Correctietarief geen toeslag 1e klas | NS Community
beantwoord

Correctietarief geen toeslag 1e klas


Ik heb een Weekend-vrij abonnement en op 3 maart heb ik de trein van Amsterdam Centraal tot Arnhem genomen. De trein was te vol om een zitplaats te nemen en er moesten ook veel reizigers helaas gaan staan.

 

Ik zag dat er ook reizigers waren die wegens de drukte maar een plek namen in de 1e klas. Dus ik heb dat later van Utrecht tot Driebergen-Zeist ook gedaan, er kwamen toen 2 conducteurs en 1 conductrice voorbij lopen, die conductrice had mij gecontroleerd en scant mijn OV en tikte wat aan op haar apparaat en zegt verder niks tegen mij, dus ik zeg tegen haar “ik heb geen 1e klas vervoersbewijs maar omdat het te druk is ben ik hier gaan zitten” en ze loopt dan gewoon weg en zegt ondertussen “ik heb het al gecorrigeerd” en ik vraag hoeveel kost dat dan? En ze loopt gewoon door en zegt niks meer terug (wat ik niet netjes vind) dus ik ben even later achter haar aangegaan om meer duidelijkheid te krijgen en ik vroeg haar “hoeveel moet ik betalen? Het is was te druk in de trein wat moet ik dan?”  En ze zei iets van “van waar je bent ingestapt en weer uitstapt word dat uitgerekend ofzo + de correctietarief en je kan ook gaan staan” dus ik zei “dan stap ik nu in Driebergen-Zeist uit”. Ik heb in Driebergen dus uitgecheckt en later weer ingecheckt en de volgende trein gepakt naar Arnhem Centraal. En ik heb niet eens de hele rit 1e klass gereisd alleen van Utrecht tot Driebergen-Zeist.

 

Ik vond de houding van de conductrice en 1 andere conducteur die erbij stond zo raar toen ik om meer duidelijkheid vroeg en haar houding straalde alsof ze er plezier in had om die correctietarief te geven. Maar ik lees op andere topics dat de conducteurs het wel moeten melden als je een correctie krijgt bij controle en dat heeft zij ook niet direct gedaan bij mij en dat vind ik ook niet netjes. 

Ik vind dat ze niet iedereen altijd gelijk behandelen, ik had een keer gezien dat 2 meiden van Arnhem Centraal tot Den Haag hebben gereisd zonder geldig vervoersbewijs, die dames zeiden bij controle dat ze nog een kaartje moeten halen en ze kwamen er gewoon mee weg zonder een boete te krijgen. Dan denk ik jullie hebben helemaal geen vervoersbewijs en mogen rustig verder gaan zitten zonder een boete te krijgen. En dat vind ik niet eerlijk en ik weet zeker als ik dat had gedaan ik gelijk een boete had gekregen.

 

Maar ik zie nu dat ik een mail heb gekregen dat ik een correctietarief van € 20,00 moet betalen omdat ik geen toeslag had voor 1e klas. En die conductrice zei tegen mij dat ik ook moest betalen van waar ik bent ingestapt en weer bent uitgestapt, maar dat blijkt nu helemaal niet zo te zijn, ik ben dan ook voor niets in Driebergen-Zeist uitgestapt. Dus zij heeft tegen mij staan liegen en het allemaal spannender gemaakt en vond het gewoon leuk om mij gek te maken. En die 2 andere conducteurs die erbij stonden zeiden helemaal niks terwijl ze het waarschijnlijk wel wisten. Ik vind dit echt niet kunnen!

 

Mijn vraag is of het mogelijk is om de correctietarief te verwijderen of zijn er andere alternatieven?

icon

Beste antwoord door MoDe 5 March 2023, 09:35

Bekijk origineel

26 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Je hebt een correctietarief gekregen, omdat je zonder 1e klas vervoersbewijs in de 1e klas zat. De conductrice heeft jou gemeld dat zij jouw reis gecorrigeerd had. De conductrice had moeten vertellen dat je had mogen blijven zitten in de 1e klas. Dat ze dat niet deed was niet netjes.

Een vervoersbewijs geeft recht op vervoer, niet op een zitplaats. Dat anderen daar gaan zitten betekent niet dat jij dat ook zomaar zonder bijbetaling kunt doen. Met flex kun je binnen kwartier na incheck upgraden naar 1e klas.

