Coronaproof deuren openen sprinters

• 23 mei 2020
  • 4 reacties
  • 207 Bekeken

Beste NS het valt me op dat bij intercities de deuren automatisch openen en sluiten bij aankomst/wegrijden van de trein. 
Bij sprinters is dit echt niet het geval. Veel passagiers die instappen moeten dan op de openings-knop drukken (tenzij er net iemand voor gegaan is). Ivm Corona lijkt het me niet mis om de sprinter-deuren ook standaard al open te laten. Dan hoef je in principe nergens met je vingers aan te komen.

4 reacties

Badge +3

​Een machinist schreef hier eerder het volgende over:

Allereerst is het bij ons materieel niet mogelijk om de deuren automatisch open te laten gaan, dat is niet in het ontwerp meegenomen bij de meeste treinen en bij de treinen waar dit eventueel wel zou kunnen is dat nooit zo uitgevoerd.  Om dat nu aan te passen gaat er maanden aan testen aan vooraf voordat dat in NL wordt toegestaan door de inspectie.

De knoppen in de treinen worden momenteel wel op verschillende stations schoongemaakt, net als hoofdsteunen en deurgrepen. 

Ook de deuren van intercity's openen dus niet automatisch. Wellicht heeft iemand aan de buitenkant al op de knop gedrukt als u wilt uitstappen, of juist in de trein als u wilt instappen?

Reputatie 7
Badge

Hier is al eens meer discussie over geweest.

Onze treinen zijn niet ontworpen met een mogelijkheid tot het centraal openen van alle deuren gelijk een tram/metro.

Dit inbouwen kost teveel. In geld maar vooral in tijd. Om zoiets aan te brengen, is namelijk een constructiewijziging nodig. Die moet eerst ontworpen worden, vervolgens getest en dan moet nog goedkeuring van IL&T verkregen worden. Als dat eenmaal geregeld is, moet al het materieel er nog van voorzien worden, wat betekent dat er nog meer materieel aan de dienst onttrokken zou worden.

Is dus geen reële mogelijkheid.

Reputatie 7
Badge +3

Beste NS het valt me op dat bij intercities de deuren automatisch openen en sluiten bij aankomst/wegrijden van de trein. 
Bij sprinters is dit echt niet het geval. Veel passagiers die instappen moeten dan op de openings-knop drukken (tenzij er net iemand voor gegaan is). Ivm Corona lijkt het me niet mis om de sprinter-deuren ook standaard al open te laten. Dan hoef je in principe nergens met je vingers aan te komen.

De kans op besmetting via knoppen is volgens de virologen sowieso vrijwel nihil, hetzelfde geldt voor de karretjes in de supermarkt. U kunt beter voor een goed mondkapje zorgen.

Reputatie 7
Badge +3

U kunt de deur openen met stokje, potlood, (lege) penlite batterij, handschoen, doekje etc.

In mijn wijk heeft iemand voor de halve wijk houders ge3Dprint voor aan een sleutelbos waarin een penlite batterij gedaan kan worden.je kunt dat gebruiken voor zelfservicekassa's of voor als een pincode moet intoetsen. Ook ideaal om knopjes te bedienen.

Reageer