coronaregels en NS | NS Community

coronaregels en NS

  • 27 December 2021
  • 44 reacties
  • 1384 Bekeken

Hoe kunnen wij als reizigers aan jullie regels houden als jullie zelf de regels niet kunnen hanteren?

 

Zit momenteel de trein van Almelo naar utrecht 27-12-21 12:06. Het is een overvolle trein en ik sta in het gangetje bij de deur met 9 anderen... Elke stoel is bezet en de conducteur roept over de speaker in de trein dat iedereen maar naast elkaar moet gaan zitten.

Geen moment van excuses. Ook daarbij zit in de hele 1e klas 5 mensen. Waarom mogen daar geen extra mensen zitten? 

Leuk al die mondkapjes op perrons en in de trein maar op deze manier heeft dat natuurlijk geen nut


44 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Alle zitplaatsen mogen gewoon gebruikt worden. In de praktijk blijkt echter dat men dat vaak niet wil, en dus iedereen opgepropt op de balkons gaat staan.

Dat je niet gratis in de eerste klas mag gaan zitten lijkt me logisch. Als in de supermarkt het huismerk niet op voorraad is krijg je ook niet het A-merk voor dezelfde prijs.

Reputatie 7

Zit momenteel de trein van Almelo naar utrecht 27-12-21 12:06. Het is een overvolle trein en ik sta in het gangetje bij de deur met 9 anderen... Elke stoel is bezet en de conducteur roept over de speaker in de trein dat iedereen maar naast elkaar moet gaan zitten.

Geen moment van excuses. Ook daarbij zit in de hele 1e klas 5 mensen. Waarom mogen daar geen extra mensen zitten?

Als ze ervoor betalen mogen ze daar zitten. Tenzij de conducteur de 1e klas vrijgeeft en dat gebeurt ook niet zomaar. Dat er veel mensen moeten staan is geen reden. Ook niet met corona, omdat afstand houden niet haalbaar is in het ov zijn de mondkapjes verplicht. Het is niet anders.

Zag trouwens net de IC van Breda naar Brussel vertrekken. Door de hele trein was letterlijk alles bezet en stonden mensen op elkaar gepakt, ook in de rijtuigen zelf. Zo vol had ik het lang niet meer gezien en kan me voorstellen dat het niet fijn voelt voor de reizigers. Kerstvakantie, dus lekker op weg naar de zuiderburen blijkbaar. De vorige trein was uitgevallen, wegens "logistieke beperkingen" zoals je de laatste tijd regelmatig ziet staan.

Reputatie 7
Badge +3

Zeg eens eerlijk @Ynanco was je op weg naar werk of terug van werk naar huis?

De coronaregels geven aan dat je zoveel mogelijk thuis moet blijven en thuis moet werken. Vakantie of niet.

Daarnaast geldt voor OV dat alle zitplaatsen in de coupé waar jij een vervoersbewijs voor hebt gebruikt mogen worden. Omdat in OV geen 1,5m gehouden kan worden is daar het mondkapje verplicht. 

 

Reputatie 5

Al eens verder naar achter gelopen en daar ingestapt?

Reputatie 7
Badge +3

Zeg eens eerlijk @Ynanco was je op weg naar werk of terug van werk naar huis?

De coronaregels geven aan dat je zoveel mogelijk thuis moet blijven en thuis moet werken. Vakantie of niet.

Dat hele moraliserende toontje wordt wel een beetje vervelend nu. Ja, het advies is zoveel mogelijk thuis te blijven en thuis werken, maar dat betekent nog niet dat je iedereen die dan toch nog reist maar gelijk de les moet gaan lezen.

Het aantal OV-reizigers is sinds vorige week al heel sterk gedaald, dus veel mensen zullen er wel gehoor aan geven, plus de vele studenten/scholieren die nu thuis zijn. Op basis van het aantal incheckers in het OV zou het niet druk moeten zijn. Wel zet NS nu kortere treinen in, vandaag totaal zo'n 5,5% korter dan op een zelfde dag 6 weken geleden. Maar dat is vaak wel oneverendig verdeeld wat individuele treinen betreft, sommigen zijn wat langer en anderen (de meeste) korter, waarbij er treinen zijn die van VIRM-10 naar VIRM-4 zijn gegaan, dat is dan heel wat meer dan 5,5% korter. Dan kan zo'n trein ondanks dat er veel minder reizigers zijn toch druk zijn. Voorbeeldje.

Dat er nu kortere treinen rijden zou geen probleem moeten zijn, zelfs los van Corona is het kerstvakantie waarin er normaal al minder reizigers zijn, alleen zou het wel beter verdeeld moeten zijn. 

Reputatie 7

 

Geen moment van excuses. Ook daarbij zit in de hele 1e klas 5 mensen. Waarom mogen daar geen extra mensen zitten? 

