de ns conducteur in de trein vanaf schiphol 8:32 naar amsterdam bijlmer arena op maandag 21 september 2020 heeft controle uitgevoerd in de train en hij verspreidt de coronavirus omdat hij raakt de treinkaartjes van alle passagiers zonder bescherming en hij respecteert niet de 1,5 meter afstand tijdens de controle
De controles worden uitgevoerd conform het protocol “Veilig blijven reizen in het openbaar vervoer, versie 1 juli 2020”.
Op pagina 26 staat te lezen dat vervoerbewijzen gecontroleerd kunnen worden.
Als
de ns conducteur in de trein vanaf schiphol 8:32 naar amsterdam bijlmer arena op maandag 21 september 2020 heeft controle uitgevoerd in de train en hij verspreidt de coronavirus omdat hij raakt de treinkaartjes van alle passagiers zonder bescherming en hij respecteert niet de 1,5 meter afstand tijdens de controle
1.5 afstand in de trein is wenselijk maar niet altijd mogelijk en dus niet verplicht. Vandaar dat je een mondkapje draagt.
Contactbesemetting gebeurt amper. Er zit voor de reiziger weinig verschil in de manier van controleren.
Of een conducteur nou met of zonder handschoenen een kaart aanpakt, het verschil is er dan alleen voor de conducteur zelf en niet voor de reiziger.
Als je zelf je kaart tegen de achterkant van het apparaat houdt is dat nog steeds op de plek waar ook andere mensen hun kaart tegenaanhouden.
Er zijn veel meer klachten op het forum van niet controlerende conducteurs dan andersom.
Welkom op dit forum,
Gezien de titel van uw onderwerp, ging ik er even vanuit dat de conducteur luidt hoestend en niezend voorbij is gekomen. Gelukkig is dat niet het geval. 1,5 meter afstand houden kan niet in het OV vandaar dat iedereen een mondkapje op moet hebben. Ook de conducteur zal een mondkapje hebben gedragen. Bij de zeer zeldzame controles die ik in de afgelopen periode heb gehad. hadden de conducteurs meestal een soort blaadje waarop verzocht werd om de pas daarop te leggen en dan te scannen. Er vond dan inderdaad geen contact plaats. Deze conducteur is blijkbaar wat minder angstig en pakt wel gewoon het kaartje in zijn hand. In de plaatselijke supermarkt zie ik ook nog steeds heel veel mensen spullen pakken en dan weer terugzetten. Als u dan vervolgens bijvoorbeeld het pak melk pakt loopt u natuurlijk ook kans op besmetting. Onderzoeken hebben volgens mij al aangewezen dat de kans dat de besmetting over wordt gedragen via zo'n betaalkaart praktisch nihil is. Ik vind derhalve uw onderwerp nogal paniekzaaierig overkomen en verzoek u vriendelijk deze te wijzigen.
Edit door Moderator: Delen van dit bericht kunnen irrelevant zijn geworden of uit context zijn getrokken, doordat het oorspronkelijk als reactie was op een ander getiteld topic.
Inchecken zoals in de bus bij 2 deuren in de trein met 2 conducteurs die op afstand toezien , lijkt me een prima oplossing
wat is belangrijker? de gezondheid van de passagiers? of ns controle van conducteurs tijdens pandemie?
Het is de normale controle op een geldig vervoersbewijs, en er worden zwartrijders gepakt, dat is altijd zo. Het gebeurt verantwoord als iedereen binnen de bandbreedte blijft. Controle voorkomt ook het gedrag van mensen die geen kaartje kopen omdat er toch niet gecontroleerd wordt. Het reizen met de trein is tot nu toe geen grote bron van besmetting, en het is door de maatregelen redelijk veilig.
