Controles 1e klas?

• 24 augustus 2017
  • 53 reacties
  • 3690 Bekeken

Reis ik van Amsterdam naar Utrecht in een stiltecoupé 1 klas, komt er een groep van 8 Italiaanse boys met rugzakken binnen, gaan zitten en draaien een enorme joint! Op de heenweg zat ik met 15-16 jarige jochies in de 1e klas! Waarom is er geen enkele controle? De conducteur blijft ook gewoon zitten beneden! In Nederland kan dit gewoon?

53 reacties

Reputatie 6
Badge
Je zegt het zelf: 8 Italiaanse boys met een joint. Ik denk niet dat de conducteur daar ruzie mee wilt.
Hallo Yvonne de Hoog, welkom op het NS Serviceforum.

Vervelend om te lezen dat je last hebt gehad van deze medereizigers. Zolang deze reizigers echter een geldig 1e klas vervoerbewijs hebben, mogen ze prima in de 1e klas zitten. Zeker met de recente Treinpakker actie zullen dat veel meer reizigers zijn dan normaal. En zolang ze daarbij geen overlast veroorzaken is dat geen enkel probleem. Het draaien van een joint is op zichzelf niet verboden, zolang hij maar niet opgerookt wordt in de trein. Daarbij geldt natuurlijk wel nog steeds dat dit ook geen overlast mag veroorzaken.

Mocht er wel overlast veroorzaakt worden, is het inderdaad een taak van de conducteur om de veroorzakers hierop aan te spreken. Conducteurs hebben echter vele andere taken, waardoor het lang niet altijd mogelijk is om continu in de trein te zijn en reizigers op hun gedrag te controleren. Als je ergens overlast van ervaart, kun je daarom natuurlijk altijd de veroorzakers er zelf op aanspreken of ze het zouden willen minderen. Durf je dit niet, of heeft het geen effect, dan kun je op zoek gaan naar een conducteur om te vragen of hij of zij je daarin wil assisteren. Een conducteur moet natuurlijk wel eerst weten dat iemand ergens overlast aan ondervindt, voordat er een reden is om iemand daarop aan te spreken.

In extreme gevallen of als je een conducteur niet kunt vinden, heb je ook nog de mogelijkheid om contact op te nemen met onze Klantenservice.
Reputatie 7
Badge
Iets zegt me dat die gasten geen geldig kaartje hebben om in de 1e klas te zitten. Ik kan er natuurlijk naast zitten...
Ik dacht hetzelfde 😃 En als vrouw (maar ook als man) zijnde lijkt het me een slecht advies om deze figuren aan te spreken op hun gedrag.

En helaas zal de conducteur het ook wellicht denken.
Reputatie 7
Badge
In dit soort gevallen vind ik het ook wel eens jammer dat er (toevallig net niet) gecontroleerd word. In andere gevallen maakt het mij niet uit, maar wel als er van die irritante gasten in de trein zitten die zich duidelijk niet aan de regels kunnen houden. Ik kan daar echt gewoon pissed off van raken.
Reputatie 7
Reis ik van Amsterdam naar Utrecht in een stiltecoupé 1 klas, komt er een groep van 8 Italiaanse boys met rugzakken binnen, gaan zitten en draaien een enorme joint! Op de heenweg zat ik met 15-16 jarige jochies in de 1e klas! Waarom is er geen enkele controle? De conducteur blijft ook gewoon zitten beneden! In Nederland kan dit gewoon?

Absoluut !
Een deftige mevrouw in de eerste klasse herkent een joint van verre. Dat kan uitsluitend Nederland zijn. ;)

