beantwoord

Corona en ventilatie

  • 2 juni 2020
  • 9 reacties
  • 760 Bekeken

Beste mensen van NS,

 

Inmiddels is duidelijk dat recirculatie van lucht een verhoogd corona besmettingsrisico oplevert.

Het wijzigen van de luchtroute van de NS airconditioning (verse lucht aanzuigen zonder te re-circuleren) lijkt meer aan de veiligheid bij te dragen dan het dragen van mondkapjes. Als we het één doen en het ander niet laten, hebben we samen al het mogelijke gedaan.

Graag een reactie van N.S.   Met vriendelijke groet, Guido Zwart.

icon

Beste antwoord door loklok8 2 juni 2020, 10:47

En om het even gemakkelijk te maken kan je meer hierover in deze en in dit topic lezen. 

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn al tig topics over dit onderwerp. Misschien moet je die even doorlezen.

 

Reputatie 7
Badge +1

En om het even gemakkelijk te maken kan je meer hierover in deze en in dit topic lezen. 

 

Beste NS, airco - veiligheid in trein

ca 3 mnd geleden al deze vraag hieronder - nergens een antwoord van de NS te bekennen!

wonderful-mechanics

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Beste mensen van NS,

 

Inmiddels is duidelijk dat recirculatie van lucht een verhoogd corona besmettingsrisico oplevert.

Het wijzigen van de luchtroute van de NS airconditioning (verse lucht aanzuigen zonder te re-circuleren) lijkt meer aan de veiligheid bij te dragen dan het dragen van mondkapjes. Als we het één doen en het ander niet laten, hebben we samen al het mogelijke gedaan.

Graag een reactie van N.S.   Met vriendelijke groet, Guido Zwart.

 

Beste NS,

Ik ga u een brief sturen via NS Mailcentrum pb 2368, 3500 GJ Utrecht. (alle andere kanalen: geen antwoord)

Heb net uw blad Spoor ingekeken - 3 maanden nadat bovenstaande vraag gesteld is en niet is beantwoord. Ook in het blad veel blije gezichten maar GEEN WOORD over ventilatie/airco. Ik reis al

maanden tegen mijn zin in de auto. Als de NS gaan uitleggen hoe hard zij werken (??) aan de verbetering van de airco met frisse lucht ipv recirculatie, en ook ramen die open kunnen etc. en wanneer dat werk klaar is, dan kan mijn vertrouwen in de NS mogelijk weer terugkomen. 

Dit doodzwijgen is beschamend voor een voorheen betrouwbaar en open bedrijf als de NS was

mvg Karel Drexhage

Goedemiddag kareldexhage. In de door loklok8 gelinkte topics wordt al het enige besproken over de circulatie in de trein en wat dat doet met het Corona virus.

Deze Community is echter in eerste instantie een kanaal waar reizigers elkaar kunnen helpen of onderwerpen kunnen bespreken. Het wordt niet gebruikt om onderwerpen voor blad Spoor te verzinnen, noch als platform om de NS directie of iets dergelijks te kunnen benaderen.

Het staat je uiteraard vrij om ons een brief te sturen als je feedback wilt geven.

Beste @karel drexhage 

Als je de topics over dit onderwerp doorleest verneem je dat "open ramen" en airco niet samen kunnen gaan. Dus dit vragen om uit te laten voeren heeft echt compleet geen zin.

Het is niet voor niets dat de deuren bij moderne treinen direct weer sluiten, en dat bij oudere treinen welke later airco hebben gekregen, er veelal geen airco op balkons aanwezig is, en de binnendeuren naar de reizigersafdeling direct sluiten.

Anderzijds ben ik erg benieuwd wat NS als antwoord op je brief gaat mededelen wat alhier nog niet geschreven is. Als je deze hier wilt plaatsen zou mooi zijn.

Badge +3

Ik las (in een ander topic hier?) dat de klimaatbeheersing tegenwoordig ingesteld is op zo min mogelijk recirculeren (ten koste van een wat hoger energieverbruik als het buiten erg warm of koud is).

