Corona trein?

• 15 juli 2021
  • 11 reacties
  • 316 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Ik zat afgelopen dinsdag om 16.18 uur in de trein van Amersfoort naar Deventer. Het was onverantwoord druk in trein coupés en op de balkons. Veel jongeren en studenten en vooral geen afstand houden. Ik ga voorlopig niet meer met de trein. Het was mijn eerste treinrit sinds 15 maart. Als je corona wilt, ga met de trein tijdens de spits. Het is onverantwoord. Ik snap wel dat conducteurs geen kaartjes komen controleren. Er wordt ook te weinig geventileerd. Het was afgelopen dinsdag warm, broeierig en iedereen dicht op elkaar. 

11 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Afstand houden in de trein is al ruim een jaar geleden afgeschaft omdat dat sowieso niet kan. In plaats daarvan zijn sindsdien in de trein mondkapjes verplicht.

De treinen op dit traject zijn overigens allemaal voorzien van een ventilatiesysteem.

Reputatie 3

In de tussenruimtes is geen ventilatie...

Badge +3

In de tussenruimtes is geen ventilatie...

Wel deuren die op elk station open zullen gaan als een trein druk is, of druk zelf even bij elk station op het knopje.

Voor de rest is het advies volgens mij nog steeds om bij drukte (geen zitplaatsen beschikbaar) een volgende trein te nemen, en ook zonder zo’n advies is dat natuurlijk een keuze.

Mijn advies is dan op zijn minst een FFP2 mondkapje ter bescherming van jezelf, of 1e klas reizen.

Reputatie 3

Maar als je in de spits moet reizen naar en van je werk heb je niet zoveel keuze in het kiezen van treintijden. Je moet toch op tijd op je werk zijn. Van station Amersfoort naar Apeldoorn bijvoorbeeld is best wel een lang stuk om opeengepakt met andere reizigers in zo'n tussenruimte te staan. (Ik spreek uit ervaring). Is er dan voldoende ventilatie als de treindeuren dan een minuutje opengaan op het station? Wie kan dat betalen, 1e klas reizen van en naar het werk?

Reputatie 7
Badge +3

Maar als je in de spits moet reizen naar en van je werk heb je niet zoveel keuze in het kiezen van treintijden. Je moet toch op tijd op je werk zijn. Van station Amersfoort naar Apeldoorn bijvoorbeeld is best wel een lang stuk om opeengepakt met andere reizigers in zo'n tussenruimte te staan. (Ik spreek uit ervaring). Is er dan voldoende ventilatie als de treindeuren dan een minuutje opengaan op het station? Wie kan dat betalen, 1e klas reizen van en naar het werk?

Vraag of je (weer) thuis mag werken, als dat mogelijk is. Vraag of jouw uren aangepast kunnen worden aan de dal-uren in het OV, als dat in jouw baan mogelijk is. Vraag de werkgever om (het verschil tussen 2e en) 1e klas te vergoeden als je echt in de spits moet reizen naar jouw werk.

Bij de reis naar huis zou je een trein later kunnen nemen als de beoogde trein te vol is.

Reputatie 3

Dit lijkt me niet zo reëel Er zijn nu eenmaal heel veel banen waarbij dat allemaal niet kan. En ik denk dat er maar heel weinig werkgevers zijn die een upgrade naar de 1e klas gaan betalen. Later naar huis reizen? Op veel trajecten zijn de treinen ruim na de spits nog erg druk. In de praktijk is dat ook niet vol te houden, elke dag uren later thuis komen.

Reputatie 7

Als deze tips en adviezen niet werken voor dan moet men het helaas accepteren zo het is denk ik. De treinen worden echt niet langer om iedereen 1.5 meter afstand te kunnen geven (onmogelijk), met 2e klas vervoersbewijs in de 1e klas zitten vanwege angst voor besmetting mag ook niet. Garantie op afstand  in het OV is onmogelijk. 

Reputatie 5

Volgens de website van Prorail was er afgelopen dinsdag onderbezetting bij de verkeersleiding waardoor er minder treinen reden tussen Amersfoort en Deventer.

