beantwoord

Controleur die hardop zegt dat er misbruikt gemaakt word van de ns groepsretour.

• 14 november 2017
  • 84 reacties
  • 1767 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties
Bij controle schreeuwde de controleur in een overvolle trein dat de ns , groepsretour er uit zou gaan gooien. Omdat wij er misbruik van maken.
Waar om moet hij zo schreeuwen terwijl ik geldig vervoers bewijs bij mij hebt en de trein overvol is..
icon

Beste antwoord door Thomas NS 14 november 2017, 20:13

Hallo Ruth en welkom op het NS Serviceforum.

Dat is wel heel enthousiast, aangezien het product het goed doet en reizigers er over het algemeen heel blij mee zijn. De conducteur heeft wel gelijk: er wordt veel misbruik gemaakt van de gunstige voorwaarden (vroeger meer dan nu) waar medewerkers zich aan kunnen storen. Het zal bij de controle vaak duidelijk worden wanneer er misbruik van wordt gemaakt, maar het is niet netjes voor een conducteur om dit zo te uiten. Ik begrijp de conducteur wel, maar dit was niet heel correct. Het was duidelijk niet op jou van toepassing. Deed hij ook zo tegen jou in het specifiek?
Bekijk origineel

84 reacties

Reputatie 7
Hallo Ruth en welkom op het NS Serviceforum.

Dat is wel heel enthousiast, aangezien het product het goed doet en reizigers er over het algemeen heel blij mee zijn. De conducteur heeft wel gelijk: er wordt veel misbruik gemaakt van de gunstige voorwaarden (vroeger meer dan nu) waar medewerkers zich aan kunnen storen. Het zal bij de controle vaak duidelijk worden wanneer er misbruik van wordt gemaakt, maar het is niet netjes voor een conducteur om dit zo te uiten. Ik begrijp de conducteur wel, maar dit was niet heel correct. Het was duidelijk niet op jou van toepassing. Deed hij ook zo tegen jou in het specifiek?
Reputatie 6
Badge
Zoiets hoort niet, als die conducteur zo zeker weet dat er misbruik gemaakt wordt, weet hij dus ook wie dat doen. Dan is een actie als deze volkomen onnodig.
Reputatie 7
Ben ik met je eens landrsthrn. Dit hoort niet zo op het bord van de reiziger gegooid te worden.
Reputatie 7
Badge +3
De conducteur heeft natuurlijk wel gelijk maar zoiets kan hij beter niet zeggen.
Hij was mij aan het controleren midden in volle sprinter en bleef schreeuwen dat de ns dit gaat verbieden.
Hoe kan ik misbruik maken?
Hij was mij aan het controleren midden in volle sprinter en bleef schreeuwen dat de ns dit gaat verbieden.

Als het een Facebook groepsretour betreft, dat hoop ik dat de conducteur het bij het rechte eind heeft. 🙂
Reputatie 6
Badge
Gewoon op de goedkoopste manier blijven reizen. Niks van aantrekken zolang je geen boete hebt gekregen 🙂
Badge +3
Hoe kan ik misbruik maken?
Hoeveel van de groep zaten er bij je? Als het goed is (samen uit samen thuis) zou je die mensen dan ook moeten kennen. Treft een conducteur je alleen aan, en jijzelf hebt geen idee waar de rest van de groep is dan is de kans groot dat het een via Facebook geregeld ticket is, en dat is niet de bedoeling.

Maar de kans bestaat dat er nog anderen van de groep zich ergens in de trein bevonden, en riep hij dat maar even ter informatie voor de andere Facebook 'misbruikers'.
Reputatie 7
Badge +3
Met een groepsretour hoef je niet op hetzelfde tijdstip te reizen, wel moeten vertrek- en aankomststation gelijk zijn.
Andere leden van de groep kunnen dus best een trein eerder of later nemen.
Reputatie 6
Badge
Daar kan je je dus heel makkelijk uit lullen. Handige voorwaarden zeg.
Badge +3
Met een groepsretour hoef je niet op hetzelfde tijdstip te reizen, wel moeten vertrek- en aankomststation gelijk zijn.
Andere leden van de groep kunnen dus best een trein eerder of later nemen.

Zoals ik al zei is dat dus niet de bedoeling, omdat het handel via Facebook in de hand werkt.
Maar goed, je hebt gelijk want het kán...
Het is niet de bedoeling wanneer NS het daadwerkelijk gaat verbieden, en daarna kan er handhaving plaatsvinden. Op deze manier eigen regels maken zou nooit mogelijk moeten zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Hoezo niet de bedoeling? Waarom staat er dan bij de veelgestelde vragen:

Moet iedereen uit de groep verplicht samen reizen?

Nee, de leden uit dezelfde groep zijn niet verplicht om samen te reizen op hetzelfde tijdstip. Wel moeten vertrek- en aankomststation gelijk zijn.