In principe kan je er vanuit gaan dat de lucht in een coupé elke 7 minuten volledig ververst wordt. Ja, dat is langer dan in een auto met 5 personen maar in ieder geval ‘veilig’, mocht er een besmet iemand gehoest of geniest hebben.

Bovendien zorgt de koeling in de zomer ervoor dat de kleine druppeltjes (aerosolen) die rond kunnen zweven zeer snel naar beneden verplaatst worden.

Op de balkons is het openen van de deuren op stations ook voldoende, helaas kan dit niet centraal geregeld worden maar als het zo druk is dat mensen op het balkon moeten zitten/staan dan zal er op elk station wel iemand in/uit willen.

Verder zijn er nog geen besmettingen herleid naar het ov, maar dat is natuurlijk erg lastig te traceren, want als je besmet raakt kan dat ook in een winkel of ergens anders gebeurd zijn. Met de mondkapjesplicht erbij is het ov dus niet gevaarlijker dan samen in een auto, winkel, op het werk, bij familie, in een duffe kerk, horeca etc.

Verder bleek uit een (Duits?) onderzoek dat het percentage personeel met afweerstoffen (die dus mogelijk besmet/ziek zijn geweest) onder het treinpersoneel dat reizigerscontact heeft juist lager te zijn dan onder machinisten e.d. Dat ging om 1,7% t.o.v. 2,7% meen ik. Als er dus een hoog besmettingsrisico was zou je andersom verwachten.

Amusant te merken hoe hardnekkig NS het antwoorden op serieuze vragen over airco en ventilatie weet  te vermijden. Bij mijn zoektocht raadpleegde ik een deskundige op dit gebied. Her zijn antwoord:

“Corona discussie over airco’s heeft betrekking op gebouwairco’s die enkel de lucht circuleren, rond pompen om te koelen/verwarmen.
Er treedt dan geen luchtverversing (ventilatie) op waardoor de concentratie aan virusdeeltjes niet wordt verdund.
Dicht bij dergelijke airco’s is de luchtsnelheid vaak relatief hoog zodat de luchtstroming van de een naar de ander persoon kan gaan.
Dit is de oorzaak van de bekende ‘airco besmettingen’.


Ik ben geen specialist op het gebied van treinen maar de ‘airco’s’ in treinen zullen zeker ook voor de ventilatie (verse buitenlucht)  moeten zorgen.
Anders dat zouden de passagiers het snel erg benauwd krijgen. Zeker bij die treinen waar geen schuifraampjes meer in zitten.
Of er op hele warme dagen ook recirculatie van lucht plaats vindt in treinen weet ik niet zeker maar is wel heel waarschijnlijk.

Algemene wordt geadviseerd om recirculatie in de ventilatiesystemen te voorkomen cq dicht te zetten.
NS zou er dus wijs aan doen om de instellingen van hun airco’s dus zodanig te regelen dat recirculatie voorkomen wordt. “  

Zou de NS - die ik op andere manieren nog steeds niet heb kunnen bereiken - hierop een reactie willen en kunnen geven? Dat zou zinvol zijn.

mvg Karel Drexhage

 

Er zijn de nodige maatregelen genomen om de klimaatbeheersing verder te optimaliseren zoals ook aangegeven door Robert B. Verder wordt er ook verse lucht van buiten aangezogen die door filtermatten gaat om fijnstof en pollen eruit te halen. De actuele cijfers laten zien dat het OV nauwelijks een bedrage levert aan verspreiding van het virus. We zien wel een stijging in werkplek gerelateerde besmettingen, maar de privésfeer blijft de belangrijkste oorzaak.

 De actuele cijfers laten zien dat het OV nauwelijks een bedrage levert aan verspreiding van het virus. We zien wel een stijging in werkplek gerelateerde besmettingen, maar de privésfeer blijft de belangrijkste oorzaak.

Hier moet ik je toch even corrigeren, van 70% van de besmettingen is niet bekend waar ze zijn opgelopen. Dat zou dus in het slechtste geval het openbaar vervoer kunnen zijn. 

Reageer