Dinsdag minder treinen door personeelstekort verkeersleidingspost | ProRail

Reputatie 3

Als deze tips en adviezen niet werken voor dan moet men het helaas accepteren zo het is denk ik. De treinen worden echt niet langer om iedereen 1.5 meter afstand te kunnen geven (onmogelijk), met 2e klas vervoersbewijs in de 1e klas zitten vanwege angst voor besmetting mag ook niet. Garantie op afstand  in het OV is onmogelijk. 

Dat ben ik helemaal met je eens. Aan de andere kant zou NS misschien wel iets meer kunnen proberen het niet helemaal uit de hand te laten lopen wb overvolle treinen.

Een drukke trein waar geen 1,5 meter afstand gehouden kan worden prima. Een overvolle trein waar reizigers daarnaast als haringen in een ton in ongeventileerde tussenruimtes moeten staan vind ik dan een heel ander verhaal. Onverantwoord en er is altijd wel een reden waarom, maar het gaat in dit opzicht wel heel erg vaak fout bij NS.

Reputatie 7
Badge +3

@Janaa Die overvolle treinen worden voor een groot deel.veroorzaakt door mensen die allemaal die drukke trein in stappen. Nog steeds is het advies van Rijksoverheid om drukte te mijden. In plaats om zelf naar oplossingen te zoeken blijf jij maar NS wijzen. Soms kan een trein gewoon niet langer. Omdat het perron niet zo lang is, of omdat er geen materieel op korte termijn beschikbaar is.

Blijf jouw treinreis aanmelden en gebruik de drukte melder.

Reputatie 3

@JanaaDie overvolle treinen worden voor een groot deel.veroorzaakt door mensen die allemaal die drukke trein in stappen. Nog steeds is het advies van Rijksoverheid om drukte te mijden. In plaats om zelf naar oplossingen te zoeken blijf jij maar NS wijzen. Soms kan een trein gewoon niet langer. Omdat het perron niet zo lang is, of omdat er geen materieel op korte termijn beschikbaar is.

Blijf jouw treinreis aanmelden en gebruik de drukte melder.

Het is geen onwil maar ik heb helaas geen oplossing: ik moet op vaste tijden de trein nemen helaas net als veel andere reizigers. Het is niet optioneel, het zijn geen plezierreisjes, ik kan niet gewoon een trein later nemen of op een andere dag gaan. Al mijn reizen zijn noodzakelijk en aan vaste tijden gebonden.

Als het soms een probleem zou zijn zou je mij niet horen klagen. Maar het is nu wel heel vaak een probleem. Drukke treinen worden veroorzaakt door reizigers die in die treinen stappen inderdaad.

Overvolle treinen worden veroorzaakt door problemen bij de NS. Of dat alleen materieelinzet betreft zou ik niet durven zeggen eigenlijk. Ik denk dat de oorzaken divers zijn en dat er eigenlijk niet heel hard naar oplossingen wordt gezocht. Want met flink wat proppen passen al die reizigers ook wel in een treinstel van drie delen ipv in een treinstel van zeven delen.

En het laatste vind ik onwenselijk en onverantwoord in coronatijd zeker gezien het huidige oplopende aantall besmettingen. 

Ten slotte, het gaat mij er niet om dat de treinen langer worden dan ze nu zijn. Dat zou wel luxe zijn natuurlijk voor de reiziger maar dat is gewoon geen optie. Het gaat mij erom dat treinen die normaal zeven treinstellen of langer zijn heel vaak gewoon ingekort worden bij welk probleem er dan ook speelt bij NS. En dat vind ik geen goed idee in coronatijd.

Ik denk dat NS zich wel iets meer zou kunnenn inspannen om dit niet zo vaak te laten gebeuren. Dat is mijn punt zoals je ook had kunnen lezen in mijn eerdere bericht.

Overigens heb ik niet het idee dat de druktemelder echt iets toevoegt en ik geloof dat ik niet de enige reiziger ben die daar zo over denkt.

Reageer