Corona: reserveer treinen in de spits voor mensen met essentiele beroepen

• 14 mei 2020
  • 4 reacties
  • 102 Bekeken

Zou het een idee zijn om op een aantal hele drukke trajecten een paar treinen per uur te reserveren voor mensen met essentiële beroepen ? Je zou een pasje kunnen aanvragen als je een essentieel beroep hebt en bij de ingang van de trein moet je dat even laten zien. Op die manier komen mensen met essentiële beroepen makkelijker op hun werk, en dat is belangrijk om bijvoorbeeld de zorg, de veiligheidsdiensten zoals politie en brandweer en het OV gaande te houden. Als je niet zoiets doet ben ik bang dat op de drukke perrons het recht van de sterkste gaat gelden en de mensen die het hardste dringen voorrang krijgen.  Ben benieuwd of NS hier ook iets in ziet en of dit praktisch uitvoerbaar zou zijn.  

4 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat ik het antwoord wel weet. NS ziet hier vast wel iets in maar zal melden dat het praktisch niet uitvoerbaar is.

Reputatie 7
Badge +3

Laten we het niet ingewikkelder maken dan het nu al is. Daarnaast is er vooralsnog geen enkele reden om aan te nemen dat het op korte termijn echt druk wordt in de trein.

Je kunt er denk ik geen pijl op trekken, of het drukker wordt.  Als ik mensen in mijn omgeving vraag: zou je met de trein reizen, zeggen ze allemaal “nee”.  Anderzijds, als je hen vraagt: denk je dat het druk wordt in de treinen, zeggen ze “ja”.  Veel hangt denk ik af van hoe werkgevers hiermee omgaan, als werknemers niet zouden willen reizen. En dat is mij nu nog niet zo duidelijk.

Reputatie 7
Badge +3

@Marc S. 

Dat komt omdat de NS in de media blijft jammeren dat het druk wordt. Maar als je je oor te luister legt wil bijna niemand met de trein. Ik denk dat NS nog steeds niet beseft hoeveel reizigers ze definitief kwijt is.

Reageer