Of het gecorrigeerd kan worden? De correctie was terecht, je zat zonder geldig vervoersbewijs in de 1e klas. Je zou contact kunnen opnemen met de NS klantenservice.

Reputatie 7

Ik zag dat er ook reizigers waren die wegens de drukte maar een plek namen in de 1e klas. Dus ik heb dat later van Utrecht tot Driebergen-Zeist ook gedaan, er kwamen toen 2 conducteurs en 1 conductrice voorbij lopen, die conductrice had mij gecontroleerd en scant mijn OV en tikte wat aan op haar apparaat en zegt verder niks tegen mij, dus ik zeg tegen haar “ik heb geen 1e klas vervoersbewijs maar omdat het te druk is ben ik hier gaan zitten”

Dat gebeurt bij een drukke trein tegenwoordig altijd: meerdere mensen die bij een volle 2e klas menen dat ze dan maar 1e klas mogen gaan zitten, want "dan moeten ze maar langere treinen inzetten" of je hoort dan "wat een onzin die 1e klas, ik ga gewoon hier zitten". Vaak wordt er via Flex niet naar 1e klas geüpgraded waardoor er dus niet voor 1e klas betaald wordt. Bij controle blijkt dan dat je vervoerbewijs hier ongeldig is en is het correctietarief terecht.

Ik zou nooit anderen zomaar volgen omdat zij iets óók doen, in dit geval zomaar 1e klas gaan zitten.

@Dhr.F 

Wat is nu precies het probleem? U bent in de eerste klas gaan zitten en dat is vervolgens bij controle in rekening gebracht. Dat lijkt me niet onlogisch.

Wat is nu het probleem, behalve dat de conducteur wat duidelijker had kunnen zijn?
Gisteren heb ik tweemaal bijna drie uur in een trein gezeten (tweemaal bijna anderhalf uur) zonder dat een conducteur de moeite nam om langs te komen.

Tip: voor negen euro per maand extra kan Weekend Vrij worden opgewaardeerd naar de eerste klas.

 

Wat is nu het probleem, behalve dat de conducteur wat duidelijker had kunnen zijn?

Dat verandert toch niets aan de kosten? 

Reputatie 7
Badge +3

En ze loopt gewoon door en zegt niks meer terug (wat ik niet netjes vind) 

U vond het het niet netjes dat de conductrice door liep en niets zei, maar de conductrice vond het niet netjes dat u 1e klas was gaan zitten. En niet alleen u, maar vele andere reizigers gaan onterecht 1e klas zitten, dag in dag uit, week in week uit, maand in maand uit. 

@Dhr.F

Wat is nu precies het probleem? U bent in de eerste klas gaan zitten en dat is vervolgens bij controle in rekening gebracht. Dat lijkt me niet onlogisch.

Ik vind het ook erg frappant dat veel conducteurs om maar vooral de discussie niet te hoeven aangaan mensen of een stiekeme boete geven en dit niet vermelden of als dit vanwege het vervoersbewijs niet mogelijk is ze terugsturen naar de tweede klasse. Dat voelt toch als meten met twee maten om de verkeerde redenen.

@Dhr.F

 

Ik vind het ook erg frappant dat veel conducteurs om maar vooral de discussie niet te hoeven aangaan mensen of een stiekeme boete geven en dit niet vermelden of als dit vanwege het vervoersbewijs niet mogelijk is ze terugsturen naar de tweede klasse. 

Terugsturen naar de tweede klas is natuurlijk onzin want dan gaan ze morgen gewoon weer in de eerste klas zitten. Er valt dus ook niks te discussiëren, betrapt betekent toeslag betalen. Mensen wetens drommels goed dat dit niet mag en als je dan moet je ook niet achteraf gaan zeuren maar gewoon de boete accepteren..

@Dhr.F

 

Ik vind het ook erg frappant dat veel conducteurs om maar vooral de discussie niet te hoeven aangaan mensen of een stiekeme boete geven en dit niet vermelden of als dit vanwege het vervoersbewijs niet mogelijk is ze terugsturen naar de tweede klasse. 