 

Dat is een treurig beeld dat mij bekend voorkomt en een terechte vraag.  

Reputatie 6

Zeg eens eerlijk @Ynanco was je op weg naar werk of terug van werk naar huis?

De coronaregels geven aan dat je zoveel mogelijk thuis moet blijven en thuis moet werken. Vakantie of niet.

Daarnaast geldt voor OV dat alle zitplaatsen in de coupé waar jij een vervoersbewijs voor hebt gebruikt mogen worden. Omdat in OV geen 1,5m gehouden kan worden is daar het mondkapje verplicht. 

 

Geloof niet dat andere mensen zich tegenover jou hoeven te verantwoorden. Erger me enorm aan dit bericht.

Reputatie 7
Badge +3

Zeg eens eerlijk @Ynanco was je op weg naar werk of terug van werk naar huis?

De coronaregels geven aan dat je zoveel mogelijk thuis moet blijven en thuis moet werken. Vakantie of niet.

Dat hele moraliserende toontje wordt wel een beetje vervelend nu. Ja, het advies is zoveel mogelijk thuis te blijven en thuis werken, maar dat betekent nog niet dat je iedereen die dan toch nog reist maar gelijk de les moet gaan lezen.

Het aantal OV-reizigers is sinds vorige week al heel sterk gedaald, dus veel mensen zullen er wel gehoor aan geven, plus de vele studenten/scholieren die nu thuis zijn. Op basis van het aantal incheckers in het OV zou het niet druk moeten zijn. Wel zet NS nu kortere treinen in, vandaag totaal zo'n 5,5% korter dan op een zelfde dag 6 weken geleden. Maar dat is vaak wel oneverendig verdeeld wat individuele treinen betreft, sommigen zijn wat langer en anderen (de meeste) korter, waarbij er treinen zijn die van VIRM-10 naar VIRM-4 zijn gegaan, dat is dan heel wat meer dan 5,5% korter. Dan kan zo'n trein ondanks dat er veel minder reizigers zijn toch druk zijn. Voorbeeldje.

Dat er nu kortere treinen rijden zou geen probleem moeten zijn, zelfs los van Corona is het kerstvakantie waarin er normaal al minder reizigers zijn, alleen zou het wel beter verdeeld moeten zijn. 

Niet om het een en ander, maar TS begint zelf over dat NS niet de Coronamaatregelen zou hanteren.

Ik word een beetje moe van veelal jongeren die klagen over drukke treinen, naast iemand moeten zitten en 1e klas waar ze vanwege de pandemie met 2e klaskaartje willen zitten. Afgelopen week waren het merendeel jongeren in de trein (onderwijs dicht) waarvan de meesten mondkapje niet droegen op perron en een deel ook niet in de trein. Er zijn er genoeg die zich wel aan de maatregelen houden, maar geef niet alleen NS de schuld van volle treinen. Zoek dat ook bij jezelf en/of medereizigers. 

Reputatie 7

 

Geen moment van excuses. Ook daarbij zit in de hele 1e klas 5 mensen. Waarom mogen daar geen extra mensen zitten? 

 

Dat is een treurig beeld dat mij bekend voorkomt en een terechte vraag.  

Als je ervoor betaalt mag dat.  Graag zelfs.

 

Geen moment van excuses. Ook daarbij zit in de hele 1e klas 5 mensen. Waarom mogen daar geen extra mensen zitten? 

 

Dat is een treurig beeld dat mij bekend voorkomt en een terechte vraag.  

Als je ervoor betaalt mag dat.  Graag zelfs.

Precies en verder mag er gewoon naast elkaar worden gezeten, dat mensen dat niet doen is geen reden om de 1e klas vrij te geven voor de mensen die daardoor meoten staan.  Eigen keuze van de mensen.

Reputatie 7

Had gisteren in Breda al een écht overvolle intercity naar Antwerpen gezien. Vanochtend weer. Zie nu op ns.nl dat het zelfs bij storingen vermeld staat dat door grote drukte afstand houden in de IC Brussel onmogelijk is. Ja, reizen naar België mag en dat doet men dus ook massaal om er "even uit te zijn".

Ook de weg stonden files richting Antwerpen. Niemand luistert naar oproepen om niet over de grens te gaan shoppen en eten.

Reputatie 7
Badge

Dagje winkelen in Antwerpen.

Reputatie 7
Badge +1

Dagje winkelen in Antwerpen.

Grensoverschrijdend winkelen is tijdens de vakanties altijd al populair en nu dus helemaal. Allemaal zeer voorspelbaar.

Reputatie 7

 

Geen moment van excuses. Ook daarbij zit in de hele 1e klas 5 mensen. Waarom mogen daar geen extra mensen zitten? 

