beantwoord

Corona virus

• 2 maart 2020
  • 84 reacties
  • 7590 Bekeken

• Intercity
  • 7 reacties

Goedemiddag,

Ik vind dat Nederland te laconiek reageerd op de corona virus en zo ook de NS. Gisteren zat ik in de trein, 1ste klas. Helaas zat daar een buitenlandse stel man en vrouw van wie de man verschrikkelijk aan het snotteren en te hoesten was. Ik raakte zo van in paniek dat ik naar de laatste stoel ging. zitten.  Maar tot mijn wanhoop, ging hij naar de 2e klas wagon zitten, met zijn verschrikkelijke gesnot, gehoest en genies weer verder en dat pal achter mij. Ik ben weer terug gegaan naar mijn vorige plaats en  tot mijn grote ergernis en om nog gekker van te worden, kwam hij weer terug en ging zitten een paar stoelen verder waar hij eerst zat. Dat soort mensen zijn de virus verspreiders; en niet de reizigers die bang zijn voor besmetting horen niet in de trein, ( volgens een  reactie bij een andere topic) maar deze soort mensen. Ik zat gisteren in de trein niet voor de lol, maar ik moest en ik heb geen auto, anders had ik zeker niet voor de trein gekozen.

Ik vind dat de NS niet zo laconiek moet reageren en de reizigers op de risico's moet blijven attenderen. Een sprekende computer hiervoor inzetten in meerdere talen , lijkt mij niet overbodig en dat is het minste wat de NS voor de reizigers zou kunnen doen.

icon

Beste antwoord door iMark 2 maart 2020, 15:30

Ik maak bezwaar tegen de zinsnede “buitenlands stel”. Het is volkomen irrelevant wat de nationaliteit van een snotteraar is. Bovendien is zonder controle van het ID-bewijs niet vast te stellen of iemand “buitenlands” is. 

Verder vraag ik me af wat een vervoerder als NS concreet kan doen. Zolang er geen advies is van de overheid om niet naar buiten te gaan en met het openbaar vervoer te reizen lopen we een risico wanneer we ons verplaatsen. Bij een virus als Covid-19 is het heel goed mogelijk dat er heel veel dragers van het virus zijn die (nog) geen ziekteverschijnselen vertonen.

Bekijk origineel

84 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik maak bezwaar tegen de zinsnede “buitenlands stel”. Het is volkomen irrelevant wat de nationaliteit van een snotteraar is. Bovendien is zonder controle van het ID-bewijs niet vast te stellen of iemand “buitenlands” is. 

Verder vraag ik me af wat een vervoerder als NS concreet kan doen. Zolang er geen advies is van de overheid om niet naar buiten te gaan en met het openbaar vervoer te reizen lopen we een risico wanneer we ons verplaatsen. Bij een virus als Covid-19 is het heel goed mogelijk dat er heel veel dragers van het virus zijn die (nog) geen ziekteverschijnselen vertonen.

Ik zei een ' buitenlandse stel' omdat zij spraken in een vreemde taal. 

Ik vind dat de NS wel zou moeten omroepen; er is niets overbodigs in. 

Reputatie 4

Helaas @Jcy, de reactie op zichzelf is niet laconiek, maar de harde waarheid. Het openbaar vervoer staat bekend als een verspreider van ziektes. Zo is het nou eenmaal en daar is weinig aan te veranderen. Treinen kunnen niet in de dienst worden ontsmet, er kunnen niet op alle stations mensen geplaatst worden die zieke mensen gaan tegenhouden. Het is aan jezelf, als reiziger, om gepaste maatregelen te nemen. Vertrouw je het niet, dan kan je een trein later nemen, op een andere plek gaan zitten, in een andere wagon gaan zitten of zelfs in een ander treinstel gaan zitten. Er zijn tal van mogelijkheden.

De NS kunnen natuurlijk ook besluiten om gewoon helemaal geen treintjes meer te rijden. Dan hebben we die virusverplaatsers in ieder geval niet meer rond rijden. Hoe alle forensen dan op hun werk komen, zoeken ze zelf wel uit.