Terugsturen naar de tweede klas is natuurlijk onzin want dan gaan ze morgen gewoon weer in de eerste klas zitten. Er valt dus ook niks te discussiëren, betrapt betekent toeslag betalen. Mensen wetens drommels goed dat dit niet mag en als je dan moet je ook niet achteraf gaan zeuren maar gewoon de boete accepteren..

Natuurlijk, maar vertel ze dan ook gewoon dat ze een boete krijgen, in plaats van het stiekem te doen.

En geef dan meteen ook iedereen een boete, in plaats van degenen bij wie je het niet stiekem kan doen weg te laten komen met een waarschuwing.

Reputatie 7
Badge

Je weet dat je fout zit. Je moet niet naar anderen wijzen.

Zij heeft het correctief niet direct gemeld! Pas toen ik aan het woord ging. Het is fout dat ik met een 2e klas vervoersbewijs in een 1e klas ging zitten, maar ik had gewoon geen zin om tot Arnhem nog dicht tussen al die mensen te staan. En ik had ook de heledag gelopen en mijn benen waren ook vermoeid, ik wil dit niet gebruiken als excuus maar dan is het toch begrijpelijk dat ik gewoon wil zitten op een stoel. Denk je dat ik voor de lol ga zitten in de 1e klas, het was gewoon een gevoel van dwang.

 

@Tamzin 

Hoe weet je nou of dat echt zo is als de conducteur je terugstuurt naar de 2e klas en ze het morgen gewoon weer doen? Dat is onzin wat je zegt, en ik zeur niet en het is geen boete het is een correctietarief dat is wat anders dan een boete. 
Het probleem is gewoon de manier hoe zij het heeft gehandeld. Zij heeft mij gewoon voor de gek gehouden dat ik extra kosten moest betalen tot waar ik uitcheckt. Zij heeft mij voor niets in Driebergen-Zeist laten uitstappen en ik ben daar gaan wachten tot ik de volgende trein kan nemen naar Arnhem Centraal, en dat was helemaal niet nodig omdat ik alleen een correctietarief kreeg en ik lees de reactie van MoDe dat de conductrice mij had moeten vertellen dat ik gewoon in de 1e klas kon blijven zitten en dat heeft zij niet gedaan! En die 2 conducteurs die erbij stonden wisten het waarschijnlijk en hielden ook gewoon hun mond dicht.
De correctietarief accepteer ik wel maar niet hoe het is gehandeld, zij heeft mij gewoon voor de gek gehouden en het spannender gemaakt en is niet duidelijk geweest. Moet ik accepteren dat ze tegen mij heeft gelogen over de extra kosten tot waar ik uitcheckt? En dat ik in Driebergen-Zeist uitstapt en uitcheckt en later weer incheckt? terwijl dit helemaal niet nodig was en ik gewoon tot Arnhem Centraal in de 1e klas kon blijven zitten. Als ze gewoon eerlijk en duidelijk was geweest dan was het gewoon goed. Ik ben eerlijk en duidelijk naar haar geweest en zij niet naar mij. En ik kon merken dat ze hier plezier in had en dat vind ik allemaal niet netjes van haar. Je hebt ook gewoon van die nare conducteurs/conductrices tussen zitten hoor en zij was daar een van. Die conducteurs/conductrices van de ICE of die in de treinen van Duitsland zitten zijn allemaal heel vriendelijk, nooit raar aangekeken of problemen gehad zoals in NS of Arriva en Breng etc.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Niet alle conducteurs weten hoe het precies werkt. Ze kunnen aangeven dat je bij controle 1e klas zat. De backoffice zoekt dan uit of je daar terecht zat met 1e klas upgrade of niet.

De conductrice had wel gelijk toen ze zei dat de extra kosten waren tot waar je uitcheckt. Zij bedoelde daar waarschijnlijk jouw eindstation mee. Ze had toch niet gezegd dat je beter uit kon stappen bij het volgende station?

Reputatie 7
Badge +3

Blijkbaar weten al die mensen met NS Flex niet dat ze heel eenvoudig 1e klas kunnen aanzetten als het druk is in de trein. Daarmee voorkom je al dat gezeur met correctietarieven. Zomaar in de 1e klas gaan zitten zonder het van te voren te regelen levert een prijzige correctie op.