Mevrouw Delasoie was op zoek naar een nieuwe koffiekan. Die dook vanuit Hoog Catharijne meteen de eerste de beste coffee shop in. En kwam er na 2s weer uit. "Euh, non.. chérie, c'est pas le café que l'on vend ici."
Ik vraag mij af wat er gebeurt als ik in Italië (of in een ander land) hetzelfde doe? Wij zijn zulke softies hier! Alles moet maar kunnen en als je er iets van durft te zeggen krijg je vaak gedonder! En trouwens... met deftigheid heeft het niets te maken!
@Stijn van de NS: Treinpakker actie??? Begrijpen Italianen dit? Wordt toch niet gecontroleerd! Deze jongens keken eerst, riepen iets van 1e klas en gingen gewoon zitten! Draaien ve joint is niet verboden, zeg je, maar het stinkt wel als ze naast je zitten! Is dat dan overlast? Als ik een pakket vis openmaak in de trein, valt dit dan onder overlast veroorzaken? En deze conducteur zat gewoon beneden, zag ik later toen ik naar beneden liep dus welke belangrijke taken waren dat dan, vraag ik mij af. En als ik op zoek moet gaan naar de conducteur in zo'n meterslange trein, ben ik al op de plek van bestemming. Ik wil echt niet de zeikerd uithangen, maar ik verwacht iets meer van de NS als je 1e klas reist!
Reputatie 7
Badge +3
Conducteurs hebben echter vele andere taken, waardoor het lang niet altijd mogelijk is om continu in de trein te zijn en reizigers op hun gedrag te controleren.
Dit argument wordt door NS vaak gebruikt. Zou er daarom eens een overzicht kunnen komen van wat die andere taken van conducteurs tijdens de treinrit nou precies zijn? Er worden bijv. soms zaken als veiligheid genoemd maar dat speelt bij het vertrek en niet meer onderweg zodra de deuren gesloten zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Ik vraag mij af wat er gebeurt als ik in Italië (of in een ander land) hetzelfde doe?
Ik kan je verzekeren dat in Frankrijk de handboeien nooit ver weg zijn.
In Duitsland is men meer van de Bahnpolizei.
Reputatie 7
Badge +4
Ons aller Loes, hoofdconducteur bij NS schreef eerder hierover:

Voordat de HC op pad gaat met een trein hebben we nog protocol door te lopen, waar we wat controles moeten uitvoeren en afspraken maken met de machinist (MCN) en eventueel andere hoofdconducteurs (HC).
De belangrijkste taak van een HC is het punctueel en veilig laten vertrekken van de trein, zoals in dat eerdere topic waar Camel al de link van had gestuurd. Als we dat niet goed doen, loopt de hele treindienst in de soep.
Als de trein eenmaal is vertrokken hebben we verschillende taken op de trein. Als alles goed gaat, kunnen wij het erg rustig hebben.

Op de trein moet de reiziger ons eigenlijk zien als een gastheer of gastvrouw op de trein, waar men voor hun vragen bij terecht kan, de trefkans waar Susan het over heeft. Dit doen we door het lopen van zogenaamde servicerondes, zodat de reiziger de HC ziet en sneller de vraag aan ons stelt dan dat men ons moet opzoeken.
Een andere manier om service te verlenen, hoe gek dat ook klinkt is de controle. We zijn dan in principe bezig als toezichthouder en proberen ook hier reizigers te helpen, denk aan een reiziger die zijn of haar abonnement nog niet goed op de OV-chipkaart heeft geladen en wij hebben gebeld of die reiziger er wel recht op heeft. Daarna gaan we het uitleggen hoe het in orde gemaakt kan worden.
Daarnaast hebben we natuurlijk veel reizigers waar het vervoersbewijs van klopt en hebben we reizigers die helemaal geen vervoersbewijs hebben. Als we dan een nieuw vervoersbewijs uitschrijven, met de wettelijke verhoging en in de vorm van een Uitstel van Betaling (UvB) zullen we ook vertellen hoe men bezwaar kan maken, althans dat wordt van ons verwacht.

Als we geen service- of controleronde doen, dan zijn we vaak bezig met of de administratie, we moeten tellingen bijhouden van het aantal reizigers, kijken of er ergens een storing zit in de trein, denk aan defecte toiletten, airco of verwarming die niet naar behoren werkt, buitendeuren die niet goed functioneren en ander soort defecten. Dan nemen wij vaak actie om de storing te melden en eventueel te verhelpen, vaak met hulp van de MCN door te overleggen. Kan een belangrijke storing niet verholpen worden, kijken we hoe we toch veilig door kunnen en als dat niet kan, gaan we andere maatregelen treffen.
Daar komt dan het volgende van, het correct informeren via onder andere de omroep. Wat is er aan de hand, hoe lang gaat iets duren, ook als er elders een verstoring is een advies doen hoe dan te reizen.

Ook worden wij gebeld als er een reiziger zich gemeld heeft dat die wat in de trein is verloren, wij gaan dan op pad voor de zogenaamde zoekopdracht, in de hoop het natuurlijk te vinden. Als wij het gevonden hebben, gaan we regelen dat we het kunnen afgeven op een station waar de reiziger het kan ophalen gedurende 5 dagen.

