrijders in de hand werkt. Wie weet komen daar dan weer allerlei maatregelen op en zoals met meer dingen: de goeden moeten dan weer onder de kwaden lijden.

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 5

Ik denk niet dat er in de trein gecontroleerd wordt. Ik sprak vorige week een kennis die vrijwel dagelijks met de trein reist en hij zei dat hij vanaf half maart geen enkele controle heeft gehad.

Inderdaad niet handig, van de andere kant vanuit de conducteurs gezien wel begrijpelijk.Probleem is wel dat dit natuurlijk zwartrijders in de hand werkt. Wie weet komen daar dan weer allerlei maatregelen op en zoals met meer dingen: de goeden moeten dan weer onder de kwaden lijden.

Reputatie 7

Er is geen controle. Ik reis vaak ivm werk maar al vele weken niet gecontroleerd. In de trein de conducteur een enkele keer zittend in een coupé tegengekomen, een groet en dat is het. Lijkt me ook erg saai werken zo. 

Reputatie 7
Badge +3

Vanwaar de vraag? Vind je dat er meer controle moet komen of heb je liever helemaal geen controle?

Goedemorgen Daniel25F. Welkom bij de NS Community.

Er wordt nog gecontroleerd, maar minder dan anders omdat er minder bezetting is.

Ik reis dagelijks met de trein geen controle op vervoersbewijs en ook niet op reizigers zonder mondkapjes. Je kunt dus gewoon doen er je wilt in de trein. Geeft een super onveilig gevoel!

@hphilipsen 

Op welk traject reist u dagelijks? Vind het persoonlijk heel vervelend dat u geen controles treft, ook het onveilige gevoel is niet ok. Ziet u helemaal geen conducteurs?

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb de afgelopen periode gemiddeld ongeveer twee a drie keer per week gereisd, voornamelijk rond Eindhoven. Vervoerbewijs is slechts één keer gecontroleerd, maar ik zie wel regelmatig conducteurs door de trein lopen. En ik kan uit eigen ervaring vertellen dat mensen ook aangesproken worden op het mondkapjesgebruik :slight_smile: 

Ik reis tussen Amersfoort Vathorst en Utrecht centraal. Nee ik zie we conducteurs op het perron, maar niet in trein. Als ik iemand zonder mondkapje zie, ga ik uit voorzorg maar een eindje verderop zitten.

Ik gok dat u dan vaak de sprinter heeft tussen Utrecht CS en Amersfoort Vathorst. Ik ga hier niets verdedigen, zit zelf af en toe op die sprinter, het is een kort stuk. Toch zou ik verwachten dat er collega's doorheen zouden gaan. Zelf probeer ik die sprinter tussen Utrecht en Amersfoort en Zwolle 2x gezien te hebben, 1x controle, 1x service. Dat ben ik, hopelijk gaan meerdere collega's daar weer doorheen.

Reputatie 1

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het beeld van meneer/mevrouw Philipsen volledig herken. Ik heb de trein helaas een tijdje moeten mijden, maar sinds een goede maand reis ik weer vaker per spoor. Het beeld ten aanzien van kaartcontrole is ongewijzigd ten opzichte van de periode voor Corona, ik maak op zijn best in een op de twintig reizen van een half uur of langer een kaartcontrole mee; conducteurs zie ik als 1e-klas-gebruiker wel vaker pendelen tussen hun zitplaats of de onbezette cabine en de dichtstbijzijnde deur. Ik word gemiddeld vaker door een enquête-medewerker om mijn kaartje gevraagd dan door een conducteur.

Hoewel ik gelukkig veel goede en klantgerichte conducteurs heb meegemaakt lijkt het er statistisch toch wel op dat het merendeel van de conducteurs de kantjes er stevig van af loopt. Ik hoop dat ze beseffen dat ze op die manier vooral hun eigen overbodigheid aantonen; technisch is het immers geen probleem de vertrekprocedure door de machinist te laten uitvoeren.

Reageer