Ik verbaas me er wel over dat u over besmetting begint, maar steeds uitkomt op dat controle minder belangrijk is dan gezondheid van de passagiers. Dat is een oneigenlijke tegenstelling. In uw bijdragen tast u vooral de controle aan, terwijl er nauwelijks contactbesmettingen zijn, dus gezondheid is geen argument. Controle bedreigt de gezondheid niet en houdt zelfs mogelijk agressief opererende zwartrijders buiten de deur. Die agitatie zou wel bedreigend kunnen zijn als het een combinatie wordt van agressie en besmettingvsriendelijk gedrag.
Controle is normaal, voorkomt problemen en is behoorlijk veilig. Uw aannames kloppen niet. Ook tijdens een pandemie moeten mensen gewoon voor de diensten van NS betalen. Wie een geldig kaartje heeft, kan die veilig laten controleren. Mensen met een geldig kaartje hebben doorgaans geen enkel bezwaar tegen controle.
Kaartcontrole (en ook controle op het dragen van mondkapjes) is wel degelijk nodig. Het terugdringen van zwartrijden is in het belang van alle betalende reizigers.
wil de NS dus zwartrijders vinden en door dit corona tussen de passagiers met abonnement of betalde reis door corona mogelijk besmetten ? is de middel duurder dan het doel ?
De besmettingskans via contactoppervlakken is zeer klein zoals eerder al gezegd is. Ga zelf eens na hoeveel dingen je op een dag aanraakt in het openbaar.
Zelf kan je er natuurlijk ook voor zorgen dat de kaartcontrole zo schoon mogelijk gebeurt als je het toch ‘vies’ vindt dat je kaart aangeraakt wordt. Je kan dan denken aan bijvoorbeeld:
- Desinfecteer je OV-Chipkaart nadat deze is aangeraakt door de conducteur met een vochtig alcoholisch doekje of een desinfectie spray.
- Gebruik (wegwerp)handschoenen zodat je de kaart niet met je blote handen aanraakt. Gooi de handschoenen na gebruik weg of maak ze schoon.
- Papieren wegwerp OV-Chipkaarten kan je in een zakje stoppen en deze met je handschoenen er uit halen. Na de controle stop je deze weer terug in het zakje. Zo is alleen de binnenkant van het zakje ‘vies’ en niet alles er om heen.
- Was regelmatig je handen met zeep of gebruik een handgel/desinfectant waar handen wassen niet mogelijk is.
Als je het dan nog steeds onveilig vindt, is het advies om (tijdelijk) van een ander vervoersmiddel gebruik te maken.
Zolang de kaartcontrole veilig wordt geacht door RIVM en Vervoerders vind deze gewoon plaats
Vind je het zelf niet veilig in de treinen, zoek dan een andere wijze van vervoer.
wil de NS dus zwartrijders vinden en door dit corona tussen de passagiers met abonnement of betalde reis door corona mogelijk besmetten ? is de middel duurder dan het doel ?
De kans dat je besmet raakt door iets aan te raken schijnt erg klein te zijn, anders zouden conducteurs de kaarten natuurlijk niet aanpakken, want dan worden ze zelf natuurlijk snel besmet omdat ze zo veel kaarten aanraken.
Maar als het advies in winkels is om met pinpas te betalen (sommige zaken accepteren helemaal geen contant geld meer) en áls je dan contant wilt betalen het geld neer te leggen i.p.v. aan de caissière te geven, dan is er op zich iets voor te zeggen dat je zelf de kaart voor de scanner van een conducteur houdt, of even op de zitting of stoelleuning legt. Velen doen dit al, zoals
het is niet een strijd tussen het ns personeel, conducteurs en de passagiers hoor, maar zijn controles van de kaartjes tijdens de pandemie relevant of veilig? is dit een prioriteit? wat is de dienst verlening tijdens de pandemie? hoortt ook controle bij de nsdienst verlening?