 

Dat is een treurig beeld dat mij bekend voorkomt en een terechte vraag.  

Als je ervoor betaalt mag dat.  Graag zelfs.

Precies en verder mag er gewoon naast elkaar worden gezeten, dat mensen dat niet doen is geen reden om de 1e klas vrij te geven voor de mensen die daardoor meoten staan.  Eigen keuze van de mensen.

 

Ach ja, het credo van de eigen keuze. Waar hebben wij dat toch eerder gehoord ? Succes verzekerd.

Reputatie 6

De NS is er om reizigers te vervoeren en daarvoor voldoende capaciteit in te zetten. Dat mensen hun eigen afwegingen maken om wel of niet te reizen is logisch. Er is immers geen verbod op reizen. Toen de regels in Belgie en Duitsland strenger waren dan hier kwamen ze daar vandaan naar Nederland voor een dagje uit, boodschappen of vakantie. Goed dat het kon en mocht. Als wij het zelfde doen deugd het ineens niet?  Mensen die van alle mogelijkheden gebruik maken doen niets strafbaars. Er is geen enkele reden ze te veroordelen. 

Reputatie 7
Badge +3

Dagje winkelen in Antwerpen.

Grensoverschrijdend winkelen is tijdens de vakanties altijd al populair en nu dus helemaal. Allemaal zeer voorspelbaar.

Voor het 2e jaar dat mijn eind-december vakantie in lockdown valt. Vorig jaar kostte mij dat 5 Keuzedagen die ik voor dagjes uit in die periode 'gespaard' had. Die vervielen. Nu ook weer over en om het verlies te beperken zal even de grens over een optie kunnen zijn 😉 Antwerpen zal het niet worden, al hebben ze daar een mooie dierentuin. Kan nog altijd voor een booster in Aken gaan...

Reputatie 7
Badge

Ik denk dat de middenstand in Belgie er niet rouwig om is dat ze extra klanten hebben.

Voor het 2e jaar dat mijn eind-december vakantie in lockdown valt. Vorig jaar kostte mij dat 5 Keuzedagen die ik voor dagjes uit in die periode 'gespaard' had. Die vervielen. Nu ook weer over en om het verlies te beperken zal even de grens over een optie kunnen zijn 😉 Antwerpen zal het niet worden, al hebben ze daar een mooie dierentuin. Kan nog altijd voor een booster in Aken gaan...

Voor iemand die andere er altijd op wijst om de adviezen vooral op te volgen en verbolgen is als mensen dat niet doen vind ik dit wel heel opvallend na de oproep om juist niet uit te wijken naar het buitenland voor winkelen e.d. vanuit het kabinet.

Ik denk dat de middenstand in Belgie er niet rouwig om is dat ze extra klanten hebben.

De middenstand niet. Maar volgens https://www.hln.be/buitenland/omikronvariant-nu-ook-dominant-bij-onze-noorderburen-groeiende-frustratie-over-winkelende-nederlanders-in-ons-land~a6b215ac/ is niet iedereen even blij.

Als ik het filmpje in Antwerpen Centraal zie, zou ik ook niet happy zijn. 

Reputatie 7

Ik gun iedereen hun vertier. En over de grens gaan mag. Je moet iets om nog wat plezier te hebben met het hele gezin. De horeca zit in Antwerpen vanaf openingstijd meteen stampvol las ik vanmiddag. Blijkbaar hebben mensen het er voor over om opeengepakt rug aan rug voor een dagje naar Antwerpen te reizen.  Ook het stoptreintje uit Roosendaal zit bomvol, daarvoor staat ook al een waarschuwing vermeld.  En ook in Baarle-Hertog kan je shoppen en uiteten, terwijl aan de overkant van de straat alles dicht is. Formeel mag het allemaal maar het blijft bizar. En zuur voor ondernemers die nét aan de verkeerde kant van de grens zitten.

Reputatie 7
Badge +3

Voor het 2e jaar dat mijn eind-december vakantie in lockdown valt. Vorig jaar kostte mij dat 5 Keuzedagen die ik voor dagjes uit in die periode 'gespaard' had. Die vervielen. Nu ook weer over en om het verlies te beperken zal even de grens over een optie kunnen zijn 😉 Antwerpen zal het niet worden, al hebben ze daar een mooie dierentuin. Kan nog altijd voor een booster in Aken gaan...

Voor iemand die andere er altijd op wijst om de adviezen vooral op te volgen en verbolgen is als mensen dat niet doen vind ik dit wel heel opvallend na de oproep om juist niet uit te wijken naar het buitenland voor winkelen e.d. vanuit het kabinet.

@Jeroen knip-oogje gemist?