Reputatie 7
Badge +3

Er is een landelijk protocol: veelvuldig handen wassen, niezen/hoesten in elleboog, papieren zakdoekjes gebruiken.

Meer kan er niet gedaan worden. Er is (nog) geen thuisblijfplicht of OVverbod.

Zelf kun je alleen maar afstand houden van zieke, hoestende of niezende mensen. je kunt ze ook vragen om papieren zakdoekjes te gebruiken bij niezen/hoesten.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is geen argument. Er zijn veel meertaligen die (ook) de Nederlandse nationaliteit hebben. Bovendien is het volkomen irrelevant welke taal iemand spreekt die zit te snotteren.

Uit de berichtgeving blijkt dat de mensen die in Nederland het virus verspreid hebben in het overgrote deel “gewone” Nederlanders waren die een gebied geweest waren waar het virus rondwaarde. Verder is het natuurlijk ook nog een keer zo dat de “gewone” verkoudheid nog steeds onder ons is. 

Reputatie 7
Badge +3

U vindt dat Nederland te laconiek reageert, maar ik vind uw reactie weer veel te overdreven. Ja er waart wereldwijd een nieuw Coronavirus maar het is ook nog steeds gewoon winter waarin mensen nu eenmaal gewoon grieperig of verkouden kunnen zijn. Alleen snotteren en hoesten is geen reden om te denken dat iemand COVID-19 heeft. Denk dan meer dat men ook koorts en luchtwegklachten heeft. Zie bv wat het RIVM hierover aangeeft. 

En wanneer de situatie verandert, bv veel besmettingen in 1 regio, zullen er vast wel bepaalde maatregelen getroffen worden. Als je nu al bij iedere keer dat iemand hoest in paniek raakt kun je beter je huis niet meer verlaten.  

Overigens vind ik het wel bijzonder vreemd dat die man steeds bij jou in de buurt ging zitten wanneer jij een andere plek koos. 

Reputatie 5
Badge

Een zieke, hoestende en/of niezend persoon hoeft ook niet automatisch te betekenen dat ze Covid-19 hebben. Het kan ook een simpele verkoudheid zijn. 

Dat het stel geen Nederlands spraken hoeft verder niet te beteken dat ze geen Nederlanders zijn. En het hoeft ook niet automatisch te betekenen dat alleen maar mensen met een niet-Nederlands uiterlijk de ziekte verspreiden/dragen. Maar goed dat even terzijde.

U bent als reiziger zelf verantwoordelijk voor uw eigen veiligheid, u kunt immers overal aangestoken worden. Het RIVM heeft al adviezen gegeven over hoe men zich beter kan beschermen tegen dit virus en daar is een loopend bandje echt niet voor nodig.

Goedemiddag Jcy. Welkom bij de NS Community.

Wij volgen de adviezen van het RIVM op en gaan ervan uit dat hun advies voldoet voor het inperken van een eventuele verspreiding van Covid-19. Indien je jezelf niet veilig voelt in de trein is dat uiteraard erg spijtig, maar wij volgen de vooropgestelde richtlijnen. Zo lang die niet veranderen zal de situatie in de trein ook niet aangepast worden.

Reputatie 6

Goedemiddag,

Ik vind dat Nederland te laconiek reageerd op de corona virus en zo ook de NS. Gisteren zat ik in de trein, 1ste klas. Helaas zat daar een buitenlandse stel man en vrouw van wie de man verschrikkelijk aan het snotteren en te hoesten was. Ik raakte zo van in paniek dat ik naar de laatste stoel ging. zitten.  Maar tot mijn wanhoop, ging hij naar de 2e klas wagon zitten, met zijn verschrikkelijke gesnot, gehoest en genies weer verder en dat pal achter mij. Ik ben weer terug gegaan naar mijn vorige plaats en  tot mijn grote ergernis en om nog gekker van te worden, kwam hij weer terug en ging zitten een paar stoelen verder waar hij eerst zat. Dat soort mensen zijn de virus verspreiders; en niet de reizigers die bang zijn voor besmetting horen niet in de trein, ( volgens een  reactie bij een andere topic) maar deze soort mensen. Ik zat gisteren in de trein niet voor de lol, maar ik moest en ik heb geen auto, anders had ik zeker niet voor de trein gekozen.