De kaartcontrole is zeker relevant. Bij geen of weinig controle neemt zwartreizen, niet voldoen aan mondkapjesplicht en de daar vaak mee gepaarde agressie toe. Wanneer je bang bent om besmet te raken door de kaartcontrole dan zou je ontsmettingsmiddel mee kunnen nemen. Overigens is ontsmettingsmiddel meenemen in deze tijd altijd een goed idee.
het is niet een strijd tussen het ns personeel, conducteurs en de passagiers hoor, maar zijn controles van de kaartjes tijdens de pandemie relevant of veilig? is dit een prioriteit? wat is de dienst verlening tijdens de pandemie? hoortt ook controle bij de nsdienst verlening?
Ik vind derhalve uw onderwerp nogal paniekzaaierig overkomen en verzoek u vriendelijk deze te wijzigen.
De topicstarter maakt zich schijnbaar zorgen, of dit wel of niet terecht is kan je hier bespreken, daar is een Community voor
Inmiddels dus toch gebeurd.
ndbaf03 het is niet de bedoeling om je vragen in meerdere topics te stellen.Houdt het bij één keer, in één topic, om het overzichtelijk te houden. Ik heb het identieke bericht uit het andere topic verwijderd en de reactie van MoDe hierheen verplaatst.
kan een controleur de treinkaartjes van passagiers aanraken en dit binnen 1,5 meter doen?
Je bedoelt of dat mag. Ja dat mag, omdat in OV 1,5 meter niet altijd gehaald kan worden zijn daarom daar mondkapjes verplicht.
Dat lijkt me nogal lastig. Of hij/zij moet hele lange armen hebben.
kan een controleur de treinkaartjes van passagiers aanraken en dit binnen 1,5 meter doen?
Goedemorgen ndbaf03 en welkom bij de NS Community!
Ook al gingen de twee topics over andere specifieke treinen, gezien het onderwerp dusdanig gelijk is, heb ik de twee topics alsnog gecombineerd. Ik heb ook enkele berichten verwijderd die hierdoor dubbel waren of juist over het dubbele topic gingen.
Inhoudelijk hebben Pingpong en Slidestops al een goede reactie gegeven. Mocht je het alsnog niet eens zijn met de methode waarop het gaat, dan kun je alsnog een klacht indienen zoals Vareo heeft gesuggereerd. Ook al doet de betreffende conducteur gewoon de zijn werk volgens de regels zoals die door de NS zijn opgesteld, kan het alsnog zijn dat jij je niet comfortabel voelt met deze regels en de manier waarop er gecontroleerd wordt. Ook dan kun je een klacht indienen daarover.
ook de ns conducteur in de trein ICD vanaf schiphol 17:37 naar rotterdam op maandag 21 september 2020 heeft controle uitgevoerd in de train en zij verspreidt de coronavirus omdat zij raakt de treinkaartjes van alle passagiers zonder bescherming en zij respecteert niet de 1,5 meter afstand tijdens de controle. Waarom doet het NS dit ?
de gezondheid van de passagiers staat boven de taak van controle van de ns
hoeft geen ns controle tijdens de pandemie of beter geregeld
Ik vind derhalve uw onderwerp nogal paniekzaaierig overkomen en verzoek u vriendelijk deze te wijzigen.
De topicstarter maakt zich schijnbaar zorgen, of dit wel of niet terecht is kan je hier bespreken, daar is een Community voor
Treinen laten rijden zonder controle kost het meeste geld. Dat werkt niet. We kennen allemaal het debacle van de Zoetermeerlijn. Elke trein elk uur controleren zou het mooiste zijn, al is dat niet altijd haalbaar. Reizigers moeten zeker zijn van controle en zeker zijn van een boete als het niet in orde is. Dat is juist efficiënt om kosten te besparen, voor meer opbrengsten te zorgen en het houdt de agressieveroorzakers snel buiten de deur. Winst voor iedereen, en een conducteur mag van mij best wat verdienen.
We moeten achter onze mensen gaan staan, in plaats van ze alleen maar te zien als een kostenpost.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.