beantwoord

corona en kaartcontrole

• 10 maart 2020
  • 34 reacties
  • 3795 Bekeken

In de trein van Haarlem naar Amsterdam komt een vriendelijke mevrouw langs die alle kaartjes wil controleren ivm een reizigersonderzoek. In deze Corona tijden lijkt mij dat niet verstandig. Zij raakt alle kaartjes aan en geeft die weer terug, de manier om het virus effectief te verspreiden ūüėĪ
Paul

icon

Beste antwoord door Jeroen 10 maart 2020, 12:09

Het meewerken aan dit reizigersonderzoek is geheel vrijwillig, u hoeft uw kaartje dus niet te geven.

Maar als u bang bent op deze manier besmet te raken dan zou ik als ik u was er ook bij stilstaan wat u gedurende de dag verder allemaal aanraakt waar ook andere mensen aan hebben gezeten.  Dit is vaak meer dan u vooraf denkt.

Ik denk dat het risico om in de trein te reizen en omringt zijn door grote groepen mensen een veel groter risico vormt in het oplopen van het Corona virus.

Bekijk origineel

34 reacties

Badge

Het meewerken aan dit reizigersonderzoek is geheel vrijwillig, u hoeft uw kaartje dus niet te geven.

Maar als u bang bent op deze manier besmet te raken dan zou ik als ik u was er ook bij stilstaan wat u gedurende de dag verder allemaal aanraakt waar ook andere mensen aan hebben gezeten.  Dit is vaak meer dan u vooraf denkt.

Ik denk dat het risico om in de trein te reizen en omringt zijn door grote groepen mensen een veel groter risico vormt in het oplopen van het Corona virus.

Ik heb vandaag gewoon ook controlerondes uitgevoerd vandaag en 99,9% geeft mij zijn of haar OV chipkaart. Om nu mij in alle mogelijke bochten te wringen om alleen te scannen ben ik langer met de uitleg bezig dan de controle zelf. Als men zijn of haar OV niet wil geven nu, geen enkel probleem, dan mag je zelf hem achter de scanner houden, zonder dat ik me onnodig in bochten ga wringen.

Het nationale advies is nu geen handen schudden. Als ik mijn chipkaart aan de conducteur geef die net 200 andere chipkaarten in ontvangst heeft genomen, schud ik als het ware de handen van de andere passagiers. Het zou mijns inziens beter zijn als de NS als beleid zou hebben dat alleen de passagier de OV chipkaart vasthoudt en de conducteur alleen scant. Dat zal even wennen zijn in het begin, en wat voorlichting vergen, maar dat virus is er nog wel even.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou me meer zorgen maken over alle oppervlakken die je gedurende een treinreis aanraakt. Dat loopt van drukknop via deurklink naar tafeltje en zitting.

Ook aandachtspunten, maar eenvoudiger te vermijden, met je arm kun je ook een tussendeur openmaken en met je knokkels een buitendeur.

Reputatie 6

Open zelf al sinds jaar en dag deuren met mijn voet. Niet vanwege een of ander virus maar omdat een bescheiden schopje (nooit hard genoeg dat er iets kan beschadigen)makkelijker is en de handen vrij houdt.

Reputatie 7
Badge +3

@MJL Hoe open jij een schuifdeur met handbediening of drukknop in een ICMm?

Ik lees net dit op NOS.nl:

Vakbond VVMC: stop met controleren treinkaartjes

De vakbond voor machinisten en conducteurs VVMC wil dat Arriva en de NS voorlopig stoppen met het controleren van kaartjes in de trein, meldt RTV Noord.

Conducteurs kunnen er zelf voor kiezen om kaartjes te controleren. Sommige conducteurs kiezen ervoor het niet te doen vanwege het virus. "Wat ons betreft gebeurt dat in heel Nederland", zegt vakbondsbestuurder Wim Eilert tegen de regionale omroep. Eilert heeft ook andere vervoerders buiten Groningen aangeschreven.

"Reizigers hebben alleen geen sticker op hun hoofd waarop staat dat ze uit Noord-Brabant komen", zegt Eilert. "En je kunt niet zien dat iemand het virus heeft. Daarom zeggen wij: voer dit beleid de komende tijd landelijk in."

Badge

@MBru deze informatie is voor ons als treinpersoneel niets nieuws, wij worden uiteraard van verschillende kanten ge√Įnformeerd omtrent het corona virus en de NS geeft het personeel de ruimte om zelf de keuzes te maken.¬† Daarbij zijn de richtlijnen in Noord Brabant nu aangescherpt voor het personeel.