 

Reputatie 7
Badge +3

Blijkbaar weten al die mensen met NS Flex niet dat ze heel eenvoudig 1e klas kunnen aanzetten als het druk is in de trein. Daarmee voorkom je al dat gezeur met correctietarieven. Zomaar in de 1e klas gaan zitten zonder het van te voren te regelen levert een prijzige correctie op.

 

Blijkbaar denken mensen met 2e klas vervoersbewijs dat ze, omdat ze moe zijn, geen zin hebben om te staan ze zomaar zonder bijbetaling in de 1e klas kunnen gaan zitten.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb geen idee wat die mensen allemaal denken. Wel dat het sinds de invoering van NS Flex en de correctietarieven een stuk makkelijker is om deze zwartrijders te laten betalen.

Zonder uitleg over de correctie vind ik nogal achterbaks wanneer een Hc op die manier een correctie doorvoert. Tegelijkertijd kan ik me voorstellen dat een Hc geen zin heeft in allerlei vervelende en lastige discussies met zwartrijders in de 1e klas.

Tip voor mensen die van plan zijn om zwart te gaan rijden in de 1e klas: doe dat niet met NS Flex. Je krijgt dan bij controle een correctietarief in de maag gesplitst. Alle overige reizigers met een vervoerbewijs tweede klas worden alleen maar weggestuurd.

Ik ben nog een beetje naïef met de mogelijkheden van NS Flex.

En ik denk niet omdat ik moe bent of geen zin hebt om te lang te staan dan zonder bijbetaling in de 1e klas kan gaan zitten, dat vul jij zomaar in.

Ik heb de klantenservice gesproken en mijn verhaal verteld en ik hoeft geen € 20,00 euro meer te betalen, het is opgelost. 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben nog een beetje naïef met de mogelijkheden van NS Flex.

En ik denk niet omdat ik moe bent of geen zin hebt om te lang te staan dan zonder bijbetaling in de 1e klas kan gaan zitten, dat vul jij zomaar in.

Ik heb de klantenservice gesproken en mijn verhaal verteld en ik hoeft geen € 20,00 euro meer te betalen, het is opgelost. 

 

 

Ik vul dat niet in, je gaf zelf aan dat je te moe was en niet tussen de mensen wilde staan. En je had geen 1e klas kaartje of upgrade.

Het is coulance dat je die €20 niet hoeft te betalen, feit blijft dat je zonder geldig vervoersbewijs 1e klas was gaan zitten. Een volgende keer kost dat gewoon €20. Dan wordt dat niet ‘opgelost’.

Wat jij naïef noemt, noem ik ‘niet (willen) verdiepen’. Dat doen veel mensen niet, die hier met hun klachten komen.

Reputatie 7
Badge +3

@Dhr.F Ik vul niks in.

Ik baseer me op wat je zelf geschreven hebt in je eerste bijdrage in dit topic:
“Ik heb een Weekend-vrij abonnement en op 3 maart heb ik de trein van Amsterdam Centraal tot Arnhem genomen. De trein was te vol om een zitplaats te nemen en er moesten ook veel reizigers helaas gaan staan. Ik zag dat er ook reizigers waren die wegens de drukte maar een plek namen in de 1e klas. Dus ik heb dat later van Utrecht tot Driebergen-Zeist ook gedaan,(...)”

Je schrijft nota bene zelf dat je zonder daarvoor betaald te hebben in de 1e klas bent gaan zitten. Het lijkt me dan ook onterecht dat je het correctietarief niet hoeft te betalen. 

Het is fout dat ik met een 2e klas vervoersbewijs in een 1e klas ging zitten, maar ik had gewoon geen zin om tot Arnhem nog dicht tussen al die mensen te staan. 

Dan moet je een grote jongen zijn en ook niet zeuren maar gewoon voor de eerste klas betalen. Waarom zouden de regels niet gelden voor de @Dhr.F ?

 

@MoDe Jij zegt blijkbaar denken mensen, dus je vult het ook voor anderen in net als je dat weer doet en zegt dat mensen die naïef zijn zich gewoon niet willen verdiepen.