 

Reputatie 7
Badge +1

Ondertussen waarschuwt NS dat de treinen naar België dusdanig druk zijn dat afstand houden vrijwel niet meer mogelijk is. Er wordt afgeraden om de trein naar België te nemen voor niet noodzakelijke reizen. 

Het mag dan wettelijk wel toegestaan zijn, maar ik vind het persoonlijk bizar en asociaal dat men in zulke grote getalen naar België gaat om daar dan maar een dagje te gaan shoppen e.d.

Je hebt dan duidelijk niet begrepen waarvoor de coronamaatregelen dienen…

Reputatie 7

Ondertussen waarschuwt NS dat de treinen naar België dusdanig druk zijn dat afstand houden vrijwel niet meer mogelijk is. Er wordt afgeraden om de trein naar België te nemen voor niet noodzakelijke reizen. 

Het mag dan wettelijk wel toegestaan zijn, maar ik vind het persoonlijk bizar en asociaal dat men in zulke grote getalen naar België gaat om daar dan maar een dagje te gaan shoppen e.d.

Je hebt dan duidelijk niet begrepen waarvoor de coronamaatregelen dienen…

Daar trekt niemand zich iets van aan. Het perron in Breda stond vanochtend weer helemaal vol met voornamelijk groepen jongeren die met elkaar naar Antwerpen gaan. Zag ook een cameraploeg van SBS. Hoorde een jongen vertellen dat ze zich gewoon vervelen en lekker pintjes gaan drinken.  De trein van 10.42 was zo enorm druk dat er mensen moesten achterblijven. Fijn ook voor de reizigers in Noorderkempen die ook niet meekunnen.

Reputatie 6

Ondertussen waarschuwt NS dat de treinen naar België dusdanig druk zijn dat afstand houden vrijwel niet meer mogelijk is. Er wordt afgeraden om de trein naar België te nemen voor niet noodzakelijke reizen. 

Het mag dan wettelijk wel toegestaan zijn, maar ik vind het persoonlijk bizar en asociaal dat men in zulke grote getalen naar België gaat om daar dan maar een dagje te gaan shoppen e.d.

Je hebt dan duidelijk niet begrepen waarvoor de coronamaatregelen dienen…

Waar zijn de coronamaatregelen volgens jou voor?
Volgens mij zijn ze er in hoofdzaak om een falend beleid op gebied van de gezondheidszorg te verbergen en voor de statistieken.
Nederlanders zijn er erg goed in om niet verder te kijken dan tot aan de grens, maar kijk je verder....

Dan zie je dat er 2de wereld landen zijn met minder dan 1000 besmettingen per 100.000.000 inwoners terwijl er veel minder beperkingen zijn en bijna niemand de regels volgt... 
Dat er al vanaf het begin van Corona enkele 1000den gediplomeerde buitenlandse verpleegkundigen hier aan de slag willen maar vanwege de regeltjes buiten de deur gehouden worden…. 
Dat de bonus voor het zorgpersoneel vaak niet bij die mensen terecht komt….  
Dat over het extra geld voor de zorg gezegd wordt “Over een loonsverhoging moeten de verpleegkundigen en de directie van de instellingen maar gaan onderhandelen” 
Zo zijn er nog meer zaken te benoemen. 

De NS houdt zich aan de regels. Wie een kaartje gekocht heeft mag mee, al is het een kwestie van proppen, ze zijn blij dat ze weer wat verdienen. 
Ik ben blij dat de treinen rijden. Dat reisadvies...Als het vanwege sneeuw of ijzel zou zijn zou ik er meer acht op slaan

Reputatie 7
Badge +1

Feit is dat er nu een lockdown is, om een explosieve stijging van de nieuwe corona-variant tegen te gaan. Dat is zuur, vooral voor de vele winkeliers etc. die het juist van deze tijd moeten hebben. Corona houdt er helaas geen rekening mee.

Wij als mens kunnen daar wel rekening mee te houden door ons zoveel mogelijk aan de regels en adviezen te houden, en ons gezonde verstand te gebruiken. Ook omtrent reizen is het advies nog altijd dit zoveel mogelijk te beperken, en zeker de drukte niet op te zoeken.

Dat wil niet zeggen dat het verboden is om een dagje naar Antwerpen te gaan, maar met zoveel mensen tegelijk is allesbehalve slim. Zeker als er vanuit België, door vervoerders en in Nederland zelf wordt afgeraden naar België af te reizen voor een dagje shoppen.

Maar schijnbaar is het in Nederland zo dat regels en adviezen alleen gelden voor hen die het er mee eens zijn. Dat geeft ook het laatste stuk van jouw bericht aan: Ik vind het niet belangrijk, dus waarom zouden we ons eraan moeten houden?

Ik vind het in ieder geval asociaal dat men in zulke grote getale naar België afreist voor een dagje shoppen.

Reageer