Ook wordt van ons verwacht als wij minder validen in de trein hebben, een rolstoeler of een blinde man, dat wij het in de gaten houden dat collega's deze reizigers er op tijd uit halen en eventueel assisteren wij. Mocht er niemand staan, zullen wij ook weer actie moeten ondernemen.
Een andere taak die een HC heeft, is dat het de EHBO-er aan boord is. Alle medische ongemakken gaan wij ook mee aan de slag en indien nodig regelen wij assistentie voor hulp op een station of wat er nodig voor is.
En natuurlijk zijn wij er voor de veiligheid, vandaar dat wij BOA bevoegd zijn, dat betekend dat we reizigers mogen staande houden als ze de wet overtreden, ten aanzien van de spoorwegwet en het betreffende besluit erbij, denk hierbij aan bijvoorbeeld roken in de trein of in ruime zin de orde, rust en veiligheid verstoord voor de reizigers en personeel en het niet hebben van een geldig vervoersbewijs. Vaak gaan we eerst kijken wat er aan de hand is en gaan dan verder om de situatie tot rust te brengen.
Dan hebben wij een andere belangrijke taak nog niet genoemd en ik hoop die ook niet vaak mee te maken en dat is als de trein onverwacht tot stilstand komt. Dit kan zijn door bijvoorbeeld een spoorloper langs de vrije baan, een aanrijding met een boom, dier, voertuig of persoon, schouwopdracht, bovenleidingbreuk, defecte trein etc. Dan hebben wij het echt beredruk met de MCN om alles te regelen voor de reiziger en om die reiziger goed op de hoogte te brengen.

Ook is het mogelijk dat in de laatste trein er zoveel vertraging is, dat een reiziger zijn laatste aansluiting niet meer haalt, door toedoen van ons, ook al is de oorzaak vaak buiten ons om. Dat is wel een vereiste overigens om er aanspraak erop te kunnen doen. Dan gaan we ook vervoer regelen om de reiziger naar zijn eindbestemming (eindstation) te brengen, zoals dat via de reisplanner met de aansluitingen het geval geweest zou zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Mooi overzicht, maar ik zie in feite bijna alleen maar activiteiten die betrekking hebben op instappen, uitstappen en vertrekken. De genoemde activiteiten tijdens het rijden hebben voornamelijk betrekking op het assisteren van reizigers maar dat blijft mijns inziens erg lastig te realiseren als je de hele rit in de achterste bestuurderscabine zit.
Thom geeft een goede omschrijving van wat conducteurs zoal nog meer doen. Het is ook niet zo dat een conducteur het altijd verschrikkelijk druk heeft en nooit beschikbaar is om een geschil op te lossen, zoals bij het stil zijn in de stiltecoupé. Als een reiziger de situatie aangeeft bij een conducteur zal deze je altijd helpen wanneer mogelijk. Het vervelende is echter net als met schoenen op de bank of andere fatsoenzaken, dat dit lastig continu te monitoren valt voor een conducteur. Ik begrijp dat reizigers het fijn zouden vinden als conducteurs hier strenger in optreden en niet alleen maar "in de achterste bestuurderscabine gaan zitten". Maar uiteindelijk moet ook begrepen worden dat het andere uiterste onmogelijk is. Namelijk, dat de conducteur de hele reis in elke stiltecoupé als juf of meester ssssst moet roepen wanneer de situatie hier om vraagt. Als er concrete tips zijn hoe de werkzaamheden van een conducteur naar alle redelijkheid beter verdeeld zouden kunnen worden, dan lees ik dat uiteraard graag hier terug. Wellicht dat de conducteurs hier dan op kunnen reageren en dat we wellicht zodanig tot een balans kunnen komen die we mee kunnen nemen als suggestie.
Reputatie 5
Badge
@Yvonne de Hoog
Ik wel u enkel meegeven dat niet ieder 15 danwel 16 jarig "jochie" niet in de 1e klasse thuishoort. Laat leeftijd niet meespelen, gedrag wel. Ik heb zat mensen in de trein meegemaakt die voor overlast zorgden, van alle leeftijdsgroepen dus ook van uw leeftijd.
Ikzelf ben volgens u zo'n "jochie" én ik heb een 1e klas abonnement. Nou waarom? Rust, ruimte, comfort; dezelfde redenen als vele anderen. Zou ik nu ook niet in de 1e klas thuis horen? Let op gedrag, niet op leeftijd.
Vroeger kon je in Amsterdam al fl 10,00 voor een joint kopen. Maar als er drugsoverlast is dan kan de NS een boete van € 90,00 opleggen. Je had de conducteur wel moeten waarschuwen. NS heeft ook een veiligheidscentrale dus dan kan de NS ook de juiste mensen voor inschakelen als dat nodig mocht zijn zowel in de trein als op het station. Er is denk ik wel een feitcode van kracht. (zie bijlage). En dat wordt ook doorgegeven aan het OM.
Reputatie 7
Badge +3
Ik lees nergens dat de joint is opgestoken. Alleen dat de joint gedraaid werd. Ook merkwaardig maar daar wordt in Nederland nauwelijks tegen opgetreden. Je kunt natuurlijk wel beargumenteren dat het draaien van een joint overlast veroorzaakt.
Reputatie 3
Kwam gisteren tijdens het werk in de trein toevallig iemand tegen die een joint aan het draaien was. Het draaien van zo'n joint alleen al stinkt best, zo'n typische geur.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb er zelf een keer een discussie met een V&S-medewerker over gehad toen ik er een zat te draaien. Die gaf ook aan dat het niet mocht, maar kon niet helemaal aangeven waarom niet. Hij had het erover dat het überhaupt niet mag in openbare ruimte, maar een trein is natuurlijk niet helemaal openbare ruimte, aangezien NS huisregels oplegt. Dat wist-ie verder ook niet zo goed 🙂 Ik kreeg ook geen boete.