En het is ook coulance van de conductrice die toen 2 meiden helemaal zonder een vervoersbewijs gewoon laat verder reizen van Arnhem tot Utrecht of Den Haag zonder een boete te geven en alleen een waarschuwing geeft en zegt dat ze straks wel een kaartje moeten halen. Ik heb nog tenminste een vervoersbewijs en die dames hadden dat helemaal niet en krijgen helemaal geen boete voor geen vervoersbewijs + de reis die ze maken tot ze een vervoersbewijs hadden gekocht. En dat ik zeg dat ik geen € 20,00 hoeft te betalen betekent niet dat ik helemaal niets hoeft te betalen, ik betaal alleen de toeslag en dat is in ieder geval heel wat minder dan € 20,00, maar ik betaal en die 2 dames die helemaal geen vervoersbewijs hadden betalen helemaal geen extra en komen er zo simpel mee weg en dat vind ik ook onterecht.

 

Ik heb in ieder geval vaak zat gezien dat veel reizigers met een niet Nederlandse afkomst sneller een boete krijgen en bij blanke mensen die overtreden ze vaak behandelen met coulance. En dat vind ik ook echt niet eerlijk, want dan ben je zelf ook gewoon verkeerd bezig. In Nederland kan dat blijkbaar en daar lijken we vrede mee te hebben (maar niet heus).

 

Ik kom hier niet om te discussiëren en ik vind dat tijdverspilling en ik laat het hierbij. Mijn probleem is in ieder geval opgelost, fijne dag verder.

Reputatie 7
Badge +3

Daar wordt de racisme-kaart weer getrokken. Terwijl er geen enkele aanleiding is dat te veronderstellen.

Conducteurs zijn net mensen en de een zal wellicht eerder een boete geven en een ander heeft misschien een goede bui en laat het bij een waarschuwing. Elke situatie is anders. Er kunnen zoveel redenen zijn waarom de een wel en een ander niet beboet wordt. Het enige dat zeker is, is dat je terecht een boete hebt gekregen. Waarom iemand anders ooit een keer geen boete heeft gekregen, is niet relevant.

Reputatie 7
Badge

De constatering dat je bij Flex snel een correctie-tarief krijgt en zonder Flex hoogstens weggestuurd wordt uit de eerste klas, ervaar ik zelf ook vaker. Vind dat persoonlijk ook niet okay.

Daarom: iedereen die grijs of zwart reist gewoon laten betalen, zonder uitzondering. Zonder sancties wordt het natuurlijk nooit beter/veiliger in de trein. Het laten kwijtschelden vind ik dan ook weer een zwaktebod, zo blijft het grijsrijden in stand. Daarbij moet in de eerste klas heel duidelijk worden aangegeven dat je je daar uitsluitend mag bevinden met een bijbehorend vervoersbewijs.

In de supermarkt kun je ook niet een fles A-merk cola in je tas stoppen zonder te betalen omdat het huismerk op was.

Badge +3

Bij Flex is het natuurlijk ‘gemak dient de mens (conducteur)’, want die maakt simpelweg een registratie en zegt “het is goed zo”. Je krijgt vervolgens een correctie al zegt men dat er vaak niet bij (wellicht omdat dat bij een Business Card ook niet hoeft, of om agressie te voorkomen?).

Bij reizen op saldo “het is niet goed zo” is er de keuze om iemand te voorzien van een UvB (kost tijd), weg te sturen met een waarschuwing óf… de trein uit te zetten op het volgende station (ga daar maar een 1e klas kaartje/toeslag regelen!).

Dat laatste kost natuurlijk ook tijd en/of is niet werkbaar, want de meeste scheefreiziger(s) gaan echt niet braaf samen met jou (conducteur/kleuterjuf) wachten tot het volgende station om de trein uitgeleid te worden. Misschien die meisjes zonder vervoerbewijs wèl?

Reputatie 7
Badge +3

Het is duidelijk dat het voor NS heel aantrekkelijk is om zoveel mogelijk reizigers aan de Flex te krijgen. Het personeel kan fijn correcties registreren terwijl er vrolijk ‘het is goed zo’ wordt gemompeld. Pas dagen later heeft de reiziger door wat er eigenlijk gecorrigeerd is.

In ieder geval is er een begin gemaakt met het optreden tegen alle zwartrijders in de 1e klas. Nu graag nog uitbreiden naar de moeilijker gevallen en iedereen op de bon slingeren.

Reputatie 5

Alle overige reizigers met een vervoerbewijs tweede klas worden alleen maar weggestuurd.

Wat dan ook niet is zoals het hoort!

Iedereen hoort een boete te krijgen!

Reageer