Ik vind dat de NS niet zo laconiek moet reageren en de reizigers op de risico's moet blijven attenderen. Een sprekende computer hiervoor inzetten in meerdere talen , lijkt mij niet overbodig en dat is het minste wat de NS voor de reizigers zou kunnen doen.

En wat zou de sprekende computer dan moeten uitspreken om een eventuele verspreiding van welk virus dan ook te voorkomen? En heb je wel eens van hooikoorts gehoord?

Reputatie 3

Alle zieke/verkouden mensen op het toilet misschien? Alleen... Eehm De klagende moeders met kinderen en gehandicapten en ouderen dan?

Leuke reacties allemaal; bedankt in ieder geval.  Ik wil  op de laatste alinea van de opmerking van Bertus reageren. Wat dacht je van iets dergelijks als: ' wilt u alstublieft rekening houden met elkaar en als u hoesterig/snotterend bent gebruik een zakdoek of mondkapje.' 

En wat mijn eigen opmerking betreft over een buitenlandse stel, oké ik geef toe dat ik dat buitenlandse weg had kunnen laten. Maar ik vind mijn reactie absoluut niet overdreven. Ik had zelf wel een zakdoek voor mijn mond gedaan, misschien daarom , pesterij misschien? liep die man telkens achter mij na; om op de laatste opmerking van Momo in te gaan. 

En bedankt Sacha van de NS. Ik heb je reactie begrepen, maar ben niet helemaal mee eens. 

En jongens, dat is geen grapje, maar sinds ik terug ben van deze vervelende reis, voel ik mij niet erg lekker. Als ik maar geen griep heb. 😰

Reputatie 6

Leuke reacties allemaal; bedankt in ieder geval.  Ik wil  op de laatste alinea van de opmerking van Bertus reageren. Wat dacht je van iets dergelijks als: ' wilt u alstublieft rekening houden met elkaar en als u hoesterig/snotterend bent gebruik een zakdoek of mondkapje.' 

En wat mijn eigen opmerking betreft over een buitenlandse stel, oké ik geef toe dat ik dat buitenlandse weg had kunnen laten. Maar ik vind mijn reactie absoluut niet overdreven. Ik had zelf wel een zakdoek voor mijn mond gedaan, misschien daarom , pesterij misschien? liep die man telkens achter mij na; om op de laatste opmerking van Momo in te gaan. 

En bedankt Sacha van de NS. Ik heb je reactie begrepen, maar ben niet helemaal mee eens. 

En jongens, dat is geen grapje, maar sinds ik terug ben van deze vervelende reis, voel ik mij niet erg lekker. Als ik maar geen griep heb. 😰

Het is hoogst onwaarschijnlijk dat de griepachtige verschijnselen die je nu ervaart, het gevolg zijn van de treinreis die je gisteren hebt gemaakt. Het duurt gemiddeld drie dagen nadat je na besmetting met griep, klachten ervaart.

In ieder geval Beterschap! En blijf je voor de zekerheid twee weken in isolatie?

Reputatie 7
Badge +3

Zie ook https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5041356/corona-virus-griep-trein-ov-openbaar-vervoer

Want laten we het nog even hebben over dat griepvirus. "Als je het allemaal in perspectief zet, en je wil het coronavirus serieus nemen, neem dan ook influenza serieus", zegt de viroloog. "Als je ziet hoe ontzettend bagatelliserend er altijd wordt gedaan over de griep... Elk jaar gaan daar in de wereld 300.000 tot 500.000 mensen aan dood. Op dit moment is de kans verschrikkelijk veel groter dat je dood gaat aan de griep, daar hoor ik niemand over."

Bedankt Bertus,  voor je geruststellende bericht en voor je  beterschaps wens. Ik zie nog geen reden om in quarantaine te gaan,  😉 maar ik overweeg wél om  in de supermarkt en in de trein vooral, om handschoenen en mondkapje om te doen voorlopig.

Overigens, bedankt ook voor de leuke slotzin aan 't einde van jullie berichten.👍

Reputatie 7
Badge +3

Naast dat mondkapje te dragen even lekker flink gaan hoesten, komt er geheid niemand naast je zitten. :grin:

Hopelijk kun je nog genoeg mondkapjes kopen, die schijnen overal uitverkocht te zijn. Ik herinner me nog de situatie jaren geleden met de Mexicaanse griep, de bestellingen waren bij ons niet aan te slepen en in ons EDC waren ze “op rantsoen”, er werden door centrale planner bekeken hoeveel ieder land kreeg en lokaal werden ze ook handmatig aan individuele orders toegewezen om te voorkomen dat 1 of 2 partijen de hele voorraad leegtrokken.  Ik neem aan dat het momenteel net zo is, of erger.

Zelf heb ik indien echt nodig nog wel een klein voorraadje van wat maskers.

Er is een landelijk protocol: veelvuldig handen wassen, niezen/hoesten in elleboog, papieren zakdoekjes gebruiken.

Meer kan er niet gedaan worden. Er is (nog) geen thuisblijfplicht of OVverbod.

Zelf kun je alleen maar afstand houden van zieke, hoestende of niezende mensen. je kunt ze ook vragen om papieren zakdoekjes te gebruiken bij niezen/hoesten.

“Volgens viroloog Osterhaus gaat die verspreiding meestal sneller op plekken waar veel mensen samenkomen. Vooral in vliegtuigen kunnen virussen veel mensen ziek maken door de luchtcirculatie.” Bron: RTLnieuws.nl

In veel intercitytreinen (dubbeldekkers) is luchtcirculatie aanwezig... Of is dit anders dan in vliegtuigen? Mijn ervaring met de luchtcirculatie in de trein, als er een persoon in een treinstel verkouden is, het niet lang duurt voordat anderen ook beginnen te snotteren.

Reputatie 5

Nu ben ik al enige tijd in een land dat erg dicht bij die haard ligt en er dus wat meer ervaring en inmiddels stukken minder paniek is. Wat je hier wel ziet, naast betr. winkels die kaartjes hebben hangen met ´mondkapjes uitverkocht´ is flessen met ontsmettingsmiddel in vrijwel elk winkelcentrum en ook in bijna alle stadsbussen van de govrment en in de weinige treinstations. Oh-en vrijwel alle WCs zijn hier gratis, daar kan je ook je handjes wassen.

Heb al genoeg cynische berichtjes gelezen dat men daarvoor in DE nog gerust 1 eur blijft aanrekenen.

Reputatie 7

In veel intercitytreinen (dubbeldekkers) is luchtcirculatie aanwezig... Of is dit anders dan in vliegtuigen? Mijn ervaring met de luchtcirculatie in de trein, als er een persoon in een treinstel verkouden is, het niet lang duurt voordat anderen ook beginnen te snotteren.

Per rijtuig wordt dit geregeld en dan kan het zo zijn dat er zelfs meerdere systemen per rijtuig werken (VIRM , DDZ bv). 

Badge

Bedankt Bertus,  voor je geruststellende bericht en voor je  beterschaps wens. Ik zie nog geen reden om in quarantaine te gaan,  😉 maar ik overweeg wél om  in de supermarkt en in de trein vooral, om handschoenen en mondkapje om te doen voorlopig.

Overigens, bedankt ook voor de leuke slotzin aan 't einde van jullie berichten.👍

Mmmmm dus je voelt je niet lekker en dat associeer je met het mogelijke coronavirus waarvan je je mede reizigers beschuldigt maar je ziet geen reden om in quarantaine te gaan voor jezelf en contacten met andere zoveel mogelijk te vermijden.

Ben jij dan zo anders dan de mensen waar je het topic over begon?  Mocht je het wel opgelopen hebben kun jij ook een bron van besmetting zijn maar dan hou je zelf ook geen rekening met andere in je omgeving zoals je reactie nu is. 

Tja ...

Bedankt Momo, OV fan, reacties, 

Ik heb niet echt het juiste mondkapje, inderdaad, de echte zijn overal uitverkocht. Wat ik nu doe is zoveel mogelijk drukte vermeiden en inderdaad steeds handen wassen en geen hand meer geven. Ik heb een klein flesje ontsmettingsmiddel en luchtspray in mijn tas. Alleen de luchtspray durf  ik 't  niet in de lucht te gebruiken, als anderen in de buurt zijn. 

Overigens Momo, heb je ook de KF-94  tussen je voorraad mondkapjes, want volgens kenners tegen de corona virus alleen een dergelijke type zou kunnen helpen. Maar voor nu, 😷✌️

Reputatie 6

Ik heb zelf de afgelopen dagen uitgebreid met de trein gereisd, in binnen- en buitenland, en heb nergens ook maar een hint gekregen dat er een een grote epidemie zou heersen. Dat laconieke siert ons: kinderachtige paniek is totaal niet nodig, dat maakt het niet meer of minder gevaarlijk. 

Het OV vermijden zou ik overigens zelf ook niet aan beginnen. Ook niet als daar adviezen over uit worden gegeven. Het OV stilleggen is wel zo'n onrealistische overreactie dat het niet eens zin heeft om daar over te speculeren.

Reputatie 7
Badge +3

Overigens Momo, heb je ook de KF-94  tussen je voorraad mondkapjes, want volgens kenners tegen de corona virus alleen een dergelijke type zou kunnen helpen. Maar voor nu, 😷

KF94 (of andere KF coderingen zoals KF80 en KF99) staat voor Korean Filter. In Europe wordt een FFP codering gebruikt en in de US een codering beginnend met N. Deze codering geeft de mate van bescherming aan.  Hierbij is KF94 vergelijkbaar met N95 (US) en FFP2 (Europa), en KF99 vergelijkbaar met N99 en FFP3.

Mij is altijd verteld dat voor bescherming tegen virussen tenminste een FFP2 masker nodig is, echter het RIVM geeft in de informatiebrief voor mensen in thuis quarantaine als advies voor anderen een FFP1 masker. Ik heb zowel FFP1, 2 als 3.  Ik verwacht geen van deze 3 nodig te hebben en dat ze gewoon lekker blijven liggen tot misschien eens tijdens klussen, als bescherming tegen fijnstof van schuren bv.

Dag Jeroen, 

Ik heb je reactie vandaag pas onder ogen gekregen. Ik voel mij alweer beter, dat gevoel zat misschien achter mijn oren; maar als ik nog zieker was gaan voelen, dan had ik zeker mij vanzelf aangemeld bij mijn huisarts. 

Dag MJL, 

Ik heb ook niet gezegd dat het openbaar vervoer stilgelegd moet worden. Maar ik vind het niet overdreven om te wensen dat mensen met elkaar rekening mee zouden moeten houden; en zeker als we met z'n allen in gesloten ruimtes zitten, zoals het OV en lift. Ik heb altijd moeite met asociaal gedrag en zeker in een dergelijke geval. Dus ben je ziek, zet een mondkapje en draag handschoenen; zo besmet je andere niet. Helaas zo denkt men niet in Nederland ; zelfs in het ziekenhuis zie ik snotterenden personeel. Hier dekt men de put pas als het kalf verdronken is.

Dag Momo, 

Bedankt voor de nuttige info.👍

Reputatie 7
Badge +3

@Jcy Soms heb je als verkouden iemand geen keuze en moet je doorwerken omdat er niet genoeg vervanging is.

In mijn sector was het ooit dat je niet mocht werken als je zichtbaar verkouden was. Inmiddels werkt iedereen, zolang er geen koorts is door, want als iemand zich ziek meldt is er geen vervanging. Wel wordt altijd het zogeheten griepprotocol in acht genomen. Dat is hetzelfde protocol als Rivm hanteert.

Op het moment dat er vermoeden zal zijn van Corana dan zal diegene natuurlijk niet door mogen werken.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb ook niet gezegd dat het openbaar vervoer stilgelegd moet worden. 

Nee, maar het zou me bijv. wel logisch lijken dat NS de boekenweek actie dit jaar afgelast of naar het najaar verplaatst. Om nou de kat op het spek te binden door overvolle treinen te creëren lijkt me op dit moment niet zo gewenst.

Hetzelfde geldt voor vrije reisdagen. Laat die voorlopig niet verlopen en dwing mensen niet op dit moment onnodig een pretreisje te gaan maken.

Reageer