Daarentegen is er ook wel 's een conducteur bij komen zitten om over de verschillende wietsoorten te praten en wat zijn favoriet was :D

Het feit dat Stijn hier expliciet aangeeft dat het draaien op zich niet verboden is, is wel handig bij een bezwaar tegen een eventuele boete in de toekomst.
Reputatie 7
Badge +4
Het zal niet wettelijk aan te pakken zijn. Het is wel provocerend voor veel mensen en daarmee overlast gevend. Verder geurt het toch wat. Nederland heeft wel een gedoogbeleid maar het is geen onderdeel van de Nederlandse cultuur dat je dit soort zaken doet in gezelschap. Het is ook maar net hoe de conducteur met dit wat puberaal provocerende gedrag om gaat. Je weet het nooit maar ik reis bijna veertig jaar eerste klas en maakte het nog nooit mee. Het is behoorlijk ongebruikelijk en in Frankrijk zullen deze helden het ook niet doen, denk ik.
Reputatie 5
Ik heb regelmatig last van bepaalde "geurtjes" in de trein, maar van het rollen van een joint of sjekkie, nee.
Er komen vaak mensen binnen die echt doortrokken zijn van zweet-, tabak- of parfum geur (soms adembenemend), dus om nou het rollen van een joint te verbieden vanwege de lucht of omdat het "provoceert" ... echt :?

En dan zullen we het maar niet hebben over E129a ...
Reputatie 7
Badge +4
Er wordt door mij niet over verbieden gesproken. En je kunt de ene vorm van overlast niet goed praten met de andere. Dan is alles geoorloofd.
Wel grappig, ik zit nu in de trein met een vrouw tegenover me die rijkelijk met haar geurtje is omgesprongen. ?
Reputatie 5
Het is dezelfde vorm van overlast : geur ... (er werd niet gerookt of geprovoceerd voor zover ik kan zien)

En ? Adembenemend ?
Ik ben wel 's opgestaan en verkast ; de lucht sloeg echt op m'n longen ... kriebelen, hoesten.
Reputatie 7
Badge
Ik vind het draaien van een joint ook heel erg provocerend en asociaal om te doen, zeker in de trein. Nederland zou drugs eigenlijk gewoon moeten verbieden.
En ik vind die wiet lucht echt ongelofelijk smerig om te ruiken hoor. Door de geur alleen al zou ik er zelf ook bijna stoned van worden. Bah. 😞
Reputatie 3
Over het algemeen geldt in de trein: veroorzaak geen overlast. Het is misschien meer een norm van de sociale kwestie. Er wordt zo veel in de trein gedaan. Wat mij gisteren opviel is dat coupe zich vulde met een wietgeur. Maar zo zijn er inderdaad ook andere dingen die (geur)overlast veroorzaken.( en dan is het maar de vraag of de gedragingen die zorgen voor de (geur)overlast in de trein moeten plaatsvinden). Het gaat misschien meer over de algemene zin, met elkaar rekening houden. Een kleine moeite nemen om het luide telefoongesprek op het balkon te voeren, tassen van de stoel halen om plaats te maken voor reizigers, etc.
Reputatie 5
En ik vind die wiet lucht echt ongelofelijk smerig om te ruiken hoor
Tsja en ik vind zweet heel erg goor ruiken ; moeten we transpireren dan ook maar verbieden ? Laten we het even serieus houden ...
Maar is wiet lucht niet schadelijk voor de gezondheid ? Je wordt er high van en daar zit ik niet op te wachten in de trein.

Reageer