Er is wel de voorwaarde dat de groep niet bijeen is gebracht door middel van bemiddeling door een derde (zoals Facebook). En met de aangescherpte regels van zelfde vertrek- en aankomststation zullen veel van die Facebook groepsretour bv van Maastricht naar Den Helder of Groningen naar Vlissingen zijn of ander lange trajecten. En waarschijnlijk weten HC's wel welke trajecten veel gebruikt worden.
Maar je hoeft nog steeds niet allemaal samen te reizen in dezelfde trein.
Reputatie 7
Badge +4
Gewoon afschaffen, die Facebookellende. Afgeven in de vorm van kartonnen kaartjes met een chip op één automaat. Verplicht als groep reizen, net als met het meermansretour. Dan zijn we van dit oneigenlijk gebruik af en vooral van dat deel dat met agressie reist. Hoe minder men betaalt, des te groter de problemen.

De conducteur had zijn frustratie niet zo moeten uiten maar ik kan me wel voorstellen dat deel dat met facebook reist, hem de neus uitkomt.

NS kan dit makkelijk de nek omdraaien en dat is voor alles beter. Kies voor de normaal betalende reiziger. Facebookreizigers reizen niet als groep maar alleen voor weinig geld.

NS zet een miljoenenverslindend systeem op van daluren en spitsuren en laat het ondergraven omdat mensen met Facebook in de overvolle middagspits voor €3,50 of €7,00 kunnen reizen. Conducteurs stellen dat er in een kwart van de gevallen wat mee aan de hand is. Wat mij betreft in alle gevallen, het moet niet kunnen bestaan.

Wie is hier gek?
Reputatie 6
Badge
NS Krijgt hun geld toch ook voor mensen die het groepsretour op deze manier gebruiken? Wat hebben ze dan liever? Dat het niet meer gekocht wordt?
Badge +3
Terugkerende discussie... Het is bedoeld voor groepen (net als bijvoorbeeld met 50 mensen een touringcar van A naar B en terug bestellen), maar 'creatieve' mensen op Facebook verdienen er geld mee door die groepen willekeurig te vormen.

Het zijn dan mensen die elkaar niet eens kennen, en dan toch vanaf € 2,50 van Vlissingen naar Groningen en terug mogen (of elk tussengelegen station) terwijl ze niet eens samen hoeven te reizen.

Logisch dat ze het liever anders willen, maar de goeden benadelen door het niet meer te verkopen is ook weer zo radicaal...
Reputatie 6
Badge
Alsof dat zo'n koopje is, voor 4 euro een dag op een vast traject treinen. Ik laat nog vaak genoeg de dagkaarten van 10 euro links liggen tenzij ik zeker 500 kilometer van plan ben af te leggen.

Als NS niet wil dat het misbruikt wordt, schaf het dan helemaal af of ga je marketing aanpassen. Het lijkt wel de 7 Zekerheden van de Jumbo.
Badge +3
Haha, met 3 in de rij, kassa erbij (en anders boodschappen gratis)!

Zoiets? Bij de ALDI hangt tegenwoordig ook een bord "als u hier in de rij staat"...

Dan gaan we op een bel drukken en als er verder sowieso nog personeel in de winkel is dat niet al te druk is met iets anders dan komt die misschien wel even 'kassa doen'.. 😃
Reputatie 5
Deze discussie snap ik echt niet. Als iets niet verboden is is het toegestaan. Jammer dat mensen met een abbo niet doorhebben dat het abbo opzeggen en dan een groep opzetten voordeliger is. Niet zeuren maar meedoen. Bespaar je veel geld mee. Wie uit vrije wil meer betaalt dan nodig heeft kennelijk te veel te besteden.
Reputatie 6
Badge
Precies, Philned. Of jij betaalt teveel, of NS doet het. Keuze lijkt me snel gemaakt.
Badge +3
Te laatsten male... (ik heb het ook niet bedacht maar het mág dus)

Het is bedoeld om *samen* met een groepje korting te krijgen, dus niet om 'een groep te vormen' via social media en vervolgens op willekeurige tijdstippen van A naar B en terug te reizen.

Conducteurs hebben groot gelijk dat ze twijfelen aan de bedoeling van groepsretour. Zelfde met Samenreiskorting (die iedereen op zijn/haar -al dan niet anonieme- kaart kan zetten) en zeggen dat ze met iemand anders mee reizen?

Denk overigens wel dat het einde verhaal is bijna voor dat 'misbruik' en je gewoon samen moet reizen dus iedereen bij elkaar en anders zonder geldige uitleg (bijvoorbeeld dat je een paar namen kan noemen en waarom ze niet naast je zitten) een fikse boete want 'samen uit samen thuis'.

Zelfde als met Samenreiskorting, die iedereen zomaar op zijn/haar kaart kan zetten op voorwaarde dat ze 'met iemand die een abonnement heeft mee reizen'.

Met wie dan? Vertel het maar en als die niet naast je zit, wijs diegene maar aan !?
Om van al dit gedoe af te zijn komen er dan ook nieuwe voorwaarden voor de groepsretour. De HC's op dit forum kunnen mij ongetwijfeld aanvullen, maar ik meende dat er binnenkort een wijziging aankomt, waarbij er wel degelijk met de hele groep samen gereisd moet worden.
Reputatie 7
Voor zover ik weet is bovenstaande inderdaad de bedoeling
Reputatie 7
Badge +3
NS Krijgt hun geld toch ook voor mensen die het groepsretour op deze manier gebruiken? Wat hebben ze dan liever? Dat het niet meer gekocht wordt?
Iets met inkomsten versus inkomstenderving.

Reageer