Echter zullen we alsnog zichtbaar moeten zijn zowel in de trein als daarbuiten.

En nogmaals, als u de risico’s op besmetting erg hoog vind in de trein dan kunt u beter op een andere manier gaan reizen of niet. Er zijn zoveel meer besmettingshaarden dan alleen uw OV-chipkaart tijdens het reizen. Ook op de paslezer voor het in- en uitchecken kunt u uw kaart besmetten als er net voor u iemand met het virus langs is geweest en deze paslezer heeft aangeraakt.

Of bij het in- en uitstappen komt u in contact met mensen die mogelijk het virus onder de leden hebben. Ik neem ook aan dat u ook niet uw stoel desinfecteert voordat u gaat zitten?

Als u alle risico's wilt mijden zult u thuis moeten blijven.

@Jeroen, je hebt gelijk dat je niet alle risico’s kunt vermijden, het is meer afwegen welke maatregelen zouden kunnen helpen en niet te veel moeite kosten, blijkbaar vindt jullie vakbond dat ook. We zijn in Nederland nogal vrijblijvend bezig in vergelijking met een hoop andere landen waar bijvoorbeeld treinen en bussen dagelijks gedesinfecteerd worden. Als het zich uitbreidt komen er steeds meer maatregelen, maar m.i. kun je beter te vroeg dan te laat in de actie schieten.

Reputatie 6

Laat het de zwartrijders niet horen hoor. Ik vrees nu al voor de situatie in de trein de komende weken als er zo openbaar wordt opgeroepen om niet meer te controleren.

Reputatie 7
Badge +3

We hebben toch juist die poortjes tegen al dat zwartrijden?

Reputatie 5
Badge

Of die poortjes nou zo goed werken tegen zwartrijders is de vraag. Over de jaren heen heb ik al veel verschillende methodes gezien om zonder te betalen door de poortjes heen te komen. Van atletische klimmers, tot aan poortjes trappers/rammers, inchecken en gelijk weer uitchecken en de noodknop drukkers om er een paar te noemen. Vooral op kleinere stations met enkel cameratoezicht is dit een groot probleem. Bovendien staan niet op alle stations poortjes.

Reputatie 6

Op de meeste stations staan geen poortjes. Daarnaast is het verkeerd in- en uitchecken zo makkelijk dat er vaak niet eens opzet voor nodig is. Ik heb er zelf regelmatig mee te maken dat ik correctietarieven krijg omdat er iets verkeerd is gegaan bij een reis, en NS niet vast kon stellen waar ik ben geweest. Pakt dat in mijn voordeel uit, dan zou je kunnen stellen dat ik onbedoeld grijs ofwel zwart heb gereden.

Dan ben ik nog een (vaak) oplettende reiziger die het niet erg vindt om NS te bellen over een vraag of een rare fout. Zo schijnt mijn abonnement niet altijd op de juiste klasse te staan en kan ik nog altijd niet de Rotterdamse metro in of uit.

Dat terzijde: de systemen waar NS mee werkt zijn een hoop gedoe en niet bijster klantvriendelijk. Naar mijn mening zou het gewoon makkelijker zijn als de poortjes en de ‚Äúslimme‚ÄĚ systemen verdwijnen, zodat het bespaarde geld naar meer personeel kan gaan. In Belgi√ę hoef je je nooit af te vragen of je wel een conducteur tegen gaat komen want het antwoord is gewoon ja, en je hoort het meteen als er iets mis is. Dat hele land heeft maar 1 station met poortjes.

Reputatie 6
Badge +2

Ik weet vrij zeker dat @iMark hier sarcastisch is.

Ik ben er trouwens achter waarom er poortjes in Apeldoorn zijn geplaatst, die zijn blijkbaar vooral bedoeld om mensen met een e-ticket uit de trein te houden. Afgelopen (droge) jaren weinig last van gehad, maar probeer die met het weer van de laatste maanden maar eens te scannen.

Reputatie 7
Badge +3

Tot op zekere hoogte inderdaad sarcastisch. Maar het is NS zelf die steeds roept dat het zwartrijden met veel procenten is afgenomen sinds de poortjes zijn geplaatst. En het personeel van NS gelooft ook in dat verhaal. Er wordt nauwelijks gecontroleerd op trajecten met een meerendeel aan stations met poortjes. 

Bijvoorbeeld tussen Hilversum en Amsterdam Zuid ben ik al meer dan een jaar niet gecontroleerd.

Reputatie 6

Mensen met e-tickets? Is er een reden dat mensen uit Apeldoorn niet met een e-ticket de trein in mogen of is dit ook sarcasme? In dat geval zou ik bijvoorbeeld aanraden om ook een rij poortjes om Helmond heen te zetten.

Reputatie 6

Bijvoorbeeld tussen Hilversum en Amsterdam Zuid ben ik al meer dan een jaar niet gecontroleerd.

Er zijn hele provincies waar ik oprecht nog nooit gecontroleerd ben.

Zullen we de discussie omtrent de effectiviteit van poortjes/de regelmaat van controles in de trein voortzetten in topics die daarvoor bestemd zijn? 

Reputatie 7
Badge +3

In de echte wereld hangt alles met alles samen. 

Badge

@Jeroen, je hebt gelijk dat je niet alle risico’s kunt vermijden, het is meer afwegen welke maatregelen zouden kunnen helpen en niet te veel moeite kosten, blijkbaar vindt jullie vakbond dat ook. We zijn in Nederland nogal vrijblijvend bezig in vergelijking met een hoop andere landen waar bijvoorbeeld treinen en bussen dagelijks gedesinfecteerd worden. Als het zich uitbreidt komen er steeds meer maatregelen, maar m.i. kun je beter te vroeg dan te laat in de actie schieten.

Alles steeds maar desinfecteren heeft een heel ander risico, je wordt als mens namelijk veel vatbaarder voor allerlei bacteri√ęn en virussen . Daarnaast kunnen deze virussen en bacteri√ęn ook resistent worden tegen dit soort middelen waardoor we ze lastiger medisch kunnen bestrijden.

Ik zou hier geen voorstander van zijn.

Daarbij zou je dan ook moeten gaan onderzoeken of veelvuldige blootstelling aan dit soort middelen ook niet zo en zo al schadelijk is voor je gezondheid.

Badge +3

In dat geval zou ik bijvoorbeeld aanraden om ook een rij poortjes om Helmond heen te zetten.

Helmond heeft poortjes (niet rondom de stad maar op één van de stations), maar zoals o.a. @mrfreeze je kan vertellen snappen kwaadwilligen die totaal niet… :rofl:

Reputatie 7
Badge +3

Achteraf denk ik dat ze gewoon voorzichtig zijn ivm Corona, en daarom de poortjes met de voet openen, net als MJL :joy:

Badge +3

Werkoverleg vrijdag afgelast (nabij de oude Van Gend & Loos), maar morgen weer minimaal 30 km binnen de gemeentegrens

Voornamelijk Brandevoort, ik vind het toch wel een mooie wijk en goed volk‚Ķ¬†overdag. En Mierlo-Hout natuurlijk met o.a. Railcam met stereo ‚Äėmindfulness‚Äô-achtig¬†geluid erbij.¬†:sweat_smile:

En dan niet met de auto geflitst worden als je op de A270 gewoon 100 mag en dan (terecht) 80 bij de verkeerslichten bij de Ziggo/Vodafone en vlak daarna 70, 50... :rolling_eyes:

Reputatie 7
Badge +3

Inderdaad Jeroen, dat is al eerder gemeld in een rapport van de Gezondheidsraad en ook enkele dagen geleden werd nog zoiets gezegd.  Het is het beste om goed je handen te wassen en oppervlakten die door veel averschillende mensen worden aangeraakt regelmatig schoon te maken. Handgel kun je gebruiken op moment dat handen wassen niet kan. Verder is het goed om na het aanraken van iets wat ook door anderen wordt aangeraakt niet daarna zelf met je handen je gezicht, mond, neus of ogen aan te raken. 

Ik vind ook dat mensen meer zelf verantwoordelijkheid kunnen nemen. Heb je bepaalde klachten die zouden kunnen duiden op Corona, en dan niet alleen maar een beetje een kuchje, bedenk je of dat dagje weg met de trein of naar een evenement gaan nou echt wel nodig is. En heb je geen klachten maar zit je in een risicogroep (ouder dan 60 of  70 en/of heb je al bepaalde aandoeningen) kan het misschien ook verstandig zijn om zoveel mogelijk thuis te blijven of in ieder geval geen situaties op te zoeken waarbij je met heel veel mensen in contact komt. Het is misschien even vervelend maar zeker voor mensen inkwetsbare  groepen is dat te verkiezen boven ziek